Help!! Ik kook te lekker

Mn lieve vriendje is sinds we samen zijn al heel wat kg’s aangekomen.

Ik kook te lekker :lol:

Nou wil hij erg graag gaan sporten en wat gezonder eten.

Ik zei tegen hem als je toch “gewoon” eet dan is het toch al goed naast het sporten??? :think:

Hij wil erg graag dat we wat bewuster gaan eten, ik kook nu vooral lekker volgens de schijf :angel:

Dus wie heeft tips??

• Bewust koken
  • Niet uithongeren
  • Volwaardig voor een opgroeiende peuter

Wilde het boek van Sonja Bakker al uit de bieb gaan halen…

hoor daar niet altijd even positieve verhalen over dus vandaar mijn topic :lol:

Zelf ben ik nog geen gram aangekomen sinds we wat hebben, dus denk dat het vooral in het feit zit dat hij niks doet aan lichaamsbeweging…

maar dat terzijde 8)

Alle tips zijn welkom!

Enige tip die ik kan geven is: ga gezond eten…

En dat is soms anders dan je denkt.

Ik gebruik zelf eetmeter van het voedingscentrum om calorieen te tellen.

Dat werkt mij het beste, er is niets dat ik niet mág eten, slechts dingen die ik niet neem omdat ze te veel calorieën bevatten.

Door de eetmeter heb ik veel inzicht gekregen in wat wel en wat niet.

Ik ben nu tien kilo af gevallen door puur op te letten.

En vind het makkelijker dan welk dieet ook ik ooit gevolgd heb

(sonja raad ik persoonlijk af, tuurlijk werkt het wel hoor, maar als het boek uit is kom je net zo snel weer aan, het is net als vele anderen een crash dieet)

• verzamel lekkere en gezonde recepten (via kookboeken, smulweb, WW, oproepje op Kok :wink: etc) in een map.

zo bouw je langzaam een repetoire op voor het avondeten wat past bij jullie en gezond is

• kijk naar dingen die je/hij makkelijk kan aanpassen. denk aan water/thee ipv frisdranken, geen suiker in de koffie, minder vet broodbeleg, boterhammen niet dubbel beleggen. 20+ kaas ivm 48+. volkoren brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta.

alcohol bevat snel veel calorieën.

• let op tussendoortjes. voldoende fruit en groenten eten vult ook al.

• meer bewegen is natuurlijk goed en wordt ook makkelijker als de lente eraan komt (vind ik). in het weekend een lange wandeling of fietstocht maken met het hele gezin, flink gaan rennen en voetballen met je dochter. alle beetjes helpen. :thumbup:

Maar kook je te lekker of kook je vet en met allerlei kant en klare sausjes ed. Want dat is sowieso funest, kant en klare dingen, maar ook sausjes op alles.

Bak je in een beetje olijfolie of in boter/croma/etc.

Gebruik je sausjes over groenten en jus over de vlees.

Gebruik je bv half om half gehakt ipv mager rundergehakt. etc etc.

Ik denk dat je hem inderdaad kan gaan stimuleren iets meer te bewegen, maar ook om minder op te scheppen :wink:

Wellicht op ontbijtbordjes eten.

In sommige dingen zitten belachelijk veel calorieen, bv een krentebol met kaas waar je er vaak 2 van eet omdat je anders niet vol zit, is bijna een derde van de max dagelijkse inname etc etc.

Ik ben dus niet perse met behulp van dieetgoeroe kookboeken aan de gang gegaan, maar heb uitgezocht waar je heel veel van aankomt en onnodig is in de keuken.

succes…

Handig al die tips.

Hier hetzelfde probleem, alleen ben ik dan zelf ook degene die goed is aangekomen! :wink:

Proberen minder, gezonder en regelmatiger te eten.

Lekkers laten we staan, geen frisdrank meer, meer groente en fruit.

En wij gebruiken idd regelmatig producten uit een pakje, nooit beseft dat dat niet goed zou zijn :shifty:

Hier hielp het al door veel minder pasta te eten en meer aardappelen/groente/vlees.

Geen sausjes, room en mayo etc meer

Wel mager vlees zoals kipfilet/tartaar etc.

volkoren producten gebruiken, dat vult ook meer.

En idd meer bewegen.

