help,zoontje wil niet na de psz

Hoi allemaal,1jaar geleden is mijn zoontje voor het eerst na de psz geweest(2jaar)de eerste paar keer was een ramp maar al snel vond hij het erg leuk en mocht zelfs 4 dagdelen komen omdat ie qua spraak achter liep.

Sinds hij na de psz gaat is hij vaak ziek maar goed dat hebben meer kindjes natuurlijk maar mijn zoontje heeft allergische astma en krijgt daarvoor ook medicatie.

In januari is hij een paar dagen thuis geweest omdat hij ziek was , maar sinds die tijd is het een drama om na de psz te gaan,ik heb het vorige week al verminderd 2dagdelen ipv 4.

Hij wil er echt alles aan doen om maar niet na school te gaan zo ook gisteren hij lust geen rode bieten maar hij vroeg:mama ikke die opeet en dan niet na school zonder een antwoord van ons begon hij van mijn bord af te eten en met tranen in zijn ogen van het kokhalzen en ik zei , lief morgen moet je wel na school hoor, maar hij bleef eten en zei niks.

S’nachts werd ie huilend wakker en zei ikke bod leeg eet ikke niet na school mama,nee he mama?

Vanmiddag moest ie weer na de psz maar we zijn niet verder gekomen dan de achterdeur want hij begon helemaal te trillen en heeft alles ondergespuugd.

Nu ligt ie in bed en slaapt heerlijk en ik zit me hier suf te piekeren wat nu het verstandigste is.

Aan de ene kant laat ik hem het liefste thuis omdat ik hem zo niet ken,en de moeders op school zeggen ook pfff als dat de mijne was nam ik hem zo weer mee na huis, maar ben dan bang dat ik hem zijn zin geef( hij is wel makkelijk en kan uren spelen,lezen enz)wie weet is dit een fase of uitproberen.Ik ben ook bang als ik hem nu thuis laat dat ie denkt zo dat heb ik mooi gedaan en dat hij dat straks ook doet als hij na de kleuterschool moet(hij is nu bijna 3)

Nu denk ik,ben ik zo zwak?moet ik gewoon doorzetten?

Of doe ik er verstandig aan hem thuis te houden en samen met hem 1keer in de week na zo’n moeder en peuter iets te gaan.

Ook gaat hij straks elke maandag na fysio gym en krijgt dan gym in een groepje van 4 peuters.

Voor de rest is het een verlegen manneke die liever na andere kinderen kijkt dan om zelf met ze te spelen

Wie kan mij helpen,ik weet het echt allemaal ff niet meer,normaal heb ik altijd wel zoiets van,kom op niet zeuren het moet gewoon maar ja deze beslissing vind ik heel lastig.

Moet er ook ff bijvertellen dat Lars een echte wonder is want we hadden maar 10%kans op een zwangerschap mbv ivf.

Ik heb er ook bewust voor gekozen om een thuis blijf moeder te worden omdat een tweede kindje er niet meer in zit en ik wou zoveel mogelijk van hem genieten…Daarom is het allemaal ook zo dubbel,ik wil van hem genieten,maar stuur hem toch tegen zijn zin in na de psz…snappen jullie een beetje wat ik bedoel pffff wat een verhaal is het geworden of niet dan.

Alvast bedankt gr Linda

Bel eens naar het CB of de psz en vraag of zij een pedagoog kennen die je hierbij kan helpen. Die kan samen met jou kijken wat je kunt doen voor je zoontje. :hug:

Wat vervelend voor je, ik kan me je gevoel goed voorstellen, moeilijk om te beslissen wat het beste is…

Hoe gaat het als hij daar eenmaal is, heeft hij het dan toch wel naar zijn zin?

Wat vinden de leidsters ervan? Hoe komt hij over als hij daar is?

Is er misschien iets vervelends gebeurd op psz?

Of kan het zijn dat hij nog ziek is / zich niet helemaal lekker voelt?

(je schrijft dat hij net ziek is geweest)

Dit laatste zeg ik omdat Laura ook een periode heeft gehad dat ze niet meer naar het kdv wilde, en achteraf gezien was ze in die tijd behoorlijk aan het kwakkelen met verkoudheden (wat uiteindelijk bronchitis bleek te zijn). Net niet echt ziek, maar ik denk dat ze gewoon niet de energie had om de hele dag naar het kdv te gaan, dat is hartstikke druk natuurlijk met al die kinderen.

Pas nu ze weer helemaal beter is, zie ik hoeveel actiever en enthousiaster ze nu is, op dat moment heb ik eigenlijk niet echt doorgehad hoe moe ze toen was.

Hoi Maxime.

Dat is zeker een goede tip en dat ga ik morgen gelijk doen.

Hoi Mejis.

Als eerste is mijn zoontje nogal vrij gevoelig en trekt zich veel dingen aan en laat ze ook niet meer los (onthoud heel veel)

Er zijn wel eens een paar dingetjes voorgevallen op school bv:hij mag geen appel(allergie)en omdat iedereen appel moest eten moest hij het ook van de juf(was ze vergeten dat hij dat niet mocht)toen hij zei nee ikke niet appel ikke auw werd ze een beetje boos en zei tegen hem,als je je appel niet opeet krijg je straks ook geen koekje en drinken.Hij heeft de appel niet op gegeten en als gevolg dat hij niks kreeg.

Hij vertelde thuis,juf boos,ikke niet appel en niet drinken en koekje.

Ik dacht ach ja tuurlijk zal wel ,zoiets doen ze niet… :oops:

De volgende dag zei ik dat en toen werd ze rood en zei tja dat is wel gebeurd,was natuurlijk boos op mezelf omdat ik hem niet geloofde en ook boos op de juf,maar goed.

Het is ook een manneke die je niet rustig kunt krijgen door lief te praten ofzo dus als ie af moet koelen kun je hem het beste ff op de stoel zetten en dan 2 min later zegt ie vrolijk,mama ikke niet boos,hou van jou :mrgreen:

Gisteren op de psz was het weer een drama bij het afscheid en ze kregen hem niet rustig met als gevolg dat ze hem in de hal van de wc op een stoeltje zetten :twisted: tja zoiets zal ik dus nooit doen bij een kind die verdriet heeft maar goed.

Later is hij wel lief gaan spelen en hebben ze een filmpje gemaakt zodat ik kon zien dat ie vrolijk was,en hij was ook wel lief aan het spelen maar heel anders dan dat ik hem ken,hij was heeeeel druk aant schreeuwen en rennen.

Maar de juffen zelf zeggen dat als ik weg ben hij na een kwartier wel gaat spelen.

Dus tja,speelt ie maar gewoon omdat het toch niet anders kan of vind hij het er stiekem wel leuk en denkt ie mmm ik ga toch niet winnen en geeft hij zich over.

Trouwens die twee voorgevallen wat ik net schreef over de appel en op de wc zetten dat is gedaan door steeds dezelfde juf.

gr Linda

Oh ja,ff vergeten bij te vertellen dat ie inderdaad wel erg veel slaapt.

Toen hij vorige maand ziek is geweest was het op aanraden van de kinderarts om hem ff thuis te laten(2a3 wkn)dat hebben we ook gedaan.

Thuis heeft ie veel energie dus of ie nog echt moe is???

Hij gaat 1 morgen 8.30 tm 11.30 en de volgende middag van 12.45tm14.45 dus erge lange dagen zijn het niet.

Nou zeg, ook geen leuke juf…

Denk je dat dat meespeelt, of trekt je zoontje zich daar niet zoveel van aan?

Wij hebben zelf Laura naar een ander kdv over laten plaatsen omdat we de vaste leidster daar echt helemaal niets vonden. Die was altijd negatief, chagerijnig, kortaf tegen de kinderen en ouders. Maar Laura had op zich geen moeite met haar, ze negeerden elkaar min of meer - en dat terwijl ze de andere leidsters altijd super enthousiast begroette.

Maar goed, de irritatie was meer van onze kant, dan van Laura zelf

Tja, ik weet niet wat ik zou doen, ik ken jou niet en je zoontje niet natuurlijk. Maar als ik met Laura in de situatie zou zitten zoals jij nu beschrijft, dan zou ik toch zeker overwegen om (tijdelijk?) te stoppen. Misschien kun je in plaats daarvan wel iets anders gaan doen, waar hij ook met andere kinderen in contact komt? Eerst 1 keer per week, misschien later opbouwen.

Oh, ik lees dat hij al met gym gaat beginnen… :thumbup:

Je schrijft dat je bang bent dat hij straks misschien niet naar school wil als je hem nu zijn zin geeft, maar misschien werkt het juist wel andersom. Als ik het zo lees ben je eerder bezig om bij hem een weerstand op te bouwen tegen school. 't Is maar hoe je het ziet.

Tegen de tijd dat hij naar school moet, is hij ook weer een jaartje ouder… kan een hoop schelen op die leeftijd.

Oh ja, en dat heeeeel druk zijn en schreeuwen en rennen - Laura gedraagt zich ook zo als ze erg moe is. Dan wordt ze helemaal hyperactief, ze lijkt dan heel energiek, maar feitelijk gedraagt ze zich zo omdat ze zich gewoon helemaal nergens meer echt op kan concentreren en van moeheid niet meer weet wat ze moet doen (is mijn ervaring).

Dus ik zou ziekte/moeheid zeker nog in het achterhoofd houden…

Misschien kun je een maand pauze nemen? Zeg tegen je zoontje dat het vakantie is, dat hij even niet hoeft, en dan kun je na die maand altijd nog verder kijken. Eerst even tot rust komen.

ik lees dat jou kindje last van astma heeft,daar kan hij ook erg moe van zijn.denk dat daarom 4 dagdelen te veel voor hem is zou proberen 2 ochtende te laten gaan zodat hij de middagen lekker kan slapen.mocht hij weer met plezier gaan kun je zo nodig het evt uitbreiden.

verder misschien idee om zijn astma medicijnen eens onder de loep te nemen(ben zelf astmapatient)misschien heeft hij extra verwijder ventolin,bricanyl of iets degelijks nodig om prettig te kunnen spelen.

succes is maar idee en beetje mee proberen te denken

nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie’s.

Ik heb het er vanmiddag met man lief over gehad en we hebben samen zoiets van,we doen hem alleen maandag en dinsdag morgen na de psz en de rest van de week niet(zoals we er nu over denken,wie weet is het morgen weer anders hihi)

We willen hem zeker niet meer 4 dagdelen na de peuterspeelzaal hebben maar we kijken eerst hoe het gaat volgende week.

Hij heeft er echt alles voor over om maar niet na school te moeten het is gewoon sneu om alles zo te zien,hoe klein hij ook is hij begrijpt het echt allemaal goed.

Zoals vanavond ook,mama ik ga lief slapen dan ikke niet na school he??!!!

Hij is er de hele dag mee bezig terwijl ik het er niet met hem over wil hebben…En de tip met een paar weken niet gaan hebben we al gebruikt omdat hij ziek werd(paar dagen voor die tijd wou hij al niet meer na de psz)we hebben toen niet gezegt dat ie niet na school moest omdat ie ziek was maar omdat het vakantie is.

Hij is vandaag ontzettend lief geweest,eng gewoon haha jaja want hij heeft zo ook zijn drift buien wel maar ja dat komt door zijn leeftijd.

Hopelijk is dit ook een fase en gaat ie straks weer vrolijk na school.

We kijken volgende week hoe het gaat,maar ja we moeten eerst deze week nog doorkomen ik denk dat ik tm maandag ongeveer 150keer hoor:mama ikke niet school he?

En nog een voordeel is dat die juf niet op deze ochtenden werkt :smiley:

Ik hoop zo dat het gaat lukken he maar heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in.

Voor zijn astma krijgt hij nu:2 keer 1 pufjes aerosol (onderhoud van de longen)per dag en als het nodig is 3keer daags 3 pufjes airomir(ventolin).

De medicatie is samengesteld door de kinderarts en longverpleegkundige.

gr Linda

Linda wat naar, ik zou hem persoonlijk wel naar de psz laten gaan maar maar max. 2 dagdelen hoor. Het lijkt mij ook nogal veel zo in combinatie hoe je de dingen schrijft.

mijn zoontje zit op bepaald vlak ook zo in elkaar en psz is niet zijn favoriete bezigheid zullen we maar zeggen, er zijn hier ook al heel wat downs geweest en nu het vakantie is is hij erg blij. Hij is altijd boos als ik hem er naar toe breng maar altijd blij als ik hem afhaal. (doordat hij het leuk vond he, en ook omdat hij weer mee naar huis mag maar hij heeft het dus wel naar zijn zin) Hhet probleem is gewoon dat hij liever thuis is, en hij weet gewoon ook dat ik thuis ben. Zo goochem is hij wel, pas had ik een afspraak en dan gaat hij gewoon zonder morren. Nu zeg ik dus altijd, luister ik moet werken, daar heb ik ook niet altijd zin in dus jij doet ook iets waar je niet zo’n zin in hebt, vanmiddag doen we iets wat we allebei leuk vinden.

Ik wens je veel succes en wijsheid want het is zo persoonlijk en ik vind een advies echt moeilijk.

natas

Hallo allemaal,

we zijn er nu toch nog niet uit wat we gaan doen.

Aan de ene kant vinden we gewoon dat ie 2 morgens moet gaan maar aan de andere kant denken we,waarom?hij vind het niet leuk en de psz is geen verplichting.

Lars is altijd een lastige slaper geweest(eerste jaar huilbaby 18 per dag huilen)zijn toen erachter gekomen van zijn koemelk,dieren allergie en reflux.

Stukje bij beetje werd het beter qua slapen MAAR wel bij ons in bed.

Toen hadden we zoiets van tja of het is nachten benenden zitten of een troosten bij ons in bed waardoor we allemaal meer slaap krijgen.

Na een paar maanden is ie lief in zijn eigen bed gegaan maar werd nog wel twee a drie keer wakker,ff troosten en dan sliep hij wel verder.

Half jaar geleden is hij erg benauwd geweest en sliep hij ook bij ons in bed omdat hij om de drie uur verneveld moest worden voor zijn astma(ook snachts)

Sinds die tijd wil ie niet meer in zijn eigen beden daar hebben wij niet echt een punt van gemaakt omdat hij snachts vaak huilend wakker werd met de vraag,mama ikke morgen niet school??

Eergisteren zei hij opeens savonds ikke groot,ikke niet school,ikke eigen bed slaap :shock:

Ik zei oke lief dan ga je lekker in je eigen bed slapen en ja hoor meneer sprong lekker in zijn eigen bed en is zonder mokken gaan slapen en is zelfs snachts niet wakker geweest,ik moest hem zelfs om 9.15 wakker maken.

Nu heb ik hem gezegt dat als hij lief na mama luisterd,goed eet en in zijn eigen bed slaapt dat hij niet na school hoeft(beetje chantage he :oops: )

Maaaaaar het is ongelooflijk het is een ander ventje geworden,eet goed,slaapt goed en hij is echt vrolijk…gisteren kwam manlief thuis van zijn werk en zei tegen een uur tegen zijn zoontje,kun je je grijns nog van je mond halen haha jaaaa hij liep de hele dag te lachen…dat hebben we de laatste maanden niet meer mee gemaakt…hij was snel boos en huilde erg veel…

Nu zit ie lief te knutslen en liedjes te zingen(zingen op zijn manier)

Dus ik denk dat ik volgende week ff na de psz ga voor een gesprek dat ie in iedergeval tot na de zomer vakantie thuis blijft…na de zomer willen we het weer proberen en zijn dan ook een half jaar verder.

Tja het is natuurlijk niet goed om zo’n kleine peuter puber zijn zin te geven maar omdat hij nog niet echt heeeeel goed alles kan uitleggen weten we ook niet zeker waarom ie niet wil en wat er aan de hand is.

Dus ik loop de hele dag met twee vragen in mijn hoofd

1)is het wel goed om zo’n kleine zijn zin te geven want ben bang dat ie denkt dat ie straks met alles zo weg kan komen(tja en zoals je wel kunt lezen staan wij best veel dingen toe)en word het een verwend nest?

2)En als we er niet aan toe geven krijgt hij dan geen school trauma?

Conclussie wat de keus ook is,ik voel me een slechte moeder,zo zie ik het en daarom vind ik dit echt een moeilijke keuze…

gr linda

Hoi natas1,

We hebben alles al geprobeerd,moet werken,moet schoonmaken,mama gaat voor jou wat leuks kopen!!!

Hij moest zelfs al een keer bloed laten prikken(kon de hele dag) maar wou hem eerst na school doen en dan smiddags bloed laten prikken en daarna gezellig wat leuks doen.

Ik was het helemaal zat dat hij erweer zo drama van maakte en ik zei,mama moet na de dokter,ikke ook was zijn antwoord…ik zei mama krijgt een prik wil jij dat ook???ja nu!!!ikke niet school…

Ik was het zo zat op dat moment dat ik hem de jas aan heb getrokken en na het ziekenhuis ben gegaan voor bloedprikken :oops: …meneertje was dol blij dat ie niet na school moest maar ik dacht jha ventje daar kom je straks wel op terug…

maar nee hoor tijdens het prikken zei hij alleen maar tegen de verpleegster,ikke niet school :? Hij heeft geen kik gegeven en zegt nu ook vaak neee ikke niet school,ikke prik bij dokter :shifty:

Dus hij laat nog liever bloedprikken dan na school,dus dat was ook niet echt een denderende beslissing van mij.

als ik dit zo lees lijkt het me inderdaad zinvol om poos met school te stoppen,maar geeft duidelijk aan dat hij als hij ouder is wel gaat net als alle kindjes.daarbij voor hem duidelijk moment aangeven na jullie vakantie van de zomer of ietst dergelijks zodat voor hem duidelijk is nu niet en dan weer wel.

alle dingen die hij moeilijk/niet leuk vind wil hij liever als naar school,dus voor mijn idee goede keus stoppen met school dit heeft geen zin

Linda, als ik het allemaal zo lees, dan denk ik dat je je veel te schuldig voelt hoor.

Misschien moet je het niet zien als ‘hem zijn zin geven’ maar meer als ‘de best mogelijke beslissing nemen’. Als je denkt dat het goed is (voor hem, voor jou, voor jullie rust) om hem een paar maanden niet naar de psz te brengen, dan doe je dat niet om hem zijn zin te geven toch? Je hebt het geprobeerd, het is duidelijk niet zijn ding (op dit moment), nou, dan toch even niet?

Of denk ik dan iets te makkelijk?

Ik zou het zeker niet als ‘chantagemiddel’ gebruiken (of door hem laten gebruiken), want dan bevestig je alleen maar dat het inderdaad wel iets verschrikkelijks is, en dat hij als beloning voor goed gedrag niet hoeft te gaan… lijkt me niet handig.

Neem je beslissing (wel of niet gaan), en probeer het daarna dan ook echt even los te laten. Gewoon niet meer over hebben, geen aandacht aan besteden. Over een half jaar zie je dan wel weer verder.

Linda, STOPPEN!

Zegt ze heel definitief :lol: :lol: :lol:

Maar nee, echt, dit heeft zo geen zin. Je bouwt inderdaad een enorme weerstand op tegen alles wat met school te maken heeft. Stop er mee en gun hem de tijd om te rijpen.

We zou ik je als tip meegeven om hem bijvoorbeeld 1 ochtend in de week naar de creche te doen.

In jouw geval zou ik acuut stoppen met de speelzaal en na de zomervakantie 1 ochtendje in de week naar het KDV te doen. Echt, afgaande op jouw verhaal is dit zinloos en eigenlijk alleen maar strontje zielig voor je mannetje.

Stoppen meid, rustpauze van een paar maand en langzaam aan weer opbouwen op het kdv.

Heel veel sterkte! :hug:

Hij is zo duidelijk, hij heeft er ik weet niet wat voor over om jullie te laten zien hoe naar hij die pz vindt. Hij heeft groenten gegeten die hij vies vindt, hij wil in zijn eigen bed slapen, alles, alles om maar niet naar de pz te hoeven. Een kind leren dat het niet altijd zijn zin krijgt gaat om zeuren om een snoepje een koekje of de tv aan, dat soort dingen. Hier heb je een kind dat alles uit de kast getrokken heeft om zjin ouders de mensen op wie hij moet kunnen rekenen dat ze hem serieus nemen en dat hij veilig bij ze is duidelijk te maken dat hij die pz naar vindt. Dat heeft te maken met veiligheid, hechting en kunnen vertrouwen in jullie. Als hij ouder is zal hij ook beter kunnen vertellen waarom hij iets niet wil, dat kan hij nu nog niet. School is pas over een paar maanden en je hebt een dikke kans dat de redenen waarom hij deze pz niet leuk vindt op school helemaal niet spelen.