Hallo,
Mijn zoon is nu 5 maanden en hij komt `snachts nog 2 keer!! Meestal om half 1 en om half 6!! Nu ben ik zo moe dat ik het gewoon niet meer volhou om nog bv te geven !! Dus nu krijgt hij vanacht voor het eerst een fles kunstvoeding!! Maar nu wel de vraag is dat erg?? En word mijn productie voor overdag niet minder?? Kan ik dan gewoon door blijven voeden?? Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips!!
Andere tips om te laten doorslapen zijn ook welkom!!
'S nachts voeden is juist erg goed voor je productie…
Dikke kans dat het dan snel bergafwaarts gaat :?
Het doorslapen van een kindje van 5 maanden is nog wel wat veel gevraagd voor een kleintje hoor :hug:
Die van mij kwamen (en Suus die komt nog steeds ) gerust nog 2 a 3x per nacht…
T is een knop omzetten en rete zwaar… maar het doorslapen ging bij al mijn kindjes pas tegen het eerste jaar
Kunstvoeding… tja… ik wil je niet meteen demotiveren… maar dat werkt echt niet altijd, vaak niet.
Ook kindjes die KV krijgen op deze leefijd komen nog 1 of 2x ;s nachts… en voor zo’n uk is dat helemaal niet zo vreemd nog hoor, ze zijn nog zo klein!
En eerlijk gezegd vind ik het makkelijker om het kind naast me te leggen, aan te leggen en daarna weer verder te slapen dan naar beneden lopen fles klaarmaken en dan pas voeden :shifty:
Tips voor doorslapen…
Het enige wat ik kan geven is badderen voor het slapen gaan.
Da wil bij Suus nog wel eens verschil geven…
Succes, ik weet hoe vemoeiend het is
Bekijk de site van borstvoeding.com eens en zet je bericht daar op het forum. In no time heb je dan veel reacties en vooral ook van deskundigen.
Ik geef zelf ook (voor de tweede keer) BV en kan alleen maar als tip geven: vroeg naar bed. Ik ga zelf meestal rond 21.00 uur. En 5.30 wordt meestal bij de ochtend gerekend :shifty:, maar voor mij voelt die ook als nacht. Maar als ik op tijd ga slapen, ben ik bij die van rond 6.00 uur zelfs aardig uitgerust :D.
KV is geen garantie voor doorslapen. Ik vrees dat het vooral afwachten is.
En KV is inderdaad niet bevorderlijk voor je productie, maar als het je helpt om het vol te houden dan zou ik het zeker doen.
En ja, hier ook badje. Rond 18.30, ze drinkt dan tussen 19.00 en 19.30 en maakt een lange ruk tot minimaal 01.30 uur (met uitschieters naar 04.30). Zorgen dat ik rond 21.15 slaap en de eerste dik 4 uur slaap zijn dan binnen :thumbup:
Kunstvoeding is géén garantie voor doorslapen dus als dat de enige reden is om het te geven zou ik het niet doen
Wat Mellie ook zegt inderdaad, zou nu juist veel teniet kunnen doen, als ze ineens tussendoor kunstvoeding krijgen, kunnen babies daar ook op reageren.
Eens met Mellie…
Toevallig heb ik een BV mama’s in de maandgroep en haar zoontje slaapt klokje rond op haar BV dus het is een kwestie van geluk hebben… doorslapen kun je niet afdwingen en met 5 maanden is best nog vroeg vind ik (al snap ik je wel hoor) Dus om alleen om DIE reden KV te geven, nee had ik niet gedaan… Bovendien wat Mirretje zegt, je maakt de meeste melk s’nachts aan…
ik lees hier gewoon mee omdat ik nieuwsgierig ben maar hier moet ik gewoon ff op reageren
mijn neefje van over een maandje 3 jaar oud
die komt gemiddeld 3 nachten per week 2 keer zn bedje uit
het is inderdaad geen garantie dat een kindje doorslaapt
Ik ken je persoonlijke situatie niet hoor, maar als er een hubbie in de buurt is kan je misschien afkolven en dan kan hij eens een flesje geven? Kan jij eens lekker blijven liggen! In elk geval zou ik voor kolven kiezen ipv KV.
