Uh, misschien een rare vraag…maarruh ons ventje heeft een bijzonder bioritme ontwikkeld…
Wat we ook doen…hij wordt wakker rond de klok van 4 uur en rond de klok van 7 uur. Op beide tijden wil hij eten, gelukkig slaapt hij na de voeding van 4 uur bijna altijd gelijk weer in. Om 4 uur verschoon ik wel terwijl hij slaapt zijn nachtluier, maar ook dat helpt niet.
Verder geprobeerd:
wel/niet voeding rond 23.00 => maakt niet uit, hij komt om 4 en 7 uur
voeding later dan 23.00 => maakt niet uit
voeding van 20.00 BV + rijstebloem => maakt niet uit
voeding van 20.00 geen BV maar goede nacht van nutrilon => maakt niet uit.
Om 4 uur geef ik BV en om 7 uur krijgt hij of BV of als ik werk een fles.
Iemand nog suggesties?? Enig idee waarom hij om 4 en 7 wakker wordt? (ik bedoel, het maakt niet uit of ik hem extra voed rond middernacht of niet!) Daarna is hij wakker tot +/- 9.30 en slaapt dan weer 2-3 uur.
Thanks!
Do
Hoi,
Ik heb precies hetzelfde gehad. Mijn dochter sliep vanaf een maand of 4/5 (weet het niet precies meer) 's nachts van 7/half 8 (net na laatste BV en toen ze ouder was avondeten) tot 3 uur 's nachts. Dan weer eten (BV) en om 6 uur weer BV + ontbijt (toen ze wat ouder was).
Helaas heb ik geen oplossing voor je. Ik heb een tijdje allerlei dingen geprobeerd, maar niks hielp. En wakker maken om een uur of 10/11 voor een voeding al helemaal niet. Dan kon ik er om 3 uur gewoon weer uit.
Uiteindelijk is het vanzelf overgegaan, maar pas bij een maand of 10/11 (precies weet ik het niet meer, maar met 11 maanden waren we op vakantie en toen sliep ze netjes de hele nacht door - van half 8 tot 6 uur). Het is mij in ieder geval nooit gelukt om de voeding van 3 uur naar 10/11 uur te verplaatsen.
Waardoor het kwam – geen idee? In ieder geval niet omdat ze te weinig at 's avonds (ze at echt heel goed, zeker toen ze avondeten kreeg). Ik heb me er maar gewoon bij neergelegd en het ging vanzelf over. Wel ben ik al die tijd 's avonds om 10 uur blijven kolven zodat ik niet zo hoefde stressen op mijn werk over de kolfopbrengst. Dat was ook wat waard…
Liesbeth
Gek he, ik heb ook geen idee!
Waar ik een beetje meezit, is dat hij met ons met de pot mee eet en dat is meestal om 18.30 pas. Om 19.30/20.00 wil hij dus nog niet heel veel melk drinken (maakt niet zo heel veel uit, want hij komt om 4 uur of ik nu hem wel/niet wakker maak om 23.00). Om 16.30/17.00 heeft hij ook nog BV gedronken. Kan dit zo? Of toch nog echt wakker maken om 23.00??
Als ik hem niet wakker maak, moet ik idd kolven. Strakjes is mijn kolfrecht voorbij op het werk, ik mag dan niet meer onder werktijd kolven.
Zouden mijn borsten (uh eentje, want alleen rechts doet het nog!) 1 van onderstaande schema’s aankunnen?
Hij drinkt op vrije dagen om: 4.00-7.30-12.15-17.00-20.00 uit de borst. (tussendoor dan ook nog 2x fruithapje, 1x 1/2 boterham en 1x met de pot mee).
Schema 1:
4.00 borst
12.00 kolven in lunchtijd
17.30/18.00 borst (hij wil meestal perse drinken als ik thuiskom, ook al heeft hij net gehad…). Wat hij niet meer lust kan ik afkolven of verder geven om 20.00???)
21.30 nogmaals kolven voor slapen?
Schema 2:
eigenlijk hetzelfde maar dan zonder kolven op het werk tijdens de lunch. Maar ik weet niet of dat kans van slagen heeft?
Thanks !
Do
P.S. ben benieuwd of hij over 2-3 maanden ineens wel doorslaapt!
Weet je zeker dat hij honger heeft om 04.00. Soms kan het gewenning zijn om om dezelfde tijd wakker te worden. Mijn dochter word altijd rond 05.00 wakker dreint dan een uur en als ik het negeer valt ze weer in slaap tot 07.00 en krijgt dan de fles.
gr Leonie
Hier hadden wij ook een tijd hetzelfde standaard om 4 uur kwam hij…en idd als je hem een flesje gaf sliep hij verder.
