Help ons emigreren naar Oostenrijk!!

Hoi kokdinnetjes,

Ik heb jullie advies en hulp nodig om onze droom te realiseren: emigreren naar Oostenrijk en een gasthof runnen.

Wij hebben een Gasthof in Oostenrijk (Karintië) gevonden wat wij dolgraag willen kopen. En het moet mogelijk zijn, alleen lukt het nog niet erg. We kunnen van de prijs à €650.000,- 70% van de bank gefinancieerd krijgen. We hebben dan een gat van €200.000,- / €250.000,- Wij hebben zelf geen eigen middelen (verkoop van ons huis levert te weinig op, en ons huidige bedrijf, een restaurant, is op pachtbasis incl. inventaris dus daar komt ook geen geld vrij) dus we hebben een of meerdere investeerders nodig. En dat is nou net het probleem, hoe vind ik die? :? Want tja, we hebben wel verstand van het runnen van een horecaonderneming, maar niet van investeren 8)

Mensen met vermogen staan niet in een lijstje met namen en ik moet dus ons netwerk aanspreken om in contact te komen met dat wereldje. Waaronder dus mijn kokdinnetjes :mrgreen:

Ik heb nu een aantal vragen op het lijstje staan:

• Is er iemand hier die verstand heeft van investeren?
  • Kent je iemand die verstand heeft van investeren?
  • Zijn investeerders bij een soort vereniging aangesloten? En zo ja, enig idee hoe die heten?
  • Weet iemand personen of bedrijven die investeren in onroerend goed in het buitenland en kan die mij in contact daarmee brengen (niet puur bedoeld om geld te vragen, maar meer hoe ik dit aan kan pakken)
  • Heeft iemand tips? :pray:

Het bedrijf zelf is helemaal exact onze droom: Een klein hotel met 6 kamers, bar en restaurant met een inpandig woonhuis voor onszelf. Hele jaar door omzet omdat er zowel een winter- als zomerseizoen is. Gelegen aan de piste, met een klein liftje van 20 meter naar het gasthof. Het is in 2006 helemaal gerenoveerd en dus is alles nieuw. Het pand en de grond bied mogelijkheid om uit te breiden, en ook in de omgeving wordt er volop geinvesteerd in het toerisme. Kortom, echt perfect. Dat vinden de huidige eigenaars ook, maar omdat haar gezondheid niet goed gaat zijn ze gedwongen om te stoppen. Ze blijven echter wel in de buurt wonen en willen ons steunen waar mogelijk. De omgeving is echt prachtig, en het allerbelangrijkste, de mensen in de omgeving zijn super vriendelijk en heel open naar nieuwkomers van buitenaf.

Het meest gunstige voor een investeerder is wel dat je bijna geen goodwill betaald omdat die er nog niet is (huidige eigenaars hebben het gekocht in 2006 toen het bekend stond om slechte bedden en achterstallig onderhoud) en opgeknapt tot een prachtig pand. De prijs is bijna volledig pand en inventaris. Ook is er een hele goede start gemaakt om het bedrijf een goede naamsbekendheid te geven. Daarnaast zijn de toekomstperspectieven voor het bedrijf zelf, maar ook voor de directe omgeving ontzettend gunstig.

We hebben behoorlijk wat gegevens en informatie, maar dat is teveel en te vertrouwelijk om dat hier zo even neer te zetten. Als iemand serieuze interesse heeft om te investeren, dan kunnen de gegevens natuurlijk overlegd worden.

Kortom, help ons emigreren naar Oostenrijk :pray: :pray: :pray: :pray: :pray: :pray:

Groetjes, Astrid

zo, wat spannend joh!

ik kan je helaas niet helpen, maar wil je wel heel veel succes wensen. hopelijk kunnen jullie je droom snel waarmaken! :thumbup:

ik heb het ook helaas niet in mijn matrasje verstopt liggen… (i wish) maar wil je wel heel veel succes wensen…

Oh meid ik heb de ballen verstand van dat soort zaken maar ik wil je gewoon heel veel succes wensen, hopelijk gaat het allemaal lukken. Het klinkt supergoed wat je allemaal schrijft over het hotel… wat een droom… en wat super dat jullie die droom uit willen laten komen!

(enneh… mooie plek voor een KOKvakantiemeeting hihi)

SUCCES!!!

wat een prachtige droom, ik hoop echt dat het jullie lukt om rond te krijgen en vorm te geven :dance:

ik zou langs de kvk gaan, die weten vast op heeeel veel vragen antwoord.

voor investeerders zou ik ook daar vragen, en anders bij een aantal banken…die hebben vast een afdeling hiervoor.

of kunnen je doorverwijzen.

ik weet echter niet over er regels zijn tav buitenlandse investeringen in oostenrijk, ik zou dus zeker ook bij de ambassade navraag doen.

en via google in contact proberen te komen met andere nederlanders die al in oostenrijk wonen/werken.

succes he!

Wauw! Mijn man zou dat ook wel willen, we hebben het er vaak over gehad. Ook met mijn schoonouders en ouders. Die willen nl. ook wel in Oostenrijk wonen. Dus ons plan was: mijn moeder maakt schoon, ik doe de receptie e.d., mijn schoonmoeder kookt, mijn schoonvader doet de financiën, mijn man de commerciële tak, mijn vader doet het onderhoud en de klussen en mijn zwager wordt skileraar :mrgreen: Leuk plan toch? :mrgreen:

Maar ja investeerders vinden: ik zal mijn man even vragen, ik weet niet wat hij er vanaf weet, maar heeft het er zelf ook weleens over en is ook zoekende voor zijn bedrijfje. Hij vraagt ook veel bij de KvK en op hun site is ook het een en ander te vinden.

Astrid wie weet vind je hier inderdaad antwoord. Ik help het je hopen. :-*

We hebben inmiddels contacten gelegd met de tourismusbank, de wirtschaftskammer (kvk in Oostenrijk) maar daar is pas maandag de juiste persoon voor aanwezig. Maandag gaan we weer bellen.

De huidige eigenaresse gaat contacten leggen met een oude bekende met een bouwbedrijf. In die sector schijnen vaak investeerders te zitten die voor dit soort projecten open staan. :think:

Daarnaast worden we terug gebeld door een investeringsmaatschappij in Oostenrijk, ben benieuwd of die uberhaubt zaken doen in kleine bedrijven.

Ik heb mijn man nog gevraagd en die zei dat de KvK hier in NL boeken hebben met mensen die investeren. Ook in het buitenland, dus die zou je ook kunnen raadplegen.

Thanks!!! Goeie tip!! Ga er maandag achteraan!

heeel veel succes!!!

Succes!!!

Kijk, dat vind ik nu echt lef hebben… De boel in Nederland achterlaten om je droom, een Gasthof runnen in Oostenrijk, na te jagen.

Ik vind het echt geweldig als het allemaal gaat lukken. Stiekem ben ik wel een beetje jaloers. Mijn man en ik hebben ons hart ook verloren aan Oostenrijk (we hebben elkaar in Karinthie leren kennen en we zijn er samen al zeker 10 keer geweest). We hebben dan ook al gekscherend gezegd dat als we de Staatsloterij winnen, we gelijk een huis kopen in Hermagor (in ieder geval in de buurt van de Presseggersee).

Meid, ik hoop dat het allemaal gaat lukken (wel blijven KOK-ken he?)

:wink:

Ik hoop dat het je lukt. :wink: . Echt lef hebben ja.

Ik heb mijn hart ook verloren aan Oostenrijk. Een super mooi land. Maar dan wil ik in Tirol wonen. We zijn er al twee keer geweest. Nee vaker ook naar Wenen. Dat heefd mijn hart ook gestolen. Wat een super mooie stad. Ben ook helemaal Sissi gek. Ben al twee keer in Wenen geweest. En we gaan zeker nog een keer. Als het aan mn man lag gaat hij naar Spanje. Maar ik wil als we er geld voor hadden naar Oostenrijk. Wij hebben het ook al samen over gehad dat het ons ook wel leuk lijkt om daat een hotel te beginnen. Of in Zuid Duitsland. Beieren.

Wow wat gaaf!!! Ik kan je ook niet helpen, maar wens je wel veel succes :-*

Ik hoorde wel van mn man, ik weet niet of het waar is, dat het in Oostenrijk wel streng was met de horeca papieren.

Astrid, ik kan je (HELAAS) niks nuttigs aan informatie geven, behalve héél veel sterkte te wensen en heel hard duimen dat jullie droom uit gaat komen :pray: !

Misschien één tipje… een collega overweegt emigratie naar Spanje en hij bezoekt een beurs of congres met de titel “het roer om” (als in het programma op tv) en daar schijn je nogal wat contacten te kunnen leggen. Misschien hebben ze zoiets voor Oostenrijk ook :think: ?

Bedankt Jasia, ik ga kijken wanneer die gehouden wordt.

Horecapapieren zijn geen enkel probleem. We hebben 6 jaar een eigen restaurant en hierdoor kunnen we vrijstelling voor de cursus krijgen.

@assie wrote:

Horecapapieren zijn geen enkel probleem. We hebben 6 jaar een eigen restaurant en hierdoor kunnen we vrijstelling voor de cursus krijgen.

Oohh kijk das super. :thumbup: