Hij wil niet slapen....

Slapen is hier momenteel niet een vanzelfsprekendheid. Terwijl Stef normaal gesproken slaapt van 20.00 tot ca. 8.30 uur en van 13.00 tot 16.30 uur. Een echt slaapkopje dus. Maar, hij wil niet meer.

Het begon op het kinderdagverblijf. Lekker keten met zijn vriendjes is natuurlijk veel leuker dan slapen en als de rest dan wel in slaap valt is er voor Stef niets meer aan. Dan gaat hij huilen en wordt hij uiteindelijk uit bed gehaald om de rest niet weer wakker te maken. Een aparte slaapruimte is daar niet voorhanden.

Maandag bij het kdv had hij dus de hele dag niet geslapen en was total loss toen ik hem ophaalde. Eenmaal thuis begon hij met huilen en stopte niet voordat hij om 23.00 uur uitgeput in slaap viel.

Dinsdag was Stef verkouden en niet lekker. Hij wilde alleen maar op schoot en dat is niets voor hem. Hij heeft ruim vier uur geslapen overdags voordat ik hem wakker maakte. 's Avonds viel hij redelijk gemakkelijk in slaap.

Woensdag ging Stef weer naar het kinderdagverblijf en om 13.00 uur werd ik gebeld of ik hem op kon halen. Hij was erg huilerig en wilde wederom niet slapen. Hij had geen koorts, maar was duidelijk niet lekker. Niet zo gek natuurlijk, als hij maar niet voldoende slaapt krijgt!

De dagen daarop ging het eigenlijk wel redelijk. We hebben het rustig aan gedaan. Tot gisteren. We hadden een straatfeest en Stef genoot van alle kinderen waar hij mee kon spelen. Prikkels te over natuurlijk! Om 18.30 uur ging de knop om dus hebben we hem om 19.00 uur op bed gelegd. Om 20.00 werd hij jammer genoeg weer wakker en konden we niets meer beginnen. Huilen, huilen, huilen tot hij wederom uitgeput om 0.00 uurin slaap viel.

Vanmiddag was het al niet veel beter. Hij wilde alleen maar spelen en gooide steeds zijn speen weg, trok zijn rolgordijn kapot en gooide een stoel naast zijn bed om. Alles om maar aandacht te krijgen. Uiteindelijk ben ik kwaad bij hem weggelopen en zei hem dat ik pas terug zou komen als hij geslapen had. Al werd het 22.00 uur vanavond! :oops: Gelukkig is hij nu wel in slaap gevallen. Maar ik ben al bang voor morgen.

Wat is dit en wat doen we er aan?

Het lijkt erop dat hij zelf zijn ritme aan het opgooien is. Slapen van 13-16:30 is ook best lang. Misschien kun je zijn slaapjes inkorten tot 2 uur. Dus van 13-15 uur. Dan heeft hij toch lekker geslapen en is dan weer een tijdje wakker tot zijn volgende slaap.

En als hij dan erg moe is, kun je hem ook eens om 19uur in bed stoppen.

Ik herken wel het een en ander wat je schrijft.

Hier hebben wij ook ineens een moeilijke (in) slaper.

Lars was altijd een enorm goede slaper vanaf zijn geboorte sliep hij al door. Tot de laatste maand…krijsen en gillen als we hem in bed leggen. Dat middagslaapje sla ik soms gewoon over want hij wil het echt niet. Heel soms gaat hij dan nog wel slapen als we hem heel hard een tijd hebben laten huilen.

