het leed, dat slecht eten heet...

Mijn dochter van 4 eet en drinkt nu al een behoorlijkle tijd niet zo best. Maar we hadden altijd wel een paar maaltijden die ze wel luste.

Drie of vier keer per week aten we dit, zodat ze altijd wat gezonds binnen kreeg.

Als ze niet at, ook goed, dan kreeg ze geen snoep. Dat was het idee tenminste. Maar ze at altijd wel iets.

Maar nu is het echt heel erg slecht met het eten gesteld.

Ze lust werkelijk waar helemaal niks meer. Alleen pannekoeken, en wit brood met chocoladepasta. Snoep en koekjes.

Daar wordt een kind niet groot van.

Ze is 4,5 jaar oud en heeft nog steeds maatje 98-104.

De laatste 2 dagen leeft ze op

dag 1

een halve tosti ham/kaas

1 mandarijntje

1 glas shrek-limonade

vier stukjes brood (dus net een kwart boterham denk ik) met berenworst

1 glas melk

1 hap hutspot

1 kopje thee

Dag 2

1 halve tosti ham/kaas

2 mandarijntjes

1 beker melk

2 boterhammetjes zonder korst met chocoladepasta

1 boterhammetje zonder korst met berenworst

1 mandarijntje

1 hap soep

een kwart stukje wit stokbrood

Ik heb mij altijd voorgenomen om me er niet druk over te maken.

Maar haar ontlasting is nu dun, en het heeft een beigeachtige kleur.

Dwingen helpt niet. Geen snoep geven helpt niet. Straffen helpt niet. De hemel in prijzen als ze goed eet helpt niet. Een toetje als ze goed eet helpt niet.

Ik maak mij nu echt zorgen.

Hoe krijg ik haar weer aan het eten?

hier werkten de termen drakenbloedsoep (tomatensoep) prinsen brood (in een kroontje gesneden) zwaarden (komkommer met kartels) en wat we er nog meer van konden maken zodat hij meer at

en nu heet heel veel ovenschotel en werkt ook al een tierelier

en je zei pannekoek ook al met spinazie of rode bieten geprobeerd ?

(door het beslag) toch wat anders binnen en ze hebben een pannekoek

ik denk eerder dat je kleine een virusje onder de leden heeft.

blijf bij je standpunt: ga vooral geen trukkendoos uit de kast trekken. gewoon op vaste tijden het eten aanbieden. geen aandacht geven aan negatief gedrag. het komt vanzelf wel weer. dit is echt een leeftijd van uit proberen.

bied haar smiddags van die minitomaatjes aan, stukje kokkommer, stukje kaas.

en de tweede dag eet ze toch al 3 boterhammen op :thumbup: kijk maar eens op de site van voeding nog wat :think: voedeingcentrum ofzo. dan zie je dat ze helemaal niet zoveel hoeven te eten.

mischien kun je het avondeten naar de middag switsen, vaak zijn ze tegen etends tijd onwijs moe, en zeker nu: drukke dagen op school, knutselen, spanningen van sinterklaas.

nee, niet druk maken, komt wel goed :thumbup:

toetje als strafmiddel gerbuiken zou ik ook niet doen, gewoon niks als straf. behalve dan het lekkere werk, niet eten= geen snoepje koekje chippie

@maria74 wrote:

bied haar smiddags van die minitomaatjes aan, stukje kokkommer, stukje kaas.

en de tweede dag eet ze toch al 3 boterhammen op :thumbup: kijk maar eens op de site van voeding nog wat :think: voedeingcentrum ofzo. dan zie je dat ze helemaal niet zoveel hoeven te eten.

mischien kun je het avondeten naar de middag switsen, vaak zijn ze tegen etends tijd onwijs moe, en zeker nu: drukke dagen op school, knutselen, spanningen van sinterklaas.

nee, niet druk maken, komt wel goed :thumbup:

Minitomaatjes lust ze niet, komkommer lust ze niet, kaas lust ze niet. Plakjes worst lust ze niet, gehakt, tartaat, hamburger, krentenbrood, eierkoeken, patat, fruit (behalve mandarijntjes), jam, pizza, spagetti, macaroni, groente (alle soorten), brinta pap, soep, lust ze niet.
De lijst is eindeloos.

