Help mijn kind is te dik! nieuw seizoen

Mijn hemel…Het lijkt alsof het over mijn jeugd en mijn moeder gaat.

Alleen thuis laten, overdag in het weekend, door de week 'snachts.

Zelf nooit thuis zijn maar altijd (vet) eten in huis hebben

Als ik een keer iets gezonds wilde kreeg ik een sneer. Ik was al dik dus het had geen zin meer.

Laatdunkend doen over hulp met afvallen, want je doet het toch jezelf aan.

Helaas is mijn moeder dus niet verandert. En als je haar er nu op zou aanspreken, gaat ze huilen en beweert ze dat ze alles vanuit het balang van haar kinderen deed.

/rant :shifty:

@EstHe wrote:

Ik heb ook met verbazing zitten kijken, wat een ontzettend naar mens.

Wat ontzettend sneu voor dat meissie dat haar moeder haar absoluut niet steunt :frowning:

Ongelooflijk, hoe komt je erbij om je kind aan te leren dat het oke is dat ze gaat doen alsof, “dan neem je toch gewoon een bitterbal als de camera uit is”

:shock: en vervolgens zeggen dat het haar eigen schuld is…

Hoop voor Nora dat ze zo wijs, verstandig en zelfstandig blijft, dat ze dr doel haalt en een stuk gelukkig en gezonder door het leven gaat straks :thumbup:

Eensch, vreselijk mens en nul komma nul motivatie voor haar dochter! :sick:

@Matsjo wrote:

Oké, ik heb sowieso een mening over dit programma hoor, maar hoe deze moeder haar kind (NIET) steunt, vreselijk!

Ik snap dat het heel moeilijk is om je kind bepaalde lekkernijen te ontnemen en je je kind niet verdrietig wilt maken maar haar opmerkingen… :hand:

Bitterballen bestellen waar je kind bij zit en nog “mmm jammie” zeggen als ze een hap neemt terwijl haar dochter het al moeilijk genoeg vindt… Grrrrr…

Zeggen dat ze gewoon een hap moet nemen als de camera uit is… Ik heb er geen woorden voor.

Zit me kapot te ergeren. Waarom kijk ik eigenlijk? :?

na dat stukje ben ik dus gestopt met kijken… zucht wat is die moeder verantwoordelijk voor het overgewicht van haar dochter en het in stand houden ervan :frowning: meisje moet alles alleen doen…

@rijstkorrel wrote:

Wellicht is de naam van het progamma niet goed gekozen. Het had beter Help mijn ouders kunnen geen grenzen stellen kunnen heten.

Dat je het zover laat komen met je eigen kinderen :sick:

auw die doet pijn

mijn kind WAS te dik…en ik heb haar echt niet willens en wetens vetgemest. mijn andere twee hebben/hadden dat helemaal niet zo…alleen zij, al van baby af aan

ik snap dat je t over de moeders op tv hebt maar…toch doen die opmerkingen mij altijd een beetje pijn

overigens kan ik zeggen, yes mijn kind is NIET MEER te dik.

en dat hebben WIJ samen gedaan…positief, vrolijk en zonder druk.

maar wees niet te snel met oordelen, er zit soms meer achter dan je weet

vooral meer verdriet, OOK bij de ouders

Het is duidelijk dat de moeder zich geen raad weet met het alleenstaande-moeder-leven. Ik denk dat ze zich een slachtoffer van haar leven voelt en de verantwoordelijkheid liever aan een ander overlaat dan zelf die te nemen.

Wat ben ik boos geworden zeg! Bahbahbah!! Heb gewoon zitten vloeken :silenced: en tegelijkertijd moest ik huilen om Nora; ze doet alles om zich geliefd te voelen en het alleen maar goed te doen, zodat ze liefde krijgt :cry: Een glaasje wijn voor haar moeder inschenken zodra ze thuis is :? Want ze is moe… Zo sneu dat ze zichzelf heeft moeten aan leren om gezond te eten met de actifry, mijn hart brak :cry:

En dat moeder zo veel “moet werken” klopt niet. Alles is te regelen, dichterbij huis werken, voor een oppas zorgen, niet blijven slapen na een feestje op het werk, als je weet dat je dochter zich alleen voelt. Verantwoordelijkheid voor je zelf en je kind nemen, volwassen worden en je niet zo slachtofferig opstellen, is stap 1!

Toen de coach begon over het feit dat er in de vakantie niet naar de gezonde richtlijnen werd geleefd, zei moeder ‘nee’ en keek ze haar dochter aan :shock: Nora zei nog over die nootjes; maar dat is niet gezond; ‘och we gaan zo eten doe nou maar gewoon die nootjes’ :wall: Nog glimlachen over die doughnut; nee dat is niet gezond voor haar. :evil: en dan raar opkijken en haar dochter beschuldigen dat “ze stiekum eet”, terwijl ze haar juist zelf opstookt om het buiten de camera om toch te doen :wall: :wall: :wall:

Volgende week weer verder, hoop dat die moeder wel wat verstand en iets meer hart heeft dan die van deze week… :hand:

dat beschuldigende vingertje… oooh… ze doet het stiekum. Tja… wat moet je kind anders, in dr eentje de hele middag en avond en danook nog een nacht! Arm meiske… Hoop echt voor haar dat dit ook een andere wendin gheeft gekregen. Begreep dat ze ook kleiner zijn gaan wonen?

Als je eens wist…haast iedereen heeft wel een mening over dikke mensen…als men een patatje gaat halen, denken ze dat je de hele dag niets anders doet dan ongezond eten…dit doen ze over kinderen maar ook over volwassenen.

Die mensen eten uit verslaving, maar die verslaving heeft wel vaak een reden en dat word ook niet altijd bewust gedaan …sluipt er gewoon in.

Heel zielig voor dit meisje, vooral als je niet gesteund wordt door je moeder en een kind alleen laten om naar een feestje te gaan, never nooit niet :snooty:

De opzet van het programma is nu overigens wel beter voor mijn gevoel, er is echt aandacht per situatie, vorig jaar waren er diverse situaties door elkaar heen.

Voor Nora hoop ik dat er goede nazorg is, die coach lijkt me echt weten waar ze aan is begonnen, maar zodra ze het alleen moet doen?

@kristalkindje, was jouw dochter ook niet via Lekker Puh zo goed afgevallen? Dat kan ik me nog van vorig jaar herinneren.

je hebt gelijk dat er meestal veel verdriet zit bij de ouders, daarom hoop ik ook dat ze de moeder van Nora onder begeleiding laten van het programma, want die heeft het zelfs na 3 eigen operaties volgens mij nog steeds niet begrepen.

En ik ben nu erg benieuwd hoe het met de andere kinderen van vorig jaar is gegaan. Zijn ze nog steeds zo goed afgevallen?

ja mijn dochter is inderdaad al een hele poos onder behandeling bij lekkerpuh

wat veel mensen zich niet realiseren is dat er eigenlijk nog helemaal niet zo veel kennis was over kinderen en overgewicht

dikke kinderen zijn er altijd geweest, maar nooit zoveel als tegenwoordig

onze dochter heeft daarom deelgenomen aan een onderzoek in het umcg dat over een aantal jaren liep , eens in de zoveel tijd worden we nog steeds opgeroepen voor metingen

ze was drie toen dit startte

er waren toen twee groepen, een intensieve en een minder intensieve, om te kijken welke begeleiding meer vruchten af zou werpen

het ging in dit onderzoek dus niet om het kind in die zin te helpen af te vallen, maar om te onderzoeken hoe het ten eerste komt dat kinderen te dik worden

en ten tweede wat het met ze doet,…qua gezondheid,

verder…is t waar dat dikke kinderen dikke volwassenen worden

en welke behandelwijzen zijn effectief

er werden metingen verricht, biametingen, bloed afnemen, bloeddruk nemen, meten/wegen

en we kregen enquete

er was een oudercursus, en de kinderen mochten deelnemen aan een erg leuk bewegingsprogramma

al met al heeft t geen kwaad gedaan maar ook nooit echt effect opgeleverd

de conclusie was wat ons kind persoonlijk betrof

het probleem ligt NIET in het gezin, NIET in het eetpatroon of de sociale structuur

het kind beweegt veel en graag…is gezond voor zover vast te stellen

dus de oorzaak van het overgewicht , reeds ontstaan tussen de leeftijd van 8 maanden en 20 maanden. is tot op heden onverklaarbaar 9 ze was al te dik toen ze nog volledige borstvoeding kreeg

conclusie van het onderzoek ( voorlopige conclusie zoals wij die vorig jaar hebben mogen lezen) is dat geen van de kinderen significant was afgevallen, een enkeling groeide wat uit t gewicht, maar nooit met hulp van een dieet

wij hebben verder hulp gezocht bij een dieetiste, die niet wist wat ze er mee moest,want hoe zet je een kind op dieet zonder te frustreren, zonder het tekorten te laten krijgen…etc etc

uiteindelijk vond ik lekkerpuh en is ze dus mooi uit haar gewicht aan het groeien, wij mogen het woord AFSLANKEN niet eens gebruiken over waar we mee bezig zijn, ze noemen het groeien naar je gezonde gewicht

het belangrijkste stuk van het programma richt zich op de sociale kant , dus zelfbeeld, zelfrespect, niet gepest worden ook al ben je te zwaar…etc etc

het kind leert ZELF wat wel en wat niet te doen, maar nooit met de nadruk op je MAG niet…maar op wat mag je wel…en wat kun je beter proberen niet te vaak te doen maar mag nog steeds op bepaalde momenten die JIJ bepaald wel

kortom, ze heeft zelf de macht, ze heeft zelf de kennis, en ze heeft zelf de motivatie, bij haar zit de sleutel in veel bewegen,…want snoepen deed ze al niet…wat we wel hebben verandert is de koolhydraat inname, ze eet weinig “snelle” koolhydraten, s ochtends soms wel eens een klein bakje zilvervliesrijst ( is ze dol op) maar absoluut geen cornflakes…

niet dat dat van lekker puh dus niet “mag” maar zelfs de zogenamde light cornflakes misleiden ons

ze zijn alleen maar light omdat je ze in een hele kleine hoeveelheid mag eten, maar ze geven totaal geen verzadigingsgevoel…

je hebt er dus kort gezegd niks aan

en DAAR zat bij ons ook een foutje…dat we haar probeerde light cornflakes en vergelijkbare produkten te geven in de veronderstelling dat dat beter was

voorlopig is een volkorenboterham vullender, evenals een bakje zilvervliesrijst bijvoorbeeld…en tussendoor mag ze lekker fruit eten

koekjes zijn voor het weekend, en chips doen we niet behalve de yuno chipjes in t weekend

Ik snap wel dat mensen een oordeel hebben want ook dat wordt ons door de media behoorlijk aangepraat…neem die afgrijselijke remia reklame van een paar jaar geleden,waarbij en vadsig lelijk futloos gezin dan de foute mayo at, en zodra de remia produkten in beeld kwamen stond daar ineens een fris gekleurd vrolijk fit en mooi gezin…

walgelijk

mijn kind heeft voor elke stap keihard gewerkt, en wij ook…om haar te steunen en er te zijn

dit soort programma s hoeft dus voor mij echt niet. t zou zo fijn zijn eens een GEWOON gezin te zien, dat op een goede manier bezig is…en die voorbeelden zijn er ook wel hoor, er zijn videootjes te vinden op de website van lekkerpuh …oa van flip de beer die op bezoek gaat bij een kindje met overgewicht dat bij lekkerpuh is

kristalkindje…

ik vind dat je je niet aangevallen hoeft te voelen… :-*

helaas is er wel verschil…

sommige ouders doen vreselijk hun best, met een goed resulaat…

maar er zijn ook helaas ouders die daar anders over denken…

en er gewoon domweg helemaal niks aan doen…

ja lekker om de dag friet en pizza eten…

jullie hebben het zo goed gedaan,

er was toch nog iemand hier met een kindje met overgewicht,

wat ook zo goed was afgevallen ???

echt petje af voor jullie, en ook voor de kids…

ik heb daar echt bewondering voor!

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

vind het super gaaf om je verhaal zo te lezen!! heerlijk en fijn voor je dochter dat jullie het samen doen! een goed voorbeeld voor velen!!!

Overigens moet zeggen, dat als een cb signaleert dat een kind boven het gemiddelde zit kwa gewicht en ze een foldertje meegeven over voeding en levensstijl ze toch behoorlijk flippen, de ouders dan! Over dat het onzin is ed! Zelf een moeder in de klas, wiens dochter toch wel te zwaar is (rotwoord om dat zo te zeggen) dat ze er wel voor zou zorgen dat er in elk geval niet anders gegeten ging worden. En… haar dochter had gewoon alleen amar lekker kleutervet.

Kristalkindje : Is het bij kinderen hetzelfde dan bij volwassenen met calorieën dan? extra snaaien is extra verbranden? Of kan je dat zo niet zien. Ik heb totaal niks geen idee hoe dat zo gaat.

@konijn

er is 1 heel groot verschil en dat is heel simpelweg dat kinderen nog in de groei zijn

als wij te dik zijn is dat dus een simpel ding, in die zin…dat we dus gewoon meer binnenkrijgen dan we verbranden

als wij zorgen dat we een beetje binnen krijgen wat we nodig hebben en dan meer bewegen , vallen we dus af

bij kinderen moet je rekening houden met de groei, je wilt niet dat ze vitamine tekorten krijgen, of te weinig calcium binnnenkrijgen

verder is het zo dat ze er dus ook uitgroeien

dat betekent in de praktijkdat ze dus niet per definitie af hoeven te vallen elke centimeter die ze groeien staat voor 1 kilo extra gewicht bij een kind dat niet te dik is

dat is zo ongeveer de vuist regel

dus al je kind dunner moet worden kun je in zekere zin zeggen dat elke centimeter betekent dat ze een kilo lichter zijn ( in verhouding dus)

helaas was het bij onze dochter zo dat ze dan pas slank zou zijn als ze volwassen was, dus bij haar moesten we wel wat meer opletten dat ze dus veel en veel meer zou bewegen

maar dat moet dan wel op een manier die voor een kind leuk en vol te houden is

ze zit nu dus op streetdance, en heeft een prachtige nieuwe fiets gekregen die ze zelf mocht uitzoeken met zo n grote mand er voorop, ze fietst nu als t weer t toelaat elke dag zelfstandig de 4 km naar school

( en weer terug ) en wij fietsen zo vaak mogelijk nog extra afstanden samen met haar

ook mag ze in de vakanties met mij mee sporten in de sportschool

verder is een verschil dat een kind nog volop in de ontwikkeling zit, en een andere omgeving heeft

kinderen gaan anders met elkaar om, dat ten eerste, en je wilt niet dat ee kind al zo jong gaat denken

oh dus ik deug niet als ik dik ben, …en dan een eetstoornis gaat ontwikkelen ofzo

of gaat jojo-en

er is dus wel degelijk extra zorg nodig bij kinderen als ze te zwaar zijn,

daarom loopt de begeleiding door bij lekker puh, ook als ze al slank zijn…tot het achttiende jaar, om ze ook door de moeilijke puberjaren heen te helpen wbt gewicht en de hele emotionele toestanden daar omheen

wat wij zien aan onze dochter is niet alleen dat ze veel slanker is geworden, en ook veel langer dus…maar vooral dat ze zelfverzekerder is, zichzelf mooi vindt en dat ook benoemd, wat ik heel bijzonder vindt, ze ziet de verschillen tussen zichzelf en klasgenootjes, 1 vriendinnetje komt haar qua lengte net tot de schouder, en is heeel dun

zij zelf is al 1.59 en heeft al aardig wat “rondingen” ( prepuberteit dus volop in ontwikkeling ook lichamelijk)

maar ze heeft dan niet t idee dat zij te dik is , of dat klasgenootje te dun

ze zegt dan zelf, we zijn allemaal anders, ik ben goed voor mijn lengte en ik ben gewoon een ander tiepje

Thanks voor het stukje achtergrondinformatie. Top zeg van je dochter en fijn dat de begeleiding door.blijft lopen…vooral tijdens de pubertijd!!

Had hem opgenomen en net gekeken !

Nou echt wat een mens zeg die moeder :evil: :wall: :wall: :wall: :wall:

Hier ook de aflevering gekeken! Heb me echt enorm lopen verbazen. Meisje is 13 jaar en moet gewoon echt voor zichzelf zorgen. Moeder blijft een nachtje weg i.v.m. haar werk en dan slaapt ze alleen thuis.

Vond het gewoonweg treiteren met die bitterballen.

Nee kan niet anders zeggen dan dat ik het echt vreselijk zielig vind voor Nora.

Aan het einde van de rit zal ze wel kunnen zeggen dat ze er volledig op eigen kracht is gekomen. Wauw wat een kanjer :thumbup:

:shock: dat meisje is 14?

Ik zie al de hele week voorstukjes en heb steeds gedacht dat dit meisje een jaar of 25 was.

@Kittycat wrote:

:shock: dat meisje is 14?

Ik zie al de hele week voorstukjes en heb steeds gedacht dat dit meisje een jaar of 25 was.

Nou zo zat ik ook :shock: Maar ze oogt idd veel ouder door haar haar en make up en omdat ze al best lang is voor haar leeftijd (1.74m)

Heb alleen de eerste helft gezien, dus weet niet hoe het afvallen haar gegaan is.

Dacht ook dat ze veel ouder was.

Duidelijk dat er bij haar veel in dr koppie omgaat en dat ze het weg probeert te eten.

Wel goed te zien dat het een knappe meid is, mooi gezicht.

Er zit ruim 20 jaar leeftijdsverschil in maar voor de rest is alles heel herkenbaar. … :cry:

Weet iemand of er woensdag een nieuwe aflevering op is geweest van Help ons kind is te dik? Ik kan hem bij rtl gemist niet terug kijken…