help me even.... (CB geratel)

Willen jullie me even vertellen dat het niet absurd dramatisch is als je dreumes van 14 maanden zichzelf nog niet optrekt? Thijs kruipt, zit op zn knieen en klimt over dingen heen, maar het daadwerkelijk optrekken laat nog op zich wachten. Nu heb ik er al 2, die ook laat waren en dit is goedgekomen maar de CB-arts hoe zal ik het zeggen…



behandelt me als een onervaren mama en moest toch wel ff melden dat hij wel laat was en met 1,5 toch echt wel bij moest trekken anders toch wel fysio ( wat we bij Jesse hebben uitgesteld toen, toen was het precies hetzelfde en hij liep uiteindelijk met 19 maanden )



Ik wil geen verhalen horen van mama’s die zeggen dat hun kind liep met 8 maanden ofzo ik weet dat die kids er ook zijn en helemaal super en perfect… maar het ligt niet aan mij toch dat ik zo’n reactie van CB absurs vind? :think:

Tja dat is gewoon beroepsdeformatie hoor van zo’n arts :wink: Het is toch niet zo’n probleem dat hij / zij het meldt? Dat is toch alleen maar mooi?

Waarom voel jij je dan als onervaren moeder weggezet?

Absurd vind ik het dus niet.

Maar jij bent de expert van jouw kind :wink: dus lekker laten gaan.

Ach, het cb… :lol: Zodra je kind boven gemiddeld presteerd wordt er niet naar omgekeken en kan er geen complimentje vanaf, maar zodra er iets onder het gemiddelde zit dan heeft je kind gelijk ondersteuning, hulp, etc nodig. En wat is het idee van gemiddelden? Juist, de hélft zit eronder.



Kaya is altijd traag geweest met dr ontwikkeling. Kon met 3 maanden dr hoofd amper optillen (vond ze gewoon niet leuk). Rolde nog niet met 6 maanden, maar pas met 9 maanden. Ongeveer ieder CB bezoek werd er wel gesproken over dat ik beter met haar naar de fysio kon gaan, want ze was zooo traag. Nah, tegen de tijd dat ze 18 is kan ze dr hoofd vast wel optillen. En anders houdt ze het maar vast.



Maar even serieus: Kaya rolde voor het eerst met 9 maanden, pas met 10 maanden regelmatig. Vanaf een maand of 10 was ze wel een enorme billenschuiver, maar kon niet zelf gaan zitten. Tussen de 13 en 16 maanden heeft ze wel een enorme sprong gemaakt. Ze heeft zelf leren zitten en staan, optrekken, kruipen, tijgeren, en lopen (enkele stapjes los, verder gaat ze nog niet). In een keer ging het hard.



Onverwachts hard eigenlijk. Ik heb zelf pas leren lopen met 18 maanden. Mijn broer met 19. En er is toch echt niks mis met ons :slight_smile:

Geef je kindje gewoon lekker de tijd. Zit hij lekker in zijn vel, is hij verder (of op andere gebieden) wel aan het ontwikkelen enz? Dan komt het vast wel goed :slight_smile:

Dank je wel Mouse! :slight_smile: Moest even mn frustratie kwijt :wink:



Marlous het melden is niet erg, maar het gaat om hoe iets gemeld word. De toon die ze had zeg maar… De manier hoe ze het bracht moest er met 18 maanden een doorverwijzing komen als Thijs het nog niet deed ( met Jesse hebben we toen gewacht, al wilden ze toch een doorverwijzing en die liep 1 maand later ) Dit heb ik ook gemeld vandaag en ze deed overkomen alsof dat bij Thijs dan niet de juiste beslissing was ( toen zeurden ze al dat we naar de fysio moesten, uitstel was met moeite voor elkaar te krijgen )

Uitstel met moeite voor elkaar te krijgen? Zij hebben je niks te verplichten hoor. Als jij uitstel wilt dan neem je uitstel :slight_smile: Het CB kan je helemaal niks opleggen als je er niet zelf achterstaat :slight_smile:

Nou zr zijn hier erg stellig! Is idd dat ik voet bij stuk hield en toen kreeg ik een doorverwijzing mee en moest ik echt wel bellen als Jesse met 19 maanden nog niet liep… Je bent idd niets verplicht misschien, maar krijgt 3 maanden erna wel weer het geratel en gedoe erover! Bij Elise deden ze een stuk minder moeilijk (andere Arts ) zij was een kontschuiver en liep pas met 21 maanden ofzo.

Dat is de reden waarom bij het vorige cb meteen heel duidelijk heb gemaakt dat ik me bij mijn eerste helemaal niet serieus genomen voelde worden en dat ik inmiddels 3 kinderen heb en dat ik weet dat je hele snelle en hele langzame kinderen zijn.



Bij mijn eerste vonden ze dat ik aan het overstimuleren was. Hij liep snel, kletste al gauw de oren van mijn kop en was gewoon heel wijs en pienter.

Mijn tweede is exact het tegenovergesteld. Liep pas met 18 maanden, kon pas los zitten met 9mnd kroop met 8mnd.

Is in ieder opzicht anders dan haar broer, maar toen deed ik het ook niet goed, want ik moest wel wat meer gaan stimuleren hoor.



Dus bij nr 3 heel duidelijk aangegeven dat ik opvoed en stimuleer op mijn eigen manier en mijn kinderen de ruimte geef om zichzelf te ontwikkelen.

Nr 3 was met alles vrij vlot maar liep pas met 18 maanden.

Ik zou me er niet al te druk over maken. Natuurlijk moeten ze vertellen wanneer het echt te lang duurt en wanneer je je echt zorgen moet gaan maken, maar ik vind ook dat het cb soms iets te dramatisch doet over de ontwikkeling van kinderen.



Kinderen groeien nu eenmaal niet allemaal volgens een boekje. :wink:

Hier gelukkig bij het CB 2 hele leuke mensen. Ik vraag ook bijna nooit iets aan ze trouwens.

Maar rapley kende ze niet en met uitleg vonden ze het geweldig dat ik het zo ging doen etc.



Mijn dochter was ook ‘laat’ met alles. Ik kreeg van iedereen te horen dat ze laat/langzaam/lui was :wall: :twisted: . CB vertelde juist dat ik me niet druk moest maken, elke kindje heeft zijn eigen tempo. Mijn meisje iets na 1 jaar pas kruipen. Rollen heeft ze nooit gedaan. Optrekken heeft ze zeker tot 16 maanden niet gedaan, en liep ook pas met 18 maanden.

Optrekken deden ze tussen 8 en 16 maanden… lopen deden ze tussen 18 en 21 maanden… dus leeftijd optrekken zegt niet alles over leeftijd lopen.



En ze lopen nu dus allemaal… ze kunnen dus allemaal gaan staan… en ze lullen me van jongs af aan de oren van de kop :mrgreen: .

Dank jullie wel :slight_smile: ik weet ook wel dat Thijsje gaat lopen daar twijfel ik niet aan. Mamarije, bij jou ook dus allemaal vrij ‘late’ lopers. Dacht al kan toch niet aan mij of mijn kids liggen? Maar waarom dan zo zeuren bij dat consultatiebureau? Ik wil geen fysio ik wil dat mn kind het zelf ontdekt, met mijn support! Als t hem echt niet lukt constateet ik dat zelf ook we! ( zoals t gehoor van Jesse waar juist t CB weer makkelijker over deed…)

Katie liep ook pas bij 19 maanden. Met optrekken was ze ook vrij laat :slight_smile:

Eerlijk gezegd zou ik mij er niet zo druk om maken. Mijn ervaring is juist dat het CB veel te laks is in hun signalering. Het is dus al heel wat dat ze hier iets van vinden haha.

Verder signaleren zij dat hij wat achter loopt in zijn motorische ontwikkeling op basis van de gemiddelden. Daar is op zich toch niets verkeerd aan. Alleen heb jij ervaring met je andere kinderen dat zij ook laat liepen dus maak je je er geen zorgen om.

Dan gaat hun advies gewoon je ene oor in en je andere uit. :wink:



Mocht hij zich toch niet ontwikkelen zoals je andere kids dan zie je dat snel genoeg en kun je zo rechtstreeks een keer naar de fysio.

Daar is ook weinig mis mee. Die geven soms alleen net een duwtje in de rug.



Al met al, maak je niet te druk. Het is een advies en geen bevel



:mrgreen: :-*

Ik zou me er ook niet zo druk om maken.

Het cb heeft richtlijnen en in die richtlijnen staat dat een kind van die leeftijd tot een bepaalde hoogte ontwikkelt zou moeten zijn.

Wanneer een kind dat niet is zou dat natuurlijk kunnen zijn omdat het kind enkel wat later is en veelal is dat ook gewoon de oorzaak.

Maar er zijn kinderen die wel fysio nodig hebben om dat duwtje in de rug te krijgen.



De vrouw die jij bij het cd trof volgt enkel de richtlijnen die zij heeft gekregen.

In plaats van me eraan irriteren zou ik mezelf voor houden dat die mevrouw enkel haar werkt doet en in overleg besluiten de doorverwijzing uit te stellen.

Dit om Thijs nog extra de tijd te geven het zelf te ontdekken.

Ik zou dan afspreken om met 20 maanden oid nog eens te kijken mocht hij dan nog niet optrekken/lopen.