Het is een rot onderwerp maar....

Wij zitten met hetzelfde probleem :?

Onze meest ideale kandidaat voogd is mijn 2 jaar jongere broertje.

Bij hem zou ze zichzelf kunnen en mogen zijn, veilig kunnen opgroeien en hij is dol op haar, dus aan liefde ook geen gebrek. Nadeel is dat hij nog steeds een grote flierefluiter is. Elke paar maanden een ander vriendinnetje en geen stabiliteit en dat op zijn 30e. Tja wat moet je dan?

Wij zijn beiden bang dat jeugdzorg haar bij mijn sz en zwager zou plaatsen, maar zij zullen haar naar onze zin te gelovig opvoeden.

hier ook nog in dubio…



het is zo moeilijk… niet om er over na te denken… maar om zo’n beslissing te maken…

wie vertrouwen wij goed genoeg om onze kinderen aan toe te vertrouwen?? wie is er in onze ogen in staat om de kids veilig groot te brengen… met normen en waarden die op de onze lijken…



mijn zus… nee die is een alleenstaande met 3 kids… en precies het tegenovergestelde van ons… de financiële druk die ze dan krijgt zou te groot zijn…



onze ouders… bijna alle 4 60+ers… is te veel gevraagd voor ze…



lief zijn zus… zwager ligt mij absoluut niet… dus die valt daardoor af.



mijn broertje… een flierefluiter die nog thuis woont… nog niet klaar ervoor dus… ( hij zou hier in kunnen trekken, maar ja dan moet hij gelijk zijn leven opgeven voor hij er iets van heeft geproefd…)



vrienden… er is er geen een waar we echt diep mee gaan… dus die categorie valt ook af…



tja en toen???



je leest het… wij zijn er voorlopig nog niet uit.

Ik was sowieso van plan om een testament te vast te leggen voor als wij er opeens niet meer zijn… maar dan… Wie? Ik heb het liefst mijn moeder omdat ze gek is op kinderen en zij nu wel in staat is om een kind op te voeden maar wat als Katie 14 jr oud is… Dan niet meer denk ik!



Dus ik ga het denk ik zo doen dat mijn moeder als 1ste wordt toegewezen en mocht ze niet in staat zijn over bijv…10 jr, naar optie 2 gaat en dat zijn mijn schoonouders… En als 3de optie mijn schoonzus! M’n eigen zussen vraag ik niet…

En dat al onze geld naar haar toe gaat…



maargoed… Ik vind het alleen zo’n gedoe om naar 2 verschillende gemeente’s te moeten en dan ‘‘GBA & geboorteaangifte’’ moet aanvragen en belachelijk vind om geld voor moet gaan betalen! :silenced:

@Mariiyelle wrote:

maargoed… Ik vind het alleen zo’n gedoe om naar 2 verschillende gemeente’s te moeten en dan ‘‘verklaring omtrent gedrag & geboorteaangifte’’ moet aanvragen en belachelijk vind om geld voor moet gaan betalen! :silenced:


Is dit nodig??

@Romi82 wrote:

@Mariiyelle wrote:
maargoed… Ik vind het alleen zo’n gedoe om naar 2 verschillende gemeente’s te moeten en dan ‘‘verklaring omtrent gedrag & geboorteaangifte’’ moet aanvragen en belachelijk vind om geld voor moet gaan betalen! :silenced:


Is dit nodig??


Om een testament te laten vastleggen bij de rechter? Ja!



Of doel je op mijn opmerking die misschien niet op zijn plaats staat:)

@Romi82 wrote:

@Mariiyelle wrote:
maargoed… Ik vind het alleen zo’n gedoe om naar 2 verschillende gemeente’s te moeten en dan ‘‘verklaring omtrent gedrag & geboorteaangifte’’ moet aanvragen en belachelijk vind om geld voor moet gaan betalen! :silenced:


Is dit nodig??




Voor het opmaken van een testament hebben wij dat allemaal niet hoeven doen hoor?



Wij moesten alleen voor regelen gezag bij de oudste uitreksels uit geboorteregister voor onszelf hebben. Toen waren we nog niet getrouwd en moesten we dat dus los regelen… maar bij het opmaken van het testament hoefde er weinig.



Je het kost geld en daar kan je ook andere dingen van doen… maar echt de rust die het mij heeft gegeven was het meer dan waard :thumbup:

Wacht even!



Ik noem 3 punten op.


  1. Een orginele afschrift van de geboorteakte met daarop de latere vermelding van de erkenning van de hierboven genoemde minderjarige.
  2. Een kopie van een geldige identiteitsbewijs van beide verzoekers.
  3. Een orgineel uitreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA gegevens) van beide verzoekers…



    Dus mijn foutje over verklaring van goed gedrag! Het is dus GBA

@mamaMarije wrote:

@Romi82 wrote:
@Mariiyelle wrote:
maargoed… Ik vind het alleen zo’n gedoe om naar 2 verschillende gemeente’s te moeten en dan ‘‘verklaring omtrent gedrag & geboorteaangifte’’ moet aanvragen en belachelijk vind om geld voor moet gaan betalen! :silenced:


Is dit nodig??




Voor het opmaken van een testament hebben wij dat allemaal niet hoeven doen hoor?



Wij moesten alleen voor regelen gezag bij de oudste uitreksels uit geboorteregister voor onszelf hebben. Toen waren we nog niet getrouwd en moesten we dat dus los regelen… maar bij het opmaken van het testament hoefde er weinig.



Je het kost geld en daar kan je ook andere dingen van doen… maar echt de rust die het mij heeft gegeven was het meer dan waard :thumbup:




Daar heb je gelijk in!

@Mariiyelle wrote:

Wacht even!



Ik noem 3 punten op.


  1. Een orginele afschrift van de geboorteakte met daarop de latere vermelding van de erkenning van de hierboven genoemde minderjarige.
  2. Een kopie van een geldige identiteitsbewijs van beide verzoekers.
  3. Een orgineel uitreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA gegevens) van beide verzoekers…



    Dus mijn foutje over verklaring van goed gedrag! Het is dus GBA




Dit zijn dus de dingen die wij aan moesten leveren bij aanvraag gezag voor mijn man, toen nog vriend… toen wij voor het eerst testament op gingen maken hoefden wij alleen id bewijs mee te nemen.



Ook van de door ons aangewezen voogden in geval van overlijden hoefden wij niks mee te nemen. Hij had hun naam, geb. dat en plaats nodig.



Bij terugkomst voor ondertekenen had hij daar zelf de gegevens al bij opgevraagd.

Duidelijk :mrgreen:



Maargoed… De aanvraag die ik hier heb liggen zijn al bijna vervallen dus ik moet nieuwe aanvraag formulier halen en dan ga ik er echt mee aan de slag.

@Mariiyelle wrote:

Duidelijk :mrgreen:



Maargoed… De aanvraag die ik hier heb liggen zijn al bijna vervallen dus ik moet nieuwe aanvraag formulier halen en dan ga ik er echt mee aan de slag.




jullie meisje is ook gewoon alweer bijna een halfjaar!

@mamaMarije wrote:



jullie meisje is ook gewoon alweer bijna een halfjaar!


Waar is de tijd joh :shock: Het gaat zo snel! :frowning: Maar geniet enorm van d’r en dat is het belangrijkste! :dance:

Ik heb (misschien omdat ik een alleenstaande moeder was) toen Stein net geboren was een testament op laten stellen met wat er met Stein gebeurt als mij iets zou overkomen.

Wij gaan binnenkort ook een testament op laten maken vooral voor de kids. Hebben onlangs wat info gehad over waar we aan moeten denken, en wat we nou echt willen vastleggen.

Wij hebben gekozen voor de broer van hub en zn vriendin. We hebben ook nog een 2de voogd, nichtje van hub. Kunnen evt het nog aanpassen mochten zwager en schoonzus bijvoorbeeld over een aantal jaren uit elkaar gaan, of dat ze zelf kinderen krijgen en ziet dat hun manier van opvoeden je helemaal niet past.

Ik denk er ook liever niet over na, maar wij zijn nu zover dat we wel weten naar wie ze gaan. Ze gaan naar goede vrienden van ons en andersom worden wij ook voogd of hoe je t noemt van hun kinderen. Binnenkort gaan we t een en ander doornemen en als het moet gaan we ook naar de notaris. Het geeft me nu wel een fijn gevoel dat we die keuze in ieder geval hebben kunnen maken, want dat was al heel moeilijk omdat familie bij ons om verschillende redenen al afviel.

Het valt mij op dat een heleboel mensen het over “kiezen” hebben.



Ik heb een heel ander probleem, ik heb niks te kiezen. Eén deel van onze familie en vriendenkring is niet in staat om voor de kinderen te zorgen en het andere deel wil niet.



Het klinkt heel onsympatiek, maar zo staan de zaken er wel voor op dit moment.

Ik vind het ook niet zo vreemd dat mensen niet staan te springen om dit te doen.

Ik moet er persoonlijk ook niet aan denken om de twee kinderen van mijn vriendin in huis te nemen. Ik kan het nu allemaal net bolwerken met mijn eigen gezin…

Twee getraumatiseerde kinderen erbij zou hier op een ramp uitlopen vrees ik…

Ik heb niet alle antwoorden gelezen hoor, maar even onze kant;

wij hebben a.s. woensdag een (informatief) gesprek bij de notaris ivm het aanstellen van een voogd.



Mijn moeder heeft ons dit toch wel dringend geadviseerd omdat zij van dichtbij heeft meegemaakt hoe het gaat als er niets is vastgelegd (2 nichtjes van haar die binnen een jaar wees werden en door de jeugdzorg zonder pardon uit elkaar werden gehaald en in een pleeggezin ver weg uit elkaar werden gezet… is weliswaar al 30 jaar terug ofzo… maar toch!)



Wij willen allebei onze zus als voogd vragen, voor zowel ons ventje als ons nu nog ongeboren spruitje. Maar eigenlijk niet met de insteek dat zij zich verplicht moeten voelen om hen in huis te nemen als ons iets overkomt. Maar dat zij er wel voor zorgen dat de kinderen goed terecht komen.

En of dat nou bij hunzelf, opa/oma, oom/tante, vrienden, pleeggezin oid is, dat maakt me eigenlijk nog niet eens uit!!! Als ze maar liefdevol en goed worden opgevangen.

En niet het ene kindje hier en de andere heel ergens anders!!



We willen ook allebei onze zus vragen, zodat er vanuit beide families wat te zeggen valt! (en niet dat de ene familie bijvoorbeeld de kindjes “krijgt”, en de andere familie ze bijvoorbeeld haast niet meer te zien krijgt, zoiets naars ofzo :shock: )



En zo wilde zusje van manlief ook vragen of wij voogd willen worden van hun kindjes. Niet om ze “verplicht” in huis te nemen en op te gaan voeden, maar om ervoor te zorgen dat ze zo goed mogelijk terecht komen.



Maar goed, woensdag gesprek met de notaris, ben benieuwd of dit zo kan…



Groetjes, Marieke

Pff moeilijk he.

Ik heb een beetje dezelfde situatie als Happymommy, gewoon geen geschikte familie. Vrienden zijn allemaal nog niet, of nog maar net aan kinderen toe en om ze dan met straks 4 kinderen op te zadelen… :shifty:

Dus wij dubben nog even. Ws gaan we het wel vragen aan mijn beste vriendin. En dan maar hopen dat zij het wil. Juist omdat onze familie echt niet geschikt is (en het ws wel zal willen…) moeten we het eigenlijk echt regelen.

maar een voogd hoeft dus niet zelf de kinderen in huis te nemen he!



Als je geen geschikte familie hebt om voor jullie kindjes te zorgen (op dit moment) maar wel uitermate geschikt zijn om de belangen van jullie kindjes in de gaten te houden, te zorgen dat ze op een goeie plek terecht komen… dan kan zo iemand wel voogd zijn van je kind(eren).



Een voogd is niet automatisch de nieuwe opvoeder van de kinderen he?! Maar zij zullen dus wel er voor jullie kinderen zijn en zorgen dat het beste voor de kinderen zal gebeuren. Dat kan dus ook zijn zorgen dat je kinderen bij elkaar blijven!

Ja, dat weet ik idd. Helaas hebben ze zelf niet zo ind e gaten dat ze niet geschikt zijn… :shifty:

Dat zou ik wel met mijn vriendin kunnen bespreken, maar het liefst zorgen we natuurlijk dat ze op een bekend plekje terecht komen, met elkaar.