Help! Ze vertikt het om op te ruimen

Troep maken kan Amy heeeeeeeel goed :silenced:

Maar het opruimen… elke dag is het weer een gevecht.

We ruimen ook maar 1x op een dag op en dat is voordat ze naar bed gaat. Ze hoeft niet eens alles te doen, maar zelfs dat weigert ze. We geven haar kleine klusjes om te doen, maar ze zegt ook gewoon dat ze het niet wil doen.

En soms zegt ze doodleuk: Amy troep maken, mama opruimen!

Maar mama is het een beetje zat aan het worden…

We hebben ook allerlei aanpakken al geprobeerd (straffen, onthouding van speen, spelletje van maken) maar niks werkt.

Wie heeft Dé tip?? Misschien dat de aanpak van een van jullie net wel werkt bij haar?

Of het Dé tip is weet ik niet, maar hier helpt het om vaker tussen door op te ruimen.

Het is anders aan het eind van de dag echt een mega-chaos, en dan willen ze hier ook echt niet meer mee helpen.

Nu ruimen ze eerst een spelletje of zo op voordat ze wat anders gaan pakken.

Ook ruimen we hier op voor ze tv willen kijken, of voor we gaan eten.

Dan is het niet zoveel, en kijken ze er niet zo tegenop :wink:

Hier dan we ook tussendoor opruimen.

Ze heeft hier een speelgoedkist staan, daarnaast een tafeltje met planken waarop mandjes met speelgoed en daarnaast nog in een kast knutselspullen.

Wil ze van het 1 naar het ander dan wordt het tussendoor opruimen.

Ook hier tussendoor opruimen en dan wil Nathalie vaak wel meehelpen.

Niet altijd hoor.

Hoog tijd dat Nathalie en Amy weer eens samen spelen, kan Naat haar leren om op te ruimen :mrgreen:

Thanks voor de tips meiden!

Het komt er dus op neer dat er vaker opgeruimd moet worden :mrgreen:

We gaan het proberen!! Sowieso wel handig, want over een tijdje kruipen er kleine mannetjes over grond en dan moet er toch al extra opgelet worden.

Marieke: de deur staat open :mrgreen:

Sinds we de trofast kast hebben met bakken van de ikea vinden de kinderen het een giller om op te ruimen.

Voorheen hadden we overal hoekjes en zag het er rommelig uit. Ik denk dat zij nu ook zien dat opruimen ook echt een verschil maakt en het ietwat rust geeft ofzo…

Hier werkt het iig wel… :slight_smile:

We hebben hier een grote speelgoedmand en in een hele grote wandkast, hebben we de onderste planken gevuld met rieten manden waar speelgoed in zit. Verder een speelgoed hoek. Als alles opgeruimt is, ziet het er hier echt heel netjes uit :thumbup:

@Becca wrote:

We hebben hier een grote speelgoedmand en in een hele grote wandkast, hebben we de onderste planken gevuld met rieten manden waar speelgoed in zit. Verder een speelgoed hoek. Als alles opgeruimt is, ziet het er hier echt heel netjes uit :thumbup:

:lol: :lol: :lol:

Ik ging heeel depressief zitten doen ( kan zo in GTST)

“ooooooh hoe ga ik dit nou weer alleen opruimen,sniff sniff

was er maar een superheld in de buurt die me kan helpen.”

Nou en dan kwam ie aangevlogen. Maar hier geld ook nog steeds… Niet zeggen die ie moet opruimen maar vragen of hij MIJ wil helpen :? ( beetj eomgekeerde wereld i know… :mrgreen: )

hahahah, dat vragen hebben we geprobeerd en dan zegt ze dus nee.

en sja…dan houd het op he?! :lol:

HIer hebben we de regel eerst het ene opruimen voor je met het andere mag. Dus dan heeft hij zichzelf ermee als hij vervolgens niet aan de slag kan met wat hij nu wil.

Ik zou het niet tot het einde van de dag bewaren - ws is het dan echt een berg en is ze moe.

@Becca wrote:

hahahah, dat vragen hebben we geprobeerd en dan zegt ze dus nee.

en sja…dan houd het op he?! :lol:

je zou het kunnen omdraaien…

“ik ga jou helpen… We gaan niet opruimen, maar we doen alleen deze spullen in de kast… als jij deze even in de mand doet, dan doe ik nu deze”…

gewoon geen ruimte geven om te antwoorden… gewoon haar helpen… niet andersom.

Of… beginnen met “hou jij deze even vast, dan ga ik deze in de kast doen”… zodat ze in ieder geval “bij je is” (mentaal vooral).

JA, beetje omgekeerde psychologie :mrgreen:

Gisteren ging het trouwens goed! Ze was aan het puzzelen en wilde met iets nieuws spelen. Toen zei ik alleen: oh, dan de puzzels maar even in de kast, anders heb je geen ruimte om met dit te spelen.

Kom, doen we het samen!

En toen kwamen de welbekende woorden: Nee! Ik doe het zelf!

(Die o zo lastig zijn als je haast hebt om weg te gaan en ze wil haar jas nog dicht doen) en tadaaaa, alle puzzels netjes opgeruimd :clap: :dance:

Als ze elke dag maar een beetje wat doet, komen we er wel.

Small steps :mrgreen:

hahaha ik moet er een beetje om lachen, omdat het hier ook altijd een drama is… Alleen is mijn freule inmiddels al wijzer.

Schets even de situatie van gisteravond, rond kindertjesbedtijd:

Ik was alleen met mevroi, papa was werken. De huiskamer zag eruit als Ground Zero, met her en der (vooral her) verspreide My little ponys, My little pony kleertjes, My little pony huisjes, My little pony accessoires…

Mevroi dus gesommeerd om de boel op te ruimen. En nu weet ze wel hoe dat werkt inmiddels…

Ik zeg altijd: “Ki.eks, opruimen nu, anders doet mama het”. En dan dreig ik er een beetje bij dat ik alles dan écht opruim, dus weggooi… erg he.

Papa zeft altijd: “Ki.eks, opruimen nu, anders doet papa het”. Bij papa houdt dat dan concreet in dat hij de boel bij mekaar verzamelt en hoog op een kast zet, zodat ze er niet meer kan spelen de volgende dag.

Vergelijking: mama gooit weg, papa zet weg.

Kind is slim, want wat gaf ze me te kennen: “Ik laat het wel liggen, dan ruimt papa het op. Dan zet ie het op de kast en dan kan ik er morgen niet mee spelen, maar dan neem ik déze en déze en déze pony mee naar boven, dan kan ik dáár morgen mee spelen. Want als jij het doet mama, dan gooi je alles weg”…

Grommm… kinderlogica… :mrgreen: :shock:

geen speld tussen te krijgen

Hier helpt een ding…het werkte bij Romay en bij Tycho ook…

Als hij niet wil opruimen zeggen we dat alle spullen van de grond in de prullenbak gaan…Karlie heeft dit bij beide kids maar een keer hoeven doen…ze renden achter hem aan naar de cointainer…er zaten twee dingen in en toen gingen ze als een speer zelf aan de slag…die twee dingen zijn dus pech want die bleven weg…

We hoeven nu alleen maar te zeggen dat wij anders wel opruimen en ze vliegen al…hihi…

ik ben net zo een tough cooky als Nomi…

Met dit verschil dat ik de stofzuiger pak, begin te zuigen en alles wat erin verdwijnt, blijft erin.

Grote spullen vliegen dan alle kanten op en er breekt wel eens wat.

Ik heb dit maar 2 keer hoeven doen, nu zeg ik “opruimtijd” en alles gaat netjes in de bak, daarna willen ze graag zelf stofzuigen (voor het geval ze iets over te hoofd hebben gezien :shifty: )

Ben hun slaafje niet :angel:

:lol: :lol: :lol: :lol:

Moet zeggen dat vaker op een dag opruimen al helpt! Ze ruimt nu uit haarzelf een puzzel op, voor ze wat anders pakt :thumbup:

Maar dat weggooien hou ik er wel…als ze het weer eens te bont maakt.

Hier gelukkig een kind dat geen hekel heeft aan opruimen, maar toch probeert hij nu uit hoever ie kan gaan door tegen ons in te gaan :mrgreen: .

Ik vraag het iig niet voor het naar bed gaan, want dat weet ik dat ie het niet doet: want opgeruimd, is naar bed! Dus dan gaat ie liever over de grond rollebollen en komt er ook niks uit… Plus dat ze rond die tijd toch ook wel moe zijn, en eerder ‘opstandig’ zijn…

Vaak vraag ik het als ik zelf bezig ben, zoals met koken: dan controleer ik hem dus niet, maar ga ervan uit dat ie in 1 keer luistert.

"Jayden, wil jij even die blokjes terug in de doos doen?’ En ik loop terug naar de keuken.

Als ik naar de woonkamer kom, en hij is daarmee bezig, dan prijs ik hem. Vaak helpt Tyrone hem ook mee, dus dan prijs ik dat hun het zo goed sámen kunnen: dat Jayden het zo goed voordoet, en dat Tyrone zo goed mee wil helpen.

Als ik naar de woonkamer kom en hij is níet bezig, vraag ik hem wat ik nu had gevraagd? Meestal weet hij de vraag nog wel, (opruimen) en dan zeg ik wat strenger dat ik wil dat hij gaat opruimen. En aan Tyrone of hij ook mee kan helpen? Tyrone vind het vaak wel erg intressant, en doet hard zijn best om te helpen. Wanneer ik hém dan prijs dat hij zo goed zijn best doet, dan gaat Jayden ook opruimen…

Hier maken we er een wedstrijdje van… OP de plaatsen… twee keer in de handen klappen en OPRUIMEN… wie het eerste klaar is heeft gewonnen… Vaak is ze daar zo druk mee dat ze niet eens ziet dat ik maar 1 of 2 dingen opruim… Ze doen dit ook op zo de PSZ, dus hou ik het er thuis ook maar in…