Hij lust geen groenten of warme hap!

Ik ben nu al ruim 2 maanden met mijn zoontje aan het oefenen voor de ‘warme hap’. Fruit gaat goed, maar groenten dus echt niet :roll: . Als hij het eerste hapje in zijn mond proeft is het krijsen en wil hij niet meer. Ik maak er geen gevecht van, maar het resultaat is dat we nu 2 maanden verder zijn en de situatie nog steeds het zelfde is.

Ik ben eerst begonnen met ‘enkele’ groenten, potje of vers, ook wel een week achter elkaar hetzelfde geprobeerd, eenmaal Rapley maar daar verslikte hij zich zo in dat ik dat niet meer durf. Nu ben ik aan het proberen met potjes waar ook vlees of vis bij zit, hetzelfde verhaal tot nu toe!

Ik word er beetje moedeloos van. Wie heeft nog tips voor mij en hebben jullie ervaring met zo;n moeilijk eter?

Hier ook geen groente eter. In het begin ook maar 3 happen en toen was het klaar. Maar het ging langzaam beter en nu weet ik welke hij wel lekker vindt en daar eet ie dan zo’n 100 gram van. Maar dat is echt wel de max.



Het cb gaf aan dat ik de groentemaaltijd best kon aanvullen met fruit. Dus als hij weer eens geen warme hap wil, dan gewoon fruit geven, omdat hij dat dus wel heerlijk vindt.

hier een kindje dat alletwee niet wil (groente of fruit). Na 2 hapjes gaat de mond niet meer open.

mischien vind hij de warme hap niet lekker. hoe geef je het fruit? ik gaf altijd het fruithapje op kamertemperatuur. mischien dat hij dat ook met zijn groente wil? en anders groente en fruithap mengen, en dan steeds een beetje minder fruit en meer groente,

succes



ps, ik heb ook weleens gehoord dat iemand het zo vermengde dat het in een fles gegeven kon worden.

Hieke was gek op brocolli/aardappel/banaan stamppot (nou ja, puree… :mrgreen: ) Misschien kan je hem daar mee ‘neppen’ 8)

Misschien is jou kindje nog niet toe aan warme hap.



Wacht er gewoon eens een week mee, probeer het dan nog eens.

Bijvoeding hoeft nog niet he voor 1 jaar.

Dus je heb nog even om hem te laten wennen, Stop evt!

Geef hem fruit, laat hem daar volledig aan wennen.

Geef hem dan pas groente, of begin met kleine beetjes gemengd met fruit.

Zodat hij de smaak wel proeft maar word overheerst door dat ene lekkere fruit. (die hij dus erg lekker vind.)

En doe dat steeds minder, zodat hij steeds meer went aan groente.



Evt mengen met melk en in een flesje geven om te wennen. (neefje zo aangeleerd.)



Eventueel het groentehapje op normale temp!



Succes.

Ik zou het eerst bij pure smaken houden en dan pas gemengde smaken geven. Wellicht toch rapley nog eens proberen (al vind je het eng). Ze hebben nog altijd een wurgreflex waardoor het lijkt of hij zich verslikt, maar dat het toch “gewoon” weer terug het mondje inkomt.

Ik had met mijn kleine meid precies het zelfde, luste ook niets van groente. Moest er zelf van kokhalsen en overgeven omdat ze weigerde het door te slikken.

Ik kreeg toen het advies van het CB om het gewoon even te laten rusten en alleen fruit te geven. Dan na 2 a 3 weken weer proberen. Weer problemen dan weer stoppen.

Ik ben dus een maand gestopt met groente ongeveer en nu sinds maandag weer begonnen met 6 maanden potjes (wortels, rijst, ham) en…ze eet nu groente vandaag weer een andere smaak geprobeerd en ja hoor ze vond het heerlijk.

Dus niet druk maken gewoon even stoppen en over een paar weekjes weer proberen. De smaak van een kleintje veranderd steeds dus komt vanzelf goed :mrgreen:

De dietist heeft mij verteld dat die kleintjes soms wel 10x proeven nodig hebben om de smaak te leren kennen en lekker te leren vinden. Dit hoeft niet 10 dagen achter elkaar dus zou het gewoon 1x per week ofzo proberen en dan de volgende dag weer wat wat wel al lekker gevonden wordt. Zou het ook bij pure smaken houden. Ik zelf ben niet zo voor het verstoppen in lekker eten, maar als dat wel jou ding is kun je dat ook proberen. En anders zoals al gezegd is gewoon ff lekker niks nieuws en het dan zelf gaan eten en kijken of ze dan van jou bordje af het willen proberen? Het gras is altijd groener bij de buren, misschien dat het vanaf jouw bordje ineens wel heel erg lekker is.