Het leed dat 'geboortekaartje' heet

Het begint nu toch langzaam aan tijd te worden om eens te gaan kijken naar geboortekaartjes.

Daarmee is ook het dubben begonnen: wat zet ik erop?

We zitten nl. te twijfelen of we een kraamfeest geven.

Graag zou ik positieve en negatieve ervaringen willen horen en hoe je de aankondiging op het geb.kaartje hebt omschreven. Ik wil nl. wel dat close-vrienden en familie eerder komen, maar alles wat niet onder die noemer valt, wil ik graag wat verder wegzetten, om eerst eens rustig aan de kleine te wennen.

En dan nog een probleempje: Ik zou graag van de visite geld of kadobonnen van bijv. Prenatal of Hema willen hebben, zodat ik straks op mijn gemak een kado kan kopen.

Van onze eerste hebben we nog zoveel liggen aan kleertjes en speelgoed, dat ik rustig de tijd wil hebben om een groter kado te kunnen kopen.

Mag ik dan op mijn geboortekaartje laten drukken: voor vrijblijvende kadolijst, bel 012-34567890?

Dank jullie wel voor je reactie! :thumbup:

ja kan er eventueel in zetten…

liever geen knuffels want die hebben we al zoveel…

cadeaubonnen zijn wel heel erg welkom

Ik zet helemaal niets op het geb. kaartje over het cadeau. Ik vind dat niet kunnen en niet netjes.

Als mensen op kraamvisite komen, is het leuk, als ze een cadeautje meenemen alleen maar leuker!!!

En over een kraamfeest. Dat hoeft toch ook niet op het kaartje?? Je weet helemaal niet hoe je je straks voelt en hoe het loopt. Ik zou het lekker afwachten en als je klientje er is en je wilt een kraamfeest geven, dan kun je dat toch dan regelen!!

Ik zou dus zelf over beide dingen niets op het kaartje zetten. Het geboorte kaartje is een aankondiging van de geboorte van je kindje, geen uitnodiging en ook geen verlanglijst!

veerle , ik zou erop zetten:

vrijblijvend kadobon Hema of prenatal

en ook een envelopje met eventueel een rekeningnummer erachter.

Dat is zo de gewoonte hier in België, weet niet of dat bij jullie ook als ‘normaal’ beschouwd wordt.

En voor die visite, gewoon vermelden op het kaartje.

Je kan iets vermelden in de aard van ‘we willen graag in alle rust genieten, kom je graag even langs, eerste even een belletje graag!’ . En dan kan je een datum afspreken die jullie uitkomt.

Of als je een kraamfeest geeft (babyborrel noemen wij dat :slight_smile: ) dan 'we willen graag in alle rust genieten, maar op … ben je welkom op het kraamfeest van … '.

Hier is een kraamfeest meer en meer de gewoonte.

Ik doe het niet, ik kan niet tegen die stress van dat regelen en dan nog eens die kosten (hapje drankje, zaaltje). En druk is het ook welkom.

Langs de andere kant ben je wel op een dag van alle drukte vanaf.

@Joepie wrote:

Ik zou dus zelf over beide dingen niets op het kaartje zetten. Het geboorte kaartje is een aankondiging van de geboorte van je kindje, geen uitnodiging en ook geen verlanglijst!

Dat is hier dus echt helemaal anders Joepie.

Er wordt in België ook gebruik gemaakt van ‘geboortelijsten’ van een bepaalde winkel en rekeningnummers duiken ook vaak op, op de kaartjes.

En omdat we hier meestal in het ziekenhuis bevallen en 5 dagen blijven is het wel handig om het eventuele kraamfeest te vermelden als je niet wil dat iedereeen op ebzoek komt in het ziekenhuis.

Maar dat is dus echt een gewoonte die hier ingeburgerd is.

Kan me wel voorstellen dat als dat geen gewoonte is, het onbeleefd en hebberig overkomt !

Ik persoonlijk vind het inderdaad ook niet netjes om dat op het kaartje te zetten maar ik snap zeker wel waarom je het wil doen, is het misschien niet een idee om een verlanglijstje te maken voor de mensen die voor de bevalling aan je vragen wat je wil hebben dan kunnen ze zelf iets afstrepen zodat je niet met dubbele cadeaus zit want dat is natuurlijk zonde.

