heupdysplasie bij 21 maanden

Ik hoop dat het effe hier mag staan, want hier komen volgens mij de meeste reacties.



Ik ben op zoek naar ervaringen met heupdysplasie, maar dan niet bij hele kleine kindjes. Noa is inmiddels 21 maanden en bij haar is hoogstwaarschijnlijk sprake van heupdysplasie. We hebben gisteren foto’s laten maken en krijgen als het goed is vrijdag de uitslag.

Ik heb HD, ben er recent aan geopereerd… Misschien kan ik je helpen?

Ik hoor zoveel verschillende verhalen. De een krijgt nog een spreidbroekje terwijl ik op internet lees (ook op officiele pagina’s zal ik maar zeggen) dat het geen zin meer heeft om daar tussen 1,5 en 2 jaar nog mee te beginnen. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen.

Heb je al op deze site (klikkerdeklik)



gekeken? Ik weet niet of ik die site zo mag vernomen, maar zit vol met Info, ook voor lotgenoten contact.

ja, die site had ik al gevonden. Daar staat dus dat een spreidbroek geen zin meer heeft bij 1,5 tot 2 jaar.



Mijn grootste zorg is dus dat ze (nu nog) een spreidbroek krijgt.

Hmmm wat zijn de andere opties dan? Opereren? waar ben je onder behandeling?

We zijn er nog niet 100% zeker van…dat moet de foto uitwijzen, maar de huisarts ging er wel vanuit dat het heupdysplasie is. Vrijdag krijgen we de uitslag van de foto. Maar ja, met de feestdagen ertussen zal het allemaal wel even gaan duren voordat we ergens terecht kunnen denk ik.



Ik weet niet wat het alternatief is. Volgens mij een operatie. Verder weet ik niks. De huisarts kon me eigenlijk ook niks vertellen gisteren aan de telefoon. Logisch, want die wil eerst de foto afwachten.



We gaan trouwens naar de kinderorthopeed in het catarinaziekenhuis in eindhoven. Ik mocht zelf kiezen, maar met dat ziekenhuis hebben we tot nu toe goeie ervaringen.

Waaruit bleek bij de HA dan dat het om HD gaat? Beenlengte verschil? Plooitje extra? En waarom zouden ze er nu pas achterkomen? Is het aan beide heupjes?



Veel vragen, maar ik snap anders niet hoe ze zo iets in deze tijd over het hoofd kunnen zien. HD is iets waar heel goed op gelet dient te worden…

Veel vragen, maar ik snap anders niet hoe ze zo iets in deze tijd over het hoofd kunnen zien. HD is iets waar heel goed op gelet dient te worden..


Dat snap ik dus ook niet!!!! Weet je wat nog het ergste is? Ik heb het zelf aangegeven toen ze een jaar was. Ik dacht dat haar beentjes niet even lang waren. Maar dat hoorde bij de groei, omdat kinderen nou eenmaal niet symetrisch groeien. Maar ze hielden het in de gaten. 3 maanden later weer naar het cb, niks over gezegd en toen ben ik er toch maar zelf over begonnen. Nee, het was niks, haar beentjes waren even lang, maar haar achillespees was aan één kan korter. Oefeningen doen dus. Maar na twee dagen bleek dat ze eerst de ene voet heel stijf hield en een dag later weer de andere. Dus dat was het ook niet. De keer daarna werd er bij het cb niet echt bezorgd over gedaan. Ik moest aan de bel trekken als ze bij 2 jaar nog niet los liep en eerder was echt niet nodig. Omdat ik dacht dat ze het bij het cb wel zouden weten ben ik niet meer naar de ha gegaan. Wel vond ik het afgelopen week tijd voor fysio, omdat ik merkte dat Noa er wel aan toe is om zelf te gaan lopen. Dus ik maandag daarheen met het idee dat ik dus een paar oefeningen kreeg. Maar zij zei meteen dat het nog wel even zou duren voordat ze zou gaan lopen en daarna wilde ze een echo laten maken om wat dingen uit te sluiten. Maar ik moest me vooral niet ongerust maken. Tot ik gisteren de ha sprak en vroeg hoe hij het inschatte aan de hand van de dingen die hij had gehoord van de fysio. Hij was dus wel eerlijk en zei dat hij de kans toch wel heel groot achtte gezien haar klachten. Ze heeft een dubbele bilplooi aan één kan en er zit ongeveer 1,5 a 2 centimeter lengteverschil in haar bovenbeentjes. Daarnaast zakt ze met het lopen door haar heupje heen.

Nu kunnen we dus niet meer doen dan afwachten en hopen dat het allemaal toch mee blijkt te vallen. Al heb ik er een hard hoofd in.

Ik baal nog het meeste van het feit dat ze er nu pas achter komen. Ze is al zo groot en wijs en ik ben bang dat ze er heel veel moeite mee gaat krijgen als ze een spreidbroek aanmoet. Dan wordt haar wereldje ineens wel heel klein. Ze kruipt heel het huis door nu en wil de hele dag aan de hand lopen.

Als je de uitslag hebt, en het blijkt HD te zijn (het klinkt namelijk wel zo) dan was ik in jou plaats even om uitleg gaan vragen bij heb CB. Echt belachelijk dit verhaal! Ik kan daar zo boos om worden… Stelletje… grrr



Hier is het zelfs zo dat ze van ieder kind een heup-echo maken met drie maanden… Omdat ik het heb werd er al gelijk gekeken, en nu is Emma er van af.



