herstel na vaginale bevalling?

ik weet niet goed waar ik deze vraag moet plaatsen, maar bij deze…

11 dagen geleden ben ik mbv een vacuumverlossing vbevallen van een prachtige meid :inlove: :inlove:

mijn vorige bevalling was een keizersnede dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal als het gaat om hoe het herstel moet gaan. ik hoorde van de verloskundie dat de meeste vrouwen na een week nog maar weinig last hebben van de knip. nu merk ik eigenlijk nog weinig verbetering van de pijn. zitten kan ik nog niet, ik heb continu een zwaar/pijnlijk gevoel wat als ik een paar uur op ben zodanig verergert dat ik op bed moet liggen en paracetamol nodig heb. ook heb ik een heel doof gevoel bij de ontlasting; ik kan wel ophouden, maar verder voel ik het ontlasten eigenlijk niet goed (alsof een verdoving is gezet). plassen gaat ook moeilijk, soms lukt het me gewoon niet ondanks aandrang.

ik denk dat mijn bekkenbodem hier meespeelt, maar herkennen vrouwen dit? herstelde het bij jullie spontaan of eindig ik nu toch bij een bekkenbodemfysiotherapeut? ik vind het zo jammer want ik voel me mentaal geweldig, zou het liefst weer vanalles ondernemen, maar fysiek valt het zo tegen! ik wil absoluut niet zeuren hoor, maar ik had eeb beetje het beeld dat ik na een vaginale bevalling sneller op de been zou zijn dan na een keizersnede. dit blijkt dus helemaal niet nu… :roll:

allereerst gefeliciteerd met je dochtertje :inlove:

Heb je pijn aan de knip zelf nog?

Zitten de hechtingen er nog in?

Bij de oudste ben ik ook ingeknipt en bij mij hebben ze toen na een week de 2 hechtingen die niet opgelost waren verwijderd omdat ik pijn had van de spanning die er nog op stond… daarna nergens last meer van gehad eigenlijk.

Daarvoor was het gelukkig ook niet zo pijnlijk dat ik er niet (met een beetje verbijten) op kon zitten.

Het zware en dove gevoel herken ik trouwens helemaal niet.

Bekkenbodemoefeningen kan je nu ook ‘gewoon’ thuis doen en dan zou je wel verbetering moeten gaan merken na een tijdje als je ze braaf doet.

Zou anders gewoon de VK ((of gyn) eens bellen.

Tot je kleine 6 weken is zijn zij je vraagbaak in principe.

De wond even goed laten controleren, er kan best nog iets zijn wat ze over het hoofd hebben gezien (stukje dat niet goed gehecht is bijvoorbeeld, bij iemand die ik ken hadden ze gewoon intern een wond over het hoofd gezien :o ).

Maar…bij een flinke knip en vacuum kan het ook echt langer duren. Ik heb er echt 3 weken last van gehad, ik kon echt niet heel veel na mijn eerste bevalling.

Vond het ook zwaar tegen vallen en voelde pas na 6 mnd mijn knip/hechting niet echt meer (als ik lang liep of stond of op mijn hurken ging zitten voelde ik het heel lang nog).

Sterkte, balen is het zeker!!!

Ik heb bij de eerste veel last gehad van de knip, maar na ongeveer een week kon ik toch echt weer wat zitten enzo.

Zitten je hechtingen er nog in?

Zijn het oplosbare? Dat kan irriteren.

Ben je wel goed gehecht?

Is je hechting in de gaten gehouden door de kraamverzorgster?

heb je koorts? ( ivm eventueel onstoken knip?)

Mijn bekkenbodem was na de tijd trouwens een zootje.

Ik voelde gewoon echt niet wanneer ik moest plassen.

en druk zetten lukte ook niet.

Zelf oefeningen doen heeft wel geholpen, maar het heeft wel lang geduurd.

Ik snap dat je je zorgen maakt, ik geloof dat je tot 6 weken na de bevalling je VK kunt bellen en in jouw geval zou ik dat ook maar eens gaan doen.

Heel veel beterschap.

er zitten oplosbare hechtingen in. op zich is de wond netjes, alleen een rood plekje waarvoor de vk sodabadjes adviseerde. ze heeft er 2 dg geleden nog naar gekeken. maar van die soda wordt alles zo week dus ik ben nu aan het spoelen. ook zit er inderdaad inwendig ook nog een snee, mogelijk komt hier ook die heftige pijn van zei ze. ik voel me verder niet ziek ofzo. eerlijk gezegd maak ik me nog het meest zorgen over de ontlasting en het plassen door dat dove gevoel… :frowning:

ik heb er ook lang last van gehad

ik heb snel litekenweefsel,dat had ik nu ook en ook inwendig

bij sex deed het ook altijd pijn in het begin

het was eigenlijk pas na een jaar dat alles echt weer normaal aanvoelde

denk dat je nog even geduld moet hebben,hoe lastig dat ook is :slight_smile:

@alex wrote:

De wond even goed laten controleren, er kan best nog iets zijn wat ze over het hoofd hebben gezien (stukje dat niet goed gehecht is bijvoorbeeld, bij iemand die ik ken hadden ze gewoon intern een wond over het hoofd gezien :o ).

Maar…bij een flinke knip en vacuum kan het ook echt langer duren. Ik heb er echt 3 weken last van gehad, ik kon echt niet heel veel na mijn eerste bevalling.

Vond het ook zwaar tegen vallen en voelde pas na 6 mnd mijn knip/hechting niet echt meer (als ik lang liep of stond of op mijn hurken ging zitten voelde ik het heel lang nog).

Sterkte, balen is het zeker!!!

Gefeliciteerd nog.

Voor de rest, zie bovenstaand. Zeer herkenbaar. Het heeft zeker meer dan 2 weken geduurd, langer misschien.

Het algehele herstel (ook het mentale herstel) heeft langer geduurd.

Na 4 weken ben ik pas weer buiten gaan lopen,maar zelf dat voelde gewoon anders.

Laat het sowieso controleren,dan weet je het zeker,maar je bekkenbodem in acht nemen kan zeker geen kwaad. Vraag anders even wat je er nu zelf thuis al aan kan doen. Vaak kan het met kleine oefeningen in bed al.

Bij Eli ben ik natuurlijk bevallen en stond eigenlijk binnen 2 dagen al rechtop. Verder geen hechtigen e.d. dus kon bijna meteen zitten en nog voordat de kraam weg was voelde ik me kiplekker.

De hechting van de knip kan je nog lang voelen. Misschien is het weefsel nog wat te dik.

@judith wrote:

ik heb er ook lang last van gehad

ik heb snel litekenweefsel,dat had ik nu ook en ook inwendig

bij sex deed het ook altijd pijn in het begin

het was eigenlijk pas na een jaar dat alles echt weer normaal aanvoelde

denk dat je nog even geduld moet hebben,hoe lastig dat ook is :slight_smile:

Ik wilde het dove gevoel omschrijven alsof er een stukje huid zit wat niet van jezelf is. Volgens mij is dat onderhuids of inwendig littekenweefsel wat nog wat opgezet kan zijn.

Krijg je sowieso nog controles? Met 6 weken bij de VK of gyn?

Ik heb behalve in de kraamweek geen controles meer gehad. Maar wat je omschrijft herken ik niet van mijn bevalling, dus het zou goed kunnen dat het door de vacuumpomp gewoon een veel grotere optater heeft gehad.

Ik zou een goede bekkenfysiotherapeut opzoeken en die bezoeken. Even checken hoeveel er gedekt wordt door je verzekering (of aanvullend pakket). Die kan je na onderzoek precies vertellen wat er scheelt en wat je kunt doen om zo snel mogelijk en goed weer op de been te komen. Ik zou daar niet per se lang mee wachten. Er zijn al zoveel vrouwen die al tig jaar rondlopen met bekken/incontinentieklachten die met goede oefeningen en ondersteuning makkelijk te verhelpen zijn.

Ik ben op 24 augustus bevallen van Jim na 2,5 uur persen was hij er nog niet omdat hij niet goed bleek te liggen en ben ik met de ambu naar het zkh gebracht waar ze er 3x (!) de vacuüm op hebben gezet. Die schoot 2x los en het ging behoorlijk heftig: de gyn stond echt met haar voet op de tafel te trekken, een verpleegster stond op mijn buik te duwen en ik was aan het persen. (En hub spierwit in een hoekje en dat is al zo’n held.) Mijn bekken had daar zo’n optater van gehad dat ik echt in oktober nog last had, ik kon even naar de winkel wandelen hier 5 min. vandaan en dan moest ik daarna echt naar huis, zo zwaar en pijnlijk voelde het dan. Ik heb er destijds eigenlijk niks mee gedaan, maar bij de zwangerschap van Sem speelde dat meteen op en heb ik fysio gehad. Van de knip heb ik ook wel last van gehad, want volgens mij zit daar ook spierweefsel, maar dit klint voor mij echt als last van je bekken.

