Hallo…
Ik heb een vraagje.
Mijn zoon Dion van 2 jaar eet echt heel erg slecht. Hij eet 's morgens een boterham, 's middags twee boterhammen en 's avonds voor het naar bed gaan een bakje yoghurt. Dit eet hij op de dagen dat hij naar het KDV gaat. Als hij thuis is krijg ik die 2 boterhammen 's middags vaak niet eens erin. Op het kdv gaat het een stuk makkelijker omdat daar meer afleiding is. De warme maaltijd weigert hij sinds 3 weken. Ook de pap die hij 's morgens altijd kreeg wil hij niet meer. Zijn er nog meer kindjes die de warme maaltijd ooit eens zo lang geweigert hebben? Het eten van hem is altijd al een drama geweest. Hij moest altijd iets in de handen hebben anders at hij niet. Het is zo te zeggen altijd al een klein beetje een machtsstrijd geweest. Ze zeggen altijd eten moet leuk blijven, maar met Dion kan het gewoon niet meer leuk zijn aan tafel. Zelf zijn warm eten doet ie ook niet. Wij moeten het altijd geven anders at hij gewoon niets. Soms maak ik hem nog wel eens een boterham als hij niet warm wilde maar op een gegeven moment gaan ze dat ook merken dat als ze niet eten dat ze dan iets krijgen wat ze wel lekker vinden en dat is ook weer niet goed. Wanneer zou ik aan de bel moeten trekken en naar de huisarts gaan, want dit lijkt me niet echt gezond te zijn of kan dit geen kwaad? Of moet ik maar gewoon wachten totdat het weer beter gaat? Maarja, je weet niet wanneer het beter gaat! Wij worden al anderhalf jaar knettergek van het eten van hem. Iemand verder nog tips? We zijn een beetje desperate…
Groetjes,
Monique
Jesse eet ook erg slecht. Ik probeer er geen drama van te maken. Zolang hij nog energie heeft om te spelen en niet ziek is e.d dan kan het weinig kwaad. Hij begint nu weer wat beter te eten na ongeveer bijna een jaar heel slecht te eten. Als wij klaar zijn met eten haal ik ook zijn bordje weg, ookal heeft hij het niet aangeraakt. Hij krijgt wel gewoon een toetje.
Hij krijgt dan ook geen eten meer s’avonds, geen broodje of wat dan ook.
Het is makkelijk gezegd, maar probeer het te negeren.
Succes!
Christel eet ook slecht
Dan
want die eet S`morgens 1 boterham om 10 uur nu een stuk je fruit
12 uur 1 boterham en om 15.30 een koekje met de andere kinderen als die uit school komen.
En sà vonds 3 of 4 hapjes van het avond eten als ze dat eet maar bij ons is het wel zo bord niet leeg geen toetje dus die mist ze ook heel vaak
Hier nog zo’n slechte eter. Al vanaf het begin met haar.
Oké we krijgen er nu 's ochtends meestal wel wat pap in ( van ongeveer 70 cc melk)
Dan rond 10 uur wat rozijntjes
lunch 1-2 boterhammen zónder korst
na de middagslaap 1/2 tot 1 stuk fruit ( als ze zin heeft mee te werken)
en voor avondeten juichen we al bij 1 wortelbolletje of 2 bonen.
Het is en blijft een iel meisje ( 2 ,5 jaar oud, 92 cm lang en 11,7 kilo), maar altijd vol levenslust dus ik mag me van haar kinderarts/neonatologe geen zorgen meer maken.
Zolang ze levenslust hebben en spelen en doen schijnen ze het goed te rooien op zo weinig.
Hier is het dus niet iets van weken maar al van maanden dat het zo gaat.
We zetten haar voor wat we eten en eet ze mee: mooi, doet ze het niet: ook goed!
Tja, hoe moeilijk ook…maar probeer het te negeren.
Je geeft zelf al aan dat er een machtstrijd ontwikkeld. En weet je wat…onze ukkies weten die altijd te winnen! Over doorzetting gesproken!
Maar goed…onze zoon heeft deze periodes ook. Na verschillende wedstrijdjes om de macht, hebben we dit volledig gestaakt. Wil hij niet eten? Dan niet! (En dat zegt onze druif dus ook zo! ) Hij krijgt wel altijd een toetje, als hij wil. Al was het maar om de zuiveltjes. We hebben wel heel sterk de regel ingevoerd dat, na het weigeren van maaltijden, er géén lekkere tussendoortjes volgen. Dus géén snoepjes koekjes etc. Als het een hele dag bar en boos geweest is met zijn eten, dan verplicht ik hem wel om te drinken. En dan maakt het me ook niet eens uit wát hij drinkt, als hij maar drinkt. Dan krijgt hij nog wel eens een kaal kapje van het brood, zonder beleg. (vlak voor het naar bed gaan) En gek genoeg…die eet hij dan wel helemaal op. :doh:
Sterkte meid!!
Hier ook een slechte eter…ja koek…dat gaat goed ;)… dat is ook zo’n beetje waar hij het de hele dag over heeft.
Ik bied het eten ook elke dag weer aan, 1x weigeren bord weg, nog 1x aanbieden en als hij dan nog niet wil haal ik het bord weg zonder veel worden, net of het normaal is. Het toetje geef ik uiteindelijk wel als wij klaar zijn met eten, zodat hij dit niet zo associeert met het warme eten. Eerst dacht ik…ik geef ook geen yoghurt maar ik heb nu gelezen dat het beter is om te laten zien dat het geen verband met elkaar heeft. Niet dat het wat helpt hoor…hij eet nog steeds niet. Hoewel hij van de week een paar hapjes vlees nam.
