Hai meiden, ik ben op zoek naar tips!
We zijn met Sem nu een poosje (maand? anderhalve maand?) bezig met zindelijk worden.
Ik dacht in eerste instantie dat hij er nog helemaal niet aan toe zou zijn, maar dat bleek mee te vallen.
De eerste dag had hij 6 onderbroekjes nat binnen anderhalf uur.
Vanaf de tweede dag liep hij in zijn blote billen en had hij bijna geen ongelukjes meer. Zelfs poepen deed hij geheel uit zichzelf op het potje!
Voor elke poep of plas op het potje of op de wc kreeg en krijgt hij een sticker.
Het potje gebruiken we nu zelden meer, want we hebben een wc-bril-verkleiner waar hij met een trapje zelf op kan klimmen en waar hij dus ook een treetje heeft waar hij zijn voetjes op kan zetten (want die bungel-voetjes hoog boven de grond lijkt me zelf in ieder geval niet prettig), dus we gebruiken nu gewoon de wc.
Maar…
Op de wc poepen lijkt hij niets te vinden, want hij poept de hele dag niet en vervolgens poept hij 's nachts zijn luier zo vol dat ik minimaal 3x per week het hele bed kan verschonen. :?
Eerder poepte hij vrolijk op het potje én de wc, dus daar heeft hij geen angst voor.
En daarbij kan hij heel lang zijn plas ophouden, ik kan rustig de hele ochtend met hem naar de markt en boodschappen doen zonder dat het mis gaat. Maar zelf aangeven dat hij naar de wc moet is er niet bij.
Als ik tegen hem zeg dat we even gaan plassen wil hij niet, maar ik kan goed praten als brugman ( ) en als ik zeg dat het toch wel heel handig is als hij zijn broek droog houdt en zo die leuke teigetje-onderbroek kan aanhouden omdat hij NIET in zijn broek plast (oid) gaat hij wel om.
Hij plast dan vrolijk op de wc, mag een sticker uitzoeken en alles leuk.
Maar als ik niks aangeef doet hij dat ook niet!
En dan komt er natuurlijk altijd een moment dat het misgaat en hij in zijn broek geplast (of een enkele keer gepoept) heeft.
Liefst boven het kleed en met schoenen aan natuurlijk… :?
Zojuist had hij dat vlak voor hij aan zijn middagslaap begon en hij moest er NODIG in, dus heb ik hem meteen meegenomen naar boven.
Daarom kon ik mijn geplande ideetje om hem er maar eens een kwartier mee te laten lopen om te kijken of hij dát dan misschien vervelend genoeg vindt en het dan toch maar gaat aangeven nu niet uitvoeren.
Maar ik dacht misschien zijn hier nog meer tips?
In de potjes-tijd gaf hij het namelijk prima aan, maarja…dat was ook de eerste tijd…nu is de interessantigheid er denk ik ook een beetje af…
En het potje staat er nog steeds en hij mag er nog steeds op, maar dat stimuleert hem ook niet om het aan te geven.
Ik word hier echt een beetje knetter van!
En ja, je kunt natuurlijk niet boos worden, het mannetje is nog maar net bezig en het is gewoon nog moeilijk. Bovendien denk ik dat boos worden averechts werkt, dus ik word niet boos, maar laat wel merken dat ik het niet zo leuk vind.
Maar hoe krijg ik hem nou zover dat hij het wél aan gaat geven?
(En dan bedoel ik natuurlijk VOOR hij geplast heeft…)
Want geef ik het dus elke paar uur even aan dan gaat het prima, maar stop ik daarmee, dan is het dus direct mis…
Dat noem ik niet zindelijk…
Ik hoop dat jullie goede tips hebben!
Liefs,
Sandra.
ik heb alissa in het begin er bij betrokken dat als ze het in de broek gedaan had ,dat we dat samen opgingen ruimen , zij een doekje en ik , en dan gezichten trekken van bahhhhhhh kijk , zullen we dta dan strax maar in het potje gaan doen en sinds dien is ze zindelijk overdag en nou ook snachts sinds 2 weken
hoi hoi
ik ga mee met pegje dan maar zelf of samen met mama opruimen en toch proberen om hem eens te laten lopen met een natte broek, kinderen gaan dit op den duur echt vies vinden
niet vergeten het ene kind is het andere niet misschien heeft hij nog helemaal niet door waneer hij plast pas waneer hij het voelt en moet hij nog leren dat het plasje dat hij voelt moet tegenhouden, ging hij voorheen niet gewoon al vaak op het potje zitten en waren zijn plasjes ongelukjes
groetjes nathalie
Met een natte broek laten lopen heb ik geprobeerd, maar hij lijkt daar totaal geen last van te hebben, speelt vrolijk door!
Nu doe ik het zo dat ik hem zelf de boel laat regelen.
Als hij in zijn broek plast word ik niet boos, maar hij mag het wel zelf regelen. Opruimen doe ik nog wel, maar ik zeg tegen hem “ga het maar even regelen”, dan gaat hij zelf naar boven, trekt zijn natte spul uit en gooit het in de wasmand en gaat op zijn kamertje een droge broek en onderbroek halen. Ik help hem wel met aantrekken, want dat lukt hem nog niet goed zelf.
Ik had namelijk het gevoel dat hij geen zin had om naar de wc te gaan, omdat dat tijd kost en dit kost hem nog veel meer tijd…
Ik heb het een paar keer zo gedaan en ik heb het idee dat het wel wat helpt.
En wat ook helpt: we zijn toch maar gaan omkopen ( :oops: )
Voor elke plas een sticker op de plaskaart (29 vakjes) en voor elke poep een glittersticker op de poepkaart (8 vakjes) en is er een kaart vol, dan krijgt hij een kadootje.
Nou, dat werkt als een tierelier! Ook poepen doet hij nu op de wc!
Als hij druk aan het spelen is heeft hij nog weleens een plas-ongelukje, maar ik heb het idee dat het nu echt ongelukjes zijn en geen desinteresse of gemakzucht meer…
Bij een ongelukje komt er nu ook een “oeps-gezicht” en eerder stond hij vrolijk de hele boel onder te plassen…
Dus het gaat goed!
Dat met die poepkaart houden we nog even zo vol (ben erg blij dat hij nu op de wc poept en dat moet even goed in zijn systeem gaan zitten) en met de plaskaart wil ik met een week of 2 of 3 ofzo overgaan op een sticker per droge dag ipv een sticker per plas. Dat moet dan wel te doen zijn denk ik. Tja, je moet toch ook eens gaan afbouwen…
Liefs,
Sandra.
Hihi Sandra, fijn dat het zo goed gaat en ja een ongelukje is natuurlijk gauw gebeurd. Ik ben ook sinds vandaag met onze zoon begonnen en hij heeft toch al een acht tal keer op het potje gegaan dus ben wel supertrots.
Poepen heeft hij nog niet gedaan dus dat kan ik niet zeggen of dat al lukt.
Dat van dat stickersysteem vind ik heel goed, die kaarten heb je die dan zelf gemaakt of zo met gewoon vakjes op of hoe zie ik dat voor me?
Ik ga er ook maar eens maken , heb hier toch stickertjes in huis liggen.
Wat voor geschenkje geef je hem dan bij een volle kaart(hihi is net zoals bij de supermarkt :mrgreen: ) hier heb ik hem al beloond met zelfgebakken taart(en daarvan krijgt ie dan een sneetje) en met een tik-tak snoepje maar ik ben niet zo voor zoetigheden dus die kaart zal een beter idee zijn.
Geeft ie het nu al zelf aan want dat is volgens mij het moeilijkste, nu zet ik hem om het half uur eens op het potje , of als ie gedronken heeft, we zijn natuurlijk nog maar bezig van vanavond hé. Maar hoe deed jij dat, wanneer zette jij hem op het potje?
Hij geeft het steeds beter zelf aan, heeft eigenlijk alleen nog ongelukjes als hij druk aan 't spelen is.
Die kaarten heb ik inderdaad zelf gemaakt, gewoon met een tabelletje in word. (Ik wil ze je wel doormailen als je wilt…)
En de kadootjes? Dat kan vanalles zijn.
De eerste keer heeft hij een autootje gehad, de tweede keer een puzzel en ik heb nog wel meer liggen. Een pakje stoepkrijt, een cars-tijdschriftje, een kleurboekje, dat soort dingen.
Meer dan 3 euro per kadootje geef ik er niet voor uit hoor, dat vind ik niet nodig. Vaak bij de Action of de Wibra vandaan ofzo…
Het gaat maar om het idee en vooral het uitpakken en de lading aandacht erbij zijn gewéldig voor hem!
Ik zette hem in het begin helemaal niet op het potje.
Ik zette het gewoon neer, liet hem in zijn blote billen lopen en hij kreeg een stickertje voor elke plas of poep op het potje (toen waren de stickertjes nog interessant genoeg en waren er nog geen kadootjes aan gekoppeld). Hij wilde ze graag op zijn potje plakken, maar dat leek me niet handig, dus heb ik een potje voor hem getekend waar hij zijn stickers op kon plakken, dat werkte ook goed…
Hij ging in eerste instantie elke 3 minuten naar de wc, maar dat maakt niet uit. Ten eerste was ik allang blij dat hij het leuk vond (het interessante gaat er snel af hoor, dan gaat hij alleen als hij echt moet) en ten tweede doen ze in hun luier ook 10x een klein plasje ipv 1x een grote, dus ze moeten ook gewoon wennen aan ophouden.
Na een poosje “telden” de mini-plasjes niet meer voor een sticker (de 3-druppel-plasjes, zegmaar) en ze werden al vanzelf groter.
Vooral de hemel in prijzen als het goed gaat en rustig blijven als het mis gaat werkt echt heel goed…