Het enige wat ze wil hebben is dat Becel brood dat wit lijkt, maar dat toch volkoren is. (of helemaal wit brood)
Daarop wil ze alleen maar chocoladepasta en heel af en toe berenworst (maar niet van harte, alleen na heel erg aandringen)
Tosti wil ze heel af en toe wel eten. Kaas is alleen lekker als het gesmolten is.
Ik weet a en toe echt niet wat ik op tafel moet zetten.

Gisteren hadden we afgesproken dat ze die dag geen snoep zou krijgen. Ze zat weer te teuten met haar ontbijt.
Maar dan komen er twee vriendinnetjes mee uit school. Wat doe je dan?
Alleen de vriendinnetjes wat lekkers geven vind ik wel heel erg hardvochtig, maar als ik ze allemaal niks aanbied is het ook niet eerlijk.

Moeilijk dat opvoeden.... je denkt dat je het allemaal goed bedacht hebt, en dan komen er toch onverwachte dingen om de hoek kijken

ja is ook moeilijk.

je hebt ook van die zakjes fruit, mischien vind ze dat lekker. of een fruitshake zelf maken. gewoon jus dorange met bv banaan pureren :drool:

aardappels en groenten prakken?

vraag eens aan haar op een rustige manier wanneer jullie niet eten wat ze lekker vind, nadat jij hebt verteld dat je zo een zin in patatjes hebt, ik zeg maar wat, op een speelse manier.

en vraag dan ook eens waarom zij iets niet lekker vind en wat ze allemaal niet lekker vind. en waarom niet. ikzelf heb heeeeeel lang tomatensoep niet lekker gevonden, ik gruwelde ervan, later kwam ik erachter dat ik tomatensoep en een nare situatie met elkaar assosieerde.

ik zeg overigens niet dat dit bij jullie speelt, maar mischien dat zij eten gebruikt als een emotioneel middel. zij heeft tenslotte de controle erover. snappie :wink:

blijft ze weleens over op school? hoe gaat dat dan?

mijn jongste is ook niet heel dol op brood, maar zelfgemaakte pannekoeken die ikecht zelf heb gemaakt met brinta al vezeltjes erin, dus geen pakje vind ze lekker, en poffertjes, maar ook wentelteefjes gaan goed.

sterkte ermee :-*

zolang ze elke dag goed drinkt is het goed moet je maar denken, maar weer niet teveel, anders zit hun buikje weer te vol voor het eten… oow waar je al niet aan moet denken he, ach komt goed hoor :wink:

trouwens, als wij kindjes hebben spelen, en ik wil geen snoep geven dan doe ik dat ook niet, willen die kindjes wat lekkers dan krijgen ze net zo goed een schaaltje druifjes, tomaatjes, komkommertje, soepstengel, zakje rozijntjes.

wie weet als die vriendinnetjes dat lekker opeten, je dochter gewoon meeeet. dan niets erover zeggen, gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is.

zo heb ik hier vaak moeders die met verbazing kijken hoe hun dochter een schaaltje tomaatjes eet terwijl ze dat normaal nooit eet :mrgreen:

dana lust dat gelukkig wel allemaal. en tuuurlijk heeft ze haar momenten gehad dat ze niets wou eten zoals laatst, maar ik probeer er ook geen issieu van te maken, wat absoluut frustrerend is :hug:

@Happy mommy wrote:

Dag 2

1 halve tosti ham/kaas

2 mandarijntjes

1 beker melk

2 boterhammetjes zonder korst met chocoladepasta

1 boterhammetje zonder korst met berenworst

1 mandarijntje

1 hap soep

een kwart stukje wit stokbrood

Dit is voor onze oudste (5 jr) een redelijk normale hoeveelheid voor een dag, hoor. Bedenk ook dat een halve tosti alweer een hele boterham is! Als we mazzel hebben gaat er iets van avondeten in, maar een paar dagen in de week gaat ze echt naar bed met een toetje en 2 happen eten achter d’r kiezen. Drinken zou ik me meer zorgen om maken, 1 beker vocht op een dag lijkt mij erg weinig. Hier mogen ze rustig wat eten laten staan, maar het drinken moet altijd op. Onze jongste bied ik gewoon vaker drinken aan, die heeft het niet zo op vaste drinktijden, wat eigenlijk wel mijn gewoonte is.

