Hij wil zo graag, maar mag nog niet!!

Hallo!

Mijn zoontje van 3 (19-11-01) wil heel graag naar groep 1. Hij heeft het er nu al een tijdje over. Hij is de laatste tijd ook een beetje druk als ik hem ophaal van de voorschool waar hij 4 dadelen op zit! Het lijkt wel of hij zijn energie niet meer kwijt kan of zo! ?
Ik probeer hem zoveel mogelijk te stimuleren en andere dingen naast school aan te bieden maar de laatste 2 maanden na de bevalling ben ik erg moe en gaat er natuurlijk wel veel tijd in de verzorging van zijn broertje zitten. Dus komt dat er niet zo veel meer van, in ieder geval minder dan ik zou willen.
Maar de laatste 2 weken vraagt hij dus elke dag wanneer hij naar de grote school mag, ik vind het best moeilijk om te zien dat hij er eigenlijk al wel aan toe is, aan meer uitdaging maar dat hij er nog niets mee kan.

Wat vinden jullie zou ik moeten aankaarten bij de directeur (die erg betrokken is bij de school) en kijken of hij mss iets eerder kan beginnen?? Hij mocht al in oktober maar ik zou het graag nog eerder zien gebeuren, kijk is hij dan aan het eind van het jaar nog niet uitgekleutert dan kan hij nog in groep 1 blijven. Maar als ik zie welke kinderen nu naar groep 1 zijn gegaan, eigenlijk zit Maro op hetzelfde niveau en vaak nog hoger! Hij is lichaamlijk erg handig zijn motoriek is perfect, kan al de knoopjes van zn overhemd dichtknopen, de koprol deed hij toen hij 2 jaar was en als dat soort dingen. Zijn kennis is ook al op pijl, kent de kleuren en vormen en andere dingen die kinderen in groep 1 leren.

Ik zie eigenlijk niet in waarom hij nu nog zou moeten wachten, hij is er duidelijk al klaar voor, zegt zijn juf ook!

Maar wat vinden jullie, wat is wijsheid!?
Kent iemand dit probleem? En hoe zijn jullie ermee omgegaan?

Leila


Het probleem ken ik in zoverre, dat onze oudste zoon er ook aan toe was, maar wij hebben wel gewoon gewacht tot hij 4 jaar was.
Ik zou graag willen weten of je kind op nog meer vlakken voorloopt? Daarmee bedoel ik lezen, tellen e.d. Heeft hij interesses die andere kinderen van zijn leeftijd (nog) niet hebben?

Ja hij wil leren lezen, dat vroeg hij me laatst doodleuk! Ik ga nu wel eens met hem op de site van schooltv spelletjes doen van Leesdas, zind ie helemaal geweldig en hij heeft ook steeds alles goed! Tellen is een grappig verhaal want ik weet dat hij het kan maar dan houd hij me steeds voor de gek en zegt hij 123…7! en steeds hetzelfde dus het is gewoon een geintje! Ook begrijpt hij erg veel, soms te veel en onthoud hij alles!! Das echt heel raar want mensen denken vaak waar heeft hij het nou toch over??? en ik ook moelijk denken, blijkt dat hij het heeft over iets dat is gebeurd toen hij 2 was!!

Hij heeft ook een erg groot opmerkingsvermogen, als hij iemand 1 x heeft gezien (maakt niet uit hoe lang geleden) en hij ziet die persoon weer dan weet hij waar hij die persoon heeft gezien en wat er toen gebeurde, heeft die persoon dan ook nog eens zn haar geknipt dan ziet hij dat ook. Gisteren waren we bij een winkel waar ik een rokje heb gekocht, zegt ie opeens hé mam dat is dezelfde!! en wijs op een stukje stof dat uit het volle rek met kleren steeks, en ja precies dezelfde stof, het gezicht van die verkoopster, haha!

Het probleem wat ik nu zelf heb is dat ik denk dat dit een normale ontwikkeling is, want het is al vanaf baby zo, we waren net thuis, zo’n 3 uur na de bevalling ik had hem vast en hij tilt zn hoofd op en gaat even rond kijken! En vanaf die tijd is het in de sneltreinvaart gegaan, kruipen, zitten, lopen (hij liep langs de tafel met 5,5 mnd) alles ging snel!
Ik vroeg laatst aan een vrouw met een zoontje van bijna 6 mnd of ie al kroop, ze keek me aan of ze water zag branden!
Toen ben ik er eigenlijk achter gekomen dat zijn onwikkeling helemaal niet zo normaal is.

