Het lijkt wel nooit te gaan lukken!

:frowning: Crisis!!!
Onze dochter is bijna 4 maar zindelijk worden? Nee.
Ze vind het wel best zo, maar in sept. moet ze zindelijk zijn anders kan ze niet naar de peuterklas.

Nu maar hopen op een lange mooie zomer waar ze lekker in haar blote kont kan lopen, in de hoop dat het dan vanzelf gaat…
Maar bij meisjes gaat het beslist niet sneller weten we nu, in tegendeel!

Op naar een mooie zomer 8) Kinderen worden er, jongens of meisjes, pas zindelijk wanneer ze er echt aan toe zijn. En de een is dat later dan de andere. Over het algemeen zijn meisjes wel wat sneller, maar dat is gemiddeld en dat gemiddelde vind ik altijd een beetje ingewikkeld. Om een gemiddelde te behalen moeten er ook mensen zijn die er wat langer over doen toch? :wink:
Maar mag ze dan niet naar de peuterklas? Heb je al eens met een stickerkalender gewerkt? Elke keer voor iets doen op het potje een sticker, is de kalender vol dan een kadootje? Succes!

Het stickersysteem werkte bij ons ook erg goed. Maar wij zijn er niet te vroeg mee begonnen. Ook werkte het bij ons niet als we Milou helemaal zonder luier lieten lopen, want ze was dan erg verdrietig als het niet gelukt was droog te blijven, en dat werkte averechts.
Ook hier is het bij elk kind verschillend, dus denk ik zeker dat het bij jouw kind ook wel gaat lukken.

succes ermee
Esther

tja, je kan het op de manier van dr.Phil proberen, al is dat niet mijn manier.
ik ben toch meer een typ van als je kind het aangeeft ga je er in mee en anders komt het wel.
die gebruikte een plaspop. pop wat drinken geven, laten plassen en dan zeg maar een feestje bouwen.
het kan je kind stimuleren, dus je kan het proberen.
dit 5 keer achter elkaar doen en vervolgend je kind vragen.
wil het nog niet op het potje; weer 5 keer die pop…
volgens dr.phil heb je dan binnen 1 dag je kind zindelijk.
het hele verhaal zal vast wel ergens terug te vinden zijn.

Heftige manier.

kijk, die plaspop als voorbeeld gebruiken, vind ik op zich wel een heel goed idee.
maar het kind MOET er bij blijven om te kijken, om heel blij te doen als de pop geplast heeft.
maar om dat weer overnieuw te doen als het kind zelf niet wil…
tja kweet niet

mijn zoon word in september 4 de tweede dag dat hij op de basisschool zit :wink:
maar nu zeggen ze op de cres hij moet wel zindelijk zijn als hij daar heen gaat je moet er maar hard aan werken dat hem dat lukt maar dwingen kun je niet :’(
en een belonin kalender werkt bij ons ook niet maar hopen op een warme zomer kunnen ze in hun blote billen meschien dat dat helpt iedereeen met dit probleem succes :-[

Ik vind het gewoon erg dat kinderen moeten zindelijk zijn om naar school te mogen. Ik heb het zelfde probleem met mijn zoontje van 2,5 dat volgende maand naar de kleuterschool zou gaan. Hij is al uitgeschreven op de crèche en kan dus niet meer terug en wij werken met twee. Ik weet dus echt niet wat ik ermee moet aanvangen. Het is bovendien heel gewoon dat een kind op 2,5 nog niet zindelijk is, waarom eisen ze dat dan?

Hi Veerle,

bedoel je de kleuterklas of peuterspeelzaal, hij is toch nog te jong voor het eerste? Mijn zoon gaat naar de peuterspeelzaal en daar hoeven kinderen nog niet zindelijk te zijn hoor!! Dat is onzin. Ik heb trouwens wel gemerkt dat mijn zoon positief wordt beinvloedt door de oudere kindjes die al zindelijk zijn. Hij is het nu bijna en is ook 2.5+ af en toe een ongelukje , maar daar kan hij vaak niets aan doen, de speeltuin is ook zo leuk!