Ik vind dit eigenlijk te erg voor woorden. Mocht ze aan de spreibroek moeten, als je geluk hebt, is ze er zo aan gewend… Het is dan even moeilijk…



Ik vind dit eigenlijk bijna grove nalatigheid van het CB en het is jammer voor je kleine… Grrrrrrrr

Bedankt voor je medeleven!



Net nog contact gehad met de fysio. Ik vertelde dus dat ik verbaasd was dat ze het niet hebben gezien bij het cb. Zij vertelde dat ze daar eigenlijk ook wel verbaasd over was, zeker omdat ze vanuit dat cb juist vaak doorsturen. Het kan zijn dat het moelijk te zien was en er nu pas uit komt, sinds ze het veel belast door veel te lopen.



Zij bleef erbij dat er nog een kans is dat het geen hd is, maar ik denk zelf van wel. Kan een kind eigenlijk zitten met een spreidbroek?

Emma kon beter zitten met spreibroek dan zonder… Ook draaien van en op de buik was na een paar keer oefenen geen probleem meer…



(Het zijn vaak de ouders die er de meeste problemen mee hebben)



Ik hoop ook voor jouw en je schatje dat het meevalt en het geen HD is… Alhoewel, HD is goed te behandelen!!!

wij zijn gelukkig net af van t spreidbroekje voor Sem



hij kreeg hem met 7 maanden en nu is ie net een week definitief af



Zitten,.Rollen ging prima met zijn campspreider



Maar met de leeftijd van je dochter heb ik geen ervaring…

Ik ben benuwd wat voor behandeling ze mogelijk zal krijgen…



Sterkte in elk geval !!!





:hug: Hann

Hoi,



Kim heeft heupdysplasie. Dit is pas ontdenkt toen ze ruim 18 maanden was. Ze had het aan beide heupjes en dat is ook de rede dat het bij haar niet eerder is opgevallen. Als het 1 heup is, zie je het snel, omdat het scheef is. Maar bij allebei ziet alles er van buiten symetrisch uit.



Hoe is het gegaan: we hadden een afspraak bij de orthopeed voor de uitslag van de foto. Deze heeft direct een brief meegegeven om een spreidbroek te halen. Dat hebben wij ook gelijk gedaan. Eigenlijk had ze gezien de grootte van de afwijking de broek 24 uur om moeten hebben, maarja, een kind dat al staat en loopt kun je niet ineens in een spreidbroek stoppen. Onze arts zei dat als kinderen kunnen staan, je het alleen moet doen als ze in bed liggen, ook de korte slaapjes.



Dus dat hebben we gedaan en na een maand of 3 moesten we weer een foto maken om te kijken of het hielp. Ook moet je af en toe terug met die spreidbroek, want ze groeien er zo uit en dan moet hij weer bijgesteld worden.



Op de foto was te zien dat het hielp, dus we konden zo doorgaan. Toen Kim 2 werd moesten we weer een foto laten maken en deze was ook weer beter. Het was echter nog niet helemaal weg. Er werd ons verteld dat we konden stoppen bij 2 jaar, omdat het na het tweede jaar geen zin meer heeft.



Nu moet Kim nog een controle foto als ze 3 is, om te kijken hoe het er dan voor staat. Is de afwijking dan nog steeds en boven een bepaald aantal procenten, dan moet ze eventueel geopereerd worden.



Kim trok op een gegeven moment haar spreidbroek uit, dus heeft mijn moeder een speciale slaapzak gemaakt van 2 slaapzakken. Ze heeft aan 1 bovenlijf een extra brede onderkant gemaakt en zo kon Kim hem niet meer uit doen en dat ging echt perfect!

Ze heeft ook nooit moeilijk gedaan over die broek, ze kon er op een gegeven moment zelfs mee lopen.



Als er vragen zijn, stel ze gerust!! Ik heb me toen ook suf gezocht naar info, maar kon ook niets vinden.



Ik duim voor je dat alles gewoon goed is!!



:pray: :pray:

sensje wrote:
Bedankt voor je medeleven!

Net nog contact gehad met de fysio. Ik vertelde dus dat ik verbaasd was dat ze het niet hebben gezien bij het cb. Zij vertelde dat ze daar eigenlijk ook wel verbaasd over was, zeker omdat ze vanuit dat cb juist vaak doorsturen. Het kan zijn dat het moelijk te zien was en er nu pas uit komt, sinds ze het veel belast door veel te lopen. quote]

Hoi, ik heb nog niet alles gelezen maar wil graag hierop even reageren. Hier maakt het CB deze fout ook vaak. Ik ben destijds na het bezoek bij het CB, waar niet gereageerd werd op mijn vraag over HD, zelf naar de huisarts gegaan voor een verwijsbrief. Kreeg daarna op mijn donder van het CB, dat ik dat zonder hun 'toestemming' had gedaan!

Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat het gauw goedkomt. Sterkte en succes!

Meid!



Ik hoop dat je morgen veel antwoorden krijgt op je vragen!



Suc6 en sterkte.



Jen

helaas niks gehoord vandaag…moet maandag terug bellen!



We wachten af.

Ik heb net de ha aan de telefoon gehad. De uitslag was goed!!! Niks te zien op de foto’s!!!



Ik ben zo blij :mrgreen: :dance:

geweldig meis!!!

ben ook heel blij voor jullie en voor je kleine meid!

:-*

Superdebuper!!!



Jullie kerstmis kan niet meer stuk!