Hier zit ik dan voor de zoveelste keer met problemen rond de borstvoeding.
We hebben nu in ieder geval al 2 weken last van spruw. Ik heb het geprobeerd met Nystatine (werkte voor geen meter), Pau d’arco thee en bosbessensap. Nu ben ik sinds vanochtend aan de Daktarin gel, dus moet nog maar zien of dat werkt.
Maar wat ik dus nu wil weten (en ik kan de LK niet te pakken krijgen) is: hoe moet ik dat nu doen met mijn tepelkloven?
Ik heb 2 megatepelkloven die bloeden en die ik heel graag weg zie gaan.
Maar als ik de melk laat drogen op mijn tepel, voed ik natuurlijk de spruw omdat dat zo zoet is. En moet ik dan daarna alleen Daktarin opsmeren, of kan ik ook Bepanthenzalf gebruiken? Dus Bepanthen op de kloven en daaromheen de Daktarin smeren? Of kan dat niet?
Wat kan ik nu het beste doen om die tepelkloven de kop in te drukken?
Ik word hier zo moedeloos van.
Wanneer kan ik nu eens genieten van de bv?
Nog maar 5 dagen en dan heb ik de 6 maanden gehaald, maar van die 6 maanden heb ik welgeteld 1 week kunnen genieten van de bv. Mijn doel was een jaar te voeden, maar ben zo bang dat ik nu toch echt op moet geven…
Ik hoop dat jullie wat tips en adviezen hebben…
Kirsten ik heb het met je te doen, jammer genoeg geen adviezen of tips.
Wel super dat je (bijna) 6 maanden heb mogen voeden, iets waar je trots op mag zijn.
Ik hoop dat er mama’s zijn die je verder kunnen helpen, veel sterkte en succes :hug:
De lactatie deskundige zei toen tegen mij dat ik aparte daktarinzalf voor mijn tepels moest halen bij de apotheek. Die andere daktarin is samengesteld voor in de mond en werkt dus niet optimaal als je het op je tepels smeert.
Ik mocht dan over de daktarin gewoon bepanthen smeren, maar in een heel dun laagje.
En ja verder alles eerst weken in azijn en dan wassen of uitkoken, maar dat weet je natuurlijk allang.
Wat rot zeg dat het zo gaat… Die spruw is echt een kl*te iets… Ik heb het zelf 2 keer gehad en ook met bloedende kloven net als jij… Ik hoop dat je laatste half jaar wel is zoals je had gehoopt. En ik vind het super van je dat je het ondanks de tegenslagen al 6 maanden volhoudt!!!
Dank je wel…
het antwoord is al gegeven. maar ik bevestig het nogmaals.
Haal bij een apotheek, drogist of kruidvat daktarin zalf. (of micanozol-creme=werkzame stof)
Bijde kruidvat ligt deze creme bij de voetenspullen, i namelijk ook tegen voetschimmels.
deze smeer je na iedere voeding dun op je tepels. Is het bij de volgende voeding niet helemaal ingetrokken, dan even je tepel afwassen voor het voeden.
Denk je er ook aan dat je de daktarin-gel na ieder voeding gebruikt en niet zoals de gebruiksaanwijzing zegt 4 keer op een dag…
4keer op een dag 2,5 ml is 10 nl. deel dit door het aantal voedingen dat je geeft en gebruik iedere voeding dat deel.
Simpeler. Na iedere voeding 3 bolltejs ter grote van een erwtje verdelen in de mond van het kindje. 1 keer links, 2e erwtjje midden, 3e erwtje rechts.
Verder goed letten op hygiene e.d. maar ook dat advies heb je al gehad.
Sterkte ermee. (spruw is namelijk echt niet leuk…)
Wat bij mij heel goed en snel werkte was gentiaan violet. Door de huidige generatie huisartsen als ouderwets middeltje bijna niet meer voorgeschreven. Ik heb het op een bepaalde site besteld, die ik je middels pb wel kan doorsturen.
Dit doe je 4 dagen elke avond na de laaste voeding je tepels en het mondje van je keline mee schilderen. Als het droog is mag je daar rustig tepelzalf overheen smeren. Het voordeel van dit middel is dat het al binnen 4 dagen werkt, je het maar 1 maal per dag hoeft te gebruiken. En je dus ook veel minder lang aan het hannesen bent met alles in de azijn laten weken en in de kookwas te doen…
ik heb (gelukkig) geen ervaring met spruw of kloven, maar wil je bij deze een dikke :hug: geven. Mooi. dat je het, ondanks dat je niet lang hebt kunnen genieten van het voeden, toch al zolang volhoudt! Laat dat een opsteker voor je zijn, wees TROTS op wat je tot nu toe al hebt bereikt! :thumbup: Knap hoor!
ik ken je verhaal…
De kloven komen door de schimmelinfectie, en inderdaad het werkt het beste als je daar een aantal dagen de creme op smeert, en niet de gel. De gel houdt juist je huid week, waardoor de kloven ook niet helen. Al gauw nadat ik de creme ben gaan smeren gingen mijn kloven dicht, en vreemd genoeg, na een week smeren ben ik er op mijn tepels mee opgehouden, en ging de kloof eigenlijk helemaal over. Na goed twee weken kon ik pijnloos voeden!!!
Hoe is het nu met je??
Ik vind dit een hele duidelijke tekst over hoe je de spruw het beste te lijf kunt gaan. Zoals iemand hierboven al schreef, heel anders dan de bijsluiter zegt dus.
http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#7
Bij ons werkte het beide keren op die manier heel goed met Daktarine-gel.
Succes!
Dank voor jullie adviezen. :-*
Echt super dat jullie allemaal zo reageren (en ook met allemaal dezelfde adviezen!!!)
Ik heb inderdaad die Miconazol voor mijn tepels gehaald en het gaat nu weer een stuk beter. Althans met Fenja.
Bij haar is er geen spruw meer te zien in haar mondje en daar ben ik heel blij om. Dat betekent (denk ik) dat het voeden voor haar niet pijnlijk meer is. Ze drinkt in ieder geval al een stuk rustiger.
De spruw is bij mij duidelijk wat hardnekkiger, want die wildert nog tierig.
Mijn ene tepelkloof was wel bijna dicht, maar vanochtend was er alweer een nieuwe gekomen, helaas. Maar ik laat mij niet uit het veld slaan! 8) We gaan gewoon weer door.
De andere tepelkloof is ook al minder geworden, maar het voeden blijft wel pijnlijk.
Ik smeer op advies van zowel mijn LK als de CB-arts (ze zeiden hetzelfde onafhankelijk van elkaar; dat vond ik wel een unicum!!! :lol:) een dikke laag Miconazol op mijn tepels (om de tepelkloven te laten genezen) en werk ik nog even niet met Bepanthen.
Ik drink ook nog steeds Pau d’Arco thee en ik eet geen suiker meer (als in koekjes, zoetigheid op de boterham etc.) Dus die spruw zou het toch binnenkort op moeten geven, vinden jullie niet?!
Ik dank jullie hartelijk voor al jullie adviezen! En ben blij dat jullie me zo steunen. Ik weet zeker dat ik deze horde ook wel neem!
Ha Kirsten,
Goed hoor! Volgens mij doe je er alles aan en moet het nu snel beter gaan.
Fijn dat Fenja geen klachten meer heeft!
@Kirsten wrote:
Ik smeer op advies van zowel mijn LK als de CB-arts (ze zeiden hetzelfde onafhankelijk van elkaar; dat vond ik wel een unicum!!! :lol:) een dikke laag Miconazol op mijn tepels (om de tepelkloven te laten genezen) en werk ik nog even niet met Bepanthen.
Hmm... mij werd juist verteld dat een klein dun laagje voldoende was. Onder een dikke laag crème gaat het juist broeien, ideaal voor schimmels.
Maar goed, als ik het zo lees gaat het al een beetje de goede kant op! Top hoor! :thumbup:
Voor je doorzettingsvermogen :thumbup:
:thumbup: knap van je dat je ondanks de hardnekkige spruw zo door zet.
Petje af hoor, hopelijk gaat het snel weer beter. :hug:
Bij Fenja is het echt weg, dus bij haar is het nog preventief smeren. Ik hoop dat dat ook zo blijft…
Bij mij gaat links echt duidelijk de goede kant op; daar smeer ik nog een dun laagje zalf op na elke voeding.
Rechts blijft nog steeds errug pijnlijk. De tepelkloof lijkt ook elke keer een stukje op te schuiven. :? Alsof helemaal rondom mijn tepel wil gaan. Helaas is de rugbyhouding nu dus ook niet meer minder pijnlijk tijdens het voeden.
Nou ja, er zit in ieder geval nog steeds verbetering in en dat vind ik al heel wat.
Nu vroeg ik mij alleen nog af: moet ik haar speelgoed nog steeds elke dag met kokend water afgieten? Dat doe ik nu nog wel, maar is dat nog echt noodzakelijk?
Ik blijf wel nog op 90º wassen. In ieder geval haar spuugdoekjes.
Bedankt voor jullie pluimen! Doet een mens goed! :mrgreen:
@Kirsten wrote:
Nu vroeg ik mij alleen nog af: moet ik haar speelgoed nog steeds elke dag met kokend water afgieten? Dat doe ik nu nog wel, maar is dat nog echt noodzakelijk?
Ik blijf wel nog op 90º wassen. In ieder geval haar spuugdoekjes.
Het laatste onderzoek wijst uit dat met koken ook niet alle schimmel altijd gedood wordt, maar zuur kan deze schimmel absoluut niet tegen.
Ik ben dus gestopt met kookwas, maar heb alles wat met Lieke's mondje in aanraking kwam een nacht in een azijn oplossing gezet. (halve fles azijn op een emmer water. ) Daarna deed ik wat kon wel op 60 graden wassen, en de rest gewoon op 40. Ook de knuffels enzo, haar slaapknuffel is gelukkig van katoen, dus die deed ik ook terwijl hij nog vochtig was in de magnetron sterilisator...
Ook bij het uitkoken van de kolven en flessen en spenen enz. deed ik azijn in het water.
wat ik ook nog vergat… en klinkt heel stom, maar als je net na de voeding wat sudocreme op de kloof doet, en net voor de voeding weer goed afwast, werkt dat ook als een tierelier!!!
Bedankt voor de tips.
Fenja is nog steeds spruwvrij!
Daar ben ik echt heel blij om.
Bij mij is alleen rechts nog erg pijnlijk. Daar zit ook nog een kloof.
Links zit helemaal niets meer en daar doet het ook geen pijn meer! :dance: :dance:
Zou ik dan de volgende 6 maanden wel kunnen genieten van de borstvoeding?!
Ik hoop het voor je!!!
Advies van mijn lacdeskundige was om nog 2 weken door te smeren met de dakterin ondanks dat de spruw al weg is! Het is nl een hardnekkig virus.