Help! Wie heeft de gouden tip. Ik weet het niet meer.

Ik heb een lange tijd getwijfeld om het hier te vertellen maar doe het toch maar omdat ik het gewoon niet meer weet. :oops:

Niels is afgelopen zondag 4 jaar geworden en is dus nog NIET zindelijk.

We zijn toen hij ongeveer 2,5 was begonnen het potje te introduceren. Dat vond ie toen geweldig en ging er ook op zitten, maar deed nooit wat (geeft ook nog niet op die leeftijd)

Zomaar opeens wilde hij niet meer en we hebben er toen ook geen drama van gemaakt maar het gewoon een tijdje laten gaan.

Heel veel kinderen om ons heen werden zindelijk, ook jongere kinderen, maar Niels leek zich er totaal niet voor te interesseren. Regelmatig gevraagd of hij ook naar de wc of potje wilde, meegenomen als we zelf gingen, allemaal zonder resultaat.

We zijn nu op het punt gekomen dat we alles geprobeerd hebben. Een stickerkaart gemaakt met de belofte als ie vol is krijg je de cementwagen in de speelgoedwinkel die je al heeeel erg lang wil hebben. (en die wil hij echt graag) Bluffen, dus gewoon zeggen dat ie altijd een luier aan mag houden.(dit was een tip van de wijkverpleegkundige die ik ook al gebeld heb) Zeggen (beetje gemeen) dat ie niet naar de basisschool mag als hij nog een luier aan heeft (gelukkig begint hij pas in augustus dus we hebben de zomervakantie nog.) praten, het juist een tijd negeren en net doen of we er zelf maling aan hebben, werkelijk alles wat ik kan verzinnen hebben we gedaan met als resultaat: NIKS. Het lijkt hem echt niet te boeien. Hij kan het wel aangeven wanneer hij moet plassen of poepen en gaat dan ook even apart staan dus daar is niks mis mee.

Sinds 2 weken doen we bij het luier verwisselen zijn onderbroekje omhoog en tellen dan langzaam tot 30. Dit was eerst ook een probleem, echt dikke paniek en krijsen als we die onderbroek aandeden zonder luier. Dus dit is een piepklein beginnetje. Vorige week zei hij: als ik jarig ben ga ik op de wc plassen dus ik werd al blij. Op zijn verjaardag na het douchen geen luier aangedaan en hij vond het zowaar goed. Na ongeveer een half uurtje ging het mis (nat tot aan zijn sokken). We zeiden dat het helemaal niet erg was en zijn dus ook absoluut niet boos geworden, alleen begripvol en lovend dat hij het toch probeerde. Daarna wilde hij het niet meer.

Wie heeft er nog tips die ik zou kunnen proberen en is er nog iemand die dit ook meegemaakt heeft en hoe heb je dat toen opgelost?

Wel is hij erg veel met tellen,(telt al tot 100 en weer terug) lezen, schrijven (schrijft zijn naam, opa, oma, papa,mama, aap, danny en nog een paar dingen) en klokkijken bezig, (wat weer vroeg is voor zijn leeftijd) dus heeft hij het zindelijk worden misschien op een laag pitje gezet omdat ie met deze dingen meer bezig is?

Ik moet ook nog wel even zeggen dat hij ook pas rond zijn tweede verjaardag liep dus misschien is het wat dit soort dingen betreft gewoon een laatbloeier.

Sorry dat het een lang verhaal geworden is maar ik wilde jullie even een zo duidelijk mogelijk beeld geven van de situatie.

Wie o wie heeft de gouden tip (al verwacht ik niet dat die er is, hij moet het zelf willen)

groetjes Anja

Tja… lastig…

Ja, hij moet het zelf willen inderdaad, maar je kan die wil wel een klein beetje afdwingen toch???

Gewoon geen luier meer omdoen en kijken hoe het gaat met droogblijven… jij bepaalt toch of die luier omgaat of niet???

En als hij na een paar dagen nog steeds niet naar de wc gaat en het constant in zijn broekje doet dan is het duidelijk dat hij er gewoon echt nog niet aan toe is…

Er is namelijk wel een verschil in er aan toe zijn en er gewoon geen zin in hebben.

