HELP hoe kraamzorg uit te zoeken??

Wij zijn ons aan verdiepen in de kraamzorg en willen deze binnenkort dan ook gaan aanvragen.

Maar ik zie door de bomen even het bos niet meer :shock:



Ik mag van mijn verzekering bij vier kraamzorgcentra’s kraamzorg aanvragen.

Maar nu ben ik op alle 4 de website’s al wezen kijken en ze lijken mij alle 4 wel geschikt :?

Hoe moet ik nu de juiste kiezen??



Hebben jullie nog tips / adviezen van uit jullie ervaring waarop ik goed moet letten om tot een beslissing te komen??



Allemaal alvast heel erg bedankt :-*

Ik heb gekozen op naam…

De naam die mij het meest aanstond heb ik uitgekozen.

Verder dacht ik, ze leveren dezelfde zorg en het moet maar net klikken met je kraamverzorgster, dus maakt het niet uit van welke instantie het komt.

en ik had een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lieve kraamverzorgster :inlove: :thumbup:

@famkegb wrote:

Ik heb gekozen op naam…

De naam die mij het meest aanstond heb ik uitgekozen.

Verder dacht ik, ze leveren dezelfde zorg en het moet maar net klikken met je kraamverzorgster, dus maakt het niet uit van welke instantie het komt.

en ik had een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lieve kraamverzorgster :inlove: :thumbup:




Ik heb gekeken welke de leukste folder had… hihi. Ik moet nog even dus ik weet niet hoe het gaat ‘bevallen’! :wink:



Vorige keer heb ik me er niet in verdiept, heb gewoon die van de standaard thuiszorg genomen. Hadden een draak van een kraamverzorgster. Dus die organisatie werd het dit keer niet, wilde niet het risico lopen dat we haar nog een keer krijgen.

Moet er niet aan denken dat ze inmiddels een carrièremove heeft gemaakt naar het kraambureau dat we nu uitgekozen hebben… :pray:

Tja, welke is de juiste?

Misschien dat er in je omgeving mensen zijn die ervaring hebben bij de betreffende kraamzorgcentra’s?

Je kunt ook navragen bij de verloskundige met wie zij goede ervaringen hebben :thumbup:



Ikzelf heb bij de eerste op gevoel gekozen. Behalve de intakegesprek is de kraamverzorgster zelf mij uitstekend bevallen.

De 2e keer wilde ik ook heeeeeeeel graag dezelfde kraamverzorgster hebben en door toeval eigenlijk is dat op het laatste moment gelukt :dance:

Mijn kraamverzorgster woont inmiddels in Thailand dus nog een keer dezelfde kraamzorgcentra hoefde van mij niet meer (ivm beide intakegesprekken :roll: )



Nu gekozen voor een andere kraamzorgcentra die ook naast de verloskundige zitten. Een andere reden waarom hun heb ik niet. Het is gewoon erg afhankelijk van wie je krijgt. Dat klikt of niet.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ze hebben allemaal wel voordelen en nadelen.

Ik ben uit gegaan van het kraambureau waar ik al verhalen van gehoord had.

Je weet toch niet of het je bevalt van te voren :wink:

En wat je zegt: qua werk doen ze allemaal het zelfde dus zal er weinig verschil zijn!

Misschien bij het ene bureau 1 vast persoon, bij een ander bureau wisselende mensen?

Als je borstvoeding wilt gaan geven (en je weet dat nu al) dan kun je kiezen voor een kraamzorg organisatie die het borstvoedingscertificaat heeft van Zorg voor Borstvoeding.



Gecertificeerde instellingen vind je hier

http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/index.php?page=/php/page.php%3Fid%3D36



Verder kun je navragen hoe ze de zorg leveren. Sommige kraamzorgorganisaties garanderen dat je gedurende heel je kraamweek één kraamhulp krijgt en niet iedere dag een andere. Dat soort dingen…

Bij mij zei de verloskundige gewoon: deze vinden wij als verloskundigen het beste.

Toen vond ik het allang best. Daar kon ik gelukkig ook de keuze voor maken bij mijn verzekering.

Dus misschien eens aan je vk vragen? Die heeft vast ervaring met meerdere centra!

Wat ik voor mezelf in ieder geval een heel belangrijk criterium vind, is dat men kan garanderen dat ik kraamzorg krijg van één en dezelfde kraamverzorgende. Daarnaast kun je voor jezelf afwegen waar je je prettiger bij voelt: een grote kraamzorgorganisatie of juist een kleine kraamzorginstelling.

Ook zou je kunnen navragen in hoeverre het aantal geïndiceerde uren haalbaar is voor de betreffende kraamzorgorganisatie; aan de geluiden om me heen te horen kan dat enorm verschillen.

Hoewel het voor jezelf een geruststellend idee kan zijn dat de kraamzorgorganisatie van jouw keuze in bezit is van het WHO/UNICEF-certificaat Zorg voor Borstvoeding, is het aan te raden om - mocht je borstvoeding willen gaan geven - jezelf tijdens de zwangerschap wel daarop voor te bereiden door informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen. Dat bevordert je zelfvertrouwen en je zelfredzaamheid, omdat je terug kunt vallen op de kennis van de basis van borstvoeding die je zelf dan inmiddels al hebt. Daarnaast stelt het je in staat beter in te kunnen schatten wat je zelf kunt doen in geval van problemen en wanneer je hulp nodig hebt, zodat je indien nodig tijdig aan de bel kunt trekken bij de juiste persoon.

Maak je eventuele wens om borstvoeding te gaan geven ook duidelijk kenbaar bij de door jou gekozen kraamzorgorganisatie en verzoek als je dat wilt gerust om een kraamverzorgende die daar ruime ervaring mee heeft (je hoeft geen genoegen te nemen met de mededeling dat alle kraamverzorgenden van die instelling geschoold/gecertificeerd zijn…).

Ik heb even mijn vk gebeld en gevraagd waar hun goede ervaringen mee hebben. Ook aangegeven dat ik graag bv wil geven. Ze konden me er 2 aanraden van de 7 (!) waar ik uit kon kiezen. Maakte de keuze dus snel een stuk kleiner. :wink:

Inderdaad wat Yvonne Z. aangeeft letten op welke certificaten een organisatie in huis heeft, en garanderen dat je de hele tijd dezelfde kraamverzorgende hebt is mooi maar meestal niet in de praktijk haalbaar…

navragen bij je VK is ook een goede…

ik heb zelf voor een grote organisatie gekozen, ik weet zeker dat ik daar de beloofde uren zorg ook echt krijg :thumbup: en ze hebben alle certificaten die er maar zijn, dus straks hopelijk ook een goede begeleiding bij de BV, hoewel ik me daar zelf ook heel goed over informeer…

dank jullie wel voor jullie antwoorden :-*



Ik heb vandaag de kraamzorg aangevraagd :slight_smile:



Alles 4 hadden ze alle certificaten die jullie hier ook hadden opgenoemt, dus dat schoot ook niet op.

uiteinde ben ik “gevallen” op de “de kraamvogel” hun site sprak met het meest aan en ook hun visie.

En ook zijn er erg klantvriendelijk :mrgreen: Wilde nog iets weten en werd zeer vriendelijk geholpen…

En ja moest toch eens die knoop door hakken :wink:

In de randstad kunnen ze het nooit helemaal garanderen, de hele week dezelfde. Ik had er drie :? allemaal net even iets anders, bij de derde was ik al zo ver dat ik zei: Ik wil het toch graag op deze manier doen :wink:



Vond het onprettig een vreemde in m’n huis, die de kopjes op een andere plek zette, met m’n keukendoekje de wc schoonmaakte :sick:



Wat ik nu vooral belangrijk vind is dat ik een kraamverzorgster krijg die respecteert dat ik straks misschien m’n oudste ook nog aan de borst heb.



Probeerde te peilen bij de VK welke het meest borstvoedingsvriendelijke zijn (dat certificaat hebben ze allemaal, ik heb het zelf eens in een ziekenhuis zien hangen waar de baby’s op een aparte zaal lagen :wall: ). Maar de VK kwam niet veel verder dan “komt allemaal goed, maak je maar geen zorgen, ze zijn allemaal even goed” :roll:



Iemand bv-technisch ervaring met:

-de Waarden

-Careyn

-Kraamzorg Rotterdam

-Zin-kraamzorg?





:-*

En het kraamzorg hotel hier in R’dam?

heb kwa borstvoeding wel goede ervaring met de waarden had een fijne kraamhulp (een keer een aanvaring en daarna was het goed) maar als het op uitgestelde kraamzorg etc aankomt is het niets… Ook administratief vond ik het allemaal niets

ik heb bij anna en jasper voor careyn gekozen. het was de enige waarbij je toendertijd geen welkomscadeau kreeg, dus dat sprak me wel aan :oops:



is me prima bevallen.

Ja, die hebben ook lactatiekundige in dienst. Dan neem ik denk ik die. Je kan alleen dan niet meer je in laten schrijven bij het kraamzorghotel…en daar twijfel ik ook over. Ik woon nu 20 minuten van het ziekenhuis, die zouden cruciaal kunnen zijn… :think: In het kraamhotel ben je er al naast…

Kraamzorghotel is van kraamzorg rotterdam had ik altijd begrepen, ik kan het mis hebben hoor… :think:

zijn beide erg goed :thumbup:

@©ootje wrote:

heb kwa borstvoeding wel goede ervaring met de waarden had een fijne kraamhulp (een keer een aanvaring en daarna was het goed) maar als het op uitgestelde kraamzorg etc aankomt is het niets… Ook administratief vond ik het allemaal niets




Als ik jou verhaal dan zo hoor ben ik blij de ik niet voor hun heb gekozen, die stond er namelijk ook bij.



Ik heb gekozen voor de " de kraamvogel".

ik heb daar deze keer ook niet voor gekozen, ook niet voor de kraamvogel want hoorde dat die aan het reorganiseren waren en je dus niet gegarandeerd je uren krijgt. Ik heb nu gekozen voor yunio gewoon omdat hub folder me het meest aansprak… had van de vk 3 folders gekregen die hun goed vonden en de keuze was persoonlijk zeiden hun

Bij Yunio kreeg ik 3 verschillende kraamverzorgsters en maar 23 uur van de 44… :silenced:



Kraamhotel is inderdaad van kraamzorg Rotterdam. Dus je moet je dan sowieso bij hun inschrijven, ookal kies je ervoor geen gebruik te maken van het hotel, dan krijg je zorg van hen thuis.



In hun folder staat alleen niets over borstvoeding (en of ze gratis lactatiekundigen hebben). Dat moet ik dus even uitzoeken.