Het lijkt wel nooit te gaan lukken!

Ik heb moeite met het woord “zindelijkheidstraining” Hoezo trainen?
Jelle is vanzelf zindelijk geworden. We hebben een mooie zomer afgewacht en hem de hele dag in zijn blootje laten lopen. Potje buiten gezet en zie maar. Ging prima. Poepen was een groter probleem. Hij kreeg dan gewoon een luier om. Toen hij het op de wc ging doen hebben we hem na iedere drol beloond met een snoepje. Net zolang tot die spanning er ook af was. Misschien niet pedagogisch verantwoord maar het werkte wel!
Toen hij iedere ochtend droog was hebben we 's nachts ook de luier afgelaten met het potje in de buurt.

WIj plasten ook altijd met de wcdeur open dus in die zin begrijp ik de methode van Richard wel.
Als Minke me nu even niet ziet kruipt ze als eerste naar de wc toe om te kjken of ik daar ben. ;D

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat je je niet te druk moet maken over het hele gebeuren. Een beetje stimuleren is okee, maar ik hoop dat jullie ook begrijpen dat zindelijkheid een prima machtsmiddel kan zijn voor kinderen vanaf een jaar of vier…

Zelf doe ik ook nooit moeilijk over kinderen die nog niet helemaal zindelijk zijn als ze op school komen.
Mijn ervaring is, is dat ze dat allemaal uiteindelijk worden.
Tot die tijd extra verschoning in de tas, en ik had de afspraak met moeders dat ik ze kon bellen als er gepoept was in de broek, omdat ik dan vaak geen tijd heb omdat allemaal te verschonen…

We hebben nu een paar dagen die wcbrilverkleiner en onze dochter wil steeds naar de wc…het is ook wel leuk omdat we dan bij haar zitten en boekjes voorlezen natuurlijk…
Ze heeft tot op heden maar 1 keer een plasje gedaan en we laten haar zeker niet langer dan 15 minuten achter elkaar op de wc zitten.Ik denk dat ze er zo gewoon goed aan went en dat het echt niet te vroeg is.

Liefs, Suzie.

Het nadeel met té vroeg beginnen is volgens mij dat je vaker terugvallen zult krijgen…
Afgezien nog van het feit dat de controle over al die sluitspieren er nog niet altijd is maar ook om de psychische bereidheid van een kind zeg maar.
Wanneer je er van uit gaat dat tussen twee en drie jaar het autonomiegevoel van een kind erg gaat ontwikkelen (ikbesef bedoel ik), dan zal de zindelijkheid één van de manieren zijn waaraan je zou kunnen merken dat een kind daar invloed op kan gaan uitoefenen.

Maar goed, het allerbelangrijkste vind ik dat het op een ontspannen manier moet gebeuren. En ik heb eerlijk gezegd moeite met de manier die Suzie noemt. Het idee dat een kind een kwartier op een wc moet zitten onder het mom van zindelijkheid gaat me te ver.
Volgens mij is het iets natuurlijks dat plassen en poepen; niet iets dat je kunt afdwingen. Al kan ieder kind natuurlijk op een gegeven moment om pa of ma te plezieren een klein plasje produceren.
maar dan is een kind toch nog echt niet zindelijk!
Zindelijk zijn ze pas als ze op natuurlijke aandrang kunnen reageren en dan vervolgens op tijd de wc weten te bereiken.

(overigens wil ik in dit hele betoog niet de mensen kwetsen die al jaren doormodderen met hun kids omdat ze nog niet zindelijk zijn; al of niet om medische redenen)

Quote:
Dus push niet teveel en kijk er vooral mee uit!

Nou Lydia, ik push niks hoor. Zolang Madelief uit zichzelf op de po gaat zitten om meteen een plas te doen zal ik haar daar niet van weerhouden. Ok, soms vergeet ze het nog wel eens. Als ze aan haar vagina zit dan weet ik het is weer zo ver. Dan zeg ik doe maar een plas op de po en hupsakee daar gaat ze. Ze is nu al zo ver dat ze het ook zelf weg kan gooien in de wc zonder omkiepen. En een poep doet ze ook al uit zichzelf op de po. Ik zag het ineens gebeuren terwijl ze bezig was.

