herkenbaar? meisje "hangen" met gekruisde benen

Help!!

ik wordt er soms gek van. Mijn dochter is bijna 4 jaar. Sinds een half jaar

ongeveer kan ze op sommige dagen de hele dag “hangen” aan bijvoorbeeld de tafel met haar beentjes dan over elkaar. Waarschijnlijk geeft het haar een lekker gevoel “down under”. Ze doet het ook op het kinderdagverblijf, dus het ligt niet aan afleiding oid (of ze moet daar echt uitgekeken zijn, nu ze bijna naar school gaat). De juffen weten ook niet wat ze dan met haar aan moeten.

Ik wil haar er niet voor straffen, maar leg haar wel uit dat ze het dan bijvoorbeeld op haar kamer maar moet doen of in de keuken. Vervolgens kan ze daar dan de hele middag zo “hangen” :roll: .

Ik leid haar dan ook wel af, maar op sommige dagen heeft dat totaal geen zin en is ze binnen 10 minuten weer aan het “hangen”.

Ik maak me er nu zorgen over omdat ze bijna naar school gaat, ik heb haar uitgelegd dat ze dit bij de juf straks niet kan doen.

Herkent iemand dit “hangen” en wat doe je er aan? heb je er iets aan gedaan? of laat je het zo? ben benieuwd…

Ik snap eerlijk gezegd niet precies wat je bedoelt - foto of filmpje?

Hoi Steffie

Ik kwam al surfend op KOK je berichtje tegen, en wilde even zeggen dat ik je verhaal herken!

Niet van onze eigen knul, die is daar nog wat te klein voor.

Maar ik heb in groep 3 een meisje in de klas gehad en die deed dat ook nog steeds!! Dat was echt een soort totale ontspanning voor haar, en ze kon het me toch lang volhouden!! (ze had ook echt gespierde bovenarmpjes, haha)

Bij haar is het uiteindelijk vanzelf over gegaan (ze zit nu in gr.6), maar we hadden wel een duidelijke afspraak: in de klas mocht ze NIET hangen!

Soms liet ik haar als eerste naar buiten gaan (net een minuutje voordat de bel ging), zodat ze lekker als een van de eerste buiten op de speelplaats was en dan kon ze lekker even aan het klimrek gaan hangen.

Was ook het eerste wat ze deed als de school uit was; eerst even hangen en dan met mama mee naar huis :smiley:

En 's morgens bracht haar moeder haar iets eerder naar school, zodat ze van te voren ook nog even mocht hangen.

Ik kan er dus als ouder niks van zeggen, maar als leerkracht had ik (ook samen met haar moeder) gewoon duidelijk afgesproken wanneer ze wel en niet mocht hangen.

Jouw kindje is nog iets jonger, maar ik denk dat je met haar ook wel afspraken kunt maken. En belonen als ze het goed doet :dance:

Ik zou wel, als ze straks naar school gaat, duidelijke afspraken maken met de juf/meester. In de kleuterklas is hangen misschien niet zo erg, maar vanaf groep wordt het natuurlijk al lastiger omdat ze dan niet kunnen schrijven, lezen etc.

Succes ermee!!

Groetjes, Marieke

Wat bedoel je met “hangen”?

Bedoel je dat ze letterlijk hangt aan een tafel en dan met haar benen gekruisd of bedoel je dat ze zit op een stoel aan de tafel met gekruisde benen en dat ze met haar handjes aan haar vagina zit? Want Lana heeft dat laatste wel een tijdje gedaan. Als dit zo is, dan snap ik je opmerking dat ze dat maar in haar kamer moet doen.

Anders begrijp ik je niet zo heel erg, sorry.

Geloof dat ik het wel snap. Hieke doet dit ook. Maar dan in stoelen. Als ze zit. In de kinderstoel, in de autostoel, in de winkelwagen. Ze doet dit al sinds ze ongeveer 1 jaar was. Ze zegt dat het “prikt en steekt in haar bips” Ze kijkt er ook heel afwezig/geconcentreerd bij. We proberen het haar niet te laten doen waar anderen bij zijn maar ze lijkt er niet altijd controle over te hebben. Het duurt geen hele dagen. Als ze gewoon bezig is dan doet ze het ook niet, maar zodra ze rustig zit is het meestal raak. Ik weet ook niet wat ik er echt tegen kan doen en hoop maar dat het overgaat…

Bedankt, alvast voor de reacties.

Marieke, deed dat meisje dat dan ook in de klas aan een tafel bijvoorbeeld? of puur aan het klimrek? bedankt in iedergeval ik zal het zeker aan haar nieuwe juf in de groep gooien.

ik heb er geen foto van, en dochterlief is nu ook ff met papa weg.

Ik probeer het nog even anders te omschrijven, ze doet het gewoon met haar kleren aan.

Soms op de grond, je moet het zien als opdrukken en dan met haar beentjes over elkaar of in haar kinderstoel: ze zit dan met haar benen over elkaar en de armpjes op tafel, zo krijgt ze denk ik een lekker gevoel en zal haar inderdaad wat ontspanning geven.

Ze kijkt er ook afwezig bij, en soms krijgt ze er zelf rode wangetjes van :slight_smile: .

Het was even zoeken, maar dit is een filmpje van wat ze doet…

Sis,

ja zo herkenbaar, vooral dat koppie. Ze doet het inderdaad ook in haar stoel en gisterochtend werden we wakker van een vreem geluid op de overloop, hing ze aan het traphek :roll:

Ik hoop inderdaad ook dat het een keer overgaat…

Dat hangen doet Hieke niet, echt alleen als ze zit…

Hoi Steffie

Dat meisje uit mijn klas hing overal aan als ze de kans kreeg!!! :wink:

Idd ook aan de tafel (schoof ze stiekum haar stoel wat naar achter zodat ze echt helemaal los kon hangen), maar dat mocht dus niet. Het klimrek was natuurlijk het beste alternatief (valt ook niet op daar), dus vandaar dat ze dat ook graag opzocht.

Bij dat meisje uit mijn klas was het gewoon een soort van verslavende ontspanning (net als duimen zeg maar), want als ik vroeg waarom ze het deed, dan zei ze: gewoon, omdat ik dat fijn vind!

Heb je jouw dochter al eens gevraagd waarom ze zo hangt?

Groetjes, Marieke

Marieke,

ik heb het wel eens gevraagd, maar ze vind het nog moeilijk om een gevoel oid te beschrijven, ze bevestigde wel dat het lekker voelde.

Ik hoop maar dat ze het minder vaak volhoudt dan dat meisje uit jouw klas :wink: En inderdaad vind ze het ook fijn om aan een klimrek te hangen :wink:

groetjes