Hallo allemaal,
Ik ben Patricia ben 37 jaar en heb al een heel verhaal achter de rug. (zie topic http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=43274)
Nu zijn wij na een laatste keer proberen toch weer zwanger geworden… Alles lijkt goed te gaan met de benodigde medicijnen en controles. Ook hebben we gister de uitslag gekregen van de nekplooimeting en combinatietest.
Deze kwam uit op 1 op 1200 das een normaal risico, voor mijn leeftijd ligt het risico normaal gesproken op 1 op 200. Dus das een hele gunstige uitslag.
Wij hebben echter voor we zwanger werden stellig gezegd we willen een vruchtwater punctie, maar nu begin ik zo erg te twijfelen. Wat als het kindje gewoon gezond is en ik krijg een vruchtwater punctie en die gaat mis. Dat vergeef ik me zelf nooit. Maar andersom geld eigenlijk hetzelfde. juist omdat we al zoveel ellende hebben meegemaakt nu.
Ik ben zo in de war, dat ik hier mijn probleem en twijfels wil neer leggen en wil weten hoe anderen daar in staan en wat voor mening die hier over hebben…
Alles in mijn lijf en hoofd schreeuwt dat het goed zit deze zwangerschap, maar een stemmetje blijft maar zeggen maar ja wat als…
Wie heeft advies of wil zijn of haar mening met me delen want ik kom er zelf even niet meer uit… :?
Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Liefs Patricia
Allereerst even dit: Gefeliciteerd met jullie zwangerschap!!! :thumbup: :-*
Ik denk dat als ik in jouw schoenen zou staan, ik die punctie niet zou laten doen, eerlijk gezegd.
A) Je twijfelt enorm, en bij twijfel denk ik altijd meteen: niet doen!
B) De nekplooimeting en combinatietest waren al meer dan gunstig voor jullie.
C) Je zegt zelf dat je je super voelt en dat alles in je schreeuwt dat het helemaal goed zit.
Waarom zou je dan risico’s nemen?
Wat zou je doen als de punctie toch iets uit zou wijzen?
:hug:
Vooropgesteld vind ik dat het een heel persoonlijke keuze is en dat eigenlijk niemand van ons je hierin kan adviseren.
Maar als je zou vragen wat ik zou doen… neig ik naar " niet doen" omdat je idd enorm twijfelt.
Daarnaast nog een persoonlijke noot: ik had bij een van mijn twee ukken een erg slechte nekplooimeting ( 9mm), heb dus wel VWP laten doen want op papier hadden we een kans van 1 op 5 dat de tweeling een ernstige afwijking zou hebben.
Uitslag punctie: hartstikke gezond, niks aan de hand.
Last but not least: vond de VWP doodeng, en pijnlijk ( had placenta aan de voorkant, daar moest ook doorheen geprikt worden)
Succes met je keuze!
ik ben 27 en bij mij was de uitslag 1 op 900 ik laat ook geen punctie doen.
succes met je keuze!
Hai,
Ik heb dan wel niet de voorgeschiedenis die jij hebt, maar wel de leeftijd en daardoor werd mij ook de vraag gesteld of ik wel of niet een vruchtwaterpunctie wilde (1e zwangerschap was ik 37/38 en tweede zwangerschap 38/39).
Wat voor mij doorslaggevend was, was: wat wil ik met de uitslag. Stel, het is een kindje met down of soortgelijke afwijking, dan zouden wij 99% zeker de zwangerschap hebben afgebroken (persoonlijke redenen). Dat was voor ons uiteindelijk doorslaggevend om bij beide zwangerschappen wel een punctie te doen. Ter geruststelling: 2 prachtige gezonde kindjes en de punctie an sich is wel even eng maar is niet echt pijnlijk. Dag zelf en dag erna heel rustig aan doen. Buik voelde toen ook beetje raar, beetje druk op de buik zeg maar.
Misschien helpt het om jezelf de volgende vragen te stellen:
Wat wil je met de uitslag doen? Stel dat het kindje een handicap heeft (in welke vorm dan ook), zou je de zwangerschap dan afbreken? Los van de mogelijke risico’s; waarom zou je de test willen laten doen?
Niemand kan de beslissing voor je nemen, heel veel succes :hug:
Bedankt voor jullie reactie, en ja wij hebben duidelijk van te voren gezegd geen kindje met syndroom van down te willen (ook om persoonlijke redenen) Maar weegt dit op tegen de risico’s die je loopt met een vruchtwaterpunctie terwijl de uitkomsten zo goed en positief zijn…
Gos meiden dit is zo erg moeilijk we kijken zo naar het kindje uit en het is zo gewenst.
Liefs Patricia
Patries van harte meis… Super… en wel of geen punctie ik denk dat je om de reden die je aan geeft voor een punctie moet gaan… Tuurlijk zitten er risico’s aan, maar je geeft zelf aan dat jullie geen kindje met het svd willen… Je kan alleen op deze manier er achter komen of het kindje “gezond” is…
Daarin tegen kan je ook zo denken, ieder mens krijgt in zijn leven wat hij/zij dragen kan… Jullie zijn onwijs sterk met z’n drieetjes… Maar ik snap heel goed dat je niet weet wat te doen… Volg je gevoel deze laat je nooit in de steek mits je goed luisterd
Sterkte met het maken van de juiste beslissing…
Lieve Patries, wat moeilijk! Ik heb zelf niet voor de keuze vwp gestaan maar wij wilden in eerste instantie wel een combinatietest+nekplooi doen. Op het allerlaatste moment heb ik dat afgezegd, voelde niet goed. Stom he, en dat was maar de combinatietest. Daarom denk ik ook altijd, volg je gevoel. Natuurlijk heb je altijd een kans dat het een kindje met down is. En je hebt een veel grotere kans dat het een gezond kindje is. Komt down in jullie familie voor?
Ik vind het moeilijk om te zeggen wat ik zou doen, ik heb jouw geschiedenis niet. (Daar heb je ook niks aan he? :oops: ) Meid, ik vind het haast onmogelijk om advies te geven. Ik hoop dat je ineens zult weten wat je moet doen, en dat gevoel kunt volgen. Een zwangerschap is en blijft altijd spannend, tot op het laatste moment dat je je kindje op je buik hebt liggen. Is het geen down, dan zijn het wel andere dingen waar je je zorgen over kunt maken. :hug:
@ Daantjuh, je banner! :inlove: :inlove: :inlove:
Tja, heel lastig meid. Zelf zou ik het alleen doen, als je zeker weet, dat je de zwangerschap wilt afbreken als er iets mis is. Anders zou ik je beebje lekker met rust laten :-*
Hallo allemaal,
Gister definitief besloten het niet te doen de vruchtwaterpunctie waarom zo veel risico lopen terwijl we zo graag dit kindje willen. We gaan er vanuit dat het goed zit.
Maar ik heb ook wat minder goed nieuws, ik heb gisteren een lichte bloeding gehad en zat dus gisteravond rond half 10 nog in het ziekenhuis…
Gelukkig hebben we het hartje gehoord en vandaag even gebeld met de gyn. En die ging kijken of ik vandaag terecht kon bij de echoscopiste…
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie inbreng… :-
Liefs Patricia :-
Jeetje, wat een moeilijk beslissing…dapper dat jullie 'em uiteindelijk hebben genomen. (Ook ik neigde naar: niet doen…)
Maar euh…wat enorm spannend weer… een bloeding.
Fijn dat je gisteren toch het hartje hebt mogen horen! Ik van harte dat de echo een goed en mooi beeld laat zien vandaag (als je terrecht kunt)! Het is jullie enorm gegund, deze zwangershap en een gezond/gelukkig kindje!
We kunnen vandaag terecht heb om 12 uur een afspraak…
Liefs Patricia :-*
Hoi,
Ik ben even benieuwd hoe de echo was ???
En ik heb geen van beide testen gehad. Ma ik heb zoiets ookal heeft het down syndroom dan komt het goed, tuurlijk zou dat moeilijk zijn. Maar ik kan het niet over me hart verkrijgen om dan de zwangerschap teverbreken.
Maar iedereen heeft ind daar een eigen mening over…