help mij uit dit raadsel...

wat ik niet begrijp is hetvolgende. Hier staat altijd een jongen bij de supermarkt van een jaar of 25 straatkranten te verkopen. Door weer en wind staat hij hier zeker al een dik jaar.



Zo jongen kan toch ook wel een baan zoeken? of gaat dat niet zo makkelijk?





wie helpt mij, met een buurvrouw had ik het hire ook al over… hoe werkt dit? moet hij nu tot zijn 65e straatkranten verkopen?

k hoop et trouwens niet voor hem! vind het zo sneu dat hij daar staat de hele dag in de kou :oops:

Naar mijn weten zijn deze mensen dakloos en verdienen ze zo een centje bij,ik geloof een deel van de opbrengst…



Maar er zijn meer beroepen waarbij je buiten werkt hoor… :wink:

@konijn wrote:

wat ik niet begrijp is hetvolgende. Hier staat altijd een jongen bij de supermarkt van een jaar of 25 straatkranten te verkopen. Door weer en wind staat hij hier zeker al een dik jaar.



Zo jongen kan toch ook wel een baan zoeken? of gaat dat niet zo makkelijk?





wie helpt mij, met een buurvrouw had ik het hire ook al over… hoe werkt dit? moet hij nu tot zijn 65e straatkranten verkopen?

k hoop et trouwens niet voor hem! vind het zo sneu dat hij daar staat de hele dag in de kou :oops:




Misschien is die jongen hard bezig een betere baan te vinden. Misschien is DIT de baan die hij WILT doen. Misschien ligt er een heleboel meer achter, of helemaal niks, dan wij kunnen zien.

Ik denk niet dat het zo eenvoudig is dezer dagen om een baan te vinden. En zoals gezegd, misschien is hij dakloos. Moeilijk om dan een baan te vinden.

Beter een straat krant verkopen, dan bedelen en zichzelf lam drinken 24/7.

Volgens mij zijn dit de echte daklozen die geen vaste woon of verblijfplaats hebben en dus geen uitkering.

Het geld wat ze verdienen is idd gewoon een centje bij en het “houdt ze van de straat” :wink:

Beter voor de winkel krantje verkopen dan een tasje roven…

Als je dakloos bent heb je geen adres en zonder adres is het echt niet zo makkelijk om een baan te vinden…



Door verschillende instanties kunnen ze uiteindelijk een woonadres krijgen. Daarmee dus ook een postadres. Met een postadres kan je een uitkering aanvragen.



Met uitkering en huis kom je dus ook verder, wordt je eerder geaccepteerd, kan je sneller een baan vinden etc etc.



Je koopt zo’n krant voor 1,50 (geloof ik) en zijn kopen hem zelf van de distributeur voor 0,75 - 1 euro. Ze verdienen dus de winst.



Hoe meer kranten je verkoopt hoe meer winst.



Maar zonder woonadres kom je niet zomaar aan een baan.

aah… dus waarschijnlijk stlaapt hij ergens op een bankje… een beetje een zwerver dus!



k kan em niet verder helpen…



maar was ff benieuwd naar hoe en wat en waarom!

Je kan eens een krantje van hem kopen :thumbup:

@konijn wrote:

aah… dus waarschijnlijk stlaapt hij ergens op een bankje… een beetje een zwerver dus!



k kan em niet verder helpen…



maar was ff benieuwd naar hoe en wat en waarom!






Hij zal vast wel onderdak hebben in een opvanghuis.

In de grote steden heb je daar zat van. voor een paar euro mogen ze dan slapen in zo’n opvang zoals bijv leger des heils.



Hoe dan ook vindt ik het altijd erg triest, zeker als het nog om zo’n jong iemand gaat van je eigen leeftijd.



En wat je wel voor hem kan doen is het krantje kopen van hem :thumbup:

ik vond het zo triest… zo jong, tja… dacht ik, dan zou je wel ander werk kunnen doen, maar er komt nog meer bij kijken!



yeps… krantje koop ik nog wel eens, en soms ook nog wel eens een zak bolletjes… koffie kan hij gratis pakken! :slight_smile:



nu hopen dat voor hem ooit ook nog eens betere tijden aanbreken!!

Ik dacht altijd dat ze door het verkopen van de krant een warm maaltijd en een slaapplek kregen, dus ik heb het even opgezocht.


Hoe werkt het systeem van de krant?

Straatnieuws opent dagelijks om kwart over negen haar deuren op Jansveld 49bis. De vaste verkopers kunnen hier kranten inkopen voor ongeveer de helft van de verkoopprijs. Dak- en thuislozen die graag willen beginnen met verkopen kunnen zich hier aanmelden. Wie geen geld heeft om te starten, wordt eerst op weg geholpen met een eenmalig klein krediet. Met het geld dat de verkoop van de krant oplevert, kunnen verkopers vervolgens weer nieuwe kranten kopen. Wij noemen dat opbouwen.

Voor de verkopers gelden natuurlijk regels. Zo wordt er getoetst of een verkoper daadwerkelijk dak- of thuisloos is en moet hij of zij zich houden aan bepaalde gedragsregels. Dit betekent bijvoorbeeld geen drugs of alcohol tijdens het werk. Daarnaast werkt Straatnieuws met vaste verkoopplekken. Wie na een proeffase van enkele weken geschikt blijkt te zijn als verkoper, krijgt een vaste plek toegewezen. Degenen van wie de verkooptalenten nog moeten blijken, krijgen een tijdelijke verkooppas zonder vaste plek. Zij zoeken zelf een verkoopplek, dat is meestal een plek waar op dat moment geen andere verkoper staat.

hier op de hoek bij de AH staat een hele vriendelijke man…

zegt altijd netjes halo,en goedendag…



Maar gaat wel elke dag om 4 uur een belkaart kopen…

Hij staat heel de dag te bellen :mrgreen:

@Gab wrote:

hier op de hoek bij de AH staat een hele vriendelijke man…

zegt altijd netjes halo,en goedendag…



Maar gaat wel elke dag om 4 uur een belkaart kopen…

Hij staat heel de dag te bellen :mrgreen:




ja… én???

zijn toch zijn eigen centen??? en gas water en licht hoeft ie niet te betalen… want hij heeft geen huis… En van sparen krijgt ie ook geen huis… hij is namelijk niet ingeschreven --> geen uitkering/inkomsten --> geen huurwoning of hypotheek…



en al dat kleingeld wordt ook te zwaar in zijn zak hoor… Dan maar bellen!!!



Sorry… maar ik voelde lichtelijk een oordeel over het kopen van die belkaart… alsof hij dat maar aan wat anders moet besteden of zo… zo denken namelijk heel veel mensen… Misschien jij niet hoor…

@preggie wrote:

@Gab wrote:
hier op de hoek bij de AH staat een hele vriendelijke man…

zegt altijd netjes halo,en goedendag…



Maar gaat wel elke dag om 4 uur een belkaart kopen…

Hij staat heel de dag te bellen :mrgreen:




ja… én???

zijn toch zijn eigen centen??? en gas water en licht hoeft ie niet te betalen… want hij heeft geen huis… En van sparen krijgt ie ook geen huis… hij is namelijk niet ingeschreven --> geen uitkering/inkomsten --> geen huurwoning of hypotheek…



en al dat kleingeld wordt ook te zwaar in zijn zak hoor… Dan maar bellen!!!



Sorry… maar ik voelde lichtelijk een oordeel over het kopen van die belkaart… alsof hij dat maar aan wat anders moet besteden of zo… zo denken namelijk heel veel mensen… Misschien jij niet hoor…




Hmmm, zo lees ik het dus helemaal niet. Misschien door die smiley.



Ik lees het alsof de man elke dag hard werkt en aan het einde van de dag zijn telefoonkaart koopt van zijn zuurverdiende centen zodat hij de hele dag kan bellen.

Wij hadden bij Bas een hele aardige man ,begonnen met de straatkrant en later ook een accordeon erbij.

Hij had een gezin in Bulgarije vertelde hij.

Ik had een gevoel van veiligheid als hij daar voor de deur zat ,hielp je met je tassen,ging achter dieven aan,kon altijd wisselen (geld karretje)



Hij hoorde bij Bas…

Ik gaf hem mijn 50 eurocentje altijd van mijn karretje en met de feestdagen 5 euro,hij spaarde om zijn gezin geld te sturen en soms kon hij zelfs naar hen toe.



Hij liet heel goed merken hoe dankbaar hij was als hij terugkwam van een bezoek aan zijn vaderland.

Alsof hij familie was kwam hij op je af,schudde de hand en gelijk kreeg je een kadootje,heb een prachtige madonna van hem gehad uit glas.

Dit deed hij voor de mensen die hem altijd iets gaven als blijk van dank.



Helaas kreeg Bas een nieuwe manager en moest hij verkassen ,van mij had hij mogen blijven,het was fijn te weten dat hij daar zat en je altijd wilde helpen.