Het "geheim" van Sinterklaas, wel/niet vertellen?

Indy wordt 4 dagen na Sinterklaasavond 9 jaar en is nog altijd vol overtuiging dat de goede man bestaat. Vorig jaar hadden we min of meer besloten dat we haar het geheim zouden vertellen als ze naar groep 6 ging. In groep 5 heeft ze al lootjes getrokken. We hebben haar toen alleen verteld dat grote kinderen op deze manier Sinterklaas vieren op school. Ze slikte het voor zoete koek en er ging nergens een belletje rinkelen dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat ook wij de cadeautjes zelf kopen nu ze dat ook voor een klasgenootje deed. We hadden wel gedacht dat er vragen zouden komen maar die blijven uit. Nu er weer langzaam Sinterklaasspullen de winkels in druppelen raakt ze alweer helemaal vol van de Sinterklaastijd die er over een poosje weer aankomt. Ze roept elke keer dat het de leukste tijd van het jaar is en dat ze er nu al zo’n zin in heeft. En nu ga ik dus twijfelen. Moet ik haar nu die droom uit gaan helpen? Manlief vindt maar dat we het haar moeten vertellen, het feest blijft tenslotte toch hetzelfde met cadeautjes. Ik vind dat moeilijk. Aan de andere kant; ze zit in groep 6, ze wordt 9. Misschien is het wel gewoon tijd om de waarheid te weten.



Hoe hebben jullie het aangepakt? Tot welke leeftijd geloofden jullie kinderen? Hoe kan ik het het beste vertellen? Of moet ik niks zeggen en haar zelf erachter laten komen (met de kans dat ze het van klasgenoten gaat horen?)



p.s. de laatste “n” en het vraagteken in de titel pakt hij niet?! Zo slecht is mijn Nederlands nou ook weer niet :wink:

Ik lees mee… Hier eenzelfde dilemma, tweede geloot niet meer oudste min/meer wel. Vermoed dat hij wel n vermoeden heeft en t niet wil weten.

Je zin was te lang :mrgreen:

ik ga mijn zoon vertellen als het zo ver is hoe het verhaal van de sint was van vroeger en dat ze dat feest nog steeds vieren omdat mensen dat leuk vinden… en dat alle kindjes denken dat sint zo oud is maar dat hij is overleden en dat anderen het overnemen

Datbdoen wij idd ook…ik heb ergnes een mooi verhaal. Maar…wanneer? Ik verwachtte dat er wel naar gevraagd zou worden, een dus wel, maar de ander nog steeds niet…

Mijn kindjes zijn nog te klein om hier met mijn eigen kinderen ervaring mee te hebben, maar afgelopen schooljaar gaf ik les in een groep vijf. Er waren kinderen die het wel wisten en kinderen die het niet wisten en er werd heel wat versproken, maar het leek wel alsof de kinderen die het nog niet wisten oost Indisch doof waren, want ze geloofde gewoon verder, haha.



De kinderen die het wel wisten hadden er ook net zoveel plezier in als de kinderen die het niet wisten. Wanneer is het aan jou verteld en hoe ervoer jij dat? Volgens mij is groep 5/6 wel normaal. Maar het duurt nog maanden tot het december is joh!

@Lune wrote:

Datbdoen wij idd ook…ik heb ergnes een mooi verhaal. Maar…wanneer? Ik verwachtte dat er wel naar gevraagd zou worden, een dus wel, maar de ander nog steeds niet…




Dat bedoel ik inderdaad ook. Het verhaal heb ik wel klaar maar wanneer?

Hier is tijdens de ouderinfo avond van de oudste duidelijk aangegeven dat de kinderen die nog geloven in groep 6 ingelicht moeten worden aangezien ze in een groep 6/7/8 zitten (is jenaplan). Er wordt dus in de klas ook echt gesproken over het feit dat hij niet bestaat e.d…



Helaas is mijn oudste er al achter gekomen in groep 4 met dank aan een klasgenootje waarvan de ouders het wel makkelijk vonden als hij het geheim wist(want was de jongste thuis) maar het manneke kon er eigenlijk niets mee (en wilde eigenlijk nog heel graag geloven denk ik) en zocht "mede"standers en helaas koos hij onze dochter hiervoor uit…die hierdoor dus echt met vragen enz kwam waardoor we op een gegeven moment wel moesten vertellen hoe het zat anders werd ook haar zusje achterdochtig.



Hoe het op de oude school van de oudste gaat in groep 6 weet ik eigenlijk niet maar een aantal van haar vriendinnen geloven nog dus…volgens mij blijft het nog gewoon zo voor dit jaar maar zeker weten doe ik het niet.