Help, wie heeft ervaring???

Mijn peutertje, die sinds zijn tweede jaar naar het KDV gaat wordt op 1 februari 3. Motorisch doe ie al voor 3 a 4 jaar aan, echter het praten blijft dan vaak wat achter. Of achter…duurt wat langer.



Nu vinden wij, als ouders, dat ie sinds ie naar het KDV gaat enorm vooruit is gegaan en ik versta hem negen van de tien keer ook. Nu is dat het voorrect van mama zijn, maar ik merk dat opa’s en oma’s ook steeds minder moeite hoeven te doen om hem te verstaan.



Nu is in het begin wel es tegen me gezegd dat Niels zijn tong niet gebruikt met het praten. Maar hij was ook nog maar net 2 dus niks om je zorgen over te maken.



Nu merkte ik een paar maand geleden dat zijn bovengebit wer erg ver van zijn ondergebit afstaat en dat heb ik toegeschreven aan de speen.

Ja en dan gaat het praten ook slechter… das logisch…



Dus met beleid speen eruit…echter Niels was zoooooooooo gehecht aan dat ding dat brak vooral snachts mijn hart… zo intens verdrietig dat ie er van werd. Dus mijn besluit was: Op 1 februari is het gebeurd en is de speen weg. Intussen wel steeds tegen Niels geroepen dat als ie zijn speen kwijt is we geen nieuwe meer kopen en dat ie dan zonder speen slaapt. Dan roept ie altijd dapper dat dat goed is.



Nu is dat de laatste paar dagen al een paar keer gebeurt dat ie hem kwijt was en dus heb ik hem dan zonder speen op bed gelegd. Inslapen gaat prima, allen 's nacht’s drama.



Maar kennelijk helpt het lot me een handje wat gister was op het KDV zijn speen weg. (heb er thuis nog wel een maar die vergeten we even).

Jammer dan…als je hem vind gooi hem aub weg want Niels riep al: nu Niels zonder speen slapen. Dus die kans heb ik gegrepen en dat is vannacht goed gegaan…we hebben hem de hemel in geprezen en hij is helemaal blij en stoer nu.



Echter gister riep de leidster van het KDV tegen me dat Niels zijn tong nog steeds niet altijd gebruikt. Hij heeft nog tot zijn zesde jaar maar tis we iets om in de gaten te houden. Ik vind hem al veel duidelijker praten en toch zijn zij niet echt tevreden…



moet ik me daar nu echt wat van aantrekken of het gewoon nog even lekker laten voor wat het is…want volgens ons maakt ie wel degelijk vorderingen…eigenlijk weet ik het antwoord wel :stuck_out_tongue: .



Ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden!!

Ik denk dat je het voldoende in de gaten houdt, je bent goed op de hoogte van het hoe en wat.



Als je wilt kun je de huisarts of een logopedist eens vragen welke spelletjes je kunt doen om het te stimuleren. Er zijn rijmpjes en grappige dingetjes die je kunt doen met je tong, zoals heel ver naar voren uitsteken. Puntje naar je neus. Puntje naar je kin. Helemaal naar links, helemaal naar rechts. Ronddraaien. Tonggymnastiek zeg maar :stuck_out_tongue: En dan gewoon voor de gein.



Maar meer zou ik er zelf ook nog niet aan doen op het moment.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt!!! Was mijn idee ook wel, en dat van die tonggymnastiek…goed idee!! Ga ik maar es proberen want ons clowntje is gek op dat soort dingen hahaha.



Thnx :wink:

als het praten op die leeftijd nog wat moeilijk gaat zou ik zeker verwijzing naar logopodiste vragen.zeker als vreemde hem niet kunnen volgen,moeders en oppassen die snappen hem vaak wel.maar erg vervelend voor kind als hij zich niet kan uiten met praten.

Niels uit zich wel hoor!! En dat kan ie ook wel goed!! Hij wordt ook niet boos als we hem een paar keer vragen het te herhalen… hij herhaalt het rustig nog een paar maal.



Persoonlijk vind ik het gewoon nog wat vroeg voor een logopedist…hij moet nog drie worden…Het enige wat mij zorgen baardt is dat ie zijn tonggetje niet gebruikt. En toch is dat ook niet helemaal waar, want met de letter L moet je hem ook gebruiken en dat doet ie feiloos.



Heb vandaag met hem alle letters bij langs gegaan en er zijn echt maar een paar letters waar ie moeite mee heeft. En dat is voor zijn 2 bijna 3 toch niet zo heeeeeeeeeeeel erg?? Of ben ik nu gewoon gek???

De R is sowieso voor veel kinderen een moeilijke letter, het schijnt normaal te zijn dat kinderen van 3 jaar die nog niet kunnen zeggen.



Buiten ‘‘tonggymnastiek’’, kun je ook zijn mondmotoriek verbeteren met de volgende spelletjes:


  • met rietje laten drinken
  • bellen blazen
  • watjes op de tafel en blazen maar!



    Hagelslag laten oplikken is ook een goeie om z’n tong te trainen. Bo vond het een topper om te doen! (en dan weer af leren omdat we het toch eigenlijk niet erg netjes vinden…da’s weer een ander verhaal!)



    Deze tips komen van een logopedist, waar Bo een aantal maanden geleden door getest is. Ik was blij dat we niet elke week hoefden te komen opdraven, maar dat je redelijk simpel met wat spelletjes toch iets kunt doen. En het heeft bij Bo goed geholpen.



    O ja, geef ik nog niet echt antwoord op je vraag: als jij zelf niet het gevoel hebt dat hij ondersteuning nodig heeft, zou ik het niet doen. Misschien kun je Niels ook 1 keer laten testen door een logopedist, dan weet je waar hij staat qua taal. Dat hebben wij bij Bo dus ook gedaan en dat vonden we wel prettig. Wij kregen gewoon heel veel tips mee naar huis. Geen wekelijkse belasting van een logopediebezoek (door haar reuma heeft ze al zoveel ‘‘gedoe’’)