Succes ermee

hallo
ik ben zelf groepsleidster op een kinderdagverblijf en dus heel vaak bezig met zindelijkhieds training en ik durf met een gerust hart te zeggen er is geen gulden regel voor het trainen elk kind is anders .
wat mijn mening is is dat de meeste plassen echt wel op het potje of wc willen doen maar er gewoon weg te laat opmerken en het ook niet allert genoeg er op zijn .
dus we hebben echt vaste tijden om het te vragen eigenlijk om het half uur en we maken er niet een supre feest van maar gezellig is het wel ,altijd complimenteren ook als het niet gelukt is want je bevestigd dat ze hun best gedaan hebben .
wat ook op valt is dat het poepen wat meer training vergt

de meeste kids zijn rond 3 jaar en 3 maanden dat ze zindelijk zijn dit is gemiddeld de leeftijd in nederland .

1 ding heeft geen zin en dat is dwingen een duwtje in de goede richting kan geen kwaad maar echt dwingen brengt de boel weer terug naar het begin .

groetjes ferdi

Hoi,

Wij hebber er 1 daar word je bijna gek van maar vrolijk blijven. Onze dochter is bijna 3.5 maar vertikt het om op de wc te poepen (hopeloos). Ze is zo bang ze staat gewoon te trappelen als ze moet en dan roept ze je moet me helpen, je moet me helpen. En dan begint ze te huilen want ze vind het heel vies. Het is zelfs zo erg als ze gaat voelen dan gaat ze zitten en komt niet meer van de bank of stoel af en word er niet lekker van. Tot dat ze niet meer kan houden. Dan brult ze het uit. Het maakt niet uit of het nu in de luier of onderbroek is ze doet het niet.

Op psz heb ik het aangegeven en ze zouden haar in de gaten houden. Kom ik vandaag op school zie ik haar zitten op het plat vorm van de glijbaan en maar roepen juf, juf, juf maar geen contact. Toen ging ze glijen met de billen omhoog dus ik wist al hoe laat het was. Ik riep haar en vroeg wat er was toen zei ze ik heb poep ik zei zeg het maar tegen de juf(hulp). Die stuurde haar toen naar binnen want er was ook een juf(hulp) binnen bij de wc’s. Maar die juf(hulp) ging meteen naar de echte juf en kleppen en naar mij kijken. Ik dacht wat een onzin ik ben zo bezich met haar en hun komen niet na wat ze beloven. Ik weet ook wel dat ze ze niet zindelijk hoeft te maken maar kan wel ff naar gekeken worden vind ik. Dus ben ik naar binnen gelopen want het was tijd geworden en heb iik zelf maar gedaan(schone billen).
Maar donderdag wil ik wel een gesprekje hier over.


Groetjes Mariska

mijn zoontje van 5 jaar en 3 maanden oud is nog steeds niet helemaal zindelijk.Ook overdag niet.
Hij zit inmiddels in groep 2 van de basisschool en ze gaan hier goed mee om.De juf stuurt hem geregeld naar de wc,dit gaat vrij goed maar ongelukjes gebeuren nog regelmatig.
Hij is onderzocht door een kinderarts en er is niets mis met hem.Ik heb vanalles al geprobeerd,soms hielp het eventjes maar hij valt steeds weer terug.
S’nachts begin ik nog niet eens aan,laat hem eerst overdag maar goed zindelijk zijn.
Mocht iemand nog tips hebben hoor ik ze graag.

Stickers? Cadeautjes? Plaspoppen? Feestjes?

Die plaspop komt wel aardig in de buurt om het begrijpelijk voor een kind te maken dat het plasje op de po hoort. Maar doen jullie het dan nooit eens gewoon voor? ???

Kijk, als je zelf als ouder een plas op de po doet dan wil je kind dat naäpen. Mijn dochtertje was ook apentrots toen ze vlak voor mijn neus een plasje in de po met volle kracht eruit wist te persen. Waarna ze meteen vrolijk met haar handjes er in ging spatteren. :smiley: Nu heb ik wel kunnen uitgeleggen dat de bedoeling is om het plasje daarna weg te gooien. Alleen snapt ze nog niet dat ze de po hierbij beter rechtop kan houden ook al heeft ze de andere hand nodig om de deur van de wc te openen. Dus gooi ik het nog maar even voor haar weg.