Ik heb hier het boek van Amber Albarda gelezen (voor mezelf niet zozeer qua afvallen, maar meer gewoon gezond eten). Zij heeft een iets andere mening dan Sonja bakker enzo geloof ik. Haar uitgangspunt is zo min mogelijk bewerkte producten. Dus veel groente en fruit, minder brood, geen suikers (koekjes, frisdranken etc), volle producten ipv magere. Met de achterliggende gedachte: bewerkte producten hebben door de bewerking vaak veel van hun oorspronkelijke voedingswaarde verloren, daarom dus onbewerkte producten die echt voedzaam zijn.

Ik vond het zeker de moeite waard om te lezen!

De kant en klaar schrappen wat Madre al aangeeft. In alle pakjes en potjes zit standaard een overdaad aan suikers, smaakstoffen en zouten.

Zo kun je bv wanneer je wel pasta wilt blijven eten (wel handig met een peuter die genieten daar vaak echt van) je saus zelf maken van gezeefde tomaten, lekkere kruiden (basilicum, oregano, ansjovisjes wat olijfolie, een zoutloze/arme boullion, peterselie wat je lekker vind kan erin) als je de basissaus klaar hebt bij voorkeur in een grote soeppan bereiden. Hoppa wat je die dag niet nodig hebt in de vriezer. Zo heb je altijd porties basissaus klaarliggen voor je gerechten. Kies je voor pasta dan de volkorenvariant. Smaakverschil is er amper (ik vind het vaak iets zoeter maar dat ligt mss aan mij :wink: ) en je maakt je saus af met een heel kleine hoeveelheid gehakt, kun je achterwege laten als je heel bewust wilt afvallen maar je kunt ook voor een magere variant kiezen of zelfs een vleesvervanger. Verse groente erin en voila je kunt aan tafel.

Als toetje yoghurt met vers fruit en suikervervanger. Stevia klinkt lekker maar ik heb het ooit als alternatief in de koffie gebruikt al wat jaartjes geleden maar vond dat eigenlijk niet lekker. Voor mij teveel anijs/dropachtig. :oops: Ik kon er niet aan wennen. Wat je als alternatief kunt gebruiken is bv Agavesiroop. Ik zag dat ze dat tegenwoordig gewoon verkopen bij onze AH vestiging en das echt een kleine. Het is al beter als witte geraffineerde suiker.

Wij kiezen er ook steeds vaker voor om dingen uit de oven te eten. Bv een vis uit de oven kun je veelal met veel minder olie en vet bereiden. Idem voor de kip die komt uit de oven uit de braadzak. Heeeel lekker en veel minder vet.

En we hebben hier de Actifry. Dat bespaart me zooooooveel aan toegevoegde vetten! :shock: Vroeger haalden we hier bv een kilobak shoarmavlees, kant en klaar gekruid en hoppa sla erbij en een broodje. Maar daar ging een pleur vet bij in de pan en alsnog droogde het vlees uit.

In de Actifry gaat voor onze shoarma nu een schnitzel ongepaneerd per persoon in reepjes. Een paprika gesneden, een ui en een teentje of 2 knoflook. 1 eetlepel olie en draaien maar. Wanneer je dan ook nog de standaard knoflooksaus uit een bakje vervangt door eigengemaakt met een dikke griekse yoghurt gemengt met geraspte komkommer en knoflookteentjes vers geperst. :drool:

Ook niet geheel onbelangrijk; wat drinkt je vriend? Hier gingen er vroeger liters cola door en andere frisdranken. Daar zitten tig klontjes suiker in. Maar ik kon het niet laten staan want dat mis ik toch teveel. Dus nu mix ik. Eerst begonnen met 3/4 deel cola en 1/4 deel bronwater en tegenwoordig kan ik het half om half drinken zonder dat ik het gevoel heb dat ik wat mis.

En toetjes…die eten we misschien 2 x per week. 1 daarvan is bij mijn ouders op zondag en 1 tussendoor een keer de rest van de week mis ik het niet eens want dan drinken we na het avondeten en bedtijdritueel een bak koffie.

Chips als snaaierij is ook zoiets lastigs om uit te bannen. Kan ik ook echt niet missen af en toe wat te knabbelen. Al kies ik vaker voor een handvol met pinda’s dat lijkt meer voldoening te geven qua knabbelwaarde terwijl ik in chips door kan blijven eten. Maar nog vaker kies ik voor kroepoek. Veel lucht gni gni maar toch lekker te knabbelen.

Een dieet klinkt idd leuk maar volgens mij is het veel handiger om idd bewuster te kijken naar de boodschappen. Wat zit er in je wekelijkse kar en wat is daarvan kant en klaar? En wat kan je relatief simpel en ook voordelig vervangen door een gezonder alternatief? Om het ook leuk te houden wel met behoud van lekkere smaak en het genieten van eten. :mrgreen: Het weekmenu is ook zoiets waar je vaak onverwacht simpel iets in kunt aanpassen. Pannenkoeken bakken want das zo leuk en lekker voor L? Kiezen voor de meergranenvariant. Je eet er echt flink minder door want het vult zoooveel beter. In de zomer een snelle maaltijd? Maaltijdsalade is jummieeee. Door de week bewust met het menu bezig, een dagje vegetarisch doet veel, een dagje vlees vervangen door vis (zonder beslag etc dus vissticks tellen niet gni gni) en je maaltijd is veel lichter maar toch nog heel erg smakelijk. Vis en pasta combineert overigens ook erg goed. Die basissaus is erg lekker gemixt met tonijn. Niet de variant op oliebasis maar kies er 1 op waterbasis. Die blikjes kun je lekker makkelijk hebben staan voor die makkelijke maaltijddag.

Nasi kun je gek genoeg ook heel erg goed vegetarisch eten. Dat hoeft niet te betekenen dat je een dure maaltijdvervanger koopt maar gewoon geen vlees erin. Vervang je stukjes vlees of kip door een gebakken omelet niet ieders 1 maar 2 eitjes geklutst en in reepjes erdoor. Niet in boter gebakken oid maar een heel klein beetje olie is genoeg.

Mijn man is de afgelopen 3 weken ongeveer een kilo of 10 kwijtgeraakt enkel en alleen doordat we dus iets meer op dit soort dingen letten. :shock: Hij heeft er nog heel wat te gaan maar als ik kijk naar dit resultaat door zulke ‘simpele’ aanpassingen dan zie ik dat wel heel zonnig in. :mrgreen:

@mereltje85 wrote:

Ik heb hier het boek van Amber Albarda gelezen (voor mezelf niet zozeer qua afvallen, maar meer gewoon gezond eten). Zij heeft een iets andere mening dan Sonja bakker enzo geloof ik. Haar uitgangspunt is zo min mogelijk bewerkte producten. Dus veel groente en fruit, minder brood, geen suikers (koekjes, frisdranken etc), volle producten ipv magere. Met de achterliggende gedachte: bewerkte producten hebben door de bewerking vaak veel van hun oorspronkelijke voedingswaarde verloren, daarom dus onbewerkte producten die echt voedzaam zijn.

Ik vond het zeker de moeite waard om te lezen!

Dat boek is echt een uitkomst! Staat hier ook in de kast :wink:

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!!

Ik plan het eten nu al voor de hele week dus ik ga nu gewoon een receptlijst maken bewust eten :angel:

Met een beetje hulp en tips hieruit kom ik er vast uit.

Mn vriend drinkt water.

Pooh klinkt mss raar en tegenstrijdig maareuh eet vriendlief wel met regelmaat overdag? Die man van mij at te onregelmatig. Maw hij sloeg nog wel eens de lunch over. Kwam hij al met al aan 2 ‘volwaardige’ maaltijden per dag. Zijn suikerspiegel ging dus op en neer.

Het fijnste en beste voor je lijf is 5 eetmomenten op een dag. Ontbijt, 10-11 uurtje (fruit of ontbijtkoek oid), lunch, rond 3-en een tussendoortje en dan avondeten. En zeker wanneer je fulltime werkt is het zoo lastig om aan die eetmomenten te komen. Manlief heeft gemerkt dat het NIET hebben van een kantine op de werkplek wel helpt gek genoeg. Hij neemt tegenwoordig naar zijn werk een appel en een stuk ontbijtkoek mee voor die 2 tussendoortjes. Volgens mij heeft hem dat het meeste geholpen in de strijd tegen de kilo’s.

Eetschema:

600 ontbijt

930 boterham

1200 lunch

tussendoor een aantal stuks fruit

1800 avondeten

drinkt voornamelijk thee zonder suiker op zn werk

thuis voornamelijk water

Hij beweegt niet op zn werk en ik zeg dat het daarvan komt :lol:

Hij moet op zijn werk vaker lopen voor een bakkie thee gni gni. En thuis… :angel: Ieder weekend naar een speeltuin! 8) :lol:

Hier overigens ook een man met zo’n heerlijk zittend beroep. Dat heeft echt zo zijn nadelen. :shifty:

Ik ga vrijdag maar even een lijstje maken met verantwoorde boodschappen :angel:

En dan hoop ik dat de sportschool nog in zijn brein zit :angel: