help?

Ik heb 2 kids. Mijn dochtertje van 4 heb ik de laatste tijd wat problemen mee. kan erg drammerig zijn en echt haar zin door willen drijven. als ik haar corrigeer kan ik gerust een grote mond terug verwachten. en zoals nu van middag is er gewoon geen land mee te bezeilen… de dames maken om alles ruzie. die vna 4 mept gerust haar zusje, andersom dan ook. nu heeft die oudste dan echt driftbuien/ huilen en brullen en vooral veel sscheeuwen erbij. zoals nu zit ik hier al 20 minuten met gehuil en roept ze om papa. tussen de kreten door. vroeger zette ik haar op de gang om af te laten koelen maar dit heeft nu echt geen zin. doet ze open en gaat ze met de deur gooien…



weten jullie raad?? wat kan ik hier mee doen? waord nu echt gek van haar… t enige wat ik dan denk (sorry) t duurd nog erg lang voordat mijn man thuis komt en ze naar bed toe kan… :oops:

Volgens mij voelt ze aan dat jij er nu helemaal klaar mee bent en probeert ze je vooral uit.



Lastig altijd zulk gedrag, je schrijft dat je ze niet meer op de gang kunt houden… toch steeds terugbrengen… ook al ben je zelf helemaal kapot… steeds weer naar die gang… klokje zetten op 4 minuten en er pas uit als het alarm afgaat… hier tussen 3 en 4 soms ook wel eens meer dan 1 uur bezig geweest om hem in de gang te krijgen en te houden. Totdat je zelf alleen nog maar ook bijna kunt huilen en dan moet je ook nog sterk zijn…

Vervelende he?!! Niemand die ooit verteld dat opvoeden soms zo moeilijk is.



Wellicht kun je een andere plek zoeken dan de gang? 1 stoel 1 de kamer waar ze geen aandacht krijgt? Wel bij 1 plek houden en dit langere tijd volhouden anders wordt dat niet duidelijk genoeg.



Wat ook kan helpen is het gehuil en gedram negeren door je vooral te richten op je andere kind(jes) en pas als zij weer gezellig doet onmiddelijk tijd voor haar maken. Zodat ze merkt dat leuk gedrag beloont wordt.



Succes, en bedenk meestal is het een fase… het gaat weer over ( voor de volgende fase komt… :silenced: )



natas

Is ze misschien nog niet zo lang naar school?

Ik denk eerder dat er iets anders speelt waardoor ze niet lekker in dr vel zit en dat nu jij het gehad hebt met haar gedrag het escaleert tussen jullie.

In zo’n geval probeer ik de reden van het kribbige gedrag te achterhalen, kind bij me te nemen, positieve aandacht te geven. Je kan gewoon iets zeggen als ‘ik zie dat je niet zo vrolijk bent, is er iets gebeurd op school? Of vond je het niet leuk op school oid.’.

Hier is dat vaak al voldoende om een echte boze bui af te wenden.

Ipv naar de gang sturen kun je haar ook op schoot nemen en laten uitrazen.



Hier staat ook nog over het reageren op gedrag geschreven en over de time-out, ik vond het wel een goed stuk.

http://www.kiind.nl/articles/179/Reageren_op_gedrag_.html