Tigo liep ook richting 4 voordat hij (plas) zindelijk was. Drukken doet hij pas sinds een paar maandjes op de wc

Tigo wilde het ook niet omdat hij er geen in had, terwijl ik zeker wist dat hij het echt wel voelde aankomen enzo. Heb op een gegeven moment de luier afgelaten en daar was hij vreselijk boos om. Nou ja, dat was best sneu voor hem maar ik bepaal of die luier omgaat en niet hij.Maar hij heeft een paar ongelukjes gehad maar het ging eigenlijk best snel goed. Ik weet zeker dat als ik tigo nu een luier om zou doen hij weer lekker in een luier zou plassen, is immers veel makkelijker :smiley: :smiley: :smiley:

Misschien zou je voor de zekerheid moeten uitsluiten of er niets meer aan de hand is dus even een bezoek aan de arts brengen hiervoor.

En anders gewoon die luier uitlaten. Een beter motivaite kun je niet hebben om zindelijk te worden. Vindt hij even niet leuk maar dat is een kwestie van doorbijten.

Ja lastig, kennelijk is hij idd met andere ontwikkelingsdingen bezig. Als ie naar de basisschool gaat is het wel zo prettig dat ie zindelijk is he?!

Tja, weet niet of je er naar de ha mee moet stappen, misschien gewoon nog even geduld hebben?!

(al heb ik wel makkelijk praat, mn oudste was overdag zindelijk toen ze 2 jaar en 5 mnd was en mn jongste was net 2 jaar)

Vandaag heeft ie op het potje gezeten :clap: :dance: :clap: :dance: :clap: :dance:

Ik heb hem zo ontzettend geprezen dat ie zat te glunderen, hij was zelf ook hartstikke trots. Hij heeft dan nog wel niet iets gedaan maar het is wel een stapje verder!!!

Ik heb nu met hem afgesproken dat we elke keer als er een luier verwisseld moet worden hij op het potje of wc gaat en dat we dan gaan tellen, elke keer een beetje verder.

Gewoon de luier uitlaten lukt hier echt niet hoor, hij krijst dan werkelijk alles bij elkaar en raakt bijna hysterisch en helemaal in paniek en dat wil ik gewoon niet, bang dat ie er een soort van trauma aan overhoudt.

We gokken nu ook maar op de vakantie, laten hem daar alleen met zwembroekje aan lopen en wie weet… is toch een andere omgeving en misschien voelt het voor hem dan wel anders als hier thuis.

Hartsikke goed joh dat hij op het potje heeft gezten!!!

Maarre, luier aflaten lukt niet???

Lukt wel… maar jij kiest ervoor om de luier wel om te doen om hysterie te voorkomen…

Dus eigenlijk hou je het zo wel een beetje zelf in stand…

Heel goed, op het potje!!

hoi,

hier in deze regio mogen ze niet naar school als ze niet zindelijk zijn. Zou dus maar na vragen van te voren want is zielig als ie naar huis gestuurd wordt.

Inderdaad naar de huisarts gaan… Die hebben vast folders en tips. En ja effe door harde zure appel heen bijten en misschien maar laten huilen. Als ie op school huilt omdat ie in zijn broek gplast heeft is ook niet leuk.

Heel erg moeilijk allemaal. Mijn zoontje was 4 en wilde niet op de wc [poepen. Hij moest eerst een luier aan en dan op zijn kamer in een hoekje poepen. (land van ooit geweest ze moesten naar huis want hij stond te springen en te kronkelen, maar moest op zijn kamer poepen)Dan kwam ie naar beneden en moest ik hem verschonen. Was het zo zat dat we hem die luier niet meer aan hebben gedaan. Potje op zijn kamer toen naar de wc en zo op de wc. (geloof me weet er alles van)

veel pleisen. en belonen.

veel succes ermee.

Hier ging het ook niet goed en ik zag de bui al hangen dat ze op school steeds natte broeken zou hebben, maar vanaf dag 1 is het op school goed gegaan. Maar thuis is het bar en boos. Ze presteert het om in 1 dag al haar broeken nat te plassen en dan beginnen we aan de rokjes en daar is de halve stapel ook al naar de wasmand verbannen…moedeloos word ik er van, want op school doet ze het wel.

Ze wil dolgraag een sticker, maar krijgt deze pas na het eten als ze de hele dag droog geweest is. Heeft ze een natte broek mag ze geen tv kijken die dag…maar niks lijkt haar te deren.

Als ze nat is moet ze zelf van mij naar boven om schoon goed aan te trekken en dat doet ze ook…om een uurtje later weer naar boven te gaan voor hetzelfde ritueel… :cry:

hier op school mogen ze wel komen

maar je word gebeld om je kind te verschonen, ook als het geen luier meer om heeft en je kind heet een ongelukje, word je gebeld,…

:eh: ow dat vindt ik dus erg hé dat je zelfs bij een ongeluk wordt gebeld, bah das naar zeg. !!

Anja kan je geen tips geven, doorzetten ben ik wel voor ja,maar daar moet je moederhart zich goed bij voelen. Schuld tegen je kindje is ook niks.

De huisarts kan tips geven maar jij bent zelf al slim geweest door een wijkvpk in te schakelen met je vraag.

Hier mogen kids ook naar school die niet zindelijk zijn máár liever wel droog in de 1e klas wordt verwacht dat ze zelf reservekleiding mee hebben.

2e klas wordt zindelijkheid wel verwacht/vereist…

maar dan zijn ze eind 5 - begin 6.

Succes anja met niels… ow en ze zeggen ook met jongens duurt het langer en is het zindelijk maken moeilijker…

( jongetjes hebben vaak ook langer soms tot hun 8e wel bedplassen )

Succes !! :-*

We zijn net een paar daagjes terug van vakantie (heerlijk aan de Cote d’Azur)

Hij heeft veel in zijn zwembroek gelopen en bleef dan ook netjes droog, zelfs een paar keer in de auto van het strand naar de camping. Hij zei regelmatig dat ie moest plassen en dan gingen we met hem naar de kindertoiletjes, vond ie prachtig. Ging er ook netjes opzitten maar het plassen lukte niet (zelfs niet als we een kraan openzetten :lol: )

Als we naar het strand gingen (waar geen toiletten waren) zei hij ook zeer regelmatig dat ie moest plassen, dan gingen we de zee in en dan lukte het wel (big smile als ie dan klaar was :inlove: )

We hebben nu zoiets van: het begin is er iig en we zien wel hoe het verder loopt, niet al te veel druk zetten lijkt mij op dit moment het beste.

Ik heb inderdaad op aanraden van jullie hier een tijdje terug de huisarts gebeld. Daar kreeg ik als antwoord dat ze hier niks mee doen tot dat het kind 7 jaar is :shock:

In zee plassen is ook een kunst, mijn oudste van 6 kan dat niet eens meer!!

Het klinkt cliche, maar elk kind is anders en niet allemaal worden ze keurig volgens boekje op een bepaalde leeftijd zindelijk, hoe prettig we het ook zouden vinden.

Mijn middelste was ook nogal lui, bij hem hebben we ook op een gegeven moment gewoon een onderbroek aangetrokken en de eerste weken had ie 2 natte broeken (en vloeren) per dag (een poepbroek heeft ie gelukkig maar 2x in die tijd gehad). Later werden dat er 1 per dag en pas na 2 maanden was ie meerdere dagen achter elkaar droog. Daarna nog wel eens een natte broek terwijl ie al in de wc ruimte stond, kreeg ie zijn broek niet goed omlaag of te laat gegaan.

Dus je kunt het of even afwachten, misschien is hij idd een laatbloeier, of kijken of je er tegen zou kunnen om een paar maanden in de plasongelukjes te zitten.

Hier hetzelfde probleem. Onze zoon van 41/2 durft niet op de wc te poepen. We zijn ook al heel lang bezig hiermee en er zit iets van vordering in, maar hij poept gewoon waar het hem uitkomt, behalve op de wc. Ook wij hebben van alles geprobeerd, niets is echter doorslaggevend voor hem.

Bij de andere kids hebben we altijd in de zomer van het jaar dat ze 3 werden de luier uitgelaten en maar hopen dat dat zou werken. Onze oudste was na veel vijven en zessen na drie weken zindelijk en na korte tijd ook 's nachts. Onze tweede bleek na een paar dagen 's nachts droog te zijn en na twee weken ook overdag.

Bij de derde lukte het dus niet; hij was er toen helemaal nog niet aan toe en heeft ook duidelijk een angst voor de wc al is die nu teruggedrongen tot alleen angst voor het poepen; hij is overdag wel droog en gaat dan ook zelf wel (op het laatste moment) naar de wc.

Deze vakantie was dus nummer vier aan de beurt en ik had de hoop dat hij (hij is elf maanden jonger dan nr 3) ook stimulerend zou werken op nr 3. Maar na twee dagen poepen en plassen waar en wanneer het hem uitkwam had hij daar genoeg van en besloot hij om zelf maar naar de wc te gaan en meteen ook zijn kleren weer goed aan te trekken. En weer twee dagen later realiseerde ik mij dat ik elke ochtend een droge luier had bij hem. Nog een nacht de proef op de som en de luier weggelaten de volgende nacht en tot nog toe heeft hij nog geen ongelukjes weer gehad. Hij wil zelfs zijn eigen bibs afvegen als hij gepoept heeft en bij nacontrole door mij, blijkt dit ook elke keer goed te gebeuren. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee, maar het maakt voor nr 3 niks uit. Hij prijst hem de hemel in dat ie het zo goed doet, maar trekt niet de conclusie dat hij het nu zelf ook moet doen.

We hebben nog vier weken voor de vakantie voorbij, maar anders zal hij toch overdag weer een luier om moeten op school.

Jildau, het klopt dat ik bij een volle luier zelf op school wordt “ontboden” om hem te verschonen, maar kinderen die een ongelukje hebben worden wel door de juf aan schone kleren geholpen, daar hoeven de ouders of oppas niet voor op te draven. Dat valt gelukkig mee.

Maar ik denk inderdaad dat de enige manier is om gewoon de luier weg te laten en op een bepaald moment moeten ze het dan toch vies vinden en naar de wc gaan. Het is een kwestie van lange adem en dat is heel moeilijk, maar toch proberen door te zetten. Gisteren was er iemand die zei; je moet maar zo denken; er is nog nooit iemand in de luiers naar het altaar gegaan…

Het is ook een feut hé dat jongens gemiddeld langer er over doen zindelijk te raken dan meiden…

Komt vanzelf hoor met een beetje stimulans… als alles goed daar binnen zit dan is eig toch iedereen wel zindelijk als ze een jaar of 10 zijn. ik vindt dat afwachten tot 7 jaar en er dan pas actief iets aan doen wel lang duurt…maar dat zal wel te maken hebben met hun medische kennis ( artsen)

Succes :thumbup:

Nou, hier is het thuis weer naadje. Ze heeft vandaag al 3 natte broeken en aangezien alles in de was zit moest ze even in haar blote billen binnen rondlopen…en ook dan plast ze gewoon op de grond! :shock: :roll: :doh: :cry:

Ik weet dat boos worden niet goed is, maar op zulke momenten heb ik flink de balen.

Wat moet ik hier nou mee, want op schoon gaat ze wel uit zichzelf naar de wc.

@hedwich wrote:

maar je word gebeld om je kind te verschonen, ook als het geen luier meer om heeft en je kind heet een ongelukje, word je gebeld,…

Dat vind ik wel ver gaan hoor! Moet je daar helemaal voor komen?! En dan scholen die geen kinderen toelaten die zindelijk zijn?! Volgens mij mag dat helemaal niet. :think:

Anja, wat fijn dat het op vakantie zo goed ging! Verder heb ik maar 1 tip: laat het los. Hij wordt echt vanzelf een keer zindelijk. Je kunt het af ent oe stimuleren, zoals je doet, en dan zie je wel wanneer het zijn tijd is. Laat je niet uit het veld slaan door andere kindjes die al jonegr zindelijk worden. Elk kind heeft z’n eigen tempo voor alles.

@S@nne wrote:

@hedwich wrote:

Dat vind ik wel ver gaan hoor! Moet je daar helemaal voor komen?! En dan scholen die geen kinderen toelaten die zindelijk zijn?! Volgens mij mag dat helemaal niet. :think:

Dit geldt alleen voor kinderen die niet zindelijk zijn. En ik kan me eerlijk gezegd wel een beetje voorstellen dat je, als je in je eentje een groep van bijna 40 kleuters heb, zoals hier het geval is, dat je daar dan geen tijd voor kunt maken. En kinderen die een ongelukje hebben, maar die normaal wel zindelijk zijn, worden wel geholpen hoor, daar hoef je niet voor op te draven, dat klopt niet helemaal. (Even voor de duidelijkheid; Jildau en ik praten over dezelfde school.)