Ok. Deze methode heeft ook nog wel zijn keerzijde. Als zij een plas gedaan heeft dan moet ik ook een plas doen. Dan pakt ze ongegeneert mijn plasser beet met de bedoeling om die naar de po toe te trekken. :o Auw! Het zal misschien nog wel even duren voordat ze alleen een plasje wil doen.

Ja. Die zindelijk training levert wel dolkomische situaties op.

Als je er leuk mee om gaat tenminste. Want ik denk dat je zoiets beter niet kunt forceren. Maar misschien helpt deze tip je wel.

O ja. Mijn dochtertje is nu 1 jaar en 7 maanden. Dit schijnt wel vroeg te zijn als ik dat zo hier en daar lees. :stuck_out_tongue: Maar misschien zijn die presentjes-methodes gewoon niet effectief genoeg. ;D

???

Onze dochter is 1 jaar en 10 maanden. Wij zijn ook bezig met een zindelijkheidstraining. Althans, dat proberen we. We hebben een boekje gekocht over een konijntje dat op het potje leert te plassen en poepen. We hebben er zelf bij verzonnen dat het konijntje dan een sticker krijgt. Die beloning geven we nl wel aan onze dochter.

Tot op heden moet ze echter niets van het potje weten en daarom denken we over een brilverkleiner (zie ook een andere topic). Ze heeft 1 keer op het potje geplast (toen ze iets van anderhalf was), maar daarna niet weer. En 1 keer gepoept, maar dat telt eigenlijk niet. Ze had al in bad en op de grond gepoept (lekker smakelijk verhaal) en toen er nog wat uitkwam, hebben we dat met de pot opgevangen! We hebben haar natuurlijk helemaal lopen prijzen en ze heeft als beloning 2 stickers op haar potje gekregen…

Maar verder is het nog niet gekomen. Misschien wil het wel met de brilverkleiner…

Groetjes, Suzie.

Is 1 jaar en 10 maanden niet veel te jong om met zindelijk heids training te beginnen?

Heb trouwens in mijn omgeving gemerkt dat kindjes die niet aan een potje toe zijn al helemaal niet aan de grote wc toe zijn…

Nee Melanie, ik denk niet dat dat te jong is. Volgens mijn moeder waren mijn broer en ik met goed 2 jaar ook al zindelijk overdag…

We hebben overigens inmiddels een wcbrilverkleiner gekocht en daar mag onze dochter graag op zitten! We proberen haar er regelmatig op te zetten en ze heeft er al 1 keer een heel klein plasje op gedaan! Als beloning kreeg ze een sticker, dus die prijkt nu op haar wcbril! (die we overigens standaard op onze tweede wc hebben gezet.

Groetjes, Suzie.

Melanie. Dan zal je 1 jaar en 7 maanden wel helemaal te vroeg vinden. :smiley:

Nou ja. De dip zit er bij ons ook al weer in hoor. :frowning: Ze heeft laten zien dat ze het kan. Dus haar aandacht is nu weer volledig op andere dingen gericht. En de po mag alleen nog maar als een leuk hoedje fungeren. :stuck_out_tongue:

Officieel zijn de darmen en blaas tot 2 jaar nog niet genoeg ontwikkeld om aan training te beginnen.
Tot twee jaar werken vooral vanuit reflex. Wanneer je te vroeg begint heb je meer kans op stoornissen op het gebied van zindelijkheid, ook op latere leeftijd. Kinderen die te vroeg zindelijk worden (gemaakt) krijgen ook vaker te maken met blaasontstekingen etc.
Dus push niet teveel en kijk er vooral mee uit!

Je merkt het trouwens ook wel als ze er zelf mee bezig gaan, want dat willen ze bij jou kijken hoe dat gaat op de wc…
en dat is denk ik dan ook een goed moment om te beginnen…