Hij speelt ook liever met grote kindjes, met kinderen van zijn eigen leeftijd zoals op de voorschool dat gaat wel maar hij is dan wel de leider en geeft de andere kindjes aan wat ze moeten doen enz, ook zie ik hem wel eens een ander kindje corrigeren in hum gedrag, niet dat ie zelf nooit stout is hoor ::slight_smile:
Hij is verder erg sociaal en zelfstandig. Dit zijn de dingen die me zijn opgevallen sinds hij naar het schooltje gaat, weet eigenlijk niet wat er verder nog anders is.


Als ik je verhaal zo lees, zou het wel eens kunnen zijn dat je zoon hoogbegaafd is. Het is nog wel te vroeg om dat met zekerheid te kunnen zeggen, hoor. Maar het kan geen kwaad om hem inderdaad de dingen waar hij om vraagt aan te bieden, zoals je al doet. Rem zijn leergierigheid vooral niet af. Het zou best zinnig zijn om misschien vast met die directeur te praten. Zonder het woord hoogbegaafd te laten vallen, want helaas wordt daar niet altijd even positief op gereageerd. Maar je zou kunnen aangeven dat je bepaalde dingen aan je kind opmerkelijk vind.
Heeft hij ook nog andere interesses, zoals bijvoorbeeld de dood, het menselijk lichaam, planeten, dinosauriërs? En dan op een niet-kinderlijke manier?

Kerken!! Hij is helemaal gek van kerken! Als het aan hem lag gingen we bij elke kerk die we tegekwamen naar binnen! Haha en we zijn niet eens gelovig! Maar hij vind het gewoon mooi!
Maar nee verder niets geks maar niet elk hoogbegaafd kind heeft dat denk ik. Het zou best kunnen hoor, het schijnt ervelijk te zijn en zowel zijn vader en ik zijn het we zijn allebei uitgegroeid tot rasechte onderpresteerder dus dat wil ik bij hem dus voor zijn, dus daar had ik eigenlijk al rekening mee gehouden, maar ging er niet bij voorbaat van uit. Heb bij inschrijving op school wel geinformeerd hoe ze met kinderen die zich anders onwikkelen omgaan, en ze hebben er een beleid voor, kinderen die wat sneller of langzamer zijn krijgen het pakket aangeboden dat bij hun ontwikkeling past, zo kan het ene kind al bijna klaar zijn met een onderdeel terwijl het andere kind in hfdst 1 zit. Dus ik had er met de schoolkeuze al wel rekening mee gehouden, want eenmaal ingeschreven kun je niet meer makkelijk wijzigen. Het is trouwens geen montessorie of zo hoor gewoon de buurt basisschool.  De directeur stond mij ook erg aan, echt zo’n man met hart voor “zijn kinderen” zoals hij ze noemde, hij kent ook alle namen  :o dat vind ik op zich al een prestatie!

Ik denk dat ik hem morgen maar even bel, een x een gesprekje aangaan, ik wilde eerst met zijn juf spreken vandaag maar die was ziek, mss dat ze er morgenvroeg is.

Bedankt Sugar!! Â :-*

ps weet je nou al wat het is???

Nou ik heb gister een gesprek met de directeur gehad hoor! En wat ben ik blij dat ik voor die school heb gekozen, geweldig!! Ze hebben echt een heel goed beleid wat betreft kindjes die zich anders onwikkelen. Het was duidelijk voor de directeur hoe het zat. Hij vertelde dat hoe ze daar op school mee omgaan en dat bevalt me heel goed, ze kijken goed naar het kind en bieden het aan wat het nodig heeft, of dit nu sneller of langzamer is dan gemiddeld. Hij kent Giamaro ook al van de voorschool en had het ook al gezien. Maro mag nu 2 mnd eerder starten dus half augustus en al vanaf begin van volgend schooljaar komen wennen. Eerder mag niet van de inspectie, maar ik vind het goed zo, het is wat hij nodig heeft en de school komt erin tegemoet dus ik ben tevreden.

Groetjes Leila!