Hobbels en bobbels

Dit is er een in de categorie Genant!!

Spataderen schijnen heel erg bij de zwangerschap te horen. En ik mag me als een van de gelukkige bij de groeie verkoren te rekenen.

Prachtige blauwe hobbels en bobbels op mijn anders zo gladde benen, nou heb ik me laten vertellen door de dokter dat ze wel weer weg trekken maar nou ontdekte ik een paar weken geleden dat ze ook fijn door zijn getrokken naar het gebied van waar over een paar weken alle actie gaat plaats vinden.

Jahaaa een schaamlip prachtig versierd. Nou gaat dit vast ooit weer weg net als de gene die ik waarschijnlijk ga hebben als ik me tijdens deze zwangerschap in vol ornaat mag gaan tonen maar…ja nu komt de vraag…

wie heeft dit ook?

En heeft dit ook maar enige invloed bij de bevalling?

(het zal vast niet knappen maar de druk op den lip lijkt me nou ook niet echt prettig)

Oh joepie, ik heb ze niet op mijn benen dus mag me mss daarin gelukkig prijzen. Ik heb het andere ‘uiterste’ tijdens de zwangerschap van Casper kreeg ik er 1 in mijn lies. :silenced: Door alle schuren ed is die gaan ontsteken dus je kunt je mss het rampgebied voorstellen. Het blijft ellende daarmee al ontsteekt het niet meer maar het is een litteken met een en ander aan hobbels en bobbels want het blijft daar natuurlijk schuren ondanks dat ik zoveel mogelijk boxers draag die los zitten.

Deze zwangerschap heb ik er 2 bij gekregen maar dan ter hoogte van mijn schaambot. Altijd beter dan in de lies natuurlijk maar ook deze irriteren door de hogere druk. Ik smeer maar netjes met de Curanol die dus eigenlijk voor aambeien maar OOK tegen spataderen werkt. Het maakt de boel wel soepeler dus het is mss voor jou het proberen ook waard? Verder kan het helpen wanneer ze op je schaamlip zitten en extra irriteren (hoe warmer het buiten is hoe irritanter ze doen) om ze te koelen met een inlegkruisje dat je vochtig maakt, invriest en dan 2 onderbroeken over elkaar met daartussen dat ingevroren inlegkruisje.

Mijn schoonmoeder heeft dit gehad bij de zwangerschap van zowel mijn man als mijn schoonzus (toevallig hadden we het er gister in de auto over).

Bij mijn schoonzusje (jonger dan mijn man) betekende dit bij haar de laatste. Ze heeft een goeie bevalling gehad en is gewoon thuis bevallen destijds. Maar de VK heeft zich tijdens de bevalling wel zorgen gemaakt of de spatader het zou houden.

Daarna zijn ze idd wel allemaal weggetrokken (en nu zijn ze weer terug…)

Hallo

Nou hier dus nog zo’n zwangere miep die een landkaart op haar been heeft!

Zo’n aardrijkskunde-kaart waar je de blauwe kronkelige rivieren en meren op kan zien en voelen.

Mijn benen zitten vol spataderen en 1 spatader gaat van mijn enkel tot in mijn schaamlip. Het ziet er niet uit!

Ik draag steunkousen van tenen tot lies! Maar als ik die steunkousen 's avonds uit doe irriteert het heeeeel erg en zeker in mijn lies! Het geeft me pijn, maar nóg veel meer jeuk!

Bij mijn oudste gingen de spataderen ontsteken en toen deed de kraamhulp gekneusde koolbladeren op mijn been met daaromheen een verband om het op zijn plek te houden. De kool kalmeert de ontsteking geloof ik…

Edit:

Toen ik een paar weken terug nieuwe steunkousen aan liet meten heb ik die mevrouw gevraagd even naar de spataderen te kijken en of zei weet wat ze er mee gaan doen.

Voor nu kan het geen kwaad; is het alleen maar heel vervelend.

Maar ik zal een heuse operatie moeten ondergaan wanneer ik na mijn zwangerschap de spataderen wil laten verwijderen.

Trouwens heb jij ook pijn aan je spataderen ?

Ik heb dus wel pijn als ik mijn steunkousen niet aan heb. Dan kan ik niet veel staan, ik moet mijn been dan steeds bewegen.

Yep, hier helaas ook een ervaringsdeskundige…

Ik was al gevoelig voor spataderen, maar bij de laatste 2 zwangerschappen was het echt niet leuk meer. Vooral mijn linkerbeen en mijn hele schaamstreek zaten vol met hele dikke pijnlijke spataderen.