Een vriendin van mij had als tekst op het kaartje staan:

Een geschenk krijgen is het mooiste wat er is, maar zo persoonlijk, het zou voor ons een geschenk uit de hemel zijn als u ons persoonlijk vraagt wat …(naam kindje) nog kan gebruiken.

Ik vond dat wel heel mooi omschreven

Of welke ik ook wel eens voorbij heb zien schuiven

Kleding en speelgoed heeft (naam kindje) al zoveel, maar in de toekomst verbruikt hij ook een flink aandeel… daarom graag… en dan een afgedrukt envelopje…

En dan de laatste… vrienden van ons kregen een 3e zoon, dus ze had echt zat zat kleding en speelgoed. Wel wilde ze graag een fietskar om zo mobiel te zijn met 3 van die gozers.

Heeft ze op het kaartje een envelopje laten drukken met daarachter “ten behoeve van een fietskar”

Ze had hem in 14 dagen al bij elkaar :wink:

Ja kijk, en dat wil ik nou ook: ik wil graag een mamafiets, zodat ik beide kindjes dadelijk veilig kan vervoeren.

En dan evt. nog kadobonnen erbij, zodat ik kan kijken wat de kleine straks nodig heeft.

Ik vind het ook niet makkelijk om het zo te moeten omschrijven op het kaartje, maar om nu niets te zeggen en dadelijk met dubbele dingen te zitten, vind ik nog vervelender.

ik denk dat als mensen weten waar je het geld aan gaat besteden, dat het leuker maakt dan ‘gewoon’ een enveloppe geven.

als bedankje kun je iedereen later een foto sturen van de mooie nieuwe fiets :smiley:

ik vind dat je zo’n tip wel op een geboortekaartje kunt zetten.

er zullen altijd mensen zijn die toch liever cadeautje kopen of wat geld en een klein cadeautje, omdat het persoonlijker voelt. is toch ook lief

Ik zou een aparte uitnodiging voor het kraamfeest maken en die bij het geboortekaartje doen of later sturen, want ik neem aan dat je niet iedereen die je een kaartje stuurt op het feest wil. Ook zou ik op het kaartje zetten of ze eerst willen bellen voordat ze langskomen, dan kun je als ze je vragen wat je wil hebben ze dan vertellen dat je liever bonnen wil zodat je die later kunt gebruiken voor een groot kado en ze dan later een foto van dat kado mailen. Wij vragen ook altijd wat ze willen hebben en als we het vergeten geven we een bon (zeker als ze al een kind hebben) en nog een kleinigheidje.

er is hier al eerder een discussie geweest over wel of geen envelopje op je kaartje. Ik zou het nooit doen, vind cadeautjes een leuk extraatje, niet iets wat verplicht is of waar je eisen aan stelt.

ik ben sowieso niet voor allerlei info op het kaartje. Bellen voordat je langskomt??? zijn er mensen dan die dat niet doen??? Rustuurtje? Dat wee tje toch nog helemaal niet op het moment dat je het kaartje laat drukken?

over kraamfeest: ik zou er wel een aparte uitnodiging bijdoen zodat mensen weten dat ze niet op kraamvisite hoeven/mogen komen maar dat er een feest is. De naasten die je ondanks kraamfeest toch eerder wil zien, spreek je neem ik aan toch wel. En mensen die je niet op je kraamfeest wilt, stuur je gewoon puur een kaartje.

Dus jij zegt eigenlijk: gewoon een kaartje maken en voor degenen die je op het kraamfeest wilt, een extra briefje/kaartje erbij?

Maar nu nog moeilijker: wat als je de mensen die ook al eerder komen, toch wilt uitnodigen voor het kraamfeest? Zeer zeker niet voor de kadoos, maar gewoon omdat je het fijn vindt dat ze er dan zijn?

@Veerle wrote:

Maar nu nog moeilijker: wat als je de mensen die ook al eerder komen, toch wilt uitnodigen voor het kraamfeest? Zeer zeker niet voor de kadoos, maar gewoon omdat je het fijn vindt dat ze er dan zijn?

gewoon bij hun ook een uitnodiging voor het kraamfeest erbij en ze dan persoonlijk vertellen dat je het leuk zou vinden als ze al eerder langskomen. Ik neem aan dat dat naasten zijn, die je sowieso wel spreekt vlak na de geboorte? anders zou ik een persoonlijke noot op de uitnodiging schrijven, dat ze uiteraard ook al van te voren welkom zijn!

