het gebruik van katoenen luiers

Hallo!



Misschien ben ik nogal idealistisch haha en wellicht een beetje vroeg… Maar ik heb het plan opgevat om katoenen luiers te gaan gebruiken voor mijn beeb. Redenen: goedkoop en goed voor het milieu. Heb al wat op kaatje katoen.nl rondgestruind, maar ik zoek ervaringsverhalen, geen verkooppraatje.

Er zijn verschillende merken katoenen luiers en de een zal de andere niet zijn. Er is ook prijsverschil. Zijn er hier mama’s die katoenen luiers voor hun kind(eren) hebben gebruikt? En hebben jullie deze nieuw aangeschaft of tweedehands gekocht?



bedankt alvast!



groetjes,

Christa

ik gebruikte de oudewetse vouwluiers, die moet je dus vouwen, van die vierkante met daaromheen een plastic broek!



ik vond het super top, wel wat extra werken, maar het bespaarde best wel het een en ander. Ik it nu aan de pampers, omdat ze van dat warme weeer mega last krijgt van broeibillen!



straks als het weer wat koeler is, en ze zelf ook wat meer doet, kruipen ed, ga ik het zeker weer gebruiken!

Een vriendin van mij gebruikt ook katoenen en zij is er heel tevreden over.

Ik persoonlokl gebruik pampers aangezien ik geen zin heb in die luiers te wassen vind het echt smerig maar das persoonlijk.

Maar de verhalen die ik ken zijn dus positief

Hoi Christa,



Ook wij gebruiken hier katoenen luiers zelfde reden als jij ook heb :wink:



Eerst gingen we ook voor kaatje katoen maar die is duur in verhouding met wat we nu hebben. Wij gebruiken hier bambinomio van geboorte tot potje een compleet pakket met katoenen luiers incl. alle bijpassende broekjes voor de luiers :smiley: ik heb wel een site voor je waar ze verkocht worden maar doe dan even een pb-tje als je interesse heb :wink: dan ben je echt voordelig uit maar het blift een uitgave maar die haal je er makkelijk uit natuurlijk :smiley:



Eerst verschoonde ik Shane keurig om de 2 uur maar toen dronk ze nog niet zoveel nu moet ik elk 1,5 uur verschonen. Luier wordt namelijk echt nat en het broekje ook dus de romper ook en ga maar door :oops: maar wel logisch natuurlijk. Nu heeft ze 's nachts een speciale luier van pamper omdat ze vorige week wakker werd van wel een hele natte luier :shock: maar oke we hebben er bewust voor gekozen dus gebruik nu helaas wel papierenluiers erbij en als we weg gaan krijgt ze ook een pamper om anders loop je de hele dag met een katoenen luier in je tas :frowning: dan is een wegwerp even makkelijker. Misschien lijkt het nu wel erg dubbel maar het valt wel mee hoor :wink: Wij zijn er hier super enthousiast over :dance: Ook moet je wel rekening houden met kleding wat de luier wordt aanzienelijk dikker als een pamper :oops:

Ik ga gewoon pampers gebruiken, maar wil toch reageren op je post. Misschien zit je hier niet op te wachten hoor, want het zal wel discussie aanwakkeren :wink:



Het schijnt dat katoenen luiers helemaal niet per se goedkoper zijn en beter zijn voor het milieu. De katoenen luiers moet je wassen wat water en wasmiddel kost. Ook beiden niet erg bevordelijk voor je portemonnee en het milieu.

De man van mijn nicht heeft het eens berekend en kwam er achter dat je wel belachelijk veel luiers moest gebruiken om de startkosten van de katoenen luiers eruit te krijgen. En dan had hij alleen nog maar hetzelfde uitgegeven als aan de ‘gewone’ luiers.

Ik zou dus nog eens even goed kijken of het inderdaad wel goedkoper en beter voor het milieu is dan andere luiers.



Sorry als je niet op discussie zat te wachten.

Ik ben ook van plan om stoffen luiers te gebruiken (ik weet nog niet of het katoen wordt of een ander soort stof). Bamboestoef is bijvoorbeeld veel absorberender dan katoen.

Er zijn een heleboel soorten en manieren om te luieren. Ik ben me er op dit moment ook helemaal over in aan het lezen.

Ik ben zelf handig en wil ze zelf gaan maken, op amerikaanse sites kun je erg veel informatie over vinden.

(Ze schijnen trouwens in de UK ook wat goedkoper te zijn dan bij Kaatje Katoen.)



In de USA gebruiken ze ook veel chinese prefolds. Dat zijn luiers die uit verschillende lagen bestaan en die je wel moet vouwen maar niet zoveel als een enkele luier. Ze zijn heel voordelig in aanschaf. En vanaf december kun je tot 200 euro zonder extra douanekosten invoeren.



Ik ben zelf van plan om voor de eerste tijd vouwluiers te gebruiken omdat je in die eerste periode veel moet verschonen. Je moet dan uitgaan van 3 dozijn luiers. Omdat ik het zonde vind om al die 36 luiers te naaien voor alleen de eerste periode wil ik in het begin vouwluiers van katoen of bamboestof gebruiken.

Voor de periode daarna wil ik luiers maken die meegroeien en die ik dus vanaf begin tot eind kan gebruiken. Daarin komt dan een absorberende inlegger en eroverheen een los overbroekje.



Het is zeker goedkoper om stoffen luiers te gebruiken zeker als je ze ook nog voor een tweede kind gebruikt.

Ja het is wat meer werk met wassen maar wassen moet je sowieso al meer met een kleine. En vies…een pamper verschonen kan ook aardig vies zijn…

Bovendien vind ik dat pampers al heel snel stinken als erin geplast wordt.

En ik vind ook het idee dat mijn kleine baby al een paar bomen opgebruikt en zorgt voor een grote afvalberg niet fijn. Niet dat ik zo’n idealist ben maar stof is gewoon natuurlijker…

En dan heb ik het nog niet eens over het gesleep met al die grote pakken pampers en van aanbieding naar aanbieding rennen…



Als je het wilt moet je er zeker voor gaan. Je kunt op internet veel informatie vinden en kaatje katoen heeft ook consulentes die je uitleg kunnen geven over de verschillende systemen.



Ik moet zeggen dat mijn omgeving ook reageert alsof ik gek ben…maar vriendlief staat erachter dus we gaan het gewoon proberen.

Het is tegenwoordig veel makkelijker geworden dan in de tijd van alleen maar katoenen vouwluiers.

Elise heeft gewone pampers gehad, maar we hebben wel een set katoene luiers ( popolini ) De luiers hebben we tussendoor gedragen, omdat mijn dochter een tijdje last kreeg van luieruitslag van de gewone luiers, dus zo wilde we dit doorbreken ( helaas ging de uitslag vanzelf al weg )

Katoene luiers is wennen, je moet vaker verschonen en de broeken moeten een maat groter ivm de dikke kont :lol: Vies, ja wat is vies? een poepbroek is hoe dan ook vies, in een pamper of in een katoene luier. Wat we hadden waren velletjes, die doe je in de luier en dan kan je die weggooien in de wc als erin gepoept is. Als erin geplast is, kan je ze gewoon meewassen nog een paar x. Voor ons zijn papiere luiers toen makkelijker ( we zaten er al in ) maar alsnog kijk ik niet negatief tegenover katoene luiers hoor! Zou wel voor voorgevormd gaan, is wel zo makkelijk…



succes met je beslissing!



groetjes,



Louise

Mijn tante heeft bij alledrie haar meiden katoenen luiers gehad hoor… ( de jongste is nu 7)… heb alle respect voor haar, maar ben helaas een product van de huidige wegwerpmaatschappij en toch gezwicht voor de wegwerpluiers… Ben ook niet zo’n huisvrouw dat ik uren wilde uittrekken om luiers te staan wassen…( ook al zijn er hele goeie inlegluiers en wat dan ook)…



Maar als je het wilt doen ga vooral je gang heel goed van je!!!

Ik zou idd wel lekker de tijd nemen om goed rond te snuffelen wat er is en het bespreken met je kraamburo… dan kunnen ze evt iemand voor je zoeken die er ook verstand van heeft…

Hoi, hier ook katoenen luiers (voorgevormde). Ik heb een tijdje in Engeland gewoond en ze daar ook vandaan gehaald (nieuw). Tweedehands kan ook goed denk ik.