Ik ben bij de laatste zs meteen naar het zh geweest voor een duplex-onderzoek en daaruit bleek dat het probleem vanuit mijn kleine bekken begon en dat maakte het ook wat lastiger om het te gaan behandelen. Ik heb toen een steunpanty aangemeten gekregen van tenen tot over mijn navel (echt heel charmant). Dat gaf wel verlichting van de pijn in mijn benen, maar gaf geen druk in het kruis waardoor ik nog steeds met een soort opgezwollen bavianenkont rondliep…

Bij de bevalling heb ik van tevoren aangegeven dat ik met mijn voeten op het bed wilde persen om de druk niet nog meer te verhogen. Gelukkig is ze heel snel geboren en het hoofdje drukt ook wel het bloed uit je schaamlippen natuurlijk, waardoor het niet echt kwaad kan. Een paar minuten na de bevalling zagen ze de boel al slinken, dan is de druk eraf en verbetert het heel snel.

Inmiddels heb ik nu in minder dan een half jaar tijd 4 behandelingen gehad om van de spataderen af te komen (waaronder het via mijn arm met een katheter veertjes plaatsen in de spataderen in mijn bekken, 2x muller en 1x inspuiten) en nog is het niet goed. De spataderen in mijn kruis zijn véél minder geworden, maar helemaal symmetrisch ben ik niet :wink:

Het was voor mij mede een reden om een punt achter de kinderwens te zetten, als ik nog meer kinderen had gewild zou de dermatoloog me ook niet behandelen omdat het met elke zs erger wordt.

Sterkte ermee, het kan aardig pijnlijk zijn allemaal :hug:

Anita, die operatie waar jij het over hebt (ik denk flebogram met embolisatie) heb ik gehad. Zo te lezen begint het bij jou ook vanuit je bekken, het klinkt hetzelfde als bij mij nl. Mocht je er meer over willen weten dan kun je me pb’en hoor! Het viel nl. bij mij heel erg mee, je moet alleen wel zo’n 5 uur op je rug blijven liggen na de ingreep en dat is wel irritant. En van tevoren krijg je ook een ct scan. Maar het klinkt allemaal vervelender dan dat het is!

Taliet, misschien is het wat om een steunpanty aan te laten meten als je pijn aan je benen hebt? Dat scheelt echt.

haaai dank je wel allemaal voor de reacties.

Gelukkig heb ik er overdag weinig last van. Ik probeer namelijk zoveel mogelijk rust te nemen (heeft vooral te maken met mijn harde buiken maar ook heeel fijn voor die prachtige natuurlijk tattoos:D )

Ik heb wel echt savonds en dan vooral als ik heb gebaddert het gevoel dat de complete bloedvoorziening van mijn lichaam even door de aderen in mijn been en liezen geperst moet worden. Dat jeukt niet maar doet vooral pijn door de druk.

Gelukkig voelt mijn hof van eden :mrgreen: minder zwaar dan mijn benen maar zat me echt af te vragen hoe dat ging als ik me loeiende weeen op dat gebied aan het persen ben. Tot nu toe is het vooral 1 lip zeg maar (klinkt ook al net zo charmant als dat het er uit ziet, hihi)

Ik had al wel bedacht dat als die aderen er een tijdje na de bevalling nog zitten om de boel weg te laten halen. Ik draag eigenlijk alleen maar rokjes en jurkjes en ik vind het dat toch echt een stukje minder staan.

@Anita als iks stilsta zie je me ook regelmatig zwaaien met mijn been omdat het zo irritant voelt. Het grappige (not) is ook nog dat ik iscias heb en dus mijn rechtbeen sowieso aanvoelt als het eraf valt…Ode aan de kwaaltjes!!

@tigru hoe kan het dat ze nu weer terug zijn???

@alle dames

Super bedankt voor jullie reacties. Ik voel me een iets minder oud wijf nu ik weet dat er meer slachtoffers :mrgreen: zijn!! MOchten jullie me binnenkort zien met een constante blik van verrassing op mijn gezicht…dat zijn de bevroren inlegkruisjes :mrgreen: :mrgreen:

xoxox taliet

Bij mijn schoonmoeder zijn ze terug omdat ze inmiddels rekent 55 is en kampt met een hoop ziektes :stuck_out_tongue: Dus daar moet je niet naar kijken.

@Tigru wrote:

Bij mijn schoonmoeder zijn ze terug omdat ze inmiddels rekent 55 is en kampt met een hoop ziektes :stuck_out_tongue: Dus daar moet je niet naar kijken.

dat geeft de burger moed :mrgreen: :mrgreen: