Help!!! Hoe kolf ik de juiste hoeveelheid voeding?

Helaas zit mijn verlof erbijna op en moet ik weer werken.

Ik wil op het werk gaan kolven en ben dit nu thuis al steeds aan het oefenen.

Als ik sochtends na de nacht afkolf heb ik genoeg voeding, maar als ik later op de dag kolf heb ik veel te weinig.

Z juist heb ik gekolft omdat demi sliep en het wel tijd was om te drinken en heb ik de voeding dus afgekolfd aan een borst. Helaas had ik maar weer 90cc, terwijl ze ongeveer 150ml moet drinken. Hoe doe ik dit straks op me werk?

Ik ben bang dat ik veel te weinig voedingen kolf.

Ik heb een kolf van ardela. Je kunt daarmee ook dubbelkolven maar nu drinkt demi ook maar uit een. Borst, krijg ik geen stuwing als ik steaks beide borsten kolf?

Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen want maak me nu toch wel zorgen!

Alle tips zijn welkom!

Als je op je werk kolft, kolf je beide kanten. Wat bij mij goed hielp was een foto/video van je kleintje en een doek met de geur van je kleine. In het begin ging het kolven goed, maar met 10 maanden lukte het mij ook niet meer en ben toen 's avonds nog een keer bij wezen kolven. Uiteindelijk kreeg m’n zoon bv met wat kv ernaast als ik te weinig had gekolfd.

Vooral bij een eerste kindje wil ik zeggen: kolven moet je leren.

Hoe vaker je het doet, hoe handiger je er in wordt en hoe beter het gaat.



Toen ik voor mijn dochter kolfde was ik 45 minuten bezig.

En in het begin was iedere druppel kostbaar, omdat ik amper genoeg had. Maar toen ik eenmaal een tijdje weer werkte was mijn kolfopbrengst al gauw wat makkelijker bereikt.



Nu voor mijn zoon ben ik in 20 minuten klaar. Ik ben nog maar 3 weken weer aan het werk (lang ouderschapsverlof gehad) En ook nu merk ik dat mijn opbrengst langzaam wat hoger wordt. Ik produceer niet ineens meer denk ik, maar ik denk dat ik efficienter kolf.



Om goed te kunnen kolven zijn er de volgende tips: http://www.borstvoeding.com/kolven/afkolven3.html



En ja, de voeding bij elkaar kolven voor die allereerste werkdag, dat is even een uitdaging. Bij mij was dat een combinatie van verse melk en een deel diepvriesvoorraad.



Als je dochter maar 1 borst per keer drinkt, zou ik ook maar 1 borst per keer kolven.

Waar haal je vandaan dat ze 150 ml moet drinken? Hier dronk Kaya dat pas nadat ze iets van 6 maanden was geweest. Tot die tijd dronk ze 50 ml per keer, verspreid over de hele dag. Ik gaf toen 3x120 mee en daar had ze genoeg aan.

50 cc per keer? Dat vind ik best weinig, nu drinkt mijn dame minder dan dat ze “voorschrijven” maar ze dronk met 3 maanden wel meer dan 50 cc, ik geloof dat ze toen op 100-120 zat. Nu drinkt ze denk ik 180-200, maar uit de fles wil ze niet meer dan 120 drinken de rest wil ze uit de borst drinken.

Ze werd dan ook echt op verzoek gevoed :slight_smile: Dus niet om de 3 uur 50cc, maar soms zat er maar een half uur tussen.

In het begin dronk ze niet meer dan dat in een keer omdat ze heel veel moeite had met drinken uit de fles. Maar meestal hadden ze dan 120 opgewarmd en kon de rest dus weggegooid, wat flink zonde was.

Van de lactatiekundige kreeg ik een rekensom mee om. Het uit te rekenen. Heb hem Zo niet bij de hand maakbaar te maken met gewicht en het aantal voedingen per dag die ze dronk.

Als E uit de fles drinkt drinkt ze ook echt wel 140 op.



Hoe ging het kolven bij jullie? Ging het makkelijk?

Ja verschrikkelijk is dat als ze melk moeten weggooien! Zo zonde!

Ik geef ook op verzoek en heb dan geluk dat ze er hier meer tijd tussen laat.



@kissy: bij mijn oudste kolfde ik al vanaf dat hij 5 dagen oud was ivm ziekenhuisopname, dus is niet te vergelijken. Door de stress die bij elke zkhopname kwam kijken daalde mijn productie telkens.



Bij m’n jongste kolf ik sinds ze 6 wkn oud is. Met een dubbelzijdige kolf gaat het super! (bij m’n oudste had ik een enkelzijdige kolf en die was echt minder efficiënt). Jammer genoeg weigert ze de fles, dus proberen we het steeds meer op te bouwen.



Zorg iig dat je lekker ontspannen bent als je kolft. Als je je van tevoren druk maakt of je wel voldoende zal kolven gaat dat vaak ook niet lukken (althans dat is mijn ervaring).

Inderdaad; dubbelzijdig kolfen gaat sneller en makkelijker; je maakt van je toeschiet gebruik met 2 borsten tegelijk :thumbup: Ik heb geen dubbele kolf, maar 1 handkolf van avent en 1 mini-electric van medela. Met de handkolf kan ik sneller de toeschiet opwekken, dat lukt me haast niet met de medela. Ik heb vandaag 10-15 minuten gekolfd en de opbrengst was 200cc, was ik erg blij mee! B.as had op het kdv 140 gedronken, dus voor de volgende keer maak ik voedingen van 150 klaar.

Ik kolf wel beide borsten als ik kolf terwijl hij maar aan één kant drinkt.

Omdat kolven toch minder effectief is en ik dan inderdaad niet genoeg opbrengt heb.

Nu moet ik wel zeggen dat ik eerst maar 70cc kolfde en nu wel 150cc ofzo.

Hij drinkt ook met 7 maanden nog 150cc op het kdv (om de 3/4 uren op verzoek).



Grote kans dus dat het kolven straks wel beter gaat.

Wil sowieso beter als het echt voedingstijd is.

En omdat ik ook niet helemaal uitkwam kolfde ik elke avond 1 keer extra.

Ik werk 3 dagen en met 7 avonden een extra kolfsessie kwam ik goed uit.

Hij sliep toevallig in die tijd van 08.00 tot 03.00 ongeveer 's nachts dus kon ik om 23.00 uur mooi standaard kolven.



Nu hij 6 maanden geweest is en ook bijvoeding krijgt (nog niet echt opeet ;))heb ik KV achter de hand en kolf ik niet meer extra 's avonds.

Hij is ook weer wakker rond die tijd dus dat kwam niet meer goed uit.



Komt vast goed.

Meestal zie je allemaal apen en beren (ik tenminste) en loopt het heel snel gewoon goed.

Succes!

Mocht je geen tsr krijgen, kun je langs je ha voor n neusspray, ideaal :slight_smile:

Ik heb op borstvoeding.com een goede massage techniek gevonden om mijn toeschietreflex te stimuleren en sinds dien gaat het kolven echt super

Ik kolf nu omdat Ranomi iedere voeding veel terug gaf … Zelfs dat het haar neusgaten uit kwam en zich een paar keer goed verslikt heeft

Ze groeide hierdoor echt weinig en nu op advies van kinderarts nu minimale hoeveelheid die ze nodig heeft ingedikt met Johannes broodpitmeel

En nu blijft het gelukkig wel zitten en groeit ze ook weer .

ik kolf standaard smorgens en savonds. en op het werk nog. Echt fijn want zo heb ik de vriezer vol en nu ik in een mega kolf dip zit (lees 60/80 cc per kolfbeurt) is dit een fijn gevoel dat de vriezer zo vol zit en dochter gewoon bv kan krijgen!