Wij hebben toen speentje gegeven en dan sliep hij ook verder…na even werd dat ook niet meer geaccepteerd en laten wij hem ook even huilen.
Echt een drama soms hielt hij het wel 1,5 vol en viel dan weer in slaap.
Maar blijkbaar heeft het wel geholpen want nu slaapt hij ineens door tot7 :dance:
Maar of het echt van het door laten huilen komt ik weet het niet. Is wel een gewenning denk ik maar ja,
Succes
Tessa heeft dat ook gehad als baby… steeds snachts wakker worden en dan heel weinig drinken… half slapend ook nog… en toen zijn we gewoon gestopt met geven. als ze dan wakker werd gaven wij een speentje( had ze al) en een aai over de bol en na een paar nachtjes was ze eraan gewend…
Maar wij gaven flesvoeding…
EN als je thuiskomt kun je ipv voeden ook even lekker knuffelen en de borst uitstellen tot het 'tijd"is… want eigenlijk wil ie de borst om lekker dicht bij mama te zijn omdat ie je gemist heeft waarscheinlijk…
Helaas kun je soms ook niks doen om het te veranderen… Het gaat meestal wel vanzelf…
Hier ook gehad en rond een maand of 7/8 ha dik zoiets van: je word nu niet meer wakker omdat je honger hebt maar omdat het een gewoonte is geweorden.
En toen heb ik haar laten huilen, een paar dagen later sliep ze door van 20.00-08.00
Weet je wel wat hij ongeveer drinkt? Zou het niet eens iets zijn om een (afgekolfd) flesje te proberen voor een paar dagen om te kijken wat hij nou eigenlijk echt drinkt om 4 uur?
Als hij met de pot mee eet, eet hij dan ook echt een flink bord of gewoon een paar hapjes? Want dan kan je dat natuurlijk niet als volledige voeding zien en zou je als toetje nog een borst/flesje/pap kunnen geven. En wat eet hij de rest van de dag? Misschien komt hij over de dag toch een beetje tekort?
Ik vind het moeilijk, met Jim heb ik het een hele tijd gehad en die begon rond zijn eerste verjaardag weer 's nachts (bleek later maanden oorpijn gehad te hebben en dan is drinken fijn schijnbaar :wall: en geen arts die het zag :wall: ). Ik heb het altijd gewoon gedaan, ik vond het makkelijker om hem dan lekker een beetje melk te geven waardoor hij weer binnen een kwartier tevreden in bed lag dan wakker te liggen van gekrijs en op en neer te blijven rennen voor een speentje. Dat geeft voor hem stress en voor ons natuurlijk ook. Ik slaap dan echt niet meer lekker en lig hieper in mijn bed. Dus dan maar even er uit en flesje maken en dan allemaal weer lekker verder slapen… Sem komt ook nog steeds 's nachts voor een flesje, zit nog op 6 flesvoedingen. Die drinkt om 23.00 - 3.00 en 7.00 uur nog. Heel vermoeiend maar hij heeft het echt nodig (veel te licht en zwaar voorverteerde voeding i.v.m. kma).
@Leonie: hij heeft wel echt honger volgens mij. Mijn borst is dan heel erg vol en hij drinkt hem helemaal leeg! Als ik kolf voordat ik naar bed ga, koorts heb of migraine waardoor ik minder melk heb, dan kan hij de slaap niet vatten voordat hij nog meer gedronken heeft (als je hem een fles dan geeft drinkt hij tot wel 150cc extra bovenop wat hij op dat moment uit de borst heeft kunnen krijgen).
Als hij voldaan is uit borst en/of borst+fles valt hij als een blok in slaap en wordt om 7.15 wakker met meestal een poepbroek.
@Dyfaine: speentje wordt niet geaccepteerd helaas…als je die geeft gaat hij onbedaarlijk huilen, alsof hij vindt dat hij niet begrepen wordt zeg maar… :roll:
@Tina: hij drinkt een volledige voeding eigenlijk om 4.15. Het is dan meer om 7.15 dat hij “uit gewenning” lijkt wakker te worden, want dan drinkt hij veel minder… :eh: :think:
Hihi, ik heb dat knuffelen geprobeerd…hihi…dan duwt hij zich naar achteren, zuigt zich vast op mijn kin/neus of wat hij ook te pakken krijgt en gaat daar “drinken”. :shock: :lol: Gevolg, ik ben drijfnat en moet nog oppassen voor zuigzoen effecten! :mrgreen: :inlove:
@Jacqueline: we hebben laten huilen geprobeerd…maar hij gaat dan finaal door het lint :shock: en stopt pas als hij eten krijgt. Papa is op dat moment ook niet goed (mama = eten in zijn ogen). Als ik te weinig productie heb door bijvoorbeeld migraine en ik loop naar beneden om een flesje te maken dan is het hek van de dam…brullen! En ontroostbaar voor papa… :wall:
@Tante Soesa: Hij drinkt om 4.15 minimaal 200cc weg :shock: en soms wel meer dan dat ! (als hij een beetje BV drinkt bij weinig productie (dan heb je het toch al wel over 90cc wat hij er dan uit heeft gekregen) dan drinkt hij nog 150 cc kv weg :shock: ). Om 7.15 hoeft hij dan ook niet zo veel (duh! :doh: ) dan drinkt hij meer uit gewoonte (en zal het tussen de 90 en 120cc zijn. Soms ook ineens wel 150-180cc. Is echt dag-afhankelijk)
Als hij met de pot mee eet, dan is dat toch echt wel een maaltijd voor hem denk ik (vergelijkbaar met inhoud potje 6 mnd qua hoeveelheid. Hij krijgt dan ofwel aardappels met groente ofwel pasta met groente. Als hij onverhoopt een potje krijgt eet hij hem helemaal op).
:hug: voor Sem!
Vannacht was het: 19.00 met de pot mee, 22.30 nog BV gegeven (na avondeten op bed gedaan hij was te moe van het kdv om nog BV erachteraan te drinken) en daarna om 5.45! :dance: Hij wilde toen echter niet goed drinken (de poepluier zat dwars ). Om 7.15 uit nood uiteindelijk maar een flesje gegeven, daar dronk hij 150cc. Daarna volgde 2 (!) poepluiers en om 9 uur heeft hij nog wel rustig gedronken voor het slapen gaan! (hij slaapt nu al vanaf 9.30 en nu nog. Dus al lekker 2.5 uur!)
X Do
Lenn is een stukje ouder en krijgt geen bv meer, maar doet precies hetzelfde. Gewenning of niet, hier helpt het dus NIET als we laten huilen (het is ook geen jengelen of dreinen, maar krijsen)… ik heb het tegen beter weten in geprobeerd, maar na 2 uur hysterie toch een fles en hup hij sliep weer. Laten huilen is niet voor alle kindjes de remedie hoor!
Verder… hoop ik natuurlijk dat je kleintje een lekker ritme kan vinden! Succes ermee :-*
Het klinkt misschien een beetje kort door de bocht, maar ik denk dat het ‘gewoon’ een kwestie van accepteren is :shifty:
Ieder kind heeft nu eenmaal zijn of haar eigen ritme, of dat nu gaat om slapen, eten of stoelgang. Claudia is nu vijf jaar en ze Ãs er gewoon tussen 6.00u en 7.00u 's morgens; echt klaarwakker en vrolijk Dat is ook qua stoelgang haar ritme, ergens tussen 6.00u en 7.00u moet ze gewoon naar de wc, dus dan is het in mijn beleving ook geen wonder dat ze wakker is. Zo’n ritme buig je ook echt niet om hoor
Daarnaast wil ze ons (en dan met name mij) na zo’n lange nacht gewoon erg graag zien. Het heeft in dat opzicht lang geduurd voordat ze accepteerde, dat wij in het weekend graag wat langer willen slapen (lees: tot 8.00u en dan is het geduld toch vaak echt wel op ).
Ik heb ook gemerkt dat het gewoon accepteren is.
Mijn dochter dronk ook echt een volledige voeding 's nachts. Alleen niet om een uur of 10 zoals veel babies, maar idd om 3 uur. Op een gegeven moment had ze die voeding niet meer nodig en toen is ze ook gaan doorslapen. --> bioritme. Als ze nu wakker wordt 's nachts is dat ook standaard rond 3/4 uur (maar nu slaapt ze meestal zelf weer in --> vind ik doorslapen, ik hoef niet op te staan…)
In die tijd ging mijn man er gewoon eens in de zoveel tijd uit om te kijken of hij haar weer in slaap kon krijgen. Lukte het niet --> borst. Opeens lukte het wel…
Wat ik wel heb gemerkt is dat mijn dochter 's nachts bijtankte. Ze was niet zo zwaar en vond drinken uit de fles niet zo prettig. Als ik werkte (4 dagen in de week) dronk ze 2 a 3 flessen van nog geen 150 cc leeg (en meestal maar 2 van 120 cc, echt heel weinig). Vervolgens werd ik bijna letterlijk besprongen als ik uit mijn werk kwam.
Liesbeth