Kinderen kunnen met heel weinig eten de dag doorkomen…ik probeer maar zo te denken als ze 18 zijn eten ze vast wel weer ;). We doen net of het normaal is dat hij niet eet…want dat het anders een machtstrijd wordt…dat geloof ik zeker wel.
Hoi
Heel herkenbaar!
Danique is ook van het begin af aan al een slechte eter!
Het begon al als baby met haar flesje!
Nou die dronk ze dan wel leeg maar mevrouwtje deed het maar liefst minstens een half uur over!
En dan had ze dus koude melk maar geloof niet dat dat haar interesseerde!
Moet trouwens niet zeggen dat het altijd zo is geweest, ze heeft een tijdje wel goed warm gegeten wel beter als brood zeg maar!
Maar toen ze tussen de 1 en 1 1/2 was hield ze daar ook mee op!
Danique is ondertussen 3 en eet nog steeds niet veel en is ook een fijn meisje, denk zo’n 98 cm en 13 kilo!
Moet wel zeggend dat het beter gaat sinds haar neusamandelen eruit zijn gehaald, ze is maar liefst 1 1/12 kilo aangekomen in 3 maanden tijd!
Ze eet 's morgens een boterham (lang niet altijd)
'smiddags 1 boterham
en 's avonds warm eten, wat er bij haar dan meestal wel beter ingaat als brood en een toetje!
Danique is altijd te vinden voor koekjes en snoepjes maar ik heb bij haar wel de regel dat als ze 's ochtends niet eet ze ook nog om een koek hoeft te vragen, want dat vind ik gewoon niet ok!
Denk inderdaad dat je er geen “drama” van moet maken zolang ze lekker spelen!
Maar het liefst wil je gewoon dat je kind goed eet!
Ik heb hier ook lang over gedaan maar vind het nu wel best, kan nu denken nou ja als je honger hebt eet je wel!
Liefs knabbel
Hebben jullie het tafelritueel wel eens opgenomen op video. Is vaak echt een eyeopener. Je kunt zoveel informatie opdoen door het samen terug te kijken.
Mocht het niet lukken, vraag bv thuisbegeleiding aan zij kunnen je helpen om problemen op te lossen.
Kes is ook een superslechte eter!
's Ochtends 1/2 boterham, paar slokken thee of melk
9:30 1 stuk fruit met 1/2 beker sap
12:00 1, héél soms 1 1/2 boterham met 1 beker melk
15:30 yoghurt met vla (dit is het enige dat er echt goed in gaat), beetje sap en een koekje of snoepje. Koek eet hij vaak maar 1/2 op.
18:00 3 happen warm eten, meestal géén groente en géén aardappels, paar slokjes water.
Toetje eten we 's avonds niet, hij krijgt 's middags al zuivel.
Kes is 87 cm en 10,3 kg. Ook wel een echt kleintje dus voor zijn 2 1/2 jaar. Het advies van het cb was: meer boter op zijn brood, theelepeltje olijfolie door het avondeten (welk avondeten?!), 2 keer yoghurt/vla op een dag.
Strijd gaan we niet aan, dat verlies je als ouders altijd. En dus houden we het gewoon gezellig aan tafel (Indy eet wel goed en Kes blijft wel gewoon zitten) en als we klaar zijn halen we zijn bord ook weg. We proberen het wel hoor, een hapje voeren. Heel soms lukt het maar meestal weigert hij dan nog harder. Ach, hij is gezond en levendig dus hij zal wel niet veel meer nodig hebben denk ik.
Hallo,
Als ik dit zo lees dan mogen we toch niet klagen denk ik. In de tussentijd is het weer wat beter aan het gaan. Denk dat we er een machttstrijd van hebben gemaakt. Vanaf maandag (hij is een beetje ziek geweest deze week) gaan we hem niets meer in de handen geven en dan proberen we 10 minuten en als hij niets wil dat laat hij het maar. We gaan hem dan niet meer afleiden. Maarja, met afleiden at hij wel bijna altijd alles op. Waar moet je dan voor kiezen? Ik vind het erg moeilijk. :?
Rijstkorrel,
Nee we hebben het niet opgenomen. Waar is dat dan goed voor? Ik weet precies hoe het eten aan tafel gaat. Zou het hoogstens Dion kunnen laten zien
Ik ben in ieder geval een stuk rustiger geworden. Als hij niet wil eten is het goed. Misschien merkt hij dat wel aan me. Vanmorgen heeft hij een bordje pap gegeten en nog een boterham. Gisteravond ook na het avondeten nog een boterham gegeten. Het gaat de goede kant op. Nu maar hopen dat dat zo blijft. Maar meestal is dit van korte duur.
Dion was met twee jaar 87 cm en 12 nog wat kilo, dus ook niet zo zwaar. Volgens de huisarts is dit ook niet erg. Zal hij in zijn latere leven alleen maar profijt van hebben ivm geen overgewicht.
Groetjes
Neem het maar eens op en bekijk dat eens met andere mensen. Je hebt vaak van jezelf een bepaald beeld hoe je overkomt maar dat is niet altijd hoe de ander dat ervaart.
Ik laat mezelf ook wel eens opnemen tijdens een paardrijles, als ik dan beelden van mijzelf terug zie leer ik daar heel veel van.
Je leert om je eigen fouten te analyseren en te verbeteren. Als je na een paar weken het nog eens opneemt zul je zien dat je veel bewuster met bepaalde activiteiten bezig bent.
Tis leuk en leerzaam, kinderen vinden het geweldig om zich zelf terug te zien op video