HET voorleesboek voor een meisje van 6

Mijn meisje wordt volgende week 6 en ik zoek nog een mooi boek om cadeau te doen. Graag een echt voorleesboek.

Welk boek zou leuk zijn? We hebben net de Wiplala’s gelezen en dat vond ze zo,zo. Ze vroeg laatst weer om De GVR (die ik alleen nog maar heb voorgelezen voor grote broer, maar zij luisterde wel mee). En verder zijn de 2 boeken over de Dwergjes van Tuil favoriet.

Mathilde vond mijn dochter fantastisch toen ze 6 was, en ook de andere boeken van Roald Dahl.

Wij zijn nu bezig in de GVR en ze vindt het geweldig. Ook lazen we al Sjake en de Chocoladefabriek. Minstens zo leuk.

Ja, maar die boeken hebben we al allemaal. :oops:

Zoon (en ik) zijn grote Dahl fans. :wink:

Wij lezen boeken van Carry Slee, o.a. van Iris en Michiel.

Verder vindt hij sprookjes erg leuk en lezen we Dolfje Weerwolfje, maar vraag me af of dat voor een meisje leuk is :slight_smile:

Ik vind zes jr best vroeg voor roald dahl eigenlijk. Michiel vd hazelhoeve, lotte vd kabaalstraat, de boze heks, de kleine kapitein en anders een mooi sprookjesboek!

De grote boeken van pinkeltje?

Ik lees tygo nu voor uit pinkeltje en de bibelebonse pap.

Heb een hele stapel gehaald uit een 2dehands winkel voor 30 cent de stuk



Mja GVR te vroeg voor een 6 jarige… Ik vind niet perce van niet hoor

Denk dat ieder kind zich anders ontwikkeld en zij is daar duidelijk al aan toe als ze dat verhaal mooi vind

Ze kan zich duidelijk verplaatsen in een verhaal en beelden bij vormen daar er niet bijster veel plaatjes in het boek staan.

pinkeltje is hier idd ook al een tijdje favoriet

@poeizie wrote:

De grote boeken van pinkeltje?

Ik lees tygo nu voor uit pinkeltje en de bibelebonse pap.

Heb een hele stapel gehaald uit een 2dehands winkel voor 30 cent de stuk



Mja GVR te vroeg voor een 6 jarige… Ik vind niet perce van niet hoor

Denk dat ieder kind zich anders ontwikkeld en zij is daar duidelijk al aan toe als ze dat verhaal mooi vind

Ze kan zich duidelijk verplaatsen in een verhaal en beelden bij vormen daar er niet bijster veel plaatjes in het boek staan.




Dat is het punt, in de basis ontwikkeld ieder kind zich dus in grote lijnen gelijk. Wat ik in dit geval belangrijk vind is dat kinderen pas rond hun 7e jr echt onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid. Een kind van zes kan dus nog heel angstig worden van de gvr en daarom zou ik er niet voor kiezen dahl voor te lezen aan zesjarigen. Ik vind het ook meer boeken om zelf te lezen gelooof ik (al zijn ze wel heerlijk om voor te lezen!), maar dat zal dan ook komen door de leeftijd waarvoor ik ze meer geschikt vind.

Ik wil vooral niet haasten met griezeldingen… Nog tijd genoeg voor toch? Want als je met zes jr al de gvr leest, wat heb je dan nog met 8jr? Zoveel mooie kinderboeken zijn er nu ook weer niet…

Zijn dat de richtlijnen of jou ervaring

Want tygo weet echt heel goed het verschil wat nep en echt is

Neem bijv. Het spookhuis van de kermis… Echt dan heb je hele enge poppen aan de voorkant

Hij zegt gewoon heel droog is niet echt he mama is een robot :mrgreen:

Ik vind goed hoor dat de richtlijnen er zijn maar ik ben ook meer van kijken met naar waar mijn kind aan toe is.

Als je boek oei ik groei neem dan heb ik dat eens geobserveerd en sommige dingen die hij als hij toen volgens de richtlijnen had moeten kunnen kon hij niet en andere dingen lag hij ver op voor en kwam het andere al veel later

Hij kon bijv. Eerder sneeuwpop en koelkast zeggen als opa en oma



Zoals het zinnetje uit dik trom: " ti’s een bijzonder kind en dat is ie " :mrgreen:



Ook een leuk boek overigens :lol:

@Lune wrote:





Dat is het punt, in de basis ontwikkeld ieder kind zich dus in grote lijnen gelijk. Wat ik in dit geval belangrijk vind is dat kinderen pas rond hun 7e jr echt onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid. Een kind van zes kan dus nog heel angstig worden van de gvr




Ik ben het hier ook niet mee eens. Nu ken ik de GVR niet, dus kan over de spanning in het boek niet oordelen, maar mijn zoon weet ook prima wat werkelijkheid is en wat niet. Dat boeken spannend zijn, dat is natuurlijk wel iets om mee rekening te houden, ik kijk zelf ook het liefst nog steeds niet naar een enge film als ik alleen thuis ben en dan weet ik ook heus wel dat die film niet echt is :mrgreen:

Mijn dochter vind de boeken van Vos en Haas erg leuk.