Ik heb een luier die je kunt gebruiken van baby tot peuter (mijn dochter is nu 2). Dit zorgt er wel voor dat je een kleine baby met een ENORME kont hebt (want de luier moet dus ook om een twee-drie jarig kind passen). Het is wel goedkoper (anders heb je twee maten (of drie) en dus twee keer zoveel luiers).

In het begin heb ik gecombineerd met wegwerp (luiers van de reformwinkel, die zijn van papier) anders had ik wel heel veel luiers nodig. Doe ik nog als we een dagje weggaan. Geen pampers of andere ‘gewone’ luiers, want daar krijgt ze acuut luieruitslag van. Ik heb 20 luiers. Dat is nu ze niet meer zo klein is meer, maar dan ook meer dan genoeg.



Ik ben zelf erg enthousiast. Het wassen vind ik heel erg meevallen (en ik werk 4 dagen in de week, ik heb echt geen zeeen van tijd voor het huishouden.). Je kunt inderdaad inleggers kopen van papier om de poep in op te vangen (dat doe ik als ik het niet vergeet). En dan worden ze op 40 of 60 graden ook echt wel schoon (wasmiddelen zijn echt goed tegenwoordig). Een vriendin van mij heeft daar ook weer speciale katoenen inleggertjes voor gemaakt. Ik zou die papieren doekjes overigens niet in de wc gooien vanwege verstoppingsgevaar…



Wat ik wel wil aanraden is om goed na te denken over hoe je de luiers gaat gebruiken/wassen voordat je ze koopt. Ik heb bijvoorbeeld geen droger en heb dus luiers die je helemaal uit elkaar kunt halen. Dit zorgt ervoor dat ze veel sneller droog zijn (maar je moet ze dus daarna ook weer inelkaar zetten). Luiers die je zelf vouwt zijn natuurlijk ook heel snel droog (en goedkoop in aanschaf).

Andere dingen die je mee zou kunnen wegen zijn naast prijs (natuurlijk), ook hoe dik de luiers zijn (sommige stoffen absorberen beter --> luier is dunner. En sommige luiers zijn wat beter van pasvorm --> minder kont aan baby), want echt je hebt twee tot drie maten grotere broekjes nodig en met kleren kopen moet je er ook erg op blijven letten dat er genoeg ‘kont’ in de broek zit.

Als ik nu opnieuw luiers zou kopen, zou ik er denk ik een paar verschillende van mp halen om te kijken wat ik het prettigste vind. Of wat proefpakketjes uitproberen (al ben ik heeeel tevreden over de mijne).



En waar ik zelf echt heel blij mee ben zijn de overbroekjes die ik heb. Die zijn van een soort gore-tex achtig spul. Ze zijn dus water (plas) dicht (heb echt nog maar een keer lekkage gehad en toen was ik een drukkertje vergeten dicht te doen), ze ademen en je gooit ze gewoon bij de luiers in de was. Geen idee of er zoiets in NL te krijgen is.



Op dit moment weet ik zelf niet zo goed wat ik nu zal doen. Mijn dochter is hard bezig zindelijk te worden, maar nummer 2 komt in oktober. Misschien dat ik voor nummer 2 eerst wegwerpluiers doe totdat mijn dochter echt zindelijk is (ik verwacht op z’n minst een terugval in zindelijkheid). Of hydrofiel luiers vouwen? Anders is het misschien wel een beetje zonde van het geld.



Enniewees, sorry voor het hele verhaal. Als je misschien toch nog meer wil weten (engelse sites of foto’s van de luiers ofzo?) dan kun je me een pb sturen…



Liesbeth



O ja, sorry, kan het niet laten, maar als iemand geinteresseerd is in het milieuverschil… Kijk eens op de site van milieu centraal.

Google eens op

fuzzibunz

Bumgenius

bamboozles

stormopzolder



voor de rest stuur ik je een PB :slight_smile:

Bedankt voor de reacties en de tips allemaal!!



@Tedski wrote:



Het schijnt dat katoenen luiers helemaal niet per se goedkoper zijn en beter zijn voor het milieu.




Dat is dus wel zo. Zelfs als je het maar voor 1 kind gebruikt en de luiers nieuw koopt zijn de kosten de helft van wegwerpluiers. Dit is inclusief wasmiddelen, wasmachine, stroom etc. Zelfs de afschrijving van de wasmachine zat in de berekening die ik heb :shock:

Kun je nagaan als je de luiers tweedehands koopt en voor meerdere kids gebruikt :slight_smile:





Ik ben voornemens om voorgevormde te gebruiken. Ik heb een droger, dus dat is geen probleem en een vriend die ook heel goed weet hoe hij werkt. Ik ben idd ook van plan om die inlegvellen te gebruiken. Je hebt luieremmers voor pampers waaruit maar weinig ‘geur’ komt heb ik me laten vertellen, dus zakkie erin en die vellen daarin dacht ik zo. En regelmatig legen!



Ik heb ook katten en dus een kattenbak, dus vies… ach… Ik heb daar niet zo’n lage drempel in :slight_smile: Kan zelfs met veel gemakt overgeefsel van iemand opruimen zonder dat ik daar zelf anders van wordt.



Bedankt voor de PB kiddo! :slight_smile:

ook wij zijn hier fanatiek begonnen met katoenen luiers. Wel de zelf te vouwen luiers, omdat we die gewoon zo konden overnemen van iemand.

Ondertussen zijn wel al wel weer overgestapt op papieren pampers.

DIt omdat we onze meid voortaan elk half uur moesten versconen omdat ze kletsnat was. Om een of andere reden sloot de luier niet goed bij haar aan. Hebben toen ook van alles geprobeerd en met behulp van een kraamverzorgende (en een hoop ouders die het ook altijd gebruikt hebben) verschillende vouw en omdoe manieren gebruikt, echter het had niet het gewenste effect.

voor de nacht gebruikte we al pampers omdat ze anders steeds wakker werdt van een natte luier…



bij een volgende zal ik er zeker weer mee beginnen, want vind eht wel echt de moeite waard. maar je moet er wel 100% achter staan.

Ik zit ook in twijfel over te stappen op katoen, maar ben er nog niet uit.

Vraag me af of ik de moeite ga nemen alles elke keer uit te wassen, heb nu al zoveel was en als ik zo lees dat je iedere 2 uur moet verschonen omdat die dingen anders nat zijn :think:

Wel fijn zo eea te lezen aan ervaringen en fijn te lezen dat kaatje katoen duur is, dan ga ik daar niet voor.

Niet om het een of het ander, maar in mijn zoektocht naar ervaringen heb ik ook mindere verhalen over bambinomio gelezen :shifty:

Zal eens kijken of ik nog ergens kan vinden wat ik ook alweer daarover gelezen heb, want alleen aan mindere verhalen heb je ook niets natuurlijk :wink:

Ik heb het heel even volgehouden, hydrofiel luiers zelf vouwen met inlegvelletjes en plastic broekjes van de hema.



Ze kunnen 1 piesbeurt mee, dus je verschoont veel vaker…



Ik vond het teveel werk, misschien dat het al beter gaat als je voorgevormde beter absorberende lueirs gaat gebruiken, dan is het niet veel anders dan pampers… Maar dan ipv een volle container een volle wasmand… :smiley:

Voor mensen die een beeld willen van de kosten:

Hier is een overzicht wat de verschillende luiers kosten. Zelfs als je de goedkoopste wegwerpluiers koopt, ben je bijna 2x zo duur uit als met katoenen luiers, zelfs als die gedroogd worden in een droger!

@Kaar wrote:



Ze kunnen 1 piesbeurt mee, dus je verschoont veel vaker…

Maar dat kunnen pampers toch ook? Lijkt me niet fris als je kind een tijd met een luier vol urine loopt... :S

Hoi



Hier nog iemand die naar alle tevredenheid wasbare luiers gebruikt.

Ik gebruik de luiers van totsbots. Dit zijn al voorgevormde luiers en zijn dus net zo makkelijk om te doen als een papieren luier alleen doe je er nog een overbroekje overheen.



Ik heb voor het eerste jaar 25 katoenen tots bots gekocht (rainbow tots bots maat 1). Deze heb ik 2e hands gekocht en die bevielen op zich goed. Ik heb nauwelijk last gehad van doorlekken en verschoonde net zo vaak als met papieren luiers.

Na het eerste jaar heb ik 20 bamboozles (van tots bots) maat 2 aangeschaft. Deze heb ik nieuw gekocht (via een engelse site) Ik verschoon nu zo’n 4/5 keer per dag, dus ook niet meer als met papieren luiers. En dan heb ik nog een meisje wat erg veel drinkt!



De luier wordt uiteraard nat maar dat is geen probleem. Doorlekken voorkom je door goede overbroekjes aan te schaffen. Ik gebruik hier zelf de broekjes van motherease of popolini voor. Deze vindt ik beer dan die van tots bots zelf!

Ook gebruik ik inlegvelletjes (kaatje katoen of bioliners) voor de poep maar als er in de luier alleen geplast is was ik ze gewoon mee en gebruik ze opnieuw totdat ze scheuren oid. Niet door de wc spoelen overigens want dat kan verstoppingen veroorzaken.

Ik zelf ook een diaperchamp staan daar gaan de natte luiers (met plasinleggertjes en al) in. De poepvelletjes doe ik in een afbreekbare zakjes en gaan in een gewone luieremmer die ik buiten heb staan.



Bij jonge babies die Bv krijgen is de poep overigens zo dun dat de velletjes dat niet tegenhoduen, dan gebruikte ik gewoon geen velletjes maar waste de luiers iets heter.



Oja voor snachts gebruik ik altijd wel een extra (bamboo) inlegger voor een groter absoptievermogen. Maar zelfs als ik dat een keer vergeten ben wordt Isa echt niet wakker van een natte luier.



Zo heel verhaal maar als je nog vragen hebt dan kun je altijd een PB sturen :wink:

Ik heb me wat verder geörienteerd op de katoenen luiers en ga w.s. het systeem van Kaatje Katoen Classic gebruiken. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?

Ik heb er een paar van maar mij bevalt het niet echt.

Ik ben meer van de pocketluiers (Fuzzibunz, Swaddlebees) en Tots Bots, Motherease. Verder heb ik nog een allegaartje aan enkele luiers die ik goedkoop op de kop tik via bijvoorbeeld Marktplaats, omdat ik gewoon van alles en nog wat wil uitproberen.

Maar ik grijp toch het snelst naar de Swaddlebees.

@blue_fairy wrote:

@Kaar wrote:


Ze kunnen 1 piesbeurt mee, dus je verschoont veel vaker…

Maar dat kunnen pampers toch ook? Lijkt me niet fris als je kind een tijd met een luier vol urine loopt... :S


uh, nee, hier werd echt niet na elk miniplasje verschoond hoor...volgens mij doen de meeste mensen dat niet. verschonen deed ik als de luier vol zat, en utieraard wel direct na een poepbeurt.


en verder meot je vooral lekker doen waar je jezelf goed bij voelt, ik denk alleen dat die schema's en berekeningen die je op inet vindt, nogal gekleurd zijn (sterker nog; als je de verschillen ziet, dan weet je het wel zeker!). Tuurlijk komt er uit een onderzoek van een katoenen-luier-fabrikant dat katoenen luiers echt veeeel goedkoper en beter voor milieu zijn dan wegwerp. En tuurlijk komt er uit een onderzoek waar een grote wegwerpfabrikant zijdelings bij betrokken is, dat het helemaal niet duurder en slechter voor milieu is.

Ik heb zelf maar voor het gemak gekozen, en om het milieu zo vele mogelijk te ontzien, veelal voor deze luiers gekozen.

een vriendin van mij vouwde haar luiers zelf, vond ik zo'n gedoe, en zo'n pak, en het leek niet lekker te zitten. als zij het systeem van kaatje katoen ed had gevolgd, was ik er misschien ook wel voor gegaan (het is allemaal haar schuld :mrgreen: )