Dwingen helpt niet. Geen snoep geven helpt niet. Straffen helpt niet. De hemel in prijzen als ze goed eet helpt niet. Een toetje als ze goed eet helpt niet.

Dan moet je alles van dit bovenstaande dus maar niet doen. Het frustreert jou enorm en alle aandacht die je er aan geeft, werkt dus niet. Dan zou ik er geen aandacht meer aangeven, zodat je in ieder geval je frustratie niet verder voedt. Ook voor je dochter lijkt me het me fijner als er geen aandacht wordt gelegd op het eten.

Hoe gaat het eten op school? Zien eten doet vaak eten. Misschien kun je haar in haar trommeltje iets meer meegeven.

@Happy mommy wrote:
Ik weet a en toe echt niet wat ik op tafel moet zetten.

Ik hou er dus niet zo heel erg meer rekening mee. Eerder kookte ik nog weleens apart voor onze oudste, maar daar ben ik mee gestopt. Wel zorg ik nu voor afwisseling in dingen ie ze wel lust en dingen die ze niet lust. Dus zo’n 3 of 4 keer in de week eten we iets wat ze wel lust, en de andere keren is het gewoon jammer. Ik zou gewoon datgene op tafel zetten waar jullie zin in hebben en kijken wat zij er van meepikt.

Succes ermee.

Tja, ik heb zelf zoiets van… of ze is ziek (aan het worden) of ze heeft gewoon geen honger.

Ook ik maak mij hier niet druk om het wel/niet eten. Ze eten wat de pot schaft, zo niet, jammer dan, dan maar niet eten. Ik ga echt niet hemel en aarde bewegen om mijn kinderen aan het eten te krijgen. Ze komen hier niet om van de honger ook al eten ze weinig.

Je kan voor de zekerheid naar de ha gaan, gewoon om na te laten kijken of ze wel of niet ziek is.

Gezien je andere topic (over je oudste dochter en jaloers gedrag) kan het ook nog zo zijn dat ze op deze manier aandacht probeert te vragen.

Onze oudste dochter van bijna 6 die eet ook zo vreselijk weinig…

's Morgens hooguit 1 boterham zonder korstjes + een beker chocomel.

's Morgens op school fruit en een pakje drinken.

(fruit niet als ze thuis is…)

Tussen de middag 1 broodje met een pakje drinken.

Soms een stukje ontbijtkoek (2 hapjes)

's Avonds een klein beetje warm eten + een toetje.

Altijd al zo geweest…

Sterkte… :hug:

Hier nog 2 kinderen die aan het minimale genoeg lijken te hebben. Al gaat het nu met zoon (6 en een half) echt een heel stuk beter, nog altijd geen grote porties.

Oudste eet nu:

's morgens: (halve)boterhammet jam, soms nog een beschuitje en soms nog een banaan voor onderweg (gaat 3 dagen per week om 7.30uur de deur uit) en een glas water/sap.

's morgens: voor het wachten tot het half 9 is nog 2 kleine rijstwafeltjes ofzo

's morgens op school: fruit (vanuit school zelf)

's middags (uur of 12 op school): rond de 1 a 2 boterhammen meestal met jam, soms met alleen boter en dan doe ik er stukjes komkommer bij, op dinsdag bakken ze hun eigen brood en geef ik hem 1 boterham mee en van juf krijgt hij een kop thee.

's middags als ik hem opgehaald (13uur) heb en we onderweg zijn naar huis: meestal een banaan/appel en broodje of rijstwafel of koekje en een snoepje en vaak nog water/sap, hier heeft hij altijd een dip momentje en dat hij juist dan iets lekkers krijgt doet hem goed!

's middags als we thuis zijn (half 3): kop thee met meestal een koekje en nog iets lekkers (honingrietje is hier favoriet nu).

's avonds (tussen half 5 en 6): avondeten, voor ons is het een hele portie maar geloof niet dat het nou echt zo enorm is. Hij is heel kieskeurig qua vleesvervangers (lust alleen de groenteballetjes van de AH op het moment) en is vooral van de pasta’s en de stamppotten. En ik heb niet altijd een toetje dit omdat hij eigelijk geen melkproducten mag en ik hem niet teveel aan de soja wil.

En dan voor het slapen gaan nog warme (oat/rijste)melk met een beetje rijstebloempap vanillesmaak… daar zweert hij bij!

Voor ons (voor hem en voor mij) is dit echt veel eten want vorig jaar kreeg hij op school hooguit 1 boterham naar binnen en 's morgens met moeite een half bordje pap of een halve boterham.

We zijn uiteindelijk wel bij de kinderarts gekomen en hij wordt nu o.a. goed in de gaten gehouden met zijn groei, maar het laatste half jaar is hij elke keer weer een klein beetje gegroeit en aangekomen dus zowel ik, als zoon als kinderarts zijn zeer tevreden! Neemt gelijk ook een hele last van je schouders weg dan!

Hier nog zo’n 1 thuis, ze eet en drinkt zo enorm slecht :?

Brood wil er nog wel in en een appeltje maar warm eten??

een halve aardappel en 1 hapje groente en dan nog is het heel vaak dat ze staat te overgeven boven de wc met warm eten??? omdat ze echt niet wil eten.

Ben nu zover dat ik er niet eens meer tegen in ga het komt ooit wel goed hoop ik :pray:

Vandaag een top dag maar niet heus… twee hapjes cruesly met melk bij het ontbijt. Op school een tarwekoekje, een beker roosvicee en 1 mandarijn, een boterham zonder kostjes met pindakaas en een beker melk en 's-avonds een halve appel als avondeten.

Geen idee wat ik er mee aan moet.

Mijn man is uit pure frustratie weer boos op haar geworden. Resultaat; een gillend en krijsened kind dat op de gang werd gestuurd. Onze jongste dochter begon daardoort ook te huilen en de sfeer was wederom negatief.

Ik wil dat uit alle macht tegen gaan, maar het lijkt wel of die boodschap maar niet aan wil komen bij manlief :wall:

hier ook de laatste maanden een slechte eter…

heb nu afspraken gemaakt,

telkens krijg ik namelijk meteen al te horen van jak dat lust ik niet.

hier is de afspraak dat ze smorgens en smiddags zelf het beleg uit kiest voor het brood.

en dat ze dan 1 broodje helemaal op moet eten.

of 2 broodjes zonder korstjes.

dat ze sowieso 1 stukje fruit eet op de dag

en met warm eten moet ze minimaal 5 normale happen eten.

drinken is gelukkig hier geen probleem… maar miss. ook zoiets afspreken?

nu doen we dit al een aantal weken en zo langzaam aan begint ze weer meer te eten…

tevens het gewicht en de lengte die je noemt had ze hier ook met 4,5 jaar.

en een maand later kreeg ze een groeispurt :wink:

Die afspraken hebben we ook al geprobeerd te maken, maar ze houdt zich er niet aan.

We hebben nu besloten om haar gedrag compleet te gaan negeren. Als ze niet eet, prima. Als ze van tafel gaat, prima. Als ze gaat narren aan tafel, prima, we negeren dat gewoon.

Haar zusje eet verschrikkelijk goed en krijgt nauwelijks aandacht omdat alle aandacht naar haar oudere zus gaat.

Vanaf nu passen we deze regel consequent toe.

Goed gedrag (=goed eten) krijgt positieve aandacht

Slecht gedrag (=slecht eten) wordt genegeerd.

Ik vind het niet eerlijk dat haar jongere zusje lijdt onder haar slechte gedrag.

Eten lukt toch niet, hoe we ook praten, smeken, bidden, belone of straffen.

Dan maar niet… wij hebben vanaf nu alleen nog maar ontspannende maaltijden.

Snoepen zit er voorlopig even helemaal niet meer in.

Eerst maar weer eens gezond eten.

Onze dochter is ook een ramp qua eten. We hebben inmiddels (om verschillende redenen) contact gehad met een pedagoge. Ook het eten is toen ter sprake gekomen.

Een aantal dingen die zouden kunnen werken.

Niet eten = negeren. Dus ook niet deel mogen nemen aan de gezelligheid van het tafel gesprek.

Wel blijven zitten totdat de rest van de familie klaar is.

Zegt ze dat ze klaar is, prima, bord weghalen en blijven zitten totdat jullie uitgegeten zijn.

Maak echt afspraken. Wij kregen het advies om een tekening te maken van een bord met eten. Elke keer als ze eet (al is het maar één hap) mag ze een onderdeel van de tekening kleuren. Hier maakte het Thara wel enthousiast om te proeven (niet om te eten, maar iig gaat er iets in en komt ze erachter dat andere dingen ook best lekker zijn, dat vonden wij heel belangrijk).

Het advies is ook om heel weinig op te scheppen. Zo lijkt het niet onoverkomelijk om dat “allemaal” op te eten.

Is er iets dat ze wel lekker vindt? Hier werkt het bijvoorbeeld bij de stamppotten dat ze nog een stukje rookworst mag als ze iig proeft. Dat vindt Thara namelijk wel lekker. Soms moet je dan wel aangeven hoe groot de hap is die ze moet proeven, anders heb je een vergrootglas nodig. :roll:

Omdat het zo’n drama is geweest hebben we in het begin ook eens een afspraak gemaakt over de boterham. 's Ochtends eerst hartig en dan eventueel nog zoet. Dan 's middags gelijk een boterham naar keuze. Misschien een optie om te sturen op bijvoorbeeld appelstroop (er bestaan slechtere zoete belegsoorten). Om jezelf te ontlasten draaiden we het ook wel eens om. Op het KDV eet ze namelijk zonder problemen diverse soorten vleeswaar. Hierdoor maakten we het onszelf 's ochtends wel eens makkelijk door haar dan zoet te geven.

Ik weet niet hoe jouw meidje erin staat, maar hier hebben we er één die geen last van honger heeft. Heeft die van jou dat wel, dan zou ik dat gebruiken. Uiteindelijk gaan ze echt eten!!!

Belangrijk is ook om niet overmatig te prijzen als ze wel iets eet. Het is gewoon goed. Niets meer of minder. Een kind dat wel goed eet prijs je ook niet de hemel in.

Verder zijn er misschien dingen waar je niet aan denkt, maar die ze wel lekker vindt. Hier hebben we namelijk twee kids die verzot zijn op augurk. Dit kan net als de rookworst af en toe helpen door Thara net zover te krijgen dat ze dat ene hapje neemt.

Toetjes zou ik wel gewoon blijven geven. Kijk wat ze lekker vind. Thara vindt bijvoorbeeld yoghurt (puur) heel lekker. We vragen haar dan ook of ze wil. Ja, dan krijgt ze een bakje. Nee, ook prima en dan mag ze van tafel.

Een heel verhaal. Er zijn ook een heleboel opties… Maar wat al eerder is gezegd. Drie boterhammen op één dag vind ik persoonlijk geen verkeerde score. Wij zijn soms al blij als er één in gaat…

Hopelijk heb je er iets aan! Mocht je nog meer uit willen proberen, laat het weten. Ben benieuwd hoe het bij jou werkt.

Sterkte!

Mijn docchtertje mag 's-ochtends zoet op brood, maar dan moet er in de middag eerst een hartige boterham gegeten worden. Als ze 's-ochtends voor hartig kiest, mag ze 's-middags meteen zoet op brood.

Zoet op brood is alleen pindakaas of hagelslag.

Jam, appelstroop, kokosbrood, vruchtenhagel, enz,enz,enz lust ze niet.

Hartig is hier alleen maar berenworst of ham. Alle andere belegsoorten lust ze niet (en er zijn ook een heleboel soorten die ze gewoonweg niet wil proberen)

Avondeten lust ze vrijwel niks. Vroeger was dat anders, ooit lustte ze wel macarono, spagetti, chilli, stamppotten. Maar die moet ze nu ook niet meer.

Zelfs patat lust ze niet.

Pannekoeken…die lust ze wel!! :smiley:

Ik weiger om mijn complete menu aan haar grillen aan te passen (voordat er tips gaan komen om de pannekoeken in gezondere versies op tafel te zetten :wink: )

Ooit deed ik dat wel… maar ik weet nu al dat het een kwestie van tijd is voordat ze dat ook weer niet lust.

Toetjes geef ik niet meer totdat ze iets heeft gegeten. Haar bord hoeft echt niet leeg.

Ik heb ooit deze tip overgenomen…laat haar zelf opscheppen, maar wat ze dan schept moet ook echt opgegeten worden.

:roll: tja, en toen schepte ze zoveel op haar bord, dat een kabouter na dat portie nog honger zou hebben gehad :roll: …

Aan tafel blijven zitten werkt niet, omdat ze dan ontzettend gaat klieren. Door je heen praten, luid zingen, onderuit hangen op de stoel enz enz…

Zodra we haar dan op de gang zetten (na een paar keer waarschuwen) gilt ze de hele tent bij elkaar.

Van mij mag ze van tafel als ze niet wil eten, als ze ons dan maar niet lastig valt.

Ik weet dat negeren één van de ergste straffen is die we haar kunnen geven. Ze wil altijd erg veel aandacht.

Ik vermoed dat ze vanzelf eieren voor haar geld kiest en aan tafel komt zitten, waar het dan hopelijk weer een beetje gezellig wordt.

Het moeilijkste punt wordt mijn man… die heeft nogal de neiging om sjagerijnig en uiteindelijk driftig te worden als dochterlief weer op oorlogspad is.

We hebben alles goed doorgenomen met z’n tweeen… ik hoop dat het gaat werken. :pray:

Ten eerste: zo verschrikkelijk weinig is het toch niet als ik die 2 dagen zie die jij beschrijft??

Ten tweede: waarom goed eetgedrag belonen en slecht eetgedrag negeren? Wat wil je ermee bereiken? Ze zal heus niet ineens veel meer gaan eten. Misschien heeft ze wel echt gewoon geen trek. Valt ze af? Misschien werkt die hele druk die jullie erop leggen wel heel erg averechts.

Ik weet eerlijk gezegd niet eens hoeveel mijn zoontjes eten, ze eten al vanaf het begin zelf maar hoeveel ze eten verschilt heel erg. Ze krijgen hier altijd een toetje, ook als ze niets eten. Ik wil over eten echt geen enkele issue hebben, nooit! Het is zo’n essentieel iets, druk of manipulatie helpen mijn inziens echt niet, kan juist alleen maar de verkeerde kant opwerken.

Ik zou het gewoon gezellig aan tafel houden, ook voor je oudste dochter. Laat het los, let er niet op en wie weet komt het straks wel weer.

Hier werkte het slecht eten negeren ook!!

Ik heb de tip gekregen van het opvoedpunt hier, om niet allebei er tegen aan de gang te gaan. Om en om afspreken wie tijdens het eten er wat van zegt.

Dus vanavond ik weer, morgen mijn man. We proberen de sfeer zo gezellig mogelijk te maken en diegene die “aan de beurt” is, snijd haar vlees klein, maakt een prakje van het eten en praat ondertussen op een positieve manier. ( Kijk,ik snij het vlees alvast voor je, dan kun je het zo lekker op eten!)

Eet ze niet, dan nog houden we een gezellig gesprek maar dan negeren we dat.

Toetje krijgt ze altijd, alleen als we vinden dat ze goed gegeten heeft, dan krijgt ze een prinsessendanoontje, anders een gewoon Danoontje/kwarktoetje.

En tja, wat is goed eten en wat niet? 1 boontje en 1 klein blokje vlees vinden we niet zo goed, maar 4 boontjes en een half stuk vlees zoals gisteravond wel.

De prinsessentoetjes: gewone goedkope kwartoetjes waar ik zelf een prinsessen- of Mega Mindy sticker op plak. soms halen we de originele, maar die vind ik best prijzig voor 4 bakjes.