Mijn dochtertje is nu bijna 4 jaar. Ze gaat over 2 weken naar school. Met drie jaar was ze al zindelijk. 's-nachts en overdag. Af en toe waren er wel ongelukjes, maar in de regel ging het prima. Maar zodra ik zwanger werd kwamen de problemen en plaste ze overdag weer regelmatig in haar broek.
We zijn aan een plas-kalender begonnen waarbij ze na 10 droge dagen (en nachten) een cadeautje kreeg.
5x hebben we het gedaan en ze is dus ook 50 dagen droog gebleven.
Vlak daarna werd haar zusje geboren en kwamen er alsnog een berg cadeautjes voor haar binnen.
Maar een paar weekjes later begon ze weer in haar broek te plassen.
We hebben het maar genegeerd en de zeldzame momenten dat ze droog bleef positief beloond (complimentjes ed)
Maar helaas… we zijn nu alweer bijna een half jaar verder en mevrouwtje plast nog steeds (minstens) 1x per dag in haar broek (soms wel 3x per dag).
's-nacht blijft ze droog, waardoor ik het vermoeden heb dat ze het dus wel echt kan. Eerder twijfelden we nog, ze heeft in het verleden nogal wat blaasontstekingen gehad, dus het had iets lichamelijks kunnen zijn.
Haar plas is nagekeken, ze heeft geen ontsteking. We hebben een afspraak met de kinderarts staan, maar eerlijk gezegd weet ik nu al dat er niks uit komt. Want als ze 's-nacht wel droog kan blijven is er lichamelijk denk ik niks aan de hand.
Straffen helpt niet. Complimentjes en negeren helpt niet. Als we haar met regelmaat op de wc zetten is er altijd strijd want ze blijft zeggen dat ze niet hoeft (waarna ze onder dwang alsnog gaat zitten en er een enorme plas uitgooit)
We hebben de plaskalender er maar weer ingegooid, om te kijken of het wel lukt als er een cadeautje in het verschiet ligt, maar ook niet.
Ik was me een ongeluk en de broeken zijn regelmatig allemaal in de was zodat ze maar in haar onderbroek of in te kleine kleertjes moet rondlopen. Ook dit boeit haar niet echt…
Ik word er een beetje moedeloos van.
Heeft iemand tips?
Hier precies hetzelfde gehad ook zindelijk totdat ik zwanger werd van de tweede.
Achteraf denk ik dat het aandacht was en gewoon de verandering.
Maar toen ze naar school ging plaste ze niet meer in haar broek tenminste niet op school. Het was steeds als ze thuis was dat ze in haar broek deed.
Na een tijdje was ook dat over ,al gebeurd het nu nog wel sporadisch.
dus ik zou het even afwachten…
herkenbaar helaas, ook ik was me suf, en ook wij willen nu de stap nemen om naar een ka te gaan.
Wat kunnen kinderen toch slim zijn :lol: En daarom zal ik ook nooit belonen met cadeau’s! Want cadeau’s zijn enige leuke dingen wat kinderen erg graag willen hebben en doen er alles aan om te krijgen door toch gewoon beloond te worden
Succes met het afleren!
@Mariiyelle wrote:
Wat kunnen kinderen toch slim zijn :lol: En daarom zal ik ook nooit belonen met cadeau’s! Want cadeau’s zijn enige leuke dingen wat kinderen erg graag willen hebben en doen er alles aan om te krijgen door toch gewoon beloond te worden
Succes met het afleren!
Het is maar hoe je het bekijkt! :roll:
Onze oudste heeft het zeker nodig, het belonen van positief gedrag! En bij zeer hardnekkig gedrag, belonen we haar zeker met cadeautjes! En dan gaat het niet om cadeaus van 100 euro!
Ze beseft dan dat als ze positief gedrag vertoont, ze leuke dingen in het verschiet heeft, ze zichzelf fijner voelt en wij liever voor haar zijn (even zwart wit neergezet hoor)
Maar goed, qua topic onderwerp
Wij hadden het met brigitte toen ze naar school ging.
Elke dag ging het weer een keer mis. Ze was erg onzeker en bang op dat moment. En dat kun je straffen en belonen wat je wilt maar dat werkt averechts. Dus wij hebben zonder wat te zeggen de boel telkens verschoont en met haar over haar angst op kinder manier gepraat
Maar ja…hier heb je waarschijnlijk weinig aan…
hopelijk loopt het los als ze naar shcool gaat.
Gaat ze daar al heen trouwens?