Hi, KV is inderdaad geen garantie voor doorslapen. Dus als dat je reden is, zou ik zeggen niet doen.
Als je het zou doen zodat je hubbie soms ook snachts een fles kan geven zodat jij kan doorslapen, dan kan je er nog overdenken om te kolven voor het slapen gaan.
Je produktie hoeft niet terug te lopen als je 1 voeding vervangt voor KV. Maar snachts maak je inderdaad wel meer voeding aan.
Ikzelf geef mn meisje nu 4 keer BV en de voeding van 12 uur krijgt ze KV (daardoor hoef ik niet te kolven op mn werk). Dit gaat goed en mn produktie blijft netjes op peil.
Succes meis en troost je met de gedachten dat je kindje uiteindelijk door zal slapen… :-*
Sluit me aan bij de rest…KV geeft geen garanties…en daarbij een flesje KV gaan ze dan ook aan wennen…
Dat is sowieso veel zwaarder (lees moeilijker verteerbaar) dan BV…dus je kindje krijgt dan ineens een compleet diner midden in z’n slaap…
Zie dat maar eens af te wennen…BV valt veel zachter…je zal misschien meer moeite gaan krijgen met het afwennen aan het flesje,dan van dat slokje BV…
De reden dat beebs die BV krijgen snachts wakker worden is niet altijd primair vanwege honger…maar vaak eerder omdat ze behoefte hebben aan de warmte van mama…een flesje KV dinken kost ze ook meer energie…terwijl ff tegen mama aanliggen, slokje BV liggend krijgen en weer lekker doorslapen…uiteindelijk worden de slokjes vanzelf korter…
Later zou je dat korte slokje beter kunnen vervangen door een slok water…dan is het zeker geen echte maaltijd meer.
Bij Jo zijn we op een gegeven moment de nachtelijke slokjes gaan vervangen door een flesje…toen werd tegen mij gezegd “hoe zou jij het vinden als je midden in de nacht een heel bord spaggetti naar binnen moest werken en dan weer doorslapen?”
Tja…nu is het met 5 maanden nog geen issue,maar laterop wel…Jo was toen al 9 a 10 maanden en stopte zelf met BV…dus zijn we meteen overgegaan op water snachts…of…gewoon lekker in mama’s armen in slaap vallen…zonder iets…
Nu is de keerzijde wel,dat dat ook best een tijd aan kan houden…bij Eli ben ik zelf de nachtelijke slokjes af gaan houden toen hij tegen de 14/15 maanden liep…toen trok ik het echt niet meer…hij kreeg overdag ruim voldoende voeding en BV,dus honger was het zeker niet! En dat klopte…gewoon in mijn armen liggen en samen verder slapen…
Ik weet niet of de wieg nog in jullie kamer staat,maar anders een campingbedje o.i.d.? Iets om hem in over te leggen na het slokje of momentje met mama? Bijv. bij de laatste nachtvoeding?
ALS je al overweegt 1 fles te vervangen, (don’t shoot me meiden…) laat het dan die van bijv. 23 uur zijn…misschien icm met een slok BV…dan maakt hij misschien ff een lange ruk en neem je hem bij de volgende gewoon bij je tot de ochtend…liggens voeden was hier op een gegeven moment echt een noodzaak…ik kon niet meer overeind komen na een paar maanden…dan kies je eieren voor je geld…
Nu nog denkt Eli wel eens dat een slokje best kan op gekke tijdstippen,maar hij pakt de waterfles maar…met 18 maanden is het toch echt tijd de eetmomenten voor de dag te bewaren…
Bij flesvoedingkindjes raden ze niet voor niets aan op een gegeven moment af te bouwen in de nachten…dan zou ik er al BV-mama niet juist Nu nog mee beginnen…
Maarre…hele veel sterkte meid! Het is megazwaar!!!
Misschien een paar keer kolven in de avond en je man een voeding voor zijn rekening laten nemen??
Bedankt voor de tips, en ik heb geen kv gegeven, kon het toch niet!! Mijn man is er die nacht een keer uitgeweest en een flesje gegeven, bv uit de diepvries!!
Zou het ook zo zonde vinden om het daarom op tegeven, het gaat zo goed en het is zo makkelijk!! Maar ik had het even gehad, het gaat nu weer goed en dan kan ik het ook weer beter aan, gelukkig.
Maar dat kolven en dan een flesje is wel een goed idee om even bij te tanken.
Maar dat kolven en dan een flesje is wel een goed idee om even bij te tanken.
Ook een tip: soms even de boel,de boel laten. Even geen dingen moeten. Even de afspraken op een laag pitje zetten en gewoon heel simpel smiddags een keertje lekker meeslapen met je klein????
(uiteraard op je vrije dagen natuurlijk). Doet ook wonderen..
's avonds een keertje heeeeeeeeeel vroeg op bed met boek of tv..lekker met alles om je heen een beetje hangen...dan rust je ook uit..ook al moet je sowieso wachten tot de eerstvolgende voeding....
Ik lag in het begin regelmatig tegen 20.00 uur op bed....gewoon tv kijken, iets voor mezelf doen...
Dat overdag eens lekker rusten is lastig, heb nog een peuter van 2 rondlopen. Gelukkig word hij weleens opgehaald door zijn oma`s, en dan kan ik lekker aanrommelen, heerlijk.
Je moet je rust ook wel pakken anders hou je het niet vol, dat heb ik al gemerkt!! Vooral nu ik ook weer aan het werk ben!!
Maar het is weer weekend, dusss heerlijk!!
Hoelaat krijgt de kleine de laatste avond voeding??
Sanne kwm rond de 5 maanden ook nog twee per nacht, maar schema aangepast op mijn verzoek naar 19.00 uur en dan om 23.00 uur. Sanne kwam de eerste week nog een keer rond 4.30 uur, maar hiena veranderde dat naar 6.15 uur op zijn vroegst. Bij ons hielp dit en kon ik lekker bij tanken. Succes.
De kleine die krijgt de laatste voeding rond 8 uur, en dan naar bed. Meestal komt hij dan rond 1 uur en dan weer rond half 5!!
Heb al eens geprobeerd om hem nog weer wakker te maken rond 11 uur, heb dat ongveer 2 weken gedaan, maar dat werkte niet, hij bleef om de 4 uur komen. Dus dat heb ik ook maar gelaten.
Hij sliep op een gegeven moment wel door, 11 uur achter elkaar, maar toen lag hij naast mij in de wieg. Nu ligt hij op zijn eigen kamer in het ledikant, en sindsdien is het weer mis!! Maar hij slaapt er nu al een maand, dus het lijkt mij dat hij wel gewend is aan zijn kamer.
Maaaar, de laatste 2 nachten is hij maar 1 keer gekomen, en dat merk je gelijk, heerlijk!!
Maar bedankt voor de tips, ben er blij mee, want anders was ik er wel mee gestopt denk ik!!! En nu gaan we gewoon door, heerlijk!!
Mijn zoontje is bijna twee maanden en komt ook nog erg vaak. Vooral 's nachts.
Ook mijn zoontje heeft een tijdje doorgeslapen (8 a 9 uur achterelkaar), maar toen was hij 2/3 maanden oud. Nu heeft hij dat al zeker een maand niet meer gedaan.
Normaal gesproken drinkt hij om half 6 een fles (BV) op de opvang (hij is altijd nog bezig als ik hem kom ophalen), dan voed ik hem om half 8 voordat hij naar bed gaat.
In de nacht komt hij dan strak om de 3 uur (dus half 11/11 uur, 2 uur, 5 uur en dan sta ik om half 7 op om te gaan werken en als ik niet hoef te werken staat er om half 7 een vrolijke peuter naast m’n bed).
O en hij slaapt nog steeds naast mijn bed, dus daar ligt het niet aan.
Eens in de week ongeveer slaapt hij dan ineens door of komt maar 1 keer. Heerlijk…
Ik ben inmiddels zooooooo moe (vooral die 4 dagen werken hakken erin). Maar ik weet ook dat het bij mijn dochter (die kwam ook vaak 's nachts maar niet zo vaak) heel snel minder werd toen ze bijvoeding kreeg.
Enniewees, het is een beetje een warrig verhaal. Maar ik houd het nu vol omdat ik weet dat het binnenkort beter wordt (of in ieder geval hoop).
In ieder geval succes. Het is gewoon zwaar, maar ik vind BV ook weer zo fijn om te doen dat ik het er wel voor over heb.