Het liefst niet willen kolven

Hoi meiden,



Misschien vinden jullie het een domme vraag, maar had het hier thuis over en voel me niet fijn bij het idee om te gaan kolven, maar wil wel graag borstvoeding geven. Wat is jullie idee en ervaringen over borstvoeding maar niet kolven?

Hoi,



Ik heb ‘nog’ geen ervaring hier mee.

Maar ik ben ook van plan om niet te gaan kolven.

Ik ben thuismoeder, en kan dus altijd thuis zijn voor elke voeding.

Maar mocht er iets gebeuren waardoor ik niet kan voeden of wat dan ook, ga ik wel kolven voor een x hoor.

Bij de eerste heb ik 10 weken alles gekolft en dat is heel vermoeiend.



Bij de 2e 7 maanden gewoon live bv gegeven en alleen eens gekolft als ik weg wilde ofzo.



Ik denk juist dat bv heel goed lukt als je niet kolft.

@kiki1987 wrote:

Hoi meiden,



Misschien vinden jullie het een domme vraag, maar had het hier thuis over en voel me niet fijn bij het idee om te gaan kolven, maar wil wel graag borstvoeding geven. Wat is jullie idee en ervaringen over borstvoeding maar niet kolven?


Het ligt er een beetje aan wat je bedoelt met niet willen kolven. Kolven is vaak handig/nodig om de productie op gang te brengen. Het lijtk me dat je bezwaar niet daarbij zit, toch? want dan gaat het gewoon over de eerste dagen even de boel op gang helpen.



Ik heb geen idee of je werkt of niet. Maar in principe hoef je niet te kolven als je niet werkt en niet lang weg gaat van je kindje. De praktijk kan natuurlijk anders uitwijzen (omdat je kindje niet van de borst wil drinken enz enz), maar dat zijn de uitzonderingen. Dus niet willen kolven hoeft echt geen belemmering te zijn voor een fijne bv-tijd! (tenzij je dus na 3mnd weer aan het werk wilt, dan ontkom je er niet aan lijkt me. tenzij je vanaf dan over wilt stappen op half fv)

Ik denk dat als het idee van kolven je tegenstaat, kolven juist niet zal werken.



ik had bij mijn dochter erg veel voeding, maar zodra er een kolf in de buurt kwam kreeg ik er geen druppel meer uit.

Dankjewel voor jullie reacties! :-*



Het is de bedoeling dat ik het eerste half jaar thuis blijf als de kleine geboren is. Maar het idee van kolven staat me zo tegen dat ik daardoor eerst niet wou beginnen met borstvoeding. Maar aangezien het beter is, vind ik dat ik het zowiezo een kans moet geven.

Als je het eerste halfjaar toch thuis blijft zou ik er lekker voor gaan.

Tegen de tijd dat je zin hebt om een keertje zonder je kleine op pad te gaan kan je het misschien toch een keer proberen (of voor die ene keer gewoon maar kv geven, ik kocht weleens zo’n pakje kant en klaar spul in dat soort gevallen).

Weet je ook wat je zo erg tegenstaat? Ik zag me van te voren ook niet kolven, als je er niks mee hebt, lijkt het van te worden maar vreemd.

Nu loopt de bv super goed. En ben nog lang niet van plan om te stoppen. Doordat ik zo blij ben met de bv heb ik ook helemaal geen moeite met kolven.

Ik zou sowieso nu nog geen kolf kopen, gewoon kijken hoe het gaat, hoe je er bij voelt. Misschien heb je er straks minder moeite mee.

@kiki1987 wrote:

Dankjewel voor jullie reacties! :-



Het is de bedoeling dat ik het eerste half jaar thuis blijf als de kleine geboren is. Maar het idee van kolven staat me zo tegen dat ik daardoor eerst niet wou beginnen met borstvoeding. Maar aangezien het beter is, vind ik dat ik het zowiezo een kans moet geven.




Maar eigenlijk is het gek he, borstvoeding is eigenlijk iets heel natuurlijks, daar hoort idealiter helemaal geen kolf aan te pas te komen. In afrika geeft 90% bv of zo (totaal natte vinger-percentage :wink: ), en niemand kolft.

Het is een ideaal middel als het allemaal anders loopt dan gehoopt, of als je niet in staat bent tijdens elk voedingsmoment bij je kind te zijn. Maar het is niet zo dat je bv niet kan slagen als je niet kolft. Dus er al niet aan beginnen omdat je niet wil kolven, lijkt me echt echt echt niet nodig. :-

Als je het eerste half jaar thuis wil blijven heb je waarschijnlijk idd geen klof nodig. Toch is het wel fijn als je eens weg wilt een avondje ofzo hoor. Als is het alleen om de spanning eraf te kolven.

Ik vond zelf het kolven niet erg die eerste 6 maanden. Deed verder ook geen pijn ofzo. Vond het alleen wel lastig om op mijn werk er tijd voor vrij te maken, en de rust ervoor te vinden. Maar goed dat gaat voor jou dan niet op.

Wel lekker als je het eerste half jaar bij je kleintje kan zijn zeg! Dan is er niets zo makkelijk als bv. (als het eenmaal op gang is ;))