Ik ben er mee eens dat je zoiets nooit onder dwang mag doen. Als ze niet wil dan laat ik haar nog geen seconde lang op de po zitten. Maar ik twijfel toch zeer aan die officiele twee jaar waarop de blaas en darmen ontwikkeld zijn. Of Madelief is erg vroeg. Al merkte ik wel bij haar dat ze zich van de zomer al bewust werd van haar aandrangen. Toen ging ze ook al even weg van mij om een plas te doen. Zinderlijkstraining is volgens mij meer bedoeld om je kind hierbij verder op weg te helpen. Maar ja, zolang de meeste kinderen full-time in luiers rondlopen is geen ouder zich meer bewust over het zindelijksgedrag van hun kind.
Quote:
Maar goed, het allerbelangrijkste vind ik dat het op een ontspannen manier moet gebeuren. En ik heb eerlijk gezegd moeite met de manier die Suzie noemt. Het idee dat een kind een kwartier op een wc moet zitten onder het mom van zindelijkheid gaat me te ver.
Volgens mij is het iets natuurlijks dat plassen en poepen; niet iets dat je kunt afdwingen. Al kan ieder kind natuurlijk op een gegeven moment om pa of ma te plezieren een klein plasje produceren.
maar dan is een kind toch nog echt niet zindelijk!
Zindelijk zijn ze pas als ze op natuurlijke aandrang kunnen reageren en dan vervolgens op tijd de wc weten te bereiken.

Hoi Rianne,

Graag wil ik even op jouw reactie reageren. Het is niet zo dat mijn dochter beslist een kwartier op de wc MOET zitten. Ik heb aangegeven dat dat de maximale tijd is dat we haar er op laten zitten (onder het genot van een leuk boekje en andere zaken). Het gaat er zeker ontspannen aan toe en ze MOET niks.
Zelf geeft ze wel vaak aan dat ze naar de wc wil/moet, maar over het algemeen vindt ze de wcbril dan toch weer te koud om op te zitten. (behalve bij ons thuis dan, die wc staat naast de verwarming).
Ze kan zelf al behoorlijk goed aangeven dat ze moet poepen en als ze dat aangeeft, zetten we haar ook zeker op de wc. "poepen see" zegt ze dan. Vaak zijn we er dan echter te vroeg bij, want het poepje gaat toch altijd later in de luier. Maar soms gaat het ook goed en dan is ze zelf reuze blij. En wij natuurlijk ook.
Ik heb ook niet beweerd dat mijn dochter al zindelijk is......nee, we hebben nog een lange weg te gaan, maar het begin is er......

Groetjes, Suzie.

Hee Suzie,

Is het dan niet een idee om een opstapje of zo neer te zetten zodat ze er zelf op -en af kan klimmen?
Als het bij jullie werkt, is het prima natuurlijk. Maar het past gewoon niet bij mij , zoiets. :wink:

Nee, zo zonder opstapje gaat het nog prima.

Groetjes, Suzie.

Vandaag haar eerste ochtend zonder luier. Met als resultaat 2 maal een nat pak. Ach, het moet nog leren. We zien wel hoe het verder gaat.

Groetjes, Suzie.

Wij zijn nu inmiddels ongeveer 2 weken bezig en onze dochter van bijna 2 kan al aangeven wanneer ze aan het plassen is en bij vlagen kan ze het ook zeggen en dan nog even ophouden. Ik laat haar 1 tot 2 uur per dag gewoon zonder luier rondlopen.

Eerst deed ik haar nog wel op bepaalde tijden, als ik dacht dat ze moest plassen, naar de wc (met verkleiner), maar ik heb besloten dat ze het nu steeds maar zelf moet aangeven. Dat betekent wel wat troep hier en daar, maar dat heb ik er graag voor over. Als ik zie wat voor vooruitgang ze in die 2 weken heeft geboekt! Sjapoo!

Groetjes, Suzie.