help, per voeding aan 1 borst drinken?!

Is dit wel goed? MIjn zoontje is nu 2 weken oud en vanaf het begin zitten we op 7 voedingen per 24 uur. Hij drinkt per voeding maar aan 1 borst. De tweede wil die niet meer. Of hij drinkt heel kort en dan gaat het te snel en wordt hij enorm onrustig en krijgt hij krampjes.

Gevolg; stuwing in de ene borst. Onzekerheid of hij wel genoeg binnen krijgt. Hij heeft ook best veel last van krampjes. Moet ik die ene borst dan kolven?

Help!

Groetjes

Ellen

Mijn kinderen hebben heel lang (echt maanden) een borst per voeding gedronken… Dat is echt niet raar! Ik zou de andere borst niet kolven want dan krijg je nog meer melk. Dat reguleert vanzelf al is de stuwing vervelend. Je zou eventueel de ergste spanning eraf kunnen kolven (voor een klein vriezervoorraadje) maar persoonlijk zou ik dat niet teveel doen. Als je merkt dat hij niet genoeg meer heeft aan een borst kan je vanzelf tegen die tijd de tweede erachteraan geven…

Inderdaad 1 borst per keer is prima!

En niet kolven want dan stimuleer je het alleen maar.

(ik deed het destijds alleen 's ochtends nog wel eens omdat na een nacht het echt helemaal strak stond).

Als hij meer wil zal hij dat wel aangeven.

Maar je hebt ook zat kinderen die altijd maar 1 borst per keer drinken.

Mijn zoontje drinkt ook een borst per keer. Ik hou wel in de gaten dat als hij binnen de drie uur weer om een voeding vraagt, ik diezelfde borst nog eens geef.

Zolang je verder op verzoek voedt geen probleem.

Hier nu ook vaak 1borst per x.

Onzekerheid hoeft niet hoor, zolang je zoontje goed plast & gezond (niet suf bijv) lijkt gaat alles goed.

Trouwens, gefeliciteetd met je zoontje! :inlove:

Dank jullie wel voor reacties. :slight_smile:

Dan ga ik maar gewoon door…

Ik probeer op verzoek te voeden maar soms gaat die bijna over de 4 uur heen en dan maak ik hem maar wakker…tussen de 2 en 4 uur moet er tussen zitten toch?

Verder gaat het gewoon goed…niet suf, tevreden kereltje behalve bij de krampjes natuurlijk maar dan is hij toch ook redelijk te troosten.

Dus we gaan maar gewoon verder

Mell …jij ook gefeliciteerd met de kleine! Ook een februari kindje :inlove:

Beide dochters dronken ook maar aan 1 borst, vanaf week 1!

En ze groeiden er prima op; de jongste zelfs anderhalve kilo in de eerste maand!

@Renellen wrote:

Mell …jij ook gefeliciteerd met de kleine! Ook een februari kindje :inlove:

ja dank je :inlove:

Hoe gaat het nu? id langer als 4uur zou ik nog ni doen. hooguit 1x snachts…

Nog steeds 1 borst en soms een 2de maar dan dus heel kort.

s Avonds slaapt die soms ineens 5 uur achter elkaar…snachts weer minder…er is geen pijl op te trekken. Overdag kan hij makkelijk de 4 uur tussen de voedingen halen en soms bijna niet de 2 uur…

Het is dus halen en brengen hier :frowning:

nou klinkt eigenlijk alsof hij het al heel goed weedet te regelen voor zichzelf.

denk juist dat dat goed is. een ritme komt vanzelf wel.

HIj weet het inderdaad…ik moet alleen accepteren dat niet alles in een ritme te pakken is…

:slight_smile:

Hoop voor je dat dat snel gaat komen. Maar hij is nog zo klein he.

Ik had gisteren stipt.om de 3uur. vandaag was dat het 4 -2- 1,5 uur. Qua tijd geen ritme. maar wel slapen-drinken-even wakker- slapen. Is ook een ritme :mrgreen:

Overdag drinkt mijn dochtertje van een maand oud wel aan twee borsten, maar 's nachts kan ik haar er met geen stok toe bewegen. Ze slaapt sinds een regeldag eerder deze week best lang door tussen de laatste avondvoeding (ca 22u) en eerste nachtvoeding (nu meestal tot 3u à half 4). Dan drinkt ze uit één borst, die ze vaak al na vijf of tien minuten loslaat. Ze wil hem dan niet meer en ook de andere kant niet. Ze slaapt dan prima door en komt om ca. 6u weer. Tegen die tijd staat de borst waar v.a. 22u niet meer aan was gedronken, echt op knappen! Zoals gezegd, is het alleen dan een probleem; overdag gaat het weer prima aan twee borsten.

Ik vind het op zich fijn dat er nu één nachtvoeding is i.p.v. (tot voor kort) twee, maar op deze manier is het toch wat onprettig. Is er iets aan te doen? Ik reageer nu op haar hongersignaaltjes (zoals smakkende geluidjes maken en een beetje ‘miemelen’), zodra ik daar wakker van word (en dat is al in een vroeg stadium, mijn slaapritme is echt mooi afgestemd op het hare :)). Is het nuttig om iets langer te wachten (niet totdat ze huilt, maar totdat ze wat geënerveerder op zoek is naar eten), zodat ze beter wakker is en misschien wél uit 2 borsten wil drinken? Of heeft dit geen nut, en/of slaapt ze daarna slechter door? Verder voed ik liggend, ik pak haar uit de cosleeper en leg haar naast me. Misschien een idee om zittend te voeden? Het is wel lekker zo liggend (ook voor mama ;)), maar misschien té ontspannend/slaapverwekkend voor haar?

Ik zou het eerlijk gezegd zo laten… Ik zou het zelf zien als een natuurlijke manier om het voeden in de nacht wat af te bouwen. Je productie gaat zich op den duur hier op aanpassen, waardoor je niet meer met stuwing zit als je wakker wordt. Het kan ook best zijn dat je dan wel weer twee borsten moet geven, omdat de productie op dat moment zoveel gezakt is.

Overigens is s nachts voeden heel stimulerend voor de productie :).

@mereltje85 wrote:

Ik zou het eerlijk gezegd zo laten… Ik zou het zelf zien als een natuurlijke manier om het voeden in de nacht wat af te bouwen. Je productie gaat zich op den duur hier op aanpassen, waardoor je niet meer met stuwing zit als je wakker wordt. Het kan ook best zijn dat je dan wel weer twee borsten moet geven, omdat de productie op dat moment zoveel gezakt is.

Dank je, ga ik doen (oftwel laten ;))! Ik weet nog niet hoe het zich (op termijn) zal ontwikkelen, want door een ‘latertje’ eergisterenavond (ze had om 19:30 gegeten en daarna als een blok in slaap gevallen in een donkere auto, dus de voeding om 22u verviel) en vannacht verkoudheid heeft ze de afgelopen 2 nachten nu weer 2x/nacht gedronken, en aan twee borsten.

Overigens is s nachts voeden heel stimulerend voor de productie :).

Inderdaad, daarom hoop ik ook dat ze 1x/nacht blijft drinken; dat is ook goed voor overdag en voor als ik t.z.t. ga kolven (Medela Freestyle is in bestelling; kan ik alvast wat oefenen en een klein voorraadje opbouwen.