Ja deze vraag klinkt lekker dom maar ik weet het even niet meer.
Maaike wil zo graag met alles helpen.
Maar ze wil geen ‘kinderachtige’ dingen meer doen :mrgreen: .
Maar ik wil nog niet dat ze met een scherp mes snijd.
Dat komt bij haar echt nog niet goed 8) (wel geprobeerd).
Dunschiller idem.
Maar met botte messen kun je niet helpen schillen…
En andere dingen zijn stom :eh: .
Dus wat laten jullie ze doen?
Of met wat voor soort mes is het nog een beetje verantwoord?
Bram mag bij mij de groentes wassen, en in de pan doen, water erin doen.
De olie mag ie in de pan doen, en daarna het vleesje. ( gewoon op het aanrecht)
Sommige groentes kunnen geplukt worden, en uiteraard kan ie alles in de pan doen, en daarna water erbij doen…
Af en toe mag ie door de pan roeren.
Je bent wel lang bezig… maar is best gezelllig.
champignons’, komkommer e.d. snijden.
groentes wassen
aardappels uitzoeken (ik heb nu een grote nodig, nu een kleintje, etc.)
sausjes roeren
spullen uit de koelkast pakken
Meestal verzin ik gewoon een nutteloze activiteit. Ha ha ha.
ik laat nano intussen wel af en toe snijden met een scherper mesje, maar soms ook gewoon nog met zijn botte mesje, dan wordt het een wat aggressiever spelletje om de boel toch nog gesneden te krijgen.
Verder dingetjes afwegen en afmeten in maatbeker en zo (meer bij bakken dan koken), kruiden erbij doen, spullen uit de voorraadkast zoeken, spulletjes uit de koelkast halen, proeven, proeven, proeven, en hij is degene die hier in huis de walnoten pelt, met een hamer op zijn tafeltje. En dan krijg ik standaard ongeveer 1/4 van alle walnoten terug, de rest moest allemaal geproefd worden.
Met wat voor 'scherper ’ mesje dan?
Ik had eerst van die kindermesjes met kartelrand. Dat was een mooi tussenoplossing maar die zijn onderhand allemaal gesneuveld.
En met die botte vliegt alles van het aanrecht.
Nu doe ik dus:
knippen met een schaar, tafel dekken, wassen, met de vijzel stampen, mixen, roeren, lasagnebladen neerleggen en inscheppen, kaas erover doen ( maar ik schaaf)…
Maar ze wil snijden, roerbakken en aardappels schillen enzo :think: .
Jasper is dan wel jonger dan jullie kindjes, maar ook hij moet altijd helpen met koken
Hij mag van mij:
-groenten met een kartelmes snijden(zo eentje dus)
Ik vind het zelf namelijk vooral belangrijk dat er geen scherpe punt aan zit waaraan hij zich kan blesseren. Omdat je met een kartelmes moet ‘zagen’ ben ik niet zo bang dat hij ermee in z’n vinger snijd :think:
Verder vind Jasper het leuk om
-kruiden in een apart bakje te mengen
-deze kruiden dan in de juiste pan te gooien…
-sla door de dressing husselen
-spullen van het ene in het andere plekje doen(bijvoorbeeld groenten eerst uit de verpakking op de plank en dan gesneden in een groot bord oid.)
-vlees/vis door gewenteld ei/gesmolten boter en dan door de kruiden/ broodkruim wentelen
-olie in een pan doen
-zout en peper op eten doen
-roeren in koude ingrediënten(hij mag van mij niet bij het fornuis aangezien hij zich er al een keer flink aan heeft verbrandt)
-aardappelen uitkiezen, wassen, (schillen doe ik) en dan mag hij ze vaak wel weer samen met mij in stukken snijden(we houden dan allebei de aardappel en het mes vast)
. . .
Aniek is 5 en wil ook van alles… wil niet zeggen dat ze alles ook mag.
Ze mag van mij snijden met een tomatenmes van Ikea… die is gekarteld en daarmee komt ze prima door van alles heen.
Het kost heel veel tijd, maar prima.
Helpen roerbakken mag ook… ze staat dan op een stevige kruk en mag pas gaan roeren als de pan goed warm is en ik de pit iets lager kan zetten.
Ik sta erbij, dus ik kan opletten.
Haren moeten vast, mouwen opgestroopt en zwierige wapperende rokjes gaan uit.
Maar dan mag ze best helpen roerbakken.
Aardappels schillen doe ik met een dunschiller, dat mag ze van mij echt niet.
Maar de aardappelen daarna in partjes snijden mag dan weer wel.
Ook mag ze helpen als ik de staafmixer of gewonen mixer gebruik.
Kruidenmolens gebruiken kan ze ook, met de garde in sausjes roeren ook en zo kan ze dus best aardig helpen.
Hier mogen ze eigenlijk heel veel.
Ook snijden met een dunschiller (dat kan toch haast niet fout gaan…?) vanaf dat ze drie waren denk ik, groente met een aardappelschilmesje (ik kocht die bij xenos geloof ik met tien in een zakje en die zijn niet zo scherp) snijden. Ook roerbakken ed mogen ze mee helpen, maar ik blijf daar natuurlijk wel bij staan.
Als je bang bent dat ze zich snijdt kun je haar in het begin ook helpen, leer haar van zich af te snijden en dat je je vingers er niet onder houdt enzo.
En ja, ze hebben zich hier weleens gesneden hoor, maar ik vind dat eigenlijk niet zo heel erg…Het is niet dat ze een mes krijgen waarmee je vingertopjes afhakt ofzo en ach, een sneetje, vervelend, maar ook weer niet zo erg. Hoort er een beetje bij vind ik.
Eventueel de champignons door de eiersnijder? Zal ook wel werken voor plakjes komkommer zonder schil (heb je juliënne :lol: )
Boontjes breken (alhoewel dat misschien al onder de catagorie kinderachtig valt als ik het zo lees… :think: )
:mrgreen: die is leuk.
Ja dat boontjes breken heb ik geprobeerd. Dat was stom :lol: .
Roerbakken doet ze nu elke avond. Is de hond ook blij mee want er gaat erg veel naast de pan :mrgreen: . (wat ik wel minder vind hoor maar ja ze moet toch oefenen hè ).
De xenosmesjes zie ik nog niet zitten want ze zet nog heel veel kracht met snijden. Dus dan maak je nog een behoorlijke snee op die manier.
Ik ga op zoek naar een gekarteld mes (nog niet gelukt) en dan komen we denk ik een heel eind.
Mijn dochter is 4,5 jaar.
Inderdaad wat roeren (onder goed toezicht) in de wok of suiker met kaneel kan ze wel.
Komkommer schillen met de dunschiller en (alles onder toezicht) snijden op een snijplank gaat ook goed.
Gewoon op je gevoel afgaan en ervaring leert! Ook jou!