help liga geven of toch niet doen

ik heb een vraag.

het cb vertelde me dat ik me kindje wel een liga mocht geven omdat ze veel behoefde heeft aan zuigen en zo.

nu heb ik dat 2 weken geleden gedaan en me kind stikte zowat dus ben daar erg van geschrokken.(ben er ook gelijk mee gestopt en heb het in haar fruithapje gedaan)

dat was liga stap 1 nu krijg ze liga stap 2 ook in haar fruithapje en dat vind ze heerlijk. :wink: :inlove:

vanaf het weekend krijg ze tussen de middag een banaan ze eet maar een heel klein stukje maar ze vind het helemaal geweldig. :inlove:

maar goed nu me vraag vanaf 6 manden mag je liga rijstewafel soepstengel en brood geven,hoe hebben jullie dat gedaan en wat is jullie ervaring met de liga.

moet ik doorzetten of niet.

liefs marij :vlinder:

beodel je vanwege de ingredienten of vanwege het verstikkingsgevaar?

Als het om het laatste gaat: lees eens bij het rapleytopic hier op kok (zowel op forum als op de voorpagina is er wat over te vinden). Daar staat duidelijk uitgelegd hoe het werkt als je je kind niet (alleen) geprakt eten wil aanbieden, en ook aan welke voorwaarden je moet voldoen om het veilig te laten verlopen. Je kindje heeft een kokhalsreflex waardoor het eigenlijk niet kan stikken in eten, mits je kindje goed rechtop kan zitten, het eten in de goede grootte wordt aangeboden.

wat heeft een liga met willen zuigen te maken? dan werkt een speen toch beter?

een kindje bijvoeden vóór 6 maanden is een persoonlijke keuze, maar ik zou het dan bij idd fruit en soepstengel/rijstewafel houden

waarom wil je graag liga geven?

Brood kun je beter pas na 7 maanden geven, i.v.m. gluten.

Hier krijgt Nikkie alles in het handje, op de Rapley manier. Heel af en toe kokhalst ze, maar die reflex waar Fiep het over heeft…werkt prima. Het ziet er misschien eng uit, maar die reflex heeft je kindje juist om te grote stukjes weer naar voren in de mondholte te brengen.

Overigens vind ik het advies van het cb ook wat vreemd…ze heeft zuigbehoefte en moet daarom Liga krijgen??

Ik vond die liga’s zulke plakkerige zooi; dat vraagt om moeilijkheden!

Nee dan zou ik het mooi bij fruit en rijstwafeltjes en misschien cracottes(al kunnen die ook wel plakken) houden.

Is ook gezonder :wink: .

Raar CB…

hallo 8)

ik blijf de liga gewoon in het fruithapje doen en probeer wel een rijsterwagel zo in het handje te geven. :mrgreen:

banaan krijg ze ook af en toe en dat vind ze ook helemaal geweldig. :inlove:

volgens het cb is femke toe aan nieuwe dingen vandaar ook de liga.

drinken uit een beker vind ze helemaal geweldig ze heeft nu ook haar eigen anti lek beker waar ze haar dixsap in krijg en dat gaat ook goed.

brood doe ik ook pas na 7 manden vind haar daar nog echt te jong voor.

vanaf maandag gaan we beginnen met het potje voor 6 maanden.

:inlove:

ala rapley kreeg anne meindert met 4.5 maand zn eerste liga koek:

een groot succes!

die koekjes die speciaal vanaf 4 maanden zijn, worden heel snel week, en na een paar minuutje slobberen en sabbelen op de zijkanten ‘zuig’ je ze makkelijk naar binnen.

door fruit heen zijn ze ook heel makkelijk, maar dat hebben we vrijwel nooit gedaan (is niet rapley he…)

maar hier een mooie collage van anne meindert, bijna 2 jaar terug met zijn liga :inlove:

hahahaha dat ziet er leuk uit.

ik heb ook de liga van stap 1 gedaan vanaf 4 manden maar dat ging dus niet goed.

geef haar nu een rijstewagel en dat gaat super en ze vind het heerlijk.

gr marij