Hallo,
Ben benieuwd of er hier meer mama’s zijn die dit herkennen of me kunnen helpen.
Mijn zoontje van 15 maanden gaat sinds februari dit jaar 1 dag in de week naar de creche. Voorheen paste oma een dag op hem, maar door omstandigheden gaat dat niet meer.
Hij is nog steeds niet gewend… Het webrengen is zo’n vreselijk drama, hij gaat finaal over de rooie is helemaal hysterisch en dat duurt niet totdat ik de deur uit ben, maar soms wel een uur lang!
Ook heb ik het idee dat hij niet echt mee komt in de groep, het is een verticale groep en hij is een van de jongste kindjes, loopt ook nog niet zelfstandig… Ook het slapen gaat niet zo geweldig, hij is niet gewend om met meerdere kindjes op een kamer te slapen en is erg onrustig waardoor ze er soms voor moeten kiezen om mijn zoontje dan maar niet te laten slapen of op een ander tijdstip… Wat hij dan weer niet gewend is, de laatste keer dat ik hem ophaalde heeft hij maar een half uurtje geslapen over de dag. Terwijl hij thuis nog 2 x per dag slaapt… Op zich niet erg voor een keertje, maar de het waarom zitten me niet lekker… Het zijn verder wel hele leuke meiden daar en heb ook wel een goed gevoel over de club ‘an sich’ maar vraag me af hoe lang het nog duurt voordat hij zich iets lekkerder gaat voelen daar…
Ik zit er zelfs aan te denken om te stoppen met werken als de tweede er straks is, omdat ik zo vreselijk tegen de donderdagen opzie…
Een horizontale groep is geen oplossing, want dat kennen ze niet.
Alvast bedankt voor het reageren!
Ik kan me voorstellen vanuit zijn belevenis, dat 1 dag te weinig is om goed te wennen? Is het geen idee om hem tijdelijk wat vaker te laten gaan, desnoods 1 of 2 halve dagen zodat hij wat beter en sneller kan wennen daar?
Ik denk dat ik zelf anders zou kiezen voor een gastouder, minder kindjes, grotere kans dat hij wel apart kan slapen en mocht je blijven werken na de tweede dan kan die ook naar dezelfde gastouder als je dat van tevoren zo regelt.
Woon je niet in de buurt toevallig? Ik zit er aan te denken om 1 dag in de week weer als gastouder aan de slag te gaan :mrgreen:
Succes ermee, hopelijk gaat het snel beter. :hug:
Groetjes Natascha.
Tjee, wat vervelend…als mijn meisje een pruillipje trekt als ik weg ga, vind ik het al rot om te gaan werken :shifty:
Isa is dus wel al van ‘jongs’ af aan op het KDV, en ook nog eens in een babygroep. Kan je dus geen tips of adviezen geven over het wennen in de groep.
Ik las echter wel iets over slapen…mijn meisje is dus vaak de gangmaker van de clan, en die zorgt er dan voor dat de rest ook gaat keten in de slaapkamer 8) . Hartstikke schetig, en de leidsters hebben er ook vaak plezier om. Maar als het echt te gortig wordt, dan leggen ze haar even apart in een slaapkamer die niet gebruikt wordt. Misschien is dit voor jouw mannetje ook een oplossing?
Onze zoon heeft dat ook erg gehad, die ging vanaf 12 maanden ook 1 dag in de week naar het KDV. Eingenlijk was dat te weinig, vanaf het moment dat hij 2 dagen per week ging, was het over en vond hij het leuk…
Bedankt voor de reacties. Idd de oplossing van een extra ochtendje had ik zelf ook al samen met de leidsters bedacht. Alleen zit daar ook weer een kostenplaatje aan he… En het voelt tegelijkertijd zo dubbel, hij heeft het er niet naar z’n zin en mama brengt hem nog een extra dag heen, snappen jullie? Maar voor het wennen zal het missch. makkelijker zijn… Een gastouder voelen wij beiden niet zoveel voor, maar dat is meer een gevoel kan ook niet zeggen waarom niet precies. Wie weet zou dat wel de oplossing zijn… Geen idee. Mijn zoontje zit momenteel sowieso heel erg in een eenkennigheidsfase dus dat maakt het extra lastig… Net even gebeld en gelukkig verloopt het vandaag vrij goed. Hij was zelfs in slaap gevallen zonder al teveel tranen :thumbup: Vlgs mij hebben ze maar 1 slaapkamertje dus de optie van hem in een kamertje apart leggen zou niet lukken dan, tenminste niet op zijn groep…
We zullen het nog even aankijken en ondertussen kan ik dan nog de tijd nemen om een beslissing te maken tussen wel of niet stoppen met werken. Ook moeilijk, vind het ook fijn om 2 dagen in de week even ‘iets anders’ te hebben, maar wil niet dat het ten koste gaat van het welbevinden van mijn zoontje. Lastig hoor!
misschien inderdaad toch idee om gastouder te overwegen,sommige kinderen kunnen niet wennen op kdv met andere gaat het prima.
nu is 1,5 ook best moeilijk leeftijd om te wennen,als kindjes geen andere opvang als vertrouwde mensen gewent zijn.
vaak is het week of 6 drama terwijl het daarna beter gaat soms al naar paar weken is het ineens over heel verschillend per kind.
wat slapen betreft zou ik toch verzoeken 2x te laten slapen maar bv als eerste in bed te leggen,en als hij stil is de andere kindjes erbij leggen.
anders raakt hij oververmoeid en dat werkt ook niet.
Bij mijn jongste ging het pas echt goed toen hij kon lopen. Toen vond hij het geweldig. Toen kon hij lekker meedoen en dat was voor hem echt belangrijk. Slapen? Dat begint hij nu pas te doen daar . Hij is daar vanaf baby en hij sliep standaar een half uur en meer niet. En dan ook alleen maar als ze hem in de kinderwagen in de groepsruimte legden. Hij was anderhalf toen hij in een bedje kon slapen daar en nu pas slaapt hij regelmatig een uur of langer.
Jochem was ook 15 maanden toen hij voor het eerst naar het kdv ging. Hij kon al wel lopen en zat ook in een verticale groep (waar ik overigens een voorstander van ben). Hij ging toen ook maar 1 dag en het wegbrengen ging vaak gepaard met huilen, hoewel hij soms ook lekker ging spelen.
Het slapen blijft toch wennen in een ander bed, met andere kindjes, misschien wel op een andere tijd, maar ik denk dat het wel went. Zeker als hij straks kan lopen en wat mondiger wordt kan jij en de leidsters dingen beter uitleggen over hoe en wat.
Mijn dochter is met 7 maanden voor het eerst gegaan, vanaf toen gingen ze 2 dagen. Zij huilde veel in het begin en sliep weinig, maar thuis was het toen ook niet anders. Het ging steeds beter en nu ze al een poosje goed kruipt, aan de hand loopt en zelf kan staan gaat het supergoed. Waarschijnlijk frustatie geweest.
Ik heb regelmatig nog even met het kdv gebeld hoe het ging als ze huilend van me namen, want dat is echt niet leuk.
Persoonlijk zou ik nog even volhouden, maar jij moet doen wat jij denk dat goed is voor je kind.