help, laminaat en ondervloer

Ik ben begonnen met de ondervloer leggen in de babykamer. maar ik vraag me af of het verschil maakt om het in de lengte of breedte te leggen???



het is een langwerpige kamer van ongeveer 2 bij 3 en het raam zit aan de korte kant. Moet ik het laminaat en de ondervloer nu in de lengte of juist in de breedte (waardoor de kamer breder zou gaan lijken???) leggen?



Ondervloer moet in halfsteensverband, maar moet je dat dan in dezelfde richting leggen als het laminaat of juist niet, of maakt het geen verschil?



Sjonge, dacht het ff te doen :roll: maar er ligt welgeteld 1 plaat nu :mrgreen:

Volgens mij is het ten alle tijden het mooiste om in de richting van het licht te leggen…

in de richting van het licht? is dat zo ? leg eens uit dat vind ik wel interessant.



ik dacht altijd in de breedte als je de kamer breder wilt laten lijken en in de lengte als je hem smaller/langer wilt laten lijken .

Wij hebben laminaat in de breedte liggen, idd om onze kamer breeder te laten lijken en daarnaast een lange witte muur om de kamer langer te laten lijken, dus we hebben nu een lange breede kamer :smiley:



Lekker leggen zoals je het mooi vind :thumbup:

naar het licht toe heb ik ook gelezen. Waarom, geen idee :lol:

Inderdaad naar het licht toe, want dan lijkt de kamer groter. Als je het in de breedte doet, wordt de kamer heel klein.

@Jippie wrote:

Inderdaad naar het licht toe, want dan lijkt de kamer groter. Als je het in de breedte doet, wordt de kamer heel klein.




In onze situatie echt niet hoor, maar dat zal in samenwerking zijn met de lange witte muur.

Ik leg het altijd in de looprichting :eh: Dus vanuit de deur recht naar voren.

Dat komt het lekkerste binnen vind ik 8)

In welke richting je de ondervloer legt maakt niet zoveel uit, maar tijdens het leggen is het makkelijker om hem in dezelfde richting te hebben als het laminaat. Anders dan blijft het er continu onderuit steken en is de kans groter dat je het perongeluk verschuift en daarmee het laminaat (als je klik hebt althans) weer lostrekt.

@Esther83 wrote:

Volgens mij is het ten alle tijden het mooiste om in de richting van het licht te leggen…




klopt :thumbup: dan lijken de planken mooier, anders kijk je misschien door de lichtval wel raar tegen de randen aan.

ondervloer maakt niet uit, laminaat is hier naar het licht toe gelegd (wat op de babykamer betekent in de looprichting, in de andere kamers niet).



Wij zijn ooit begonnen met de babykamer + overloop (nog altijd blij mee, het maakt zo makkelijk schoon met een baby die het halve badje eruit weet te schoppen :wink: ) en later hebben we de laatste plank er afgehaald, drempels eruit getrokken en de andere 2 slaapkamers ook gelegd.



Het is nu boven helemaal drempelloos en doorlopend.

is het nog gelukt …



en volgens mij maakt idd de ondervloer niet zoveel uit…

haha ik ben nog niet verder gegaan :mrgreen: handig is dat, opeens heb je het, moet alles af zijn, opeens is het ook over :eh: maar hub gaat er vanavond wel mee verder hopelijk, kunnen we zaterdag het laminaat zelf leggen en daarna de plinten. Nou moet na het weekend dus gewoon af zijn hé :slight_smile:



maar het gaat iig in de lengte, zodat het in de looprichting ligt, naar het licht toe. moet goed komen. :wink:



bedankt voor alle antwoorden!

ondervloer maakt wel uit :wink:



Als je platen hebt, dan leg je de platen precies in de andere richting als dat je de laminaatplanken gaat leggen zodat je geen lange doorlopende naad van de ondervloer recht onder een naad van het laminaat kan krijgen. Dat is namelijk dan een zwakke plek.



Leg je de planken vanaf het raam naar de deur, dus met het licht mee, dan leg je de ondervloer platen daar dus dwars op.



Gebruik je folie, dan tape je naden vaak her en der even aan elkaar met iets van Duckttape en dan maakt het weinig uit.



Overigens leg je laminaat meestal richting het licht met de naden om te voorkomen dat je erg op de naden kijkt. Door strijklicht vallen dwarse naden dan meer op.

Maar misschien wil je dat juist wel (v groef laminaat)

De legrichting is inmiddels achterhaald en meer een keuze geworden.

kijk zo leer je nog iets :wink:

Cell: dan hebben we het gelukkig ‘goed’ gedaan. Ondervloer licht van links naar rechts, netjes in halfsteens verband. En de laminaatvloer komt van voor naar achter te liggen. Maar we gaan daar pas morgenavond en zaterdag mee aan de slag, helaas nog even wachten op het resultaat. maar alleen de ondervloer staat al mooi :mrgreen: (van die groene planken :roll: )