Bij mij een meisje thuis van 4,5 wat niet op de wc/potje o.i.d. durft te plassen/poepen.
We hebben nu al jaren van alles geprobeerd; belonen, kado op de kast, beetje dwingen (op de wc zetten), gewoon luier af laten… onlangs dus ook 12 behandelingen bij een haptonoom.
Niets heeft geholpen.
Het blijkt geen zindelijkheidsprobleem te zijn (ze kan het dagen ophouden, beide), maar een angstprobleem.
Op school, waar dit nu alles echt als probleem wordt gezien. Hebben ze me nu gezegd via de HA, naar de Kinderarts/PiPo-polie. Of naar ‘De Jutters’ (psychiatrie) te gaan.
Vind het nu allemaal wel heel zwaar gemaakt worden…
2 vraagjes:
Hoe vang ik plas op bij een meisje van 4,5 die nergens anders dan in haar luier plast?
Wie heeft er ervaringen met een PiPo polie? Ben zo bang dat er teveel de nadruk op wordt gelegd en het een obsessie wordt…
Ik zit er onwijs mee… voelt een beetje als falende moeder. Saar en ik hebben er geen probleem mee, de rest van de wereld blijkbaar wel…
Als een arts echt urine nodig is dan halen ze het wel via een catheter. Maar of dat gunstig is voor het probleem??? Dat denk ik niet.
Ik denk dat je er geen groot probleem van moet maken en gewoon afwachten wat zo’n pipo poli doet. Dat zou ik eerder doen dat dat hele psychiatrisch gedoe. Pipo is gespecialiceert in de problemen zoals je dochter ze heeft.
Ze willen die urine, om uit te sluiten dat het een medisch probleempje is…
Ik wil niet dat het inderdaad een obsessie wordt…
Haar angst heeft die haptonome geprobeerd aan te pakken… maar iedere keer als ze daar naartoe moest werd ze al nerveus, ze wist waarom ze daar naartoe moest natuurlijk!!!
Ik zie wel of het pukt met die urine… anders ga ik wel alleen ff kletsen met de HA!
hey bren , klinkt misschien stom, maar als je nou eens een leuke beker pakt, met iets op wat ze leuk vind, en die in bad zet dat ze met die beker kan spelen, , en dan vraagt of ze in bad een plasje in de beker doet, de beker is dan vertrouwd, ze gaat niet op een potje of zo, en in bad met de kraan en het water waar ze mee speelt dat lokt weer uit tot plassen
dan gaat het misschien wat makkelijker
hier vinden ze in een beker plassen reuze intressant toen ik dacht dat ze een blaasontsteking hadden heb ik ze in een beker laten plassen om het op te vangen en weg te brengen ,
of is er geen pop of iets wat ze leuk vind, dat je haar de pop naar de wc laat brengen, en zeggen zo broekje af , even een plasje doen, goedzo, even een papiertje de billen afvegen broekje op , kijk maar zo moet dat , dat zj het voor doet aan de pop of zo ,
het lijkt me zoo moeilijk als je kind hier mee worsteld ,
veel succes ermee, ik hoop dat je kleine meid er snel over heen komt :-*