Maar als we hem ;s avonds naar bed doen, raakt hij totaal overstuur, krijst echt keihard en begint op de deur te bonzen. We hebben al vanalles geprobeerd. Rustig met hem praten, bij hem blijven, voorlezen, weer even naar beneden…nee het helpt niet. Lars valt uiteindelijk wel in slaap hoor, dus het is niet zo dat hij tot 11 uur huilt. Maar het is best heel moeilijk voor jezelf als moeder om je kind zo verdrietig in zijn bed te horen huilen. Vanacht een nachtlampje geprobeerd…maar nope…

Nu ga ik vrijdag eens bij de huisarts langs (ben niet zo iemand die daar vaak komt) maar het kan ook zijn dat ze last hebben van hun oren. Sommige peuters uiten dit alleen door prikkelbaar gedrag, en als ze moeten liggen doet het pijn. Misschien is er helemaal niets aan de hand, maar het is wel prettig als dit wordt uitgesloten.

Misschien ook een idee voor Stef? Want als ik het zo lees heeft hij nog meer last van het gaan slapen als Lars. Ook Lars had van de week een feestje waar hij helemaal uit zijn dak ging…doodmoe…en dan nog niet willen slapen. Ik zou zo willen ruilen ;).

Maar voor hetzelfde geld heeft hij echt een chronische oorontsteking en loopt hij daar al een tijdje mee rond…

Sterkte met de kleine man!

Wat wij wel eens geven als mees over prikkelt is zijn wat rescudruppels dit maakt ze wat rustiger het is van de bachbloesem therapie

Thies is een paar maandjes ouder dan Stef en begon ongeveer in juli ook enorm te rommelen!Hij was toen 2 jaar en 3 maanden. Ik heb thuis 3 dagen per week 2 oppaskindjes en dat is natuurlijk erg veel afleiding. Het begon eerst met het feit dat hij s’avonds niet wilde gaan slapen…22 uur was geen uitzondering. Toen hebben we zijn middagslaapje wat ingekort. Dit hielp even…maar al snel was het weer hetzelfde. Toen we op vakantie waren hebben we hem een paar keer s’middags niet naar bed gebracht. Aan het eind van de middag is hij dan niet meer te pruimen,maar hij valt wel gelijk in slaap s’avonds. Tussendoor heeft hij nog een paar keer wel geslepen s’middags maar dan was het weer raak s’avonds. Nu slaapt hij helemaal niet meer overdag…behalve zo nu en dan wanneer hij op de bank in slaap valt…en hij doet het best goed! Ik vind ze alleen nog zo ontzettend jong! Mijn oudste zoon moest gaan afbouwen qua middagslaapje omdat hij bijna naar school ging.

Maaike…waar haal je trouwens die druppels waar je het over hebt?

Succes hoor Dame…groetjes,Monique.

De druppels haal je bij een reformwinkel maar volgens mij verkoop de drogist ze ook je hebt het ook in spry vorm

Ik zal die druppels ook eens proberen…

Lars heeft het vanavond ook weer zwaar…mijn vriend zit nu boven met hem op onze slaapkamer. Hij begint pas met huilen als wij de kamer verlaten en dan is hij niet meer stil te krijgen…tenminste vanavond. Wij hebben afgesproken dat we hem laten liggen en meestal valt hij wel vrij snel in slaap na een oorverdovend geschreeuw…maar vandaag dus niet. Hij is de hele dag beetje jengelig en zeurderig en na het eten is hij in een ontzettend goeie bui en net of hij weet dat als hij leuk en lief doet, hij niet naar bed hoeft. Daar doen wij dan wel niet aan mee maar het is toch elke avond weer een hele strijd. Konden we hem maar begrijpen wat er aan de hand is. Of het uitproberen is, of dat hij bang is…we weten het gewoon niet. Als hij zo hard huilt is zijn zusje van 8 weken ook weer wakker…dus van de een rollen we in de ander…word er af en toe wel wat moedeloos van. Maar goed…ik weet ook dat het vast wel weer beter zal gaan. :? We houden moed…

Ik zelf heb het idee dat de leeftijdtijd van ruim 2 jaar een ontdekking is van niet willen slapen,ik heb het bij allebij mij kinderne gehad rond die leeftijd erg moeilikj,wij zijn toen ook die druppels gaan geven.