Help: kat die opeens in huis plast

Wij hebben een kater van bijna 8 mnd die altijd zindelijk is geweest en nu opeens in huis begint te plassen, heeft iemand idee hoe dit komt?

We worden gek van de geur in huis, manlief zit al constant te dreigen om hem eruit te gooien wat ik erg zwak vind, dus dat levert lekkere spanningen op.

Alvast bedankt voor eventuele tips.

Istie gecastreerd, die van mij ging dat destijds doen en toen bleek het de hoogste tijd dat ie gecastreerd moest worden.

Die had je moeten castereren. Meteen doen, als je mazzel hebt dan kan je het nog afleren.

Dan moeten we dat idd als eerste doen.

@Christine wrote:

Die had je moeten castereren. Meteen doen, als je mazzel hebt dan kan je het nog afleren.

Met die van mij waren we toen nog net op tijd en ik heb de plekken waar hij sproeide heel goed schoongemaakt.

Ik hoop dat we het daarmee ook opgelost krijgen…die geur is niet fraai zeg…je zou je nog schamen om iemand binnen te laten. :wall:

Castratie is stap 1 inderdaad. Hier ging het toen over gelukkig. Andere (flink oudere!) kat van ons ging het ineens spontaan doen. Dat was een veel minder goed teken. Ik kreeg toen de tip om het eens op te deppen met een mooi wit keukenrolletje. En daar bleek dat er bloed in de urine zat. Deze kat bleek nier/blaasgruis te hebben. Maar zolang er geen bloed bij zit is het meestal een stukje frust oid waar ze mee kampen.

Op de plek waar ie geplast heeft NIET schoonmaken met bleek! Dat trekt meer buiten de bak plassen aan. Evt wel een klein drupje bleek in de kattenbak en de beste tip die ik ooit kreeg; een extra (open) kattenbak aanschaffen. Ons monstertje ging nl op de ene bak plassen en op de andere poepen. Die 6 euro oid die me die extra bak heeft gekost was me mijn huwelijk ook wel waard. :angel: Ondertussen kan hij overigens toe met 1 bak.

Als je een bepaalde plek hebt waar ie vaak plast; een paar mandarijnenschillen neerleggen wil nog wel eens helpen. Of daar juist die tweede bak neerzetten. :thumbup:

Hier hetzelfde probleem gehad. Onze jongste kat is een raskat en we wilden hem niet castreren om eventueel als dekkater te gebruiken. Toen hij 1,5 jaar was, ging hij echter binnen plassen en de andere kater wegjagen, die durfde niet meer in huiskamer en keuken te komen. Toen hebben we hem alsnog gecastereerd en het plasprobleem was gelijk over. Na een paar weken ging het ook stukken beter met de katten onderling.

vervelend :? wij hebben hetzelfde probleem alleen is onze kat een gesteriliseerd vrouwtje…

Ze plast soms ook gewoon in de hoeken van de huiskamer…en die geur blijf je ruiken :sick:

@kim86 wrote:

vervelend :? wij hebben hetzelfde probleem alleen is onze kat een gesteriliseerd vrouwtje…

Ze plast soms ook gewoon in de hoeken van de huiskamer…en die geur blijf je ruiken :sick:

Idem hier… Ze plast alles onder, mijn nieuwe handtassen, schooltassen van de kinderen, mijn was… Wij zijn met haar naar de dierenarts geweest, geen lichamelijke oorzaak. El is het vanaf het begin al een angstig beestje en onze andere poes is dominant… Waarschijnlijk is het dus angst en zich niet op haar gemak voelen.

Ze heeft 1 of ander middeltje gehad om te kalmeren en we hebben iets in het stopcontact zitten wat feromonen afgeeft (dacht ik)… Maar het helpt niet… Wij zijn best ten einde raad aan het raken, want elke dag vinden we wel weer 2 of 3 nieuwe plekken waarop ze heeft geplast… En die geur krijg je er gewoon niet uit :’(

Onze dierenarts zei ook nog dat als dit niet helpt, niks zal helpen… En dan is het dus kiezen tussen ermee leren leven of beestje wegdoen… Ik vind het eigenlijk allebei geen optie :’(

Om kattenpiesluchtjes weg te halen, zou je Ecodor moeten gebruiken. Dit vond ik het meest effectief om de geur weg te halen. Sterkte met het probleem.

@Vicky wrote:

@kim86 wrote:

Idem hier… Ze plast alles onder, mijn nieuwe handtassen, schooltassen van de kinderen, mijn was… Wij zijn met haar naar de dierenarts geweest, geen lichamelijke oorzaak. El is het vanaf het begin al een angstig beestje en onze andere poes is dominant… Waarschijnlijk is het dus angst en zich niet op haar gemak voelen.

Ze heeft 1 of ander middeltje gehad om te kalmeren en we hebben iets in het stopcontact zitten wat feromonen afgeeft (dacht ik)… Maar het helpt niet… Wij zijn best ten einde raad aan het raken, want elke dag vinden we wel weer 2 of 3 nieuwe plekken waarop ze heeft geplast… En die geur krijg je er gewoon niet uit :’(

zelfde hier…ze gaat op mn tas zitten (het liefst als hij open staat) en plast er dan in…als er kleren ergens liggen dan graaft ze ze op een hoopje en plast erop…en gewoon in een hoek bovenop stroomkabels/snoeren doet ze ook heel vaak, ook mn jas die over een stoel hing heeft er al onder moeten lijden.

Ze doet het bij ons gelukkig niet elke dag maar een paar keer per maand …bij haar is het inderdaad ook geen lichamelijke oorzaak…ze heeft het altijd al gedaan vanaf dat we der hebben… en de geur is verschrikkelijk inderdaad :silenced: :sick: :shifty:

@Vicky wrote:

Onze dierenarts zei ook nog dat als dit niet helpt, niks zal helpen… En dan is het dus kiezen tussen ermee leren leven of beestje wegdoen… Ik vind het eigenlijk allebei geen optie :’(

bij ons hetzelfde…we zullen ermee moeten leren leven denk ik… gelukkig ruik je het na een paar dagen niet meer als ik het vaak schoonmaak op de plek waar ze geplast heeft.

Ze is 1 jaar geleden aangereden geworden en heeft nu 1 voorpoot verlamd… dus wegdoen komt nu helemaal niet meer bij me op… (op het moment dat ze net geplast heeft wel hoor :x :evil: :thumbdown: )

He wat vervelend! Ik wij hebben ook een kat die toen die net bij ons was over in het appartement plaste, ondanks dat hij uit het asiel kwam en dus al zindelijk was. Gelukkig is het na een paar weken over gegaan en ik vermoed dat het arme beestje gestresst was door de verhuizing.

Sjemig op je spullen plassen :cry: hij piest tot nu toe alleen voor de deur op het laminaat…ik geloof dat als hij het op onze spullen zou gaan doen mijn man hem echt eruit zou gooien :oops:

Ons katertje had het ook, plaste overal, alle spullen gingen eraan.

Hij was al gecastreerd maar sinds de komst van Ivan werd het erger, beestje was helemaal gestresst. Eerst met pillen gewerkt maar dat maakte niks uit we hebben hem uiteindelijk naar het asiel gebracht.