Wij hebben daar een hele dikke van. Daar lezen we haar uit voor, en soms leest ze zelf.

ohh er zijn zeker een he-le-boel mooie kinderboeken. oud(er) en nieuw.


  • Hanna Kraan heeft prachtige boeken geschreven, oa over de eekhoorn Krik.
  • De boeken van Astrid Lindgren gericht op wat jongere kinderen.
  • de boeken van Arend van Dam en Alex de Wolf als je kind van geschiedenis en lezen over verschillende landen houdt
  • de echte leesboeken van Vos en Haas



    als er eentje in de buurt zit, ga eens heerlijk neuzen bij een kinderboekenwinkel. die kunnen je zeker ook goede tips geven!

Ik heb nog even verder gedacht :wink:



Als je meisje van sprookjes houdt:

  • De dertig mooiste verhalen van de sprookjesverteller, van Thé Tjong-Khing
  • Fantastische fabels van Jean de la Fontaine



    en verder:
  • de boeken over Mare, Sil en Geerten van Selma van Noort
  • de kleine kapitein
  • de kinderen van Bolderburen
  • prachtige platen, wel een kijkboek, geen leesboek: Nederland, van Charlotte Dermatons
  • bundels met kortere, vrolijke verhalen over Fien, van Harmen van Straaten
  • Pippi Langkous natuurlijk
  • Jubelientje leert lezen, als je dochter daarmee bezig is

nog eentje die ik zelf niet ken, maar wel getipt is door de Kinderjury:



de Raadselridder van Bette Westera

recensie:

http://www.leesfeest.nl/node/389

In deze serie heb ik veel voorgelezen (en heeft de oudste zelf gelezen), vaak herkenbare karakters voor die leeftijd, maar deze vond mijn 6-jarige (wel een jongen) wel leuk toen, vanwege de leeftijd van het karakter Laura.







Zes is oud van Peter Jan Rens.

@poeizie wrote:

Zijn dat de richtlijnen of jou ervaring

Want tygo weet echt heel goed het verschil wat nep en echt is

Neem bijv. Het spookhuis van de kermis… Echt dan heb je hele enge poppen aan de voorkant

Hij zegt gewoon heel droog is niet echt he mama is een robot :mrgreen:

Ik vind goed hoor dat de richtlijnen er zijn maar ik ben ook meer van kijken met naar waar mijn kind aan toe is.




dat zijn geen richtlijnen, dat is gewoon een stukje ontwikkelingspsychologie :eh:

Je moet het ook niet zo heel letterlijk zien, natuurlijk ziet een groter kind best dat dat spookhuis nep is, maar dat neemt niet weg dat de fantasie op de loop kan gaan en het toch heel beangstigend kan zijn (daar heb ik nog last van haha!). Ik kies er liever voor om de wereld voor kinderen van zes nog wat liever en zachter te houden. Ik zorgde dus bijv dat we niet eens langs dat spookhuis liepen want zulke beelden wil ik ze niet meegeven. Omdat ik weet dat Marite soms ook wel een beetje die kant op denkt wilde ik dat toch gezegd hebben, ookal zal het voor veel anderen hier enorm overdreven lijken :wink:

ik ben wel benieuwd welk boek het is geworden :smiley:

Het werd Lotta uit de Kabaalstraat, een oude, versie. Die kreeg ze van mijn vriendin.



Roald Dahl lees ik voor aan mijn zoon van bijna 9, en ben daar bij hem wel mee begonnen toen hij 6 was, maar hij is een heel ander kind en snapte die humor enz, zo is dochter niet.



Pinkeltje trekt me totaal niet om voor te gaan lezen, dat laat ik aan oma over, daar ligt mijn verzameling, ik schijn het vroeger echt geweldig gevonden te hebben, maar ik kom er gewoon niet doorheen om het voor te lezen :oops: .



En inderdaad, voor dochter wil ik de wereld nog liever lief en zacht houden.

Ga denk ik eens op zoek naar boeken van Hanna Kraan en Otfried Preussler.



Ze is verder nog helemaal niet bezig met lezen en boeken over kinderen in het dagelijkse leven vindt ze tot nu toe ook niet echt leuk, alhoewel de boeken over Fleur en Thomas van Evelien van Dort wel in de smaak vallen.