Vorige week voor de tweede keer het 10 minuten gesprek gehad op school. En eigenlijk was het een herhaling van het eerste. :roll: :?
Het zit zo Zoë zit in groep 3.
Cito-toets zag er goed uit.
Dictee is uitmuntend, maar zodra ze iets binnen een bepaalde tijd moet doen is het meestal twijfachtig.
In de klas zit ze ook vaker te dromen als dat ze aan haar werk bezig is.
De juffen hebben het al geprobeerd met een kookwekker, maar dit heeft om precies te zijn 2½ week geholpen. Pas knutselwerkjes doen als ze al haar werk af heb, nou daar heeft ze ook geen moeite mee.
Eind vorig jaar kwam de juf buiten naar me toe had ze over de hele middag 2 woordjes gedaan van de 15 woorden op de pagina
Ik heb ook al aan de juffen gevraagd of het niet beter zou zijn voor Zoë om naar een LOM school te gaan.
Maar de juffen hebben me er uitdrukkelijk op gewezen dat ze het echt wel kan.
Kan iemand mij misschien tips geven hoe ik Zoë kan helpen meer te concentreren in de klas en haar tempo op te schroeven.
Ik ben best bang dat als ze zo verder moet in groep 4 dat ze dat dan niet red.
Terwijl ze het best wel kan.
is er niet meer aan de hand meid?
als ik het zo lees heeft ze gewoon heeeel erg moeite met lezen … ze kan het wel maar op een veeeeeel langzamere manier…
is ze als eens getest op dyslexie? of zijn ogen haar wel goed?
ik probeer gewoon even mee te denken hoor… :think:
aan de visolie zetten misschien ?
hebben ze misschien op school een kleurenklok ?
of zo’n wiebelkussen/stoel?
jan zijn tempo lag ook wat laag ( groep 4)
op school zijn ze de kleurenklok gaan gebruiken (groen is bijv. 5 minuten met alleen schrijven bezig zijn, of blauw is 10 minuten)
thuis zijn we hem gaan belonen als hij bep. dingen binnen een bepaalde tijd af had.
dingen als in 10 minuten pyama aan trekken, eten in 30 minuten, etc.
en dat ging hij echt als een sport zien.
na 3 weken zijn we er mee gestopt, omdat hij zelf het belonen niet meer nodig vond.
ook krijgt hij nu visolie, al hoor je mij niet zeggen dat dat de oplossing was
kan ook zijn dat ze zich verveeld…
dat de stof te simpel is, ze meer uitdaging nodig heeft.
Tja lastig geloof niet dat de stof het probleem is als haar cito score en dictee goed zijn dan heeft een LOM school totaal geen zin volgens mij.
Mijn dochter houdt van kletsen en dromen :inlove: dus die heeft ook een periode gehad dat ze erg traag was. Ze is er vanzelf overheen gegroeid. Ze hebben toen ook wekkers geprobeerd etc etc maar dat geeft een stress zeg. We hebben het toen samen met haar gesproken met de juf en we zijn tot de volgende oplossing gekomen. Dochter houdt dus van kletsen en dromen mooie plaatjes en andere kinderen leiden haar dus af, als ze merkt dat ze weer langzaam is mag ze zelf ergens een plekje in de school opzoeken waar ze rustig door kan werken. Dat werkt voor haar :thumbup: Ook hebben ze een rood kaartje wat ze op tafel legt zodat iedereen weet dat ze niet met haar mogen praten. Zij legt dat kaartje zelf neer als ze niet gestoord wil worden.
Maar ik denk dat je vooral erachter moet komen wanneer en waarom ze dat doet. Probeer erachter te komen door te vragen wat ze heeft gedaan op school en hoe maar op een manier dat ze niet doorheeft wat je probeert te achterhalen. Laat haar dus zoveel mogelijk vertellen maar probeer het gesprek te sturen door de vragen die je stelt naar aanleiding van wat ze vertelt. Stel alleen open vragen dus geen vragen waar ze met ja of nee kan antwoorden.
Want pas als je dat weet kan je een voor haar goede oplossing bedenken en probeer haar daar ook in te betrekken als je eenmaal weet wat het probleem is dat geeft meer motivatie dan dat de juf allerelei foefjes verzint.
Ik vind ze ook nog wel klein hoor om onder tijdsdruk te werken maar ja dat kunnen wij helaas niet veranderen
Succes.
ze werken hier op school met taakbrieven.
'smorgens ligt er een brief op tafel
daar staat op wat ze die dag moeten doen
ook staat er op wat ze met de klas gaan doen(uitleg)
en verder beginnen ze dus zelf
hier geen rode kaart maar een houten blokje
rood is niet storen
groen ik ben wel bezig maar je mag mij om hulp vragen
? ik heb een vraag
zo hoeven ze niet door de klas te roepen
Aangezien ik momenteel problemen heb met m’n internet lees ik nu pas jullie geweldige tips.
We zijn nu thuis al begonnen met de kleurenklok. Ik heb deze samen met Zoë gemaakt zodat ze er vanaf het begin mee bezig is geweest. In huis gaat dit reuze goed. Mss na de vakantie ook eens mee beginnen op school.
Meiden iig onwijs bedankt. :-*
En nog meer tips zijn nog steeds altijd welkom.