Zoooo vertel: wat kan jouw peuter allemaal al ? :inlove:
Gisteren wilde Tom naar bed, maar ja dat kan natuurlijk niet zonder knuffelpop die hier tuttepop heet…dus toen moest ie van zijn eigen kamertje naar onze kamer lopen om de pop op te halen…
hij sprint weg…terwijl hij vragend roept…tuuuutttttepop waaar bennnnn je??? komt terug en zegt…“kijk mama tommie tuttepop terruguhbrengt” :inlove:
hij doet dat nu veel vaker dat werkwoord vervoegen
en hij doet klokkijken na :eh: mama 1 uur etenstijd 8)
heb jij ook zo’n wijsneus?
Chris herkent een reeks getallen, telt ook mee en herkent én benoemd het getal 5.
Hij kent verschillende kleuren: Blauw, Rood, Groen, Geel en Paars.
Hij benoemd de kleur van een object bijv. “Dat is een blauwe Auto” of “Dat is een lode (rode) blok”
Hij herkent en benoemd een driehoek…hij zegt dan “Dlieloek” :inlove:
Hij weet waar zijn elleboog zit 8)
Hij herkent veel dieren geluiden en als wij een spelletje dooen met dieren geluiden stelt hij de vraag na verloop van tijd terug.
Wij “Wat doet een slang?”
Chris: “Ssssssssss”
Wij “Goed zo”
Zo doet hij de geluiden van een ezel, een konijn, een eend, een kikker, een slang, een koe, een vis, een schaap, een hond, een kat, een paard, een varken, een haan, een kip, een vogel en een muis (ik vergeet er vast nog meer)
En als we klaar zijn met het spelletje gaat hij ons de vragen stellen.
Chris: “Waddoete Paar?” (Wat doet een paard?)
Wij HIIIIIIIhihihihihihi
Chris: “hoezo” (goed zo!)
En zo gaat het spelletje door tot hij alle dieren gehad heeft :inlove:
Zijn uitspraak is niet geweldig maar toch reden genoeg om mega trots te zijn op ons mannetje :mrgreen:
Lana is Lana, dat is mijn opschepmodus :mrgreen:
nou ik dan maar weer 8)
vandaag telde hij me tot 13 :shock: zo uit het niets…hij gaf er niks om om op te noemen…en we gingen de trap op, dus ik…1 tree. 2 treden…en hij vulde me keer op keer aan alleen op vier-tien/veertien :eh: :lol: bleef hij hangen :lol:
in de auto net : tom wil snoepjes…dus ik geef hem er 1…hij zegt neeeeee 2 dus hij krijgt er nog 1…ik zeg…zo nu zijn je handen vol…ja zegt tom…nu tom genoeg :shock: :inlove:
Peter is ziek vandaag… hij wil niet eten, alleen maar “linonade” drinken (vind die N zo leuk :inlove: ) Ik vraag of hij wel een banaantje wil.
Hij zegt “Mag Petuh echt een manaantje?” Ik antwoord met tuurlijk.
Hij smikkelt hem op en ik vraag hem of het smaakt , zegt mijn wijsneus “Oh jaa, Peter vind het velukkelijk en ook gezonddd!” :lol:
Hij slist en weet de D ook slissend uit te spreken…
Kijkt hij samen met Aniek naar Diego, word aan het eind een 4 vraag gesteld over het dier wat aan bod is geweest.
Hij weet het dondersgoed, maar zit dan met kuiltjes in zijn wangen expres de verkeerde antwoorden te geven.
“Is een luiaard heel traag, of rent hij heel snel?” roept Peter dik lachend “hij rent heeel snel, hahahahha”
Dan kijkt hij mij aan en zegt…“Petuh vinne zooo leuk omme Aniekje te pjagen mama” :lol: :lol:
Verder is hij best ver met taal, maar hij maakt wel nog altijd fouten met IN en OP…
Dan valt hij bijvoorbeeld en komt hij snikkend een kusje halen.
“Mama, petuh auw aan hoofje want petuh spelen en toen, en toen, en toen petuh zomaar valluh IN de grond!” :lol:
Tellen doet hij al tot 20, kleuren herkennen gaat ook goed, hij kent al heel veel auto’s en zegt veel exact goed na.
Sommige eigen ideeen blijft hij heel trouw, al verbeter je hem elke keer.
Zo is een aanhanger, een caravan, een kruiwagen en een koets of eigelijk pretty much alles wat achter een dier of voertuig hangt bij hem standaard een “kinderwagen”
Ziet hij een tractor met aanhanger dan roept hij dus… Kijk! Een tractor met kinderwagen!
Maar verder… slim manneke, zijn zusje vaak te slim af, ver met woorden en begrippen, iedereen schat hem ouder, haantje de voorste en ik ben bere trots op hem :inlove: 8)
Ach wat gezellig hier! Zeker die gezellige woorden!
Demi is al wel wat ouder maar daar blijven sommige woorden ook hardnekkig fout gaan:
- frufrouw ( jufrouw)
- kozjeren (logeren)
- sakia (saskia, ben ik)
Als je vraagt:wat doet mama voor werk?
Dan zegt ze: ow dat weet ik niet maar ze werkt altijd (hihi)
Wijsneus! (ze heeft helaas wel vaak gelijk trouwens)
gr!
muts
mijn kleine telt tot 10 in het engels! :inlove: (van dora )
leuk topic :thumbup:
ik ga tygo opgeven voor wedden dat :thumbup: :thumbdown: :thumbup: :thumbdown:
hij kan op het strand in spanje binnen 1 dag de namen van 30 stellen benoemen (dat kon hij in juni al, toen was ie nog geen 2, dus ik denk dat als we weer in juni gaan, hij wel 3 stranden kent :mrgreen: )
hij maakt puzzels van 24 stukjes
hij buikspreekt met zijn knuffels (maakt ook via zijn knuffels kontakt met vreemden, zwaait naar ze, knikt ja of schudt nee met die knuffel :inlove: )
wat ik heel knap vind, want hij is erg verlegen
hij deed vandeweek de kabouterdans, terwijl hij nooit danst, maar liever kijkt :thumbup: :inlove:
hij is zo lief, dat ie altijd als we ergens op visite zijn geweest zegt dat het ‘gesjellig’ was :inlove:
dave kan heel veel troep maken…en mama/papa zover krijgen om het op te ruimen
:wall: :mrgreen:
Stijn kent alle clubs van de eredivisie :wall: :wall: :wall: .
Zeg de club en hij pakt het voetbalmagneetje…
Zelfs Guusje hoorde ik van de week iets zeggen wat op Feyenoord leek…
Lekker belangrijk, maar wel grappig :inlove:
:inlove: haha leuk he
Joy kan tot 12 tellen. 13, 14,15 doet ze soms wel soms niet. ok meer niet dan wel haha.
En ze kan in het engels tot 15.
Ze kan zoiezo steeds beter engels ook en woordjes surinaams gaat ook goed nu… :inlove:
Echt zo super dat t met de talen goed gaat. Vooral engels vind ik leuk want als we in de zomer bij mn familie zijn kan ze gewoon engels snappen op kinder nivo :dance:
|Er nog nog veel meer wat ik leuk vind aan me prinses maar haha dit is ff waar ik nu t meest, meest,ALLER meest blij mee ben hihi
Ik wil toch even opscheppen :mrgreen:
Lana is een late prater, nog steeds kan ze niet goed zeggen wat ze wil, maar!!!
Daarnet zat ik op de bank, Lana staat op, loopt naar de trap en zegt zomaar ineens uit het niets: “Mama, onder de douche!”
:inlove: :inlove: :inlove:
@muts99 wrote:
- sakia (saskia, ben ik)
Hier is saskia (buurmeisje)--> sakisa :mrgreen:
Tja qua opscheppen eeeh ze vervoegt werkwoorden 'nancy heeft hard geloopt' gebruikt veel bijvoegelijk naamwoorden. Telt tot 10, benoemt alle kleuren, kent vormen als cirkel/driehoek/ster/vierkant en kan deze ook benoemen. Kent heeel veel dieren met bijbehorende geluiden en bewegingen. Praat voornamelijk in volle zinnen van 5/6 woorden. Snapt al wat gisteren/morgen en straks is. Luisterd verdraaid goed voor een peuter en is lang niet zo driftig als waar ik me op had ingesteld. :shifty:
Wat nou psz, ze kan zo naar de kleuterklas joh :mrgreen:
milan heeft een grote woordenschat (kan veel moeilijke woorden nazeggen)… kan goed zinnen maken (moest zo lachen toen ze op het cb zeiden, toen hij een zin maakte van 3 woorden, wow wat knap haha… ze meosten eens weten)… vervoegt werkwoorden goed…
kan tot en met 20 tellen… herkent cijfers bijv 51… dan weet hij dat dat eenenvijftig is enzo…
kent alle kleuren en vormen…
kent alle letters van het alfabet… herkent woorden…
hij kent alle automerken…
hij begrijpt ontzettend veel…
Tycho zegt nu al als de blauw witte tram langskomt.
Dat is Landstadlail (Randstadrail)
En de rode tram is een gewone tlam.
Hij zegt nu ook al zijn achternaam en dan zegt hij papa ook … en mama niet :? Eerst tlouwen…
Haha je weet wat je te doen staat dus haha…eerst tlouwen…
Tessa gaat trouwens met opa en oma trouwen in mei haha…
TEssa heeft ook al zo’n grote woordenschat…
volgens de psz loopt ze ook al aardig voor… en wist ze alle lichaamsdelen te benoemen…
Tessa kan ook heel erg goed aangeven waar ze last van heeft een waar ze pijn heeft…
Tellen tot 15 en in het engels tot 10 deed ze idd ook rond haar 2e verjaardag al… lang leve dora en diego haha…
Daardoor ook al lange woorden als geelvleugelara enzo haha,.
Het werkwoorden vervoegen gaat ook steeds beter alleen blijft gedoet erin…
Tessa zet koffie voor ons :lol:
Lekker hoor… ( oke met de senseo, kun je nagaan hoe makkenijk het is met zo’n ding hihi)… ze wil ook de hele dag koffie zetten voor ons… pfftt kan geen koffie meer zien haha…
Als ze dorst heeft komt ze vragen…: " mama mag ik een beetje te drinken? alsjeblieft… "
haar uitspraak is steeds beter voor vreemden te verstaan…
Joyce trouwens klets ook al de oren van je hoofd hoor…
kwam laatst weer tegen wanneer TEssa begon met brabbelen en Joyce is ruim een maand eerder, dus dat beloofd wat…
Melissa kan haar naam en achternaam zeggen, in welke woon plaats, adres en huisnummer, hoeveel jaar ze is, hoe ik heet en hoe papa heet, en hoe zusje heet!!
(oke als ik vraag hoe oud ik ben zegt ze mama is dik :roll: ) (neem nooit een toetje na het eten, zeg dan vaak word mama dik van)
dus in ieder geval als ze :thumbdown: weg gelopen is kan iemand haar van alles vragen en komen ze haar vast brengen :lol: