Onze konijnen hebben een nieuw hok gekregen, een groter hok. Op de meeste hoeken zitten van die ijzeren hoekstrips dus daar knagen ze ook niet, maar zeknagen bu dus ook op de delen waar eigenlijk geen hoekijzers op kunnen, heeft iemand tips???
hun tanden laten knippen bij de dierenarts… in tegenstelling tot bij mensen, groeien de tanden van konijnen door, ze slijten deze in de natuur af op stenen en rotsen en door te knagen aan boomschors… dus naar de dierenarts om de tanden te laten afslijpen en zorgen voor boomschors onderdelen om aan te knagen.
Cell, over het algemeen heb je goede tips maar dit is een beetje fout. Soort van, help mijn kind zeurt, ik laat de stembanden knippen Konijnen waar je de tanden van moet laten slijpen of zelfs verwijderen knagen juist niet.( vaak staan de tanden dan niet goed. Maar ja, beugeltjes voor konijnen is ook zo wat vandaar dat ze dan meestal getrokken worden. Door het knagen slijten de tanden. Dus knagen is heel belangrijk.
Konijnen knagen over het algemeen aan van alles. Zorgen voor andere knaagmogelijkheden zoals wilgentakken, of van die houten bruggetjes die ze in dierenwinkels verkopen. Ook wilg trouwens. Het kan helpen maar voorkomen kan je het niet. Zoveel mogelijk hoekprofielen gebruiken bespaart je hok.
My humble apology
Konijnen die hun tanden niet voldoende afgesleten krijgen, gaan wel echt aan alles knagen om dat voor elkaar te krijgen… en als het maar een beetje te lang is, dan eten ze vaak nog wel gewoon normaal… Maar ze moeten wel iets te knagen hebben… van die huisjes van stammetjes met schors en zulks…
Mijn eh voorstel kwam een beetje weg uit het idee dat dit konijntje wellicht tot op heden niet veel mogelijkheid heeft gehad om te knagen en zo zijn tanden te slijten… als dat het geval is, kunnen ze dus wel te lang zijn en als dat te lang word, dan kan vaak alleen de dierenarts er nog wat aan doen…
Maar dat is misschien wat te voorbarig
Smijt een zoutknaagblok in de kooi! Gewoon te halen bij Boerenbond of willekeurige winkel met dierenvoerassortiment. Zo’n simpele witte steen is dat, of soms gekleurd, met een plastic geval, zodat je hem aan de spijlen kunt hangen. (Persoonlijk ben ik daar niet zo’n voorstander van, want ze gaan ook aan het plastic knagen, dus dat haal ik er zelf dan liever vanaf…)
In een zoutknaagblok zit veel te veel rotzooi voor je konijn! Echt niet doen.
Zoveel mogelijk hoekprofielstrips bevestigen en iets te knagen wat ik eerder aangaf. En veel hooi. Heel veel hooi.
sterker nog… je konijn mag eigenlijk niet zonder hooi komen te zitten… ze eten dagelijks minsten hun eigen lichaamvolume aan hooi weg… plus een beetje… :shifty:
@Cell wrote:
sterker nog… je konijn mag eigenlijk niet zonder hooi komen te zitten… ze eten dagelijks minsten hun eigen lichaamvolume aan hooi weg… plus een beetje… :shifty:
Ik wist wel dat ze het aten, maar zo veeel ? :shock: :shock: :shock:
Weer iets geleerd. Heb zelf geen konijntje meer, maar zal er dan echt om denken :thumbup:
lichaamsvolume he, niet het gewicht… Stel je konijn is zo groot in volume als een tupperware doos van 2 liter, dan eet hij gemiddeld ook wel 2 liter aan volume hooi…
bedankt voor jullie tips, manlief heeft straks nog wat hoekprofielen gehaald en heeft ze net bevestigd (en dus t een en ander ff moeten vermaken waar het eigenlijk niet kon, maar nu toch zit.)
Ik heb hun oude hok nog eens bekeken en daar hebben ze ook wat geknaagd, maar in al die maanden niet zoveel als nu in 2 dagen…
Wbt hooi, ik zorg dat ze altijd hooi hebben, het is bijna nooit op, maar ze eten niet zoveel wat eerder aangegeven werd…dus niet hun eigen volume in hooi…
verder krijgen ze brokjes en heb ze nu een wortel gegeven…(of had ik dat niet moeten doen)
morgen maar eens opzoek naar wat boomschors of wilg in de winkel!
moet het perse wilg zijn? Hebben namelijk iemand die we kennen die een boom gaat omsnoeien anders kunnen we daar ook wat takken afhalen.
Kauwen = vervelen.
Geef ze iets te spelen Bijvoorbeeld, wilgentakken maar de meeste takken van fruitbomen mogen ook. Wilgentakjes kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen. Geef ze een snackbal, die moeten ze rollen om een snoepje te krijgen. Verstop snoepjes in een leeg eierdoosje gevuld met hooi, enz
Als je op de site van Bunny Bunch kijkt dan kun je daar ergens een lijst met veilige groenten planten en bomen vinden. Wilgenhout is makkelijk maar ander kan ook. Niet alles!
thanx, ik ga meteen zoeken…
@ariel wrote:
In een zoutknaagblok zit veel te veel rotzooi voor je konijn! Echt niet doen.Teveel rotzooi??? Niet dat ik weet hoor, en ik heb toch al dik 15 jaar konijnen en cavia’s en hamsters gehad.
Zoveel mogelijk hoekprofielstrips bevestigen en iets te knagen wat ik eerder aangaf. En veel hooi. Heel veel hooi.

Klopt wel hoor, een zoutblok hebben konijnen absoluut niet nodig. Het is niet goed voor de nieren.
Ze gaan er vast niet dood aan, maar als ze gewone simpele brokjes en hooi krijgen hebben ze het absoluut niet nodig.
En een konijn is geen hamster, cavia of rat. Het zijn allemaal andere diertjes
Een konijn is dan ook geen knaagdier, maar een haasachtige
@HanB wrote:
@ariel wrote:In een zoutknaagblok zit veel te veel rotzooi voor je konijn! Echt niet doen.Teveel rotzooi??? Niet dat ik weet hoor, en ik heb toch al dik 15 jaar konijnen en cavia’s en hamsters gehad.
Zoveel mogelijk hoekprofielstrips bevestigen en iets te knagen wat ik eerder aangaf. En veel hooi. Heel veel hooi.![]()
Ik heb ook altijd gehoord dat er teveel troep in zo’n zoutblok zit (heb 10 jaar hamsters gehad)… Ik hang het dus niet meer op.
Is een knaagsteen of knaagblok of knaagstang ofzo echt nodig?
In dierenwinkels worden veel knaagdingen verkocht: knaagstenen, knaagblokken, knaagstangen enzovoort. Soms beweren ze daar dat dat echt nodig is voor de knaagtandjes. Dat is echter niet zo: goed voer is hard genoeg. Knaagstangen die uit granen en dergelijke beestaan zijn extraatjes voor af en toe. Let op de ingrediënten: in sommige zit veel suiker. Van die witte knaagstenen of -blokken of likstenen of iets dergelijks zijn zelfs ronduit ongezond (te veel zout en/of kalk). Niet geven dus! Ook tegen tralieknagen of ander ongewenst knaaggedrag helpen deze dingen niet.
in een knaagsteen zitten te veel zouten en mineralen. hierdoor wordt de urine te geconcentreerd wat blaasgruis/ stenen geeft. Daarnaast slijten alleen de tanden door die steen maar niet de kiezen.
Veel hooi zorgt ervoor dat zowel tanden als kiezen niet groeien en is goed voor de spijsvertering van konijnen.
hooi krijgen ze in ieder geval genoeg, dat hebben ze eigenlijk nooit op op het moment dat ik ze weer ga voeren…
morgen maar eens een wilgetakje ofzo halen
@HanB wrote:
@ariel wrote:In een zoutknaagblok zit veel te veel rotzooi voor je konijn! Echt niet doen.Teveel rotzooi??? Niet dat ik weet hoor, en ik heb toch al dik 15 jaar konijnen en cavia’s en hamsters gehad.
Zoveel mogelijk hoekprofielstrips bevestigen en iets te knagen wat ik eerder aangaf. En veel hooi. Heel veel hooi.![]()
Die zoutblokken zijn rond. Volgens mij bedoel jij een kalkknaagblok. Die zijn wel gewoon veilig. Zoutknaagrondje likken ze aan. Aan kalkblok knagen ze.