Het is nog niet zo lang geleden, doe goed je bekkenspieroefeningen om de boel weer een beetje stevig te krijgen en als je echt zo’n last blijft houden zou ik even de vk bellen om te vragen of dit normaal is zo heftig en of je misschien anders naar een bekkenfysio kan. Had ik destijds ook moeten doen…

@Tante Soesa wrote:

Ik ben op 24 augustus bevallen van Jim na 2,5 uur persen was hij er nog niet omdat hij niet goed bleek te liggen en ben ik met de ambu naar het zkh gebracht waar ze er 3x (!) de vacuüm op hebben gezet. Die schoot 2x los en het ging behoorlijk heftig: de gyn stond echt met haar voet op de tafel te trekken, een verpleegster stond op mijn buik te duwen en ik was aan het persen.

Oh jakkes hier ook bij mn eerste bevalling pfffffjiewwwww…

Heb er ook maanden last van gehad.

Maar ik vind dat je het zowiezo de tijd moet geven om te herstellen, ik bedoel; het is pas 10 dagen geleden, dus wil niet te vlug… Doe idd de bekken oefeningen en hou het mee in de gaten.

Gefeliciteerd nog!

Ik herken het zware gevoel wel, ik omschreef het als een ‘baksteen’ die ineens onderin mijn bekken lag. Heel naar, lopen is na een tijdje niet leuk meer, maar het ging uiteindelijk wel weer weg.

En 10 dagen is echt veel te vroeg om conclusies te trekken, er kan nog zoveel verbeteren :thumbup:

Herkenbaar! Bij mij was het ook erg opgezwollen, dus heb in de eerste 2 weken met een ijscompresje in mn onderbroek gezeten (wat overigens goed hielp tegen de pijn). Ik weet niet meer wanneer ik er geen last meer van had, maar duurde wel een behoorlijke tijd hoor!

Iig gefeliciteerd met je dochtertje!

Mijn oudste is met een keizersnede geboren, en toen herstelde ik erg snel.

Mijn tweede is geboren met een vacuum en toen ben ik ingescheurd het herstel van de wond duurde best wel lang. (1 maand ofzo) voordat alles weer redelijk normaal aanvoelde

Mijn jongste is geboren en toen heb ik een flinke knip gekregen en ik heb echt maaaaanden last gehad van mijn litteken (het was ook wel opengesprongen in de kraamweek) dat dove gevoel herken ik ook en nu na 3 jaar is het litteken afentoe nog gevoelig (bij koud weer enz) een knip wordt gezet door je spieren heen dus dat herteld trager dan als het alleen wat huidlagen zijn zoals bij inscheuren.

Vind dat je verloskundige wel makkelijk praat over, dat de meeste vrouwen na een week geen last meer hebben (heeft ze zelf wel kinderen, vraag ik me dan af :silenced: )

na een week geen last meer… dat vind ik zelfs voor een scheur(tje) al vrij optimistisch. Bij mij duurde dat ook wel iets langer, zeg anderhalf a twee weken. Ik heb maanden last gehad van de knip die ik heb gehad en dat zware gevoel na veel lopen/doen herken ik wel.

Ik zou het nog even afwachten maar idd goed in de gaten houden en als het nou over twee weken nog niet minder is kan je altijd even bellen toch?

ter geruststelling over het dove gevoel mag je m.i. best aan de bel trekken.

Ik heb ook bevalling met knip en vacuum gehad. had wel 2 weekjes last geloof ik maar ben het eigenlijk al snel vergeten :lol: , lang leve de bevallingsdementie!

Maar een zwaar gevoel en doof gevoel wat aanhoud lijkt me heus wel een vraagje waard hoor, je hebt maar 1 lijf en daar mag je zuinig op zijn. Ze krijgen wel gekkere vragen denk ik :mrgreen: .

ook ik heb maanden last gehad van mijn knip, niets aan de hand dit hersteld zich vanzelf weer…

Eerste 4 dagen kon ik niet zo heel goed zitten/lopen door de knip maar na 4 maanden was de beursgevoel zo goed als over…

De hechtingen waren na 2 wkn opgelost…

Ikzelf ben ook bevallen met vacuum en een flink knip. Ik kon met een week pas een beetje zitten en dan alleen met mijn benen onder mijn kont. Ik heb er ook weken last van gehad terwijl het allemaal heel netjes en strak gehecht is.

Maar bij twijfel misschien toch weer even contact opnemen met de vk/gyn/ha om even te laten controleren of alles wel goed is.