Er zijn idd mensen die zonder te bellen gewoon aankomen in de kraamperiode. Omdat je dan toch kraamhulp hebt denken ze dat het voor jou geen belasting is. Of mensen die het de gewoonste zaak vinden om tot middernacht te blijven zitten. Ik heb bewust op de geboortekaartjes laten drukken dat we rusten tussen 13.00 en 15.00 uur en na 22.00 uur. En dan nog zijn er mensen die denken dat het voor hen bedoelt is.

En persoonlijk zou ik het wel prettig vinden als iemand speciale wensen heeft ten aanzien van een eventueel kado dat dat gerust op het kaartje vermeld mag worden. Anders kom ik met iets aan, wat ze misschien al hebben en dus nooit gebruiken.

Bij Kim is het idd voorgekomen dat er iemand onaangekondigd voor de deur stond. Het kwam ook helemaal niet uit…Kim sliep en ik wilde net gaan douchen en slapen, dus ze hadden pech en konden weer gaan. Ik heb dat ook gewoon gezegd en ze vonden het totaal geen punt…hadden ze maar moeten bellen zeiden ze zelf al!

Maar over het algemeen gebeurd dat niet hoor.

Ik heb ook geen tijden op het kaartje gezet. En ook niet de vraag of ze willen bellen voordat ze komen. Dat is gewoon logisch!! En wat ik al zei: zijn de mensen toch zo dat ze gewoon langskomen en het komt niet uit, hebben ze pech!!

En ik zou dus een aparte uitnodiging voor het kraamfeest sturen. En NIET tegelijk met het geboorte kaartje. Kijk eerst maar eens hoe je je voelt. En de mensen bellen toch! En als ze willen komen, maar jij wilt dat zij alleen op het kraamfeest komen, zeg je dat ze een uitnodiging krijgen. Mogen ze wel eerder komen, zeg je dat en zien ze de uitnodiging vanzelf, of ze weten het al!!

En als je dan perse een cadeau tip wilt geven (wat ik nog steeds niet zou doen, ook niet als ik een kraamfeest zou geven) zet die dan op de uitnodiging en niet op het geboortekaartje!!

Of de cadeautip apart op een kaartje ? Doen wij ook. Dan kan je bij sommigen dat kaartje ook weglaten.

Ik neem aan dat je naaste vrienden en familie so wie so wel langs komen eerder. Dus daarmee hoef je niet wat extra`s op het kaartje te zetten lijkt me. Ook vragen die vaak wel wat je hebben wil (althans hier wel)

Mensen die wat verder weg staan die zou ik gewoon een kaartje sturen. Later kan je dan hen een bericht sturen dat je een kraamfeest wilt geven. Daarop zou je dan eventueel je wensen kunnen aangeven.

Tja ik moet zeggen dat als ik ergens op kraam ga dat ik dan voor die tijd bel om een afspraak te maken en daarbij meteen even vraag wat ze nog graag hebben willen. Moet zeggen dat dat hier ook wel gebeurde toen Yara geboren was.

wij gaan het niet op het kaartje zetten wat we willen hebben… maar als mensen vragen, vragen we om geld… we hebben nog een babyfoon nodig, een draagzak en wel meer dingen…

Op http://www.gratisverlanglijstje.nl kun je een verlanglijstje op internet zetten. Daar kun je naar verwijzen op je geboortekaartje met de code. Je kunt zelf op het lijstje vermelden wat je precies wilt hebben met eventuele doorverwijzing naar website. Degene die iets wil geven kan het verwijderen zodat je niets dubbel krijgt.

Zit me te bedenken, wij hadden voor beide kids een gratis beebiesite… daar hielden we alles op bij en daar stonden ook onze wensen op.

De link naar de site hebben we wel op beide kaartjes gedrukt en er kwamen dus best veel mensen die iets van het lijstje hadden gekocht.

Als ik iets had gekregen dan melde ik hoe blij ik ermee was en schrapte het van het lijstje, dat is dus ook een optie.

Hier hebben we alles weg gedaan, dus als ik zwanger mocht blijken dan is alles erg welkom, we beginnen dan gewoon opnieuw… :dance: