Help mijn kind is een PEUTER!

Onze oudste wordt binnenkort 2 jaar… En alles is nee en om alles wordt hij boos/verdrietig. Ook de driftbuien komen regelmatig voor op een dag. Weet soms echt niet meer wat te doen… Niks is goed… Hij huilt veelal de hele dag.

Ook begint hij nu andere kindjes te bijten/slaan/duwen… :naughty: Ik word er verdrietig van… Zich zelf bijten doet hij ook sinds paar dagen… Weet echt niet meer hoe of wat…

Begint mezelf steeds meer te verliezen en dan niet qua slaan maar wordt dan heel boos. Het ideeen busje is echt helemaal leeg op dit moment. En tijd om weer op te laden is er niet.

Hoe kunnen we dit toch in goeie banen leiden? Hoe krijgen we weer een gezellige en vooral lieve peuter? Ik mis dat mannetje dat altijd vrolijk en lief aan het spelen was met andere kindjes… Ben nu meer boos dan lief

HELP!

Heej meis

Rotperiode dit he…Ik weet het nog van Sara. Het enige wat hier echt goed hielp was heel consequent zijn. 1x waarschuwen en daarna ging ze op de gang nadenken. Het duurde niet zo heel lang voor ze het door had. Met slaan en bijten etc waarschuw ik overigens niet. Dat weet ze ook. Dat wordt absoluut niet getolereerd.

Hoe ist met de drieling? Alles ok?

Oke slaan bijten duwen enz enz word ook hier niet geaccepteerd… Maar wat moet je er tegen doen? Ik zet hem apart en laat hem sorry zeggen… Maar het houdt niet op…? Wat doe jij?

In die periode dat T.hije elke keer beet (tot bloedens toe) heb ik op zon stuiter moment dat hij wilde toehappen, zijn eigen armpje in zn mond gestopt ipv arm van zijn zus.

Daarna heeft hij het nog 1 maal gedaan geloof ik en toen was het op.

In ieder geval sterkte met deze periode :hug: He tis zwaar, maar consequent blijven is zeker een must.

@Daantjuh wrote:

Oke slaan bijten duwen enz enz word ook hier niet geaccepteerd… Maar wat moet je er tegen doen? Ik zet hem apart en laat hem sorry zeggen… Maar het houdt niet op…? Wat doe jij?

Eigenlijk is de truc denk ik dat je ervoor moet zien te zorgen dat het niet zodanig escaleert dat hij zover komt. Klinkt simpeler dan het is, ik weet het. Gedrag benoemen, afleiden, uit de situatie halen.

Maar dat is juist erg lastig, want het is per situatie verschillend… Zo bijt hij niet en zo ineens is het raak :frowning:

Hier ook een bijter…en een giller en een gooier… eigenlijk alles wat je niet wilt zien in je kind. Zo vermoeiend! Voor mijn gevoel staat hij soms de hele dag op de gang. Hij begrijpt er niks van, want hij komt er gewoon lachend weer vanaf.

@Daantjuh wrote:

Maar dat is juist erg lastig, want het is per situatie verschillend… Zo bijt hij niet en zo ineens is het raak :frowning:

Maar is hij voordat hij dat moment van bijten/gillen/slaan etc al niet te ver gegaan? Meestal had ik Sara dan namelijk al een keer gewaarschuwd omdat ze over de grenzen heen ging (niet luisteren, opstandig oid)

aansluitend bij Ninanien: kijk eens ‘van een afstandje’ naar wat er voorafgaand aan driftbui gebeurt. is het op momenten dat jij net iets anders aan het doen bent en dus even geen aandacht voor 'm hebt? of als je wilt dat hij iets anders gaat doen dan hij op dat moment doet?

Het helpt bij peuters vaak heel goed om alles te benoemen en aan te kondigen. Dus van ‘je bent nu aan het spelen, als mama klaar is met de tafel afruimen gaan we schoenen aan doen om naar buiten te gaan’. Dat soort dingen. En flink prijzen als hij lief speelt.

En als hij toch over de schreef gaat, inderdaad 1x waarschuwen, 2e keer op de gang. En dan zowel bij op de gang zetten als bij terugkomen benoemen waarom hij daarheen gaat/ging. Maar het mooiste is natuurlijk als dat hooguit een keer of drie op een dag gebeurt en niet de hele dag.

Wat voor jezelf ook helpt om zo lang mogelijk rustig te blijven, is beseffen dat hij het niet met opzet doet en niet om jou te pesten. Hij probeert grip op de wereld te krijgen, maar begrijpt heel veel nog niet, kan zijn emoties nog niet uiten en dan is dit zijn uitlaatklep. Dat bijten en slaan niet mag, moet hij echt leren en ook dat er andere manieren zijn om aan te geven dat je iets niet wilt of niet leuk vindt.

Succes ermee! :hug:

EN een heel blij gezicht van mama.

Net nog: Wat ben je lief aan het spelen! Dan is mama helemaal blij! Kijk maar! Mannetje straalt als hij mama’s lachende gezicht ziet.