Hallo,
Ik vraag het toch maar even hier omdat het me toch wel een beetje zorgen maakt.
S is nu bijna 20 maanden en het enige wat hij zegt is mama, papa, die, agflope(als er iets is afgelopen) en da is die.Meer zegt hij niet echt.Hij begrijpt alles wel.
Ik ben het gewoon niet gewent want m deed het al wel en mijn nichtje die 1 maand ouder is die zegt al heel veel en zegt ook woorden na.
Gaat het nog komen of moet ik ff aan de bel trekken ofzo?? :think:
ik zou het denk ik afwachten, misschien slaat hij wel alles op en zegt hij straks alles in een keer!
HIer ook een mannetje die erg weinig praat, begrijpt wel erg veel maar praten doet hij dus nauwelijks. Hij heeft wel redelijk wat woordjes gezegd maar zegt maar een paar keer en dan doet hij dat niet meer.
Ik heb contact gezocht met een logopedie we moesten een test invullen over zijn begrip en wat hij zegt. Hij loopt wel achter ongeveer 4 maand maar dat komt voornameljk vanwege zijn oorproblemen die hij het eerste 1,5 jaar heeft gehad. ER gingen nog geen alarmbellen bij haar Als je je zorgen maakt kun je altijd bellen voor advies natuurijk
WE hebben wat handvaten gekregen en een boek met tips hoe je kan praten met je kind
Met de controle rond 2 jaar kregen we voor Pete een uitnodiging en dan een lijstje erbij met woorden die we moesten aanvinken als hij deze kon zeggen.
Volgens mij hadden we nog geen 20 woorden aangekruist, dus toen we op die afspraak kwamen en dat lijstje lieten zien, telde ze de woorden en keek op een schema en zag dat hij onder het gemiddelde zat. Op zich was dat geen probleem, maar we moesten na 3 maanden wel een keer extra langskomen en dan moest er wel verbetering te zien zijn. Dit was gelukkig wel het geval, maar anders had hij een verwijzing voor logopedie gehad.
Luc en Stan kennen al heel veel woorden (hadden we niet verwacht, omdat ze altijd zeggen dat tweelingen minder snel ontwikkelingen met spraak)
Ik zou me niet teveel zorgen maken.
tygo zei ook nog niet veel rond die leeftijd en dacht dat het nooit goed zou komen
maakte me ook best een beetje zorgen
nu laatste jaar begint hij meer te praten en ook meteen een aantal worden aan elkaar en sinds een paar maanden zelfs 5 woords zinnetjes
ik vond het zo frapant dat hij echt de grootste moeite had met opa en oma maar sneeuwpop en koelkast na eenkeer voorzeggen zo na kon zeggen :roll:
Kes heeft tot zijn derde zo goed als niet gepraat. Met 2 jaar en 9 maanden zei hij een enkel 2 woord zinnetje en dat baarde ook het cb wel zorgen. Toen hij 3 was kwam er ineens een stortvloed aan zinnen. Volzinnen van 5 of meer woorden. Hij heeft dus net zo lang gewacht tot hij zeker wist dat hij het kon. Heel gek. Kes sprak met 20 maanden volgens mij nog helemaal geen herkenbare woorden dus ik zou mee geen zorgen maken. Ik zie nu bij mijn gastkindjes ook weer extreem grote verschillen. Ik heb er 4 uit 2008. Eentje spreekt al als een 4 jarige, de ander zegt nog zo goed als niets en 2 hangen daar tussenin.
Ooh nou dan wachten we rustig af op het moment tot die ons de oren van de kop kletst :mrgreen:
Bedankt dames voor de geruststelling.
Onze meid gebruikte tot haar 2e alleen maar enkele woorden. Ze had wel een redelijke woordenschat, maar zinnetjes van meerdere woorden maakte ze niet. Terwijl de meeste kinderen dit toch al met 1,5 doen.
Maar ineens veranderde het en nu kletst ze ons de oren van het hoofd! Ze maakt zinnen met 5-6 woorden, vervoegt werkwoorden op de juiste manier, tegenwoordige tijd/verleden tijd. Is dus binnen een hele korte tijd helemaal goed gekomen!
Elize sprak ook niet zo heel veel tot haar tweede jaar. dit ook aangegeven bij het cb toen ze 1 1/2 was. toen ze twee werd sprak ze al wat meer en het cb zag geen problemen. ze is toen ook naar de psz gegaan en daar heeft ze ontzettend veel geleerd en nu klets ze je echt de oren van hoofd :roll:
elk kind ontwikkelt in zijn eigen tempo. ik zou nog even afwachten en als je je echt zorgen maakt kun je altijd naar het cb voor advies.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoeveel woordjes ze tegen de 2 jaar ‘moeten’ kunnen?
Mijn zoontje is 21 maanden en heeft ondertussen een redelijke woordenschat, hoewel het voor een vreemde denk ik lang niet altijd verstaanbaar zal zijn. Ik zou me er niet te snel zorgen om maken. Als ik naar oudere kindjes om ons heen kijk is de variatie zo enorm, en uiteindelijk lopen ze het altijd wel weer in.
Wat wel grappig om te merken is (en misschien nog wel belangrijker) is dat het passief taalbegrip vaak al zoveel groter is. Ik zeg vaak hele opdrachten tegen hem en die begrijpt hij dan tot mijn verbazing helmaal!
Hier ook een “slechte” prater. Hij zegt echt misschien 10 woorden, meer niet. Hij kan wel goed duidelijk maken dmv wijzen en die te zeggen wat ie wilt. Hij snapt ook alles dus ik maak me niet echt druk erover, maar ik vind het wel “onpraktisch” zeg maar.
Vorige week bij het CB geweest en die vonden het ook erg karig. Dus over een half jaartje weer even langskomen ipv over een jaar. Nou ja, dan zal hij hoop ik wel meer kunnen zeggen. Het is jammer, maar ik hou gewoon hoop dat het goedkomt :lol: .
Als je het niet vertouwt even na laten kijken, hier was het dus simpel op te lossen met “buisjes” wij zijn op eigen initiatief naar de kno arts gegaan vorig jaar november en december buisjes gehad dus ze was bijna 2,5 en ze zei helemaal nog niets en niemand heeft aan de bel getrokken ook het CB niet!!!
Nu leert ze praten ,ze gaat momenteel heel goed vooruit, maar afwachten kan ook wel eens NIET goed zijn he
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en even zijn oortjes na laten kijken, kan zijn dat hij wel wat hoort maar, niets alles of bepaalde klanken niet.
Hier hoorde ze door vocht achter haar trommelvliezen niets!
Ik zie dat jouw zoon 20 maanden is, ik zou hem ook nog even de tijd gunnen. Nikkie zei op d’r 2e verjaardag 8 woordjes. Vier maanden later waren dit er ong. 120.
Maar voor de rest van het verhaal, sluit ik me aan bij Melanie. Bij 2,5 hebben wij ook actie ondernomen. Wij dachten dat ze prima hoorde, maar toch kwam haar taalontwikkeling laat op gang. Voor de zekerheid toch naar de KNO-arts…vocht achter haar trommelvleisjes. Met buisjes was het zo opgelost. Verder heeft ze 2x per maand logopedie gehad, gedurende 4 maanden. Na die 4 maanden ging ze in zinnetjes praten en zijn we gestopt met logopedie.
Sergio heeft wel hele vieze oren altijd :think: zou dat er iets mee te maken hebben?