hallo
Devano wil niet toe happen als ik de pink geef heeft hij een goed zuig reflex maar dat is pas als hij iets tegen zijn geheemelte voelt.
Aangezien de tepel niet zo ver komt doet hij er niks mee.
Als de kraamhulp helpt lukt het wel na veel geduld en proberen en vooral veel hulp. maar savonds wil het helemaal niet lukken . Zodra hij ook hapt is het goed en drinkt hij ook goed.
iemand tips ??
Hij is nog zo klein. Ik denk dat jullie saampjes gewoon goed moeten oefenen, dat hij nog het moet leren? Hopelijk krijgt hij het snel voor elkaar en gefeliciteerd natuurlijk!
Meid gefeliciteerd met de kleine :inlove:
Probeer alle houdingen en heb geduld
Meer kan ik niet zeggen. Jij moet wennen en hij moet wennen dus veel oefenen en niet in de stress schieten :-*
Bij mij ging het aanleggen in het begin ook niet goed en toen ik thuis kwam uit het ziekenhuis was het eerste wat mijn kraamhulp voorstelde tepelhoedjes. Ik weet dat ze daar met borstvoedingsvoorlichtingen nog wel eens erg tegen kunnen zijn, maar voor mij was het de oplossing.
Ik liet haar eerst even zonder proberen (in begin lukte dat dus niet), daarna goed drinken met tepelhoedje en daarna weer even zonder. Dan was de tepel al een beetje gevormd en pakte hij beter. Ze heeft 2 weken af en aan met tepelhoedjes gedronken en daarna volledig zonder en dat doet ze nu nog steeds. Voor ons was het dus echt de uitkomst!
Heel herkenbaar! Mijn dochter had in het begin ook veel moeite met goed
aanhappen.
Met de kraamhulp erbij lukte dit wel, het duurde dan soms ook wel een minuut of 10 voordat ze echt goed dronk, maar 's nachts lukte het me echt niet goed.
Een van de eerste nachten heeft ze maar aan een kant gedronken, omdat ik haar aan de andere kant niet
aangelegd kreeg.
Als ze eenmaal dronk dan liet ze trouwens ook echt niet meer los.
Langzaam ging het steeds beter en aan het einde van de kraamweek lukte
het me zelf.
Het heeft nog wel een paar weken geduurd voordat het aanleggen echt helemaal soepel verliep.
Blijf vooral geduldig, het gaat jullie echt wel lukken!
we zijn nu aant kolven omdat de kraamhulp hem ook niet meer aangelegd krijgt hij raakt helemaal gefrustreerd en dan lukt het helemaal niet meer.
we proberen nu mijn tepel wat langer te maken door te kolven en hem dan aan te leggen als het niet lukt krijgt hij de voeding uit het flesje en kolf ik voor het volgende flesje.
flesje gaat wel goed leeg alleen het aan happen wil hij niet.
Morgen andere kraamhulp miss lukt het haar. we blijven proberen. hij is nu 230gram afgevallen
Helpt het niet hem eerst even op de pink te laten zuigen en dan snel pink eruit en aan de borst?
Als Sara onrustig is en moeilijk hapt, dan maak ik een hamburger van mijn tepelhof en tepel met mijn vingers, zodat het plat is en makkelijk in haar mondje gaat.
Sara hapt overigens nooit zoals het hoord: mondje ver open en dan aan de tepel. Ze zuigt als ze de tepel tegen haar lippen voelt met een klein getuit mondje de tepel naar binnen en als ze dan melk krijgt dan gaat het mondje langzaam wijder rond de tepelhof. Dat is soms even een paar tellen pijnlijk, maar het voeden lukt zo best. Als ik probeer te wachten tot ze hapt, wordt ze heel driftig.
sterkte en ik hoop dat het gaat lukken.
Shalom
@charity wrote:
we zijn nu aant kolven omdat de kraamhulp hem ook niet meer aangelegd krijgt hij raakt helemaal gefrustreerd en dan lukt het helemaal niet meer.
we proberen nu mijn tepel wat langer te maken door te kolven en hem dan aan te leggen als het niet lukt krijgt hij de voeding uit het flesje en kolf ik voor het volgende flesje.
flesje gaat wel goed leeg alleen het aan happen wil hij niet.
Morgen andere kraamhulp miss lukt het haar. we blijven proberen. hij is nu 230gram afgevallen
heeeel onverstandig om een flesje te geven als hij nog niet goed zuigt… hij weet niet hoe het moet, krijgt dan een speen, die kent ie wel en daar komt makkelijk melk uit… dus logisch dat ie gefrustreerd raakt als ie jouw tepel ziet… vind onverstandig van de kraamhulp…
mijn tip: LK inschakelen… iemand die dus ECHT verstand heeft van BV… dat icm met veel geduld en dan gaat ie echt wel goed drinken maar zo doorgaan met flesjes maakt het alleen maar moeilijker ben ik bang…
Inderdaad een flesje maakt de kans kleiner dat aan de borst gaat lukken.
Een kind hoeft pas na 10 dagen weer terug op geboortegewicht te zijn. Proberen ontspannen te blijven en vol te houden.
Sterkte.
Shalom
o, hoe herkenbaar! Hier ook teveel ingetrokken tepel, dus door (tevens voedvrouw) op dag drie een tepelhoedje gekregen. Ook moeten akolven en die melk eerst met theelepeltje geven, later met fles. Dat het een fles werd, was een initiatief van de kraamhulp. Ik heb dat niet de LK horen zeggen. Later was het dus ook schreeuwen al Tygo de tepel maar rook. Want die fles was veel gemakkelijker. Ook gaf manlief steeds de fles, zodat ik kon kolven, maar dat gaf me later het idee dat Tygo mij helemaal niet meer leuk vond. Want bij mij moest hij werken en bij mijn man kreeg hij het gemakkelijk voorgeschoteld. De omsal kwam toen ik een film lag te kijken op de bank, Tygo liggend aanlegde en maar liet huilen. Tja, ik had toch niets anders. Even later viel hij in slaap en toen hij na 10 wakker werd, drinken! Ha, dus de aanhouder wint!
Nu doe ik het nog steeds met tepelhoedje. Vooral als de tepel erg gevoelig is door te hard kolven of door verkeerd aanleggen. Het lukt nu steeds beter om hem aan te leggen door de ´U- greep´te gebruiken. Advies van de LK. Zij deed het bovenlangs, dus ze kneep zo in mijn borst dat ik zelf niet kon zien of de tepel er goed in gaat. Ze leerde mij om de greep onderlangs te hanteren. Dus als je kindje in de madonna houding aan de linker borst hebt, dan heb je hem meestal ook op de linker arm liggen. Nu houdt je hem niet op je linker arm, maar houd je het hoofd met je rechterhand vast. Met je linker hand kun je onder je linkerborst komen en erin knijpen. Dus echt je hand goed onder de borst houden. Ik hoop dat je het begrijpt. Ik vindt het een beetje lastoig uitleggen zo zonder beeld. Ik vindt deze houding erg zwaar, dus ik doe de greep vaak ook bovenlangs. Lukt met een beetje oefenen ook wel aardig.
Ik hoop dat je profijt hebt van dit advies. Ben benieuwd of het zo beter lukt. Wat een gedoe eigenlijk he, dat borstvoeden. Ik houdt maar steeds weer in gedachten dat het over een maand of wat toch wel heel gemakkelijk is dat je nooit voeding hoeft mee te nemen. Je hebt het altijd bij je!
Succes! :hug:
Volgens mij is dat de rugby houding Elliss…
Zal es kijken of ik een plaatje kan vinden…
Charity,
Er zijn ook tepelvoorvormers (de exacte naam weet ik niet meer) te koop (Mdl* geloof ik), die haal je weg vlak voor de voeding en verder zitten er een soort bakjes in zodat de melk opgevangen kan worden (niet voorover bukken want dan heb je een nat shirt, normale zoogkompressen werken voor lekkende borsten weer veel beter). Het happen is dan een stuk makkelijker (ik gebruikte deze in 2005 omdat m’n tepels toen steeds open lagen en ze zo konden ‘drogen’ tussen de voedingen door). Tepelhoedje zou ook kunnen werken (bijv. alleen de eerste paar minuten) maar inderdaad schijnen lk’s daar niet zo voor te zijn, bij een goede vriendin van me heeft dit heel goed gewerkt (en als ik het zo lees heeft zij dezelfde ellende gehad als jij).
Met de rugby houding kan ik niet zien of m’n kleine mannetje goed hapt, dan is de madonna houding voor mij beter en dan ligt m’n kleine ventje op het voedingskussen dus heb ik één hand vrij waarvan de arm om m’n kleine ventje heen ligt (andere hand onder m’n borst).
Veel succes en sterkte!
Nee, ik bedoel niet de rugby houding. Ik bedoel echt de madonna houding, maar dan houd je je kind anders vast. In de normale madonnahouding kun je met je hand niet onder je borst komen. Met de rugby houding zou dat wel kunnen, dat zou dus ook een oplossing zijn voor die U-greep, maar ik vind zelf die rugby houding niet fijn omdat Tygo zich dan afzet tegen de bank.
@Loesje79 wrote:
Bij mij ging het aanleggen in het begin ook niet goed en toen ik thuis kwam uit het ziekenhuis was het eerste wat mijn kraamhulp voorstelde tepelhoedjes. Ik weet dat ze daar met borstvoedingsvoorlichtingen nog wel eens erg tegen kunnen zijn, maar voor mij was het de oplossing.
Ik liet haar eerst even zonder proberen (in begin lukte dat dus niet), daarna goed drinken met tepelhoedje en daarna weer even zonder. Dan was de tepel al een beetje gevormd en pakte hij beter. Ze heeft 2 weken af en aan met tepelhoedjes gedronken en daarna volledig zonder en dat doet ze nu nog steeds. Voor ons was het dus echt de uitkomst!
hier bij fenne enkel jaren terug hetzelfde als loesje schreef, met succes!!!
gelukkig gaat het aanleggen nu een stuk beter ineens lukte het gister avond helemaal zelf terwijl het overdag niet lukte met hulp.
hier trouwens totaal geen probleem met speen en tepel gelukkig deze kraamhulp vond het ook jammer dat de vk me had gezegd kv bij te geven toen het me niet lukte.
nu is het probleem dat hij steeds in slaap valt hij hapt dus wel goed aan nu ik vorm ook met met hand mijn tepel zodat hij het beter in zijn mondje voelt. en ik geef hem eerst de pink want het is net of hij anders niet meer weet wat hij moet dan hapt hij ook niet aan als hij dan heeft gezogen op mijn pink is het alsof hij weer snapt wat hij moet doen.
maar nu drinkt hij 2 of 3 minuutjes en dan is de ergste honger weg en slaapt hij in en laat los hij is dan niet wakker te krijgen dan leg ik hem even weg zodat hij wakker word en dan wil hij ook weer en zoekt ook echt hapt ook weer goed aan zuigt 2 x en valt weer in slaap.
ach ik ben nu al blij dat hij aanhapt en dat me dat zelf lukt.
Ik wilde net zeggen wat je nu al doet…als je je tepel met een stuk borst vastpakt en vormt voelt hij het wel tegen zijn verhemelte en hapt hij waarschijnlijk gelijk goed én ver genoeg op je tepel.
Ik gaf mijn kids eigelijk ‘‘van nature’’ zo de borst altijd aan vanaf dag 1 en heb ook nooit problemen gehad en nooit kloven ook enzo…dus ik zweer erbij
Succes!!
Oh ennnnnnnnnnnnnnnnnnn GEFELICITEERD!!! :inlove:
@renzosmam wrote:
Ik wilde net zeggen wat je nu al doet…als je je tepel met een stuk borst vastpakt en vormt voelt hij het wel tegen zijn verhemelte en hapt hij waarschijnlijk gelijk goed én ver genoeg op je tepel.
Ik gaf mijn kids eigelijk ‘‘van nature’’ zo de borst altijd aan vanaf dag 1 en heb ook nooit problemen gehad en nooit kloven ook enzo…dus ik zweer erbij
Succes!!
Oh ennnnnnnnnnnnnnnnnnn GEFELICITEERD!!! :inlove:
vouwen als een sjekkie wat je moet draaien… :thumbup:
hier vanaf vanacht gestopt met de bv het vergde teveel energie en ik werd er erg gestresst van en stond vanacht huilend aan bed omdat ik geen raad wist.Als hij aanhapt laat hij of los of hij valt in slaap. En soms hapte hij niet aan.Ik had ook het idee dat hij gestresst raakte en ik dus ook.
Rich heeft me verteld dat hij trots was dat ik het heb geprobeerd en dat het niet erg was als ik niet door ging. ik was heel blij dat hij zei trots op me te zijn en heb besloten kv te gaan geven.
Devano is nu veel rustiger en heel tevreden hij laat 4 uur tussen de flesjes soms slaapt hij die 4 uur maar hij is nu al vanaf 1 uur wakker en om zich heen aant kijken. ik heb er veel meer rust door gekregen en aangezien ik al een depressie had in de zwangerschap wil ik er nu niet ook nog 1 krijgen.
Erg jammer dat het niet gelukt is natuurlijk, maar je mag zeker trots zijn je heb het toch geprobeerd!
En op een depressie zit je nu idd ook niet te wachten.