Hematoom in baarmoeder

Wie kan mij er hier meer over vertellen ben nu ongeveer 5 a 6 weken zwanger en vanmiddag zag de vk een hematoom…

Wat is dat?? :think:

bloeduitstorting in de baarmoeder ofzo

Ik heb/had er een.

Met 5 weken begon ik enorme plassen bloed te verliezen. Eerst dachten we dat het een miskraam was, maar een week later bleek er toch een hartje te kloppen.

De gynaecoloog kon er helaas niets over voorspellen, 50% kans. Als het bloed zou wegstromen kon de hele vruchtzak meekomen en zolang ik bloed verlies is er kans dat de baarmoedermond gestimuleerd wordt en er weeen opgewekt worden, met alle gevolgen van dien.

Inmiddels ben ik 14 weken en nog steeds zwanger. Mijn hematoom is grotendeels weg. Er zit nog wel wat, want ik verlies nog steeds bloed.

Naarmate de weken vorderen mogen we wel meer hoop krijgen dat het goed gaat. Maandag moet ik weer naar het zh en ik hoop dan op goed nieuws, in ieder geval dat het miskraamrisico zo goed als voorbij is.

@Kittycat wrote:

Ik heb/had er een.

Met 5 weken begon ik enorme plassen bloed te verliezen. Eerst dachten we dat het een miskraam was, maar een week later bleek er toch een hartje te kloppen.

De gynaecoloog kon er helaas niets over voorspellen, 50% kans. Als het bloed zou wegstromen kon de hele vruchtzak meekomen en zolang ik bloed verlies is er kans dat de baarmoedermond gestimuleerd wordt en er weeen opgewekt worden, met alle gevolgen van dien.

Inmiddels ben ik 14 weken en nog steeds zwanger. Mijn hematoom is grotendeels weg. Er zit nog wel wat, want ik verlies nog steeds bloed.

Naarmate de weken vorderen mogen we wel meer hoop krijgen dat het goed gaat. Maandag moet ik weer naar het zh en ik hoop dan op goed nieuws, in ieder geval dat het miskraamrisico zo goed als voorbij is.

oke nou ik heb nog helemaal niet gebloed maar wel bij vorige bevalling een totaal ruptuur gehad kan het daarmee te maken hebben?

Nee, dat denk ik zeker niet.

Een bloeding in de baarmoeder wordt veroorzaakt door iets ín de baarmoeder. Zoals bijv een gesprongen bloedvat.

Bij de december 2009 mama’s zijn er dacht ik 3 mama’s-to-be met hematomen. Naast Kittycat dus nog twee. Komt blijkbaar best veel voor?

En ik denk dat het heel afhankelijk is van de plek van het hematoom. Bij de een (Kittycat, zie haar verhaal hierboven) maakte de VK/gyn zich wel zorgen over de zwangerschap en bij de ander helemaal niet. Ik bedoel eigenlijk:de risico-inschatting die Kittycat meekreeg, hoeft voor jou helemaal niet te gelden.

hallo allemaal,

Ik begon met 8 weken bloed te verliezen. Gelukkig was het geen miskraam maar een bloeding onder het babytjes. Het babytje zou er weinig last van hebben en ik zou een paar dagen bloedverlies hebben. Dat klopte allemaal.

Bij de 10 weken echo was er een hematoom te zien. Ongeveer even groot als het vruchtzakje waar de baby in zit. Hij was 4,5 bij1,7 cm. Ik moesr utrogestan gebruiken en verder afwachten. Ze maakte zich eigenlijk weinig zorgen… alleen als het allemaal tegelijk eruit zou lopen zou het babytje mee kunnen gaan.

Volgende week weer een echo. Ben benieuwd hoe het dan gaat. Ik heb veel buikpijn wat me erg onzeker maakt.

Wie hebben er nog meer een hematoon gehad en welke adviezen kregen jullie van de gyn/ VK? Ik lees bijv op internet veel over rust houden maar daar heb ik hen verder niet over gehoord.

Hier ook een hematoom gehad in de zwangerschap. Was een hele lange spannende zwangerschap heb enorm veel bloedverlies gehad ( dan heb ik het over natte sokken 8) niet over een druppel met afvegen of een maandverbandje met een streepje bloed ) van wk 6 t/m wk 18. Met 21 wk was het hematoom verdwenen ( ik kreeg steeds een nieuwe in die 1e helft vd zwangerschap omdat ik een lekkende ader had die bleef bloeden :roll: . ) Maar goed mijn verhaal gaat over een hematoom met bloedverlies in mijn geval mocht in niet tillen lang lopen of staan en geen geslachtsgemeenschap omdat dit door de behoorlijke hoeveelheid bloed id bm weeen op kon wekken. 50% kans dat ik zwanger bleef en dat is gebeurd mijn dochtertje is gezond en wel geboren zonder complicaties en normale zwangerschapsduur.

Een hematoom hoeft geen probleem te zijn. Gaat vanzelf weg zonder dat je daar iets van voelt of ziet. 9 van de 10 keer komt er geen bloedverlies aan te pas. Meestal weten vrouwen niet eens dat ze een hematoom hebben maar tegenwoordig met al die echo’s zien ze het hematoom toevallig. ( en kunnen ze ‘vind ik’ beter er niets over zeggen om onnodige zorgen weg te nemen ) Ik kwam er achter dus door het bloedverlies. Ik ging voor een echo om te kijken of mijn BM inmiddels leeg was omdat ik maar bleef bloeden na mijn MK ( tenminste dat dacht ik ik was ervan overtuigd dat ik niet meer zwanger kon zijn ) Ik had dus alleen geen MK gehad vruchtje zat goed vast en bleef zitten waar het zat ( gelukkig )

Het kan zijn dat er bij jou een adertjes geknapt is bij de innesteling en dat je daar wat bloed van hebt in je bm. Hoeft geen probleem te zijn met een beetje geluk neemt je lichaam het bloed op ( dat kan dus ook ) en is hij de volgende echo al verdwenen zonder problemen.

En ook met het rampenplan met enge bloedingen ed is het ook mogelijk dat alles goed komt. Dochterlief is daar het bewijs van.

@Kittycat wrote:

Ik heb/had er een.

Dit is precies zoals het bij mij ook was, ik heb tot 19 weken gebloed (ook hele plassen, het stroomde zo de grond op) en daarna was het hematoom weg. Was een hele spannende zwangerschap. Gelukkig na 20 weken kon ik gaan genieten.

ik ben nu 7 weken zwanger en heb ook er ook een. Woensdag heb ik een echo gehad en daar werd er een ontdekt. De gyn heeft me wel nog meer onzeker gemaakt door te zeggen dat ik nu meer kans heb op een miskraam en dat is al 1 op de zes. het is natuurlijk altijd spannend de eerste 12 weke maar nu kan ik echt nog niet genieten. ik heb gelukkig wel veelal bruin bloedverlies.

even afwachten dus

Zijn jullie wel onder controle gebleven van de gyneacoloog?

@mamavanniels wrote:

Zijn jullie wel onder controle gebleven van de gyneacoloog?

Ik wel. Ik mocht op een gegeven moment kiezen om naar de vk over te stappen, toen was ik geloof ik al 20 weken geweest. Wij hebben gekozen om niet naar de vk te gaan en bij de gyn te blijven. We vertrouwen gyns toch meer dan vk’en :shifty: En ik wilde sowieso niet thuis bevallen, maar in het ziekenhuis. Later in de zwangerschap (vanaf 33 weken) bleek de kleine een forse groeiachterstand te hebben en moest ik weer heel vaak naar het ziekenhuis. We zijn dus de hele zwangerschap op 1 adres geweest, dat was erg fijn. Geen overdracht van dossiers en dat soort gedoe, ze waren overal van op de hoogte, konden alles exact terugkijken etc.

was die groeiachterstand een gevolg ?

Dat konden ze niet zeggen. Er is nooit bewijs voor gevonden. De placenta is onderzocht en die had meerdere infarcten, de navelstreng was heel dun en liep deels door de vliezen en er liepen grote bloedvaten door de vliezen. Eigenlijk heeft ze gewoon te weinig voeding gehad in mijn buik. Voor mezelf heb ik het gevoel dat het er wel mee samen kan hangen, maar bewijs ervoor is er nooit geweest.

Bruin bloedverlies had ik trouwens op het laatst, dus dat lijkt me een goed teken. Bruin bloed is oud bloed. Rood bloed is vers en kan erop wijzen dat er nog ergens een bloeding aan de gang is.

hai ik heb meerdere malen een hematoom gehad en bij allemaal is het gelukkig goed gegaan door de bloeding heb je idd meer kans op een miskraam maar het hoeft niet zo te zijn .

mijn laatste 3 kids zijn voldragen geboren niks geen gekke dingen alles zag er verder op en top uit . mooi navelstrengen mooie placenta.s

ik loop zo ie zo altijd bij de gyno dus dat werd ook gemonitord in de loop van de weken werd het steeds kleiner en verdween :slight_smile: