help spoed! ik vermoed spruw, HA assistent niet

Ik heb al een aantal dagen erge pijn met voeden, zo erg dat ik nu aan het kolven ben en dan melk met flesje geef, omdat dat minder pijnlijk is

Ik heb een rode rand om mijn beide tepels heen en er zitten hele kleine spatjes bloed. Het lijkt net alsof er met een speldje in de zijkant van mijn tepel is geprikt zodat er allemaal rode bloedspikkeltjes op zitten. En dat doet erg pijn. ook staan mijn tepels eigenlijk continue in brand



Mijn zoontje vertoont geen tekenen van spruw, dus ik weet het niet



Maar de Doktersassistente dacht eerder aan een borstontsteking, omdat rode rand etc geen teken is van spruw volgens haar. Maar ik dacht dat je met een borstontsteking harde plekken in je borst moet hebben en je grieperig voelt?



Xander is al een aantal dagen huilerig, hangerig en dronk begin de week juist veel en nu juist minder (maar hij heeft ook gisteren hele dag niet kunne poepen en veel krampen gehad). Als hij aan mijn borst zit dan drnikt hij niet door.



De dokter belt me vanmiddag terug tussen 12 en 14 want ze wil niet zomaar iets voorschrijven voor spruw.



Maar wat denken jullie?

@jet wrote:

Maar wat denken jullie?


Wat ik denk??? Dat ik het heel bizar vind, dat een assistente blijkbaar door de telefoon kan zien dat het geen spruw is maar misschien wel een bo :hand: :silenced: Echt waardeloos zoiets, maar dat is dus wat ik ervan vind heh :shifty: Ik zou het gevoel hebben dat ik niet serieus word genomen en dat ik word afgescheept. Ik vind dat een huisarts het eerst moet zien, voordat er uberhaupt een diagnose kan worden gesteld. Ik zou dus een afspraak maken voor het spreekuur…

tja dat was mijn gevoel ook al. Daarom heb ik gezegd dat de HA me dan in ieder geval moet bellen… ze zullen het wel te druk hebben ofzo :doh:

Weet dus ook niet zo goed wat te doen…

want kolven doet me ook steeds meer pijn… straks kan ik geen van beide meer doen en dan…

rode tepels en een branderig gevoel zijn tekenen van spruw!



De assistente heeft niks te beoordelen. Dat moet de HA doen.

Als ze niks voorschrijven, bel dan met de VBN (telefoonnummers van contactpersonen in de buurt op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl)

Of bel desnoods vantevoren. Die kunnen je informatie geven, waarmee je weer naar de huisarts kan.



Als ze iets voorschrijven, zorg dan dat je beide behandeld wordt. Vaak een (daktarin) orale gel voor je kindje. De gel moet je niet volgens gebruiksaanwijzing geven (is voor flessenkinderen) maar na elke voeding een beetje. Je neemt de totale hoeveelheid voor de dag en die deel je door het aantal voedingen. Na elke voeding dus een klein beetje.

Sommige huisartsen laten je dat spul ook op je tepels smeren. Niet doen, het is kleverige plaktroep. Voor je tepels kun je normale daktarin creme gebruiken, die kun je bij de drogist krijgen. Heel dun insmeren.

Hoi,



Hier hebben we PRECIES hetzelfde gehad! Ook ik had rode randen om mijn tepels, de boel brandde enorm en bij Anouk was niks te zien. Bij mij vond de HA-assistente ook door de telefoon dat het iig niet om spruw kon gaan, want dan zou Anouk een witte mond moeten hebben. Weken heb ik gezeurd, en zelfs toen Anouk een witte waas kreeg in haar mond, kreeg ik de dokter niet te zien, want een witte waas was geen spruw, dat moeten echt witte plekken zijn… Uiteindelijk heb ik wel daktarin gekregen, omdat ik zo doordramde. Ik kreeg maar 1 tube, en moest die ook op mijn tepels gebruiken. Dat is geen goed idee. Door de gel blijft het vochtig, een prima voedingsbodem voor de schimmel. Na die ene tube waren we dus nog geen steek verder, waardoor de assistente door de telefoon alweer wist te concluderen dat het dan geen spruw geweest was. Ik ben toen op advies van de mama’s hier een zalf gaan smeren die vrij verkrijgbaar is, en via een kinderarts waar we toevallig langs moesten kreeg ik nieuwe tubes daktarin. Een paar weken later was het over.

Mijn advies dus: Blijf zeuren om de daktarin!! En gebruik zelf de zalf (miconazolnitraatcreme, na elke voeding heel dun aanbrengen op tepels, voor volgende voedingen evt. resten even afvegen) Er zijn ook een aantal hygiëneregels die je in acht moet nemen, om herbesmetting te voorkomen. Zorg dat alles wat in aanraking komt met jouw borsten of je zoontjes mond, uitgekookt of ontsmet wordt (speelgoed, kolfdelen, spuugdoekjes, enz) Gooi een scheut azijn door je laatste speoeling bij de was en evt. ook bij het water waarin je sterriliseert.



Succes!!



:-*

Ik deed even over bovenstaande post (kwam vanalles tussendoor :wink: ) en ik zie dat in de tussentijd een aantal antwoorden binnenkwamen en jij ook weer opnieuw hebt geschreven. Als je zoveel pijn hebt al, kun je alvast zelf gaan beginnen met die zalf. De daktarinzalf die FloorS noemt is hetzelfde als ik net noemde, alleen ik noemde de merkloze naam. Het is verkrijgbaar bij de apotheek. Niet erbij vermelden waarvoor je het koopt, want een kennis van mij ging het laatst kopen voor haar spruwgeval, en die kreeg het niet mee. “Spruw mocht je niet op eigen houtje gaan behandelen met die creme, daar moest een dokter bij helpen” Zij heeft echter net zo’n moeilijke HA, dus ging op eigen houtje vast de creme halen voor zichzelf, omdat ook zij niet meer kon kolven van de pijn.



(het is toch van de gekke… Telefonisch beoordelen wat het is… Een vrij verkrijgbaar middel niet mee geven…)

super heel erg bedankt voor jullie antwoorden

De HA heeft nog 45 minuten om me te bellen :think:



Ik moet toch nog naar de apotheek om de mirena spiraal te halen, zal het gelijk mee nemen die zalf

hier net de spruw te boven gekomen!



Hier begon het met erg veel jeuk aan de borsten (tepels vooral) en dan erg branderig gevoel en kleine rode pukkeltjes.

Lotte had nog niks witte plekken in de mond, alleen ook een witte waas op de tong.



Daktarin orale gel gebruikt bij Lotte, na elke voeding een erwtje groot in haar mondje.

Zelf smeerde ik ook de zalf, maar mijn tepels begonnen er nog gevoeliger van te worden.

Daarom nog een dunnere laag agan smeren zelf, even laten drogen end an mijn klovenzalf erover (lanolinezalf) en het was na 2 dagen stukken beter !!



En idd, alles uitkoken met water met azijn!!

En de compressen na elke voeding verschonen.

Ik had inmiddels al wel gebeld met iemand van VBN en zij zei mij met uitdraai van een lijst met symptomen naar de HA te gaan als hij me nog niet gebeld zou hebben. Dus stond ik om 16uur bij de praktijk. En heeft hij gekeken. Hij zegt dat er bij Xander niets te zien is, maar bij mij wel heel duidelijk. Overigens klakt Xander erg bij het drinken, wat ik weet aan mijn grote borst, maar volgens de dame van VBN was dit duidelijk signaal.



Heb daktarin gekregen voor Xander en de apotheek adviseerde mij om miconazol te gebruiken. Dus daar zijn we nu mee begonne

Ik had je verhaal gelezen en dacht :think: dat komt bekent voor

Ik heb eeb borstverkleining gehad dus dacht dat ik wennen moest aan de bv, maar

door je verhaal ben ik toch even bij de ha langs geweest en ja hoor hier ook spruw.

Heb nu zalf (Miconazolnitraat) voor mijn borsten en Fieke haar billen mee gekregen en ik

heb voor Fieke haar mondje een vloeistof (Nystatine Labaz) meegekregen.

Wilde je dus even bedanken want had t niet herkend als spruw



Liefs Viola

zo heerlijk toch het forum :thumbup:

Jet, gelukkig ben je alsnog serieus genomen, nu maar hopen dat het snel over is en